Gå til innhold

Har vi kommet ditt at vi har sluttet åpne døren når barn ringer på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Forvirret23 skrev (5 timer siden):

Hadde ikke kastet ut den som var der har jeg skrevet flere ganger, men jeg hadde ikke vært så uhøflig som du er at jeg hadde sagt nei har besøk så du må gå. 
Vi snakker om inkludering i barnehage og skole, men dette her er jo et eksempel på hvorfor det er problemer på skolen. 
Kaja ble med Oda hjem etter skolen, så kom siri på døren. Nei Oda har besøk hun så du får komme en annen dag, det vil ikke vi leke med nå. Vi to skal ha en alenekveld. Synes du det er greit?? Dette her er et perfekt eksempel på årsakene til hvorfor barn tror det er greit å stenge andre ute! 
Kanskje Oda også sender en snap eller melding til Siri etterpå bare for å vise at hei du er alene, her har vi det gøy!

Jeg lurer virkelig hva som foregår når voksene mennesker synes dette er grei!

Forstår lærere mer og mer, vi har en foreldregenerasjon som ikke ser lenger enn seg selv. 

Hvorfor i all verden skulle Oda sende snap til Siri og være kjip? De skal jo kose seg sammen i morgen i stedet!

Inkludering trenger ikke å bety at man aldri får lov å være på tomannshånd.

Annet scenario: Kari er med Oda hjem, så kommer Siri og ringer på og Kari blir sittende alene og ignorert fordi Siri og Oda vil leke noe annet og Kari ikke er kul nok. 

(Hvis alle tre allerede er venner er det jo noe annet, både for voksne og barn. Men jeg har f.eks.  to gode venninner der den ene ikke kan fordra den andre. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er. Man så redd for andre mennesker og hvem er det som snakker om fest? 

Anonymkode: 6854d...19e

Kanskje man er sliten, sårbar, ønsker å dele noe vanskelig eller personlig med venninnen, men plutselig skal en eller annen tilfeldig person venninnen  kjenner komme og hele premisset for å møtes endres fra rolig kveld med nør venninne til stivt opplegg med en ukjent person.

Det er helt utrolig at voksne mennesker ikke skjønner dette. Man slapper av på en helt annen måte sammen med mennesker man kjenner godt enn med nye mennesker.

Anonymkode: 35fa5...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor i all verden skulle Oda sende snap til Siri og være kjip? De skal jo kose seg sammen i morgen i stedet!

Inkludering trenger ikke å bety at man aldri får lov å være på tomannshånd.

Annet scenario: Kari er med Oda hjem, så kommer Siri og ringer på og Kari blir sittende alene og ignorert fordi Siri og Oda vil leke noe annet og Kari ikke er kul nok. 

(Hvis alle tre allerede er venner er det jo noe annet, både for voksne og barn. Men jeg har f.eks.  to gode venninner der den ene ikke kan fordra den andre. 

Kanskje man er sliten, sårbar, ønsker å dele noe vanskelig eller personlig med venninnen, men plutselig skal en eller annen tilfeldig person venninnen  kjenner komme og hele premisset for å møtes endres fra rolig kveld med nør venninne til stivt opplegg med en ukjent person.

Det er helt utrolig at voksne mennesker ikke skjønner dette. Man slapper av på en helt annen måte sammen med mennesker man kjenner godt enn med nye mennesker.

Fordi vi lever i 2024 og snap brukes mye. Og hvorfor inkluderer ikke Oda, Siri i leken også? Har Oda lært å stenge ute fordi man kanskje ikke liker Siri? Blir for fjernt for meg at voksene mennesker ikke klarer å være inkluderende og rause. Voksene mennesker bør klare å omgås selv om vi kanskje ikke liker personen. Gode forbilder for barn er viktig

Endret av Forvirret23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er ikke oversosial. Men har lært meg å inkludere. Det man lærte før i tiden... 

Anonymkode: 6854d...19e

Av og til fører det å være en sånn pleaser og «inkludere» til at man er kjip mot andre.  Ungen din har gledet seg til avtalt alenetid med mamma, men så kommer tre av dine venninner på døra så de må selvsagt få komme inn. Mannen din prøver å fortelle deg om noe som plager ham, men naboen kommer innom på kaffe, så synd for mannen at han trengte din oppmerksom alene en liten stund, man må jo alltid inkludere! Kari er med din datter Oda hjem, så kommer Siri som pleier å mobbe Kari på skolen, og må selvsagt få bli med på bekostning av Kari, for man kan aldri si nei, da er man ikke «inkluderende». 

For en godhetsposering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Forvirret23 skrev (1 minutt siden):

Fordi vi lever i 2024 og snap brukes mye. Og hvorfor inkluderer ikke Oda, Siri i leken også? Har Oda lært å stenge ute fordi man kanskje ikke liker Oda? Blir for fjernt for meg at voksene mennesker ikke klarer å være inkluderende og rause. Voksene mennesker bør klare å omgås selv om vi kanskje ikke liker personen. Gode forbilder for barn er viktig

Du er faktisk seriøs. Du mener at man ikke skal få lov å kose seg med en venn hvis en person man ikke liker kommer, for den personen MÅ få bli med og man må bare tåle å omgås personer man ikke liker.

Ja, i bursdager, avslutninger etc, så må man tåle å omgås mennesker man ikke liker. Men man burde ikke trenge å omgås mennesker man liker hver dag, hele tiden, og når man kanskje har gledet seg hele uken til å endelig få leke alene med Oda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Av og til fører det å være en sånn pleaser og «inkludere» til at man er kjip mot andre.  Ungen din har gledet seg til avtalt alenetid med mamma, men så kommer tre av dine venninner på døra så de må selvsagt få komme inn. Mannen din prøver å fortelle deg om noe som plager ham, men naboen kommer innom på kaffe, så synd for mannen at han trengte din oppmerksom alene en liten stund, man må jo alltid inkludere! Kari er med din datter Oda hjem, så kommer Siri som pleier å mobbe Kari på skolen, og må selvsagt få bli med på bekostning av Kari, for man kan aldri si nei, da er man ikke «inkluderende». 

For en godhetsposering.

Opplever du mange av disse scenarioene? Jeg har tid til alenetid med barnet mitt hele tiden, og om mannen trenger å snakke tar vi gjerne det før vi legger oss slik at vi er i fred for barna.
Slik det høres ut med deg så er du god på det å ikke inkludere.
Og hvorfor skulle mobberen komme på døra?
Denne diskusjonen er helt søkt, for noen liv man lever her på kg. Her kommer det venner rasende inn titt og ofte, og mobberen til barna ringer på og det er så travelt på døra at man verken rekker alenetid med barna eller at mannen skal lette på hjerte. Eller så har man sex med mannen og henger naken rundt. 
Elsker underholdningen😂

Skjønner likevel da hvorfor vi har kjempe problemer i skole når vi har foreldre som ikke ønsker å være så gode forbilder for barna.
Det er ikke godhetsposering for at man er inkluderende mot andre mennesker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er faktisk seriøs. Du mener at man ikke skal få lov å kose seg med en venn hvis en person man ikke liker kommer, for den personen MÅ få bli med og man må bare tåle å omgås personer man ikke liker.

Ja, i bursdager, avslutninger etc, så må man tåle å omgås mennesker man ikke liker. Men man burde ikke trenge å omgås mennesker man liker hver dag, hele tiden, og når man kanskje har gledet seg hele uken til å endelig få leke alene med Oda.

Som et voksen menneske så ja, det bør man klare. Hvorfor så vanskelig for å like andre mennesker? Og jeg hadde aldri sagt nei du jeg må ha alenetid med den andre venninna mi for hun liker deg ikke skjønner du så du må dra🙄Og du er også helt seriøs der du lærer barn at vi stenger bare ute for nå vil jeg ha bare alenetid med min venn. Finnes mange muligheter til alenetid, men ikke her på kg da så klart! 
Leke alene kan man gjøre en annen dag da Siri ikke stå på døren

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

hvis ikke barna er hjemme er det sjelden jeg gidder og lukke opp, barna lukker opp selv når det ringer på og de er hjemme

Anonymkode: f2fa5...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har det dessverre blitt slik at de barna som må bookes tid med ofte ikke er å se ute med de andre barna. Forstår godt at det skjer for på et eller annet tidspunkt gir barna opp for det passer aldri eller ingen åpner når de ringer på. 

Anonymkode: 14eaa...da5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her har det dessverre blitt slik at de barna som må bookes tid med ofte ikke er å se ute med de andre barna. Forstår godt at det skjer for på et eller annet tidspunkt gir barna opp for det passer aldri eller ingen åpner når de ringer på. 

Foreldrene til disse er litt egoistiske syns jeg. De tenker mer på at det er masete for dem at barn ringer på døra deres enn at barna skal få ha lekekamerater i nabolaget

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 18.31):

Barnet mitt har ved flere anledninger opplevd nå at ingen åpner døren når h*n skal høre om barna vil være med å leke. Vi vet de er hjemme. Er ganske nære naboer.  

Før i tiden åpnet de alltid døren, og fortalte at det ikke passet. Har vi kommet i en tid der man bare ikke åpner i det hele tatt? 

Har jeg blitt så gammel at det bare er jeg som syntes det er uhøflig, og respektløst? I min tid åpnet man alltid døren om det passet eller ikke og sa i fra 🤷🏻‍♀️

Skal sies at dette ikke bare gjelder en plass, dette har skjedd flere plasser. Så derfor jeg lurer på om det er nye normalen? 🙊

Anonymkode: 10203...7d7

Hvorfor ringer han ikke først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (18 timer siden):

Hvordan i all verden kan du vite det? Hvordan kan du vite hvordan andre mennesker innretter seg i sine liv og hjem? For alt du vet har barnet deres kronisk sykdom, som gjør at det sovner tungt iblant uten at det er farlig. Og slitne foreldre som sjelden får egentid bruker anledningen til å finne hverandre igjen. Hva vet du om hvordan de har det? Og enda viktigere: hvordan våger du å blande deg - og til overmåll dømme - i andres liv, som du ikke vet noe om? Som jeg skrev i min andre kommentar til deg nettopp: et oppfriskningskurs hos din mamma, hvor alminnelig folkeskikk er hovedinnhold i kurset, er en god idé. Første kapittel, som må forstås på ordentlig om man skal bestå eksamen til funksjonen "voksent, sivilisert medlem av samfunnet", er å ikke stikke nesen sin inn i andres private forhold man ikke vet noe om, og i særdeleshet ikke utdele dommer og meninger om disse livene man ikke vet noe om - det første er svært ille, og det andre kvalifiserer uten unntak til stryk.

Det er iallefall ugreit å ha sex med barna i hus midt på dagen da alle er våkne. Faren for å bli tatt på fersken er enorm når man har barn som er så store at de kan gå ut å leke med andre barn uten voksne. Vil påstå at det er seksuelt overgrep mot barn om man åpenlyst har sex med de hjemme midt på dagen. Noe annet er når de sover eller er vekke.

Sover tungt? 5 åringer har slutta å sove på dagen 

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 18.35):

Uhøflig og respektløst av deg å la dine barn renne ned dørene uanmeldt hos andre.

Anonymkode: 3d98f...73e

What 😮

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (2 timer siden):

Det er iallefall ugreit å ha sex med barna i hus midt på dagen da alle er våkne. Faren for å bli tatt på fersken er enorm når man har barn som er så store at de kan gå ut å leke med andre barn uten voksne. Vil påstå at det er seksuelt overgrep mot barn om man åpenlyst har sex med de hjemme midt på dagen. Noe annet er når de sover eller er vekke.

Sover tungt? 5 åringer har slutta å sove på dagen 

Flott at folk er forskjellige! Vi har stadig sex når barna er våkne. De har aldri fått det med seg, vi er stille og låser døra til badet. 

Helt normalt å ha sex. Jeg vil hvertfall ikke lære mine barn at det ikke skal kunne snakkes om at det er noe voksne ofte gjør. 

Anonymkode: 991a7...96a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er andre tider enn 80 tallet nå. Der begge jobber 100% og barn går på bhg/skole sfo full + fritidsaktiviteter så føler vel mange at de må få lov til å puste når de kommer hjem. 

Dersom barna hungrer etter sosialt samvær etter 8-9 timer med folk rundt seg konstant så får man ringe og avtale besøk. 

Anonymkode: cb5e0...8f9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maud-1919 skrev (14 timer siden):

Jeg synes det er helt nydelig når ungene kommer spontant og ringer på. Denne overorganiserte tiden vi lever i har jeg helt opp i vranghalsen. 

Tiden vi lever i nå er annerledes organisert fordi samfunnsstrukturen har endret seg..

fulle jobber, full skole , bhg og sfo er til fordi foreldre jobber - helt fra barna er 1 år jobber de fleste 100% i dag.

Anonymkode: cb5e0...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 18.54):

Her er det du/dere som ikke tar hintet. Naboene ønsker en melding med spørsmål om det passer. De ønsker ikke å ha unger på døra til stadighet.

Anonymkode: 991cc...24d

Men atte hæ? Her er ungene ut og inn hele dagen, og jeg har null kontroll på hvilke barn de ringer på hos nedover gata. Vil tro de prøver å få tak i flest mulig før de sukker videre ned til bingen. Mener du virkelig st barn skal slutte å ringe på hos hverandre?

Jeg elsker at dørene rennes ned her 🥰

Anonymkode: 279cc...325

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Før i tiden måtte man betale per minutt når man ringte. Ingen eller få hadde mobiltelefon. I dag ringer og sender du sms "gratis" og så å si alle har mobil, nettbrett eller pc. 

Før måtte man møte opp på døren til folk uanmeldt, det må man ikke i dag. Å møte opp uanmeldt er en uting, forstår hvorfor ingen åpner.

Anonymkode: 913d3...3fd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sikkert en av de som ikke alltid åpner, men det er pga den hersens nymotens ringeklokka som må lades for at den skal fungere. Og ofte vet jeg strengt tatt ikke når den ikke funker før det over lang tid blir mistenkelig stille...Kan sikkert tenkes da at enkelte tenker at vi er hjemme, men ikke åpner av ulike grunner. Men det er altså så enkelt. Skal forøvrig gladelig innrømme at jeg heller ikke løper ut av dusjen i håndkle for å åpne. Men ellers så er det bare å ringe på og håpe på at alt fungerer. Så åpner vi gladelig for de som står på døra. 

Anonymkode: 9790c...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Før i tiden måtte man betale per minutt når man ringte. Ingen eller få hadde mobiltelefon. I dag ringer og sender du sms "gratis" og så å si alle har mobil, nettbrett eller pc. 

Før måtte man møte opp på døren til folk uanmeldt, det må man ikke i dag. Å møte opp uanmeldt er en uting, forstår hvorfor ingen åpner.

Anonymkode: 913d3...3fd

Å være et persilleblad er også en uting.

Anonymkode: 25aaf...74f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så merkelig nabolag dere bor i dag, sånn er det heldigvis ikke her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...