Gå til innhold

Har vi kommet ditt at vi har sluttet åpne døren når barn ringer på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvilket klokkeslett er det? Vi har nabobarn som ringer på i 8-tiden på lørdag/søndag, selv om barna mine er våkne så har vi ikke stått ordentlig opp og vi liker å ha litt treg morgen. Hvis barna ikke får med seg at han ringer på så overser jeg det, dvs vi åpner ikke opp.

Anonymkode: cd06c...f0d

Nei kl 8 er en uting, vi sender ikke ungene ut for å ringe på før etter kl 10. 

Anonymkode: a7236...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Før barn åpnet ikke vi heller døra om noen ringte på. Men etter å ha fått barn og flyttet i rekkehus i et boligområde med mange barn så måtte vi jo bare ta oss sammen. Ungen går nå på skolen og de flyr rundt og ringer på hos hverandre. Vi sier ja om det passer og nei hvis ikke. Sånn er det å ha barn. De er mye mer sosiale på den måten, enn om alt skal planlegges. 

Det trenger ikke å være sånn, mine er plenty sosiale selv om de ikke løper fra hus til hus uten å sende en melding først.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har du ikke fått skole barn enda. Da skal du forholde deg til grupper. 

Anonymkode: 6854d...19e

Jo, jeg har skolebarn, og selvsagt må det da bære grupper iblant, på bursdager og halloween sånn, men det er da mest vanlige dager der man henger med en og en venn likevel.

Forvirret23 skrev (2 timer siden):

Var ikke jeg som dro opp den problemstillingen ;) Om det var deg eller en annen som spurte on jeg kastet ut min venninne om det kom en ny på døren. Her kan det dukke opp noen naboer eller en venninne som var på vår kant. Synd at det blir sett på som uhøflig

Det er uhøflig å kaste ut den som allerede er der om det kommer en ny. Det er ikke uhøflig å si «hei, jeg har allerede besøk, kanskje vi kan finne på noe sammen i morgen eller neste helg?»

Anonymkode: 35fa5...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det trenger ikke å være sånn, mine er plenty sosiale selv om de ikke løper fra hus til hus uten å sende en melding først.

Jo, jeg har skolebarn, og selvsagt må det da bære grupper iblant, på bursdager og halloween sånn, men det er da mest vanlige dager der man henger med en og en venn likevel.

Det er uhøflig å kaste ut den som allerede er der om det kommer en ny. Det er ikke uhøflig å si «hei, jeg har allerede besøk, kanskje vi kan finne på noe sammen i morgen eller neste helg?»

Sier du virkelig det til dine venner? Hva med å invitere inn så flere kan bli kjent? 

Spesielt opplegg... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sier du virkelig det til dine venner? Hva med å invitere inn så flere kan bli kjent? 

Spesielt opplegg... 

Selv kler jeg og ter meg ganske forskjellig om jeg er alene med en venninne og når jeg skal møte hennes familie eller andre venner. 

Hadde ikke satt så pris på at det plutselig gikk fra venninekveld til fest med ukjente.  Hadde dratt ganske raskt. 

Anonymkode: 991a7...96a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 18.31):

Barnet mitt har ved flere anledninger opplevd nå at ingen åpner døren når h*n skal høre om barna vil være med å leke. Vi vet de er hjemme. Er ganske nære naboer.  

Før i tiden åpnet de alltid døren, og fortalte at det ikke passet. Har vi kommet i en tid der man bare ikke åpner i det hele tatt? 

Har jeg blitt så gammel at det bare er jeg som syntes det er uhøflig, og respektløst? I min tid åpnet man alltid døren om det passet eller ikke og sa i fra 🤷🏻‍♀️

Skal sies at dette ikke bare gjelder en plass, dette har skjedd flere plasser. Så derfor jeg lurer på om det er nye normalen? 🙊

Anonymkode: 10203...7d7

Kjekt når barn ringer på til hverandre og vil leke sammen. Noen ganger passer det og andre ganger ikke, men vi har stortsett alltid sagt ja. 

Folk klager på at barn ringer på og vil leke, folk klager på at de bare er på skjerm. Altså seriøst, skjerpings!

Anonymkode: d311d...5af

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei kl 8 er en uting, vi sender ikke ungene ut for å ringe på før etter kl 10. 

Mitt barn blir tidligst sendt ut kl.10 her også, syntes ikke noe om masse bråk selv før den tiden. Så gjensidig respekt er fint, spesielt når man bor i flere firemannsboliger tett i hverandre. 

Ser noen sikter til at jeg følger med på hvem som er hjemme når osv, nei det gjør jeg altså ikke. Men vi bor såpass tett, så om ikke jeg ser det får som regel barnet mitt med seg når barn kommer hjem. 

Ser også at noen nevner at det ringer på mange ganger f.eks vært kvarter. Jeg har da oppdratt barnet mitt godt nok til at det sjeldent skjer, og har det skjedd at det har blitt en gang for mye har naboene heldigvis vett til å si ifra så jeg har fått tatt tak i det. 

Så situasjonen som er nå, så ringer barnet bare på en gang og kommer inn igjen om det ikke er noe svar. Eller ikke passer. Barnet spør også alltid om å gå ut, og om lov til å ringe på. Så er grei kontroll altså. 

Flere beskriver uoppdragne barn som terroriserer, ikke ta det som en selvfølge at det er det for å styrke saken din. For det er ikke tilfelle her. Tror faktisk det tilhører sjeldenheten  at barn er så ekstreme som beskrevet her. Rart at det tilfeldigvis gjelder alle her som ikke liker å åpne døren også da 😂

TS 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 19.17):

Ja fordi det er ulikt når middag er! Når vi spiser middag kl 17 så passer det dårlig at noen ringer på akkurat da. Og det skjer HELE tiden. Fordi nabogutten spiser kl 16

Anonymkode: 50849...479

Så si til nabogutten at dere spiser middag klokke 17, og at han derfor må spørre etter 18 🙄 Hvis han ikke vet at dere spiser 17, så vil han så klart ringe på hos dere når han selv er ferdig med middagen. 

Anonymkode: d74ac...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Spesielt opplegg... 

Herlighet du høres ut som en oversosial og slitsom person uten sosiale antenner - man tvangssosialiserer ikke andre på den måten. Det er helt ubeskrivelig ufint og frekt, og gir tydelig beskjed til den du allerede har på besøk og hadde avtale med at du ikke respekterer dem og egentlig heller vil henge med den andre.

Jeg hadde blitt SÅ skuffet om jeg gledet meg til å få snakke ordentlig med venninnen min på tomannshånd og så måtte jeg plutselig i stedet sitte stiv og høflig og konversere med en ukjent person.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Selv kler jeg og ter meg ganske forskjellig om jeg er alene med en venninne og når jeg skal møte hennes familie eller andre venner. 

Hadde ikke satt så pris på at det plutselig gikk fra venninekveld til fest med ukjente.  Hadde dratt ganske raskt. 

100 % dette.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kjekt når barn ringer på til hverandre og vil leke sammen. Noen ganger passer det og andre ganger ikke, men vi har stortsett alltid sagt ja. 

Folk klager på at barn ringer på og vil leke, folk klager på at de bare er på skjerm. Altså seriøst, skjerpings!

Anonymkode: d311d...5af

Jeg har ikke noe problem med at barn ringer på, jeg bare lar være å  åpne om det ikke passer. Ser ikke problemet. 

Og så er det ikke sånn at eneste alternativ til å renne ned dørene hos andre uten avtale, er å sitte med en skjerm. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (12 timer siden):

og hvorfor går du rundt uten klær midt på dagen?

Akkurat dette er problemet. At andre legger seg i hva man gjør i eget hjem, og til overmål forlanger en forklaring på hvorfor andre gjør som de gjør i eget hjem. For en invaderende og totalitær kommentar!

Du bør lære deg at i ditt eget hjem kan du gjør som du vil innen lovens grenser, og ingen har noe med det. På offentlig sted kan du gjør litt mindre som du vil, men en god del, og ingen har noe med det. I andres hjem har ikke bare din mening ingen relevans: den er illegitim. Når du til overmål avkrever andre forklaring på *hvorfor* de gjør som de gjør i eget hjem, har du trådt så langt over streken at jeg faktisk mener du bør sendes tilbake til moren din og få leksjonen i folkeskikk repetert. Med påfølgende eksamen.

Endret av Supermerry
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (10 timer siden):

Du har da ikke nettopp hatt sex på ettermiddagen med unga hjemme...

Hvordan i all verden kan du vite det? Hvordan kan du vite hvordan andre mennesker innretter seg i sine liv og hjem? For alt du vet har barnet deres kronisk sykdom, som gjør at det sovner tungt iblant uten at det er farlig. Og slitne foreldre som sjelden får egentid bruker anledningen til å finne hverandre igjen. Hva vet du om hvordan de har det? Og enda viktigere: hvordan våger du å blande deg - og til overmåll dømme - i andres liv, som du ikke vet noe om? Som jeg skrev i min andre kommentar til deg nettopp: et oppfriskningskurs hos din mamma, hvor alminnelig folkeskikk er hovedinnhold i kurset, er en god idé. Første kapittel, som må forstås på ordentlig om man skal bestå eksamen til funksjonen "voksent, sivilisert medlem av samfunnet", er å ikke stikke nesen sin inn i andres private forhold man ikke vet noe om, og i særdeleshet ikke utdele dommer og meninger om disse livene man ikke vet noe om - det første er svært ille, og det andre kvalifiserer uten unntak til stryk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 18.31):

Barnet mitt har ved flere anledninger opplevd nå at ingen åpner døren når h*n skal høre om barna vil være med å leke. Vi vet de er hjemme. Er ganske nære naboer.  

Før i tiden åpnet de alltid døren, og fortalte at det ikke passet. Har vi kommet i en tid der man bare ikke åpner i det hele tatt? 

Har jeg blitt så gammel at det bare er jeg som syntes det er uhøflig, og respektløst? I min tid åpnet man alltid døren om det passet eller ikke og sa i fra 🤷🏻‍♀️

Skal sies at dette ikke bare gjelder en plass, dette har skjedd flere plasser. Så derfor jeg lurer på om det er nye normalen? 🙊

Synes det er frekt. Her ringes det på i et sett, men en åpner døren er en hjemme

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 18.35):

Uhøflig og respektløst av deg å la dine barn renne ned dørene uanmeldt hos andre.

Anonymkode: 3d98f...73e

Dette er det dummeste jeg har lest på lenge. Skal små barn avtale tid feks via mobil? Herregud, la barn være barn....

Anonymkode: 8c3c4...384

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere unge foreldre som kun ser problemer: Hvorfor fikk dere barn når dere ikke makter å leve normalt?

Anonymkode: 25aaf...74f

Hva mener du med "normalt"? Er det en særskilt norm er det fint om du opplyser om den. Opplys gjerne samtidig hvilken hjemmel som ligger til grunn for at alle er forpliktet til å følge denne normen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde ikke kastet ut den som var der har jeg skrevet flere ganger, men jeg hadde ikke vært så uhøflig som du er at jeg hadde sagt nei har besøk så du må gå. 
Vi snakker om inkludering i barnehage og skole, men dette her er jo et eksempel på hvorfor det er problemer på skolen. 
Kaja ble med Oda hjem etter skolen, så kom siri på døren. Nei Oda har besøk hun så du får komme en annen dag, det vil ikke vi leke med nå. Vi to skal ha en alenekveld. Synes du det er greit?? Dette her er et perfekt eksempel på årsakene til hvorfor barn tror det er greit å stenge andre ute! 
Kanskje Oda også sender en snap eller melding til Siri etterpå bare for å vise at hei du er alene, her har vi det gøy!

Jeg lurer virkelig hva som foregår når voksene mennesker synes dette er grei!

Forstår lærere mer og mer, vi har en foreldregenerasjon som ikke ser lenger enn seg selv. 

Endret av Forvirret23
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia

Jeg husker at som barn ringte vi på hos hverandre når vi ville leike/ finne på ting utendørs. Men etterhvert som vi alle fikk oss mobiler omkring år 2000 ble det vanligere å chatte/ sende sms for å gjøre avtaler oss i mellom. Etter 2010 da den gamle Nokiaen var byttet ut med IPhone og alle var på Fb har egentligalke sosiale sammenkomster k voksen alder blitt avtalt på forhånd. De i min familie og venner i midten av 30- årene som er på min alder snakker ofte om at egne barn( som gjerne er i bhg eller småskolealder ofte er avhengige av at mødrene eller fedrene arrangerer playdates i helger elker etter skolen. Tror på mange måter jeg er del av siste generasjon ( vi som ble født helt på slutten av 80 eller begynnelsen av 90- tallet ofte omtalt som millenials eller snøfnugg) som opplevde at det å ringe på var like normalt som å ringe på forhånd fordi vi bare hadde hustelefon og dyrt internett på pc tilgjengelig💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt nydelig når ungene kommer spontant og ringer på. Denne overorganiserte tiden vi lever i har jeg helt opp i vranghalsen. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jdz skrev (40 minutter siden):

Wow... Jeg er glad jeg ikke er barn i dag.

Jeg også 🙂. Vi løp fritt rundt i et trygt nabolag. Lærte oss klokka, og når vi skulle være hjemme til middag og kvelds. Og vi hadde en viss peiling på når alle i gjengen pleide å ha middag. Og det var en regel da som er helt borte, som gjaldt både barn og voksne. Man ringte ingen under Dagsrevyen kl 1930 🙂. Ikke var vi noe særlig interessert i å leke inne heller. Hadde det mest moro ute hele året. Om vi var inne,var det gjerne for å sitte i en kjellerstue og spille brettspill.

Anonymkode: 74cb6...d3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er. Man så redd for andre mennesker og hvem er det som snakker om fest? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Herlighet du høres ut som en oversosial og slitsom person uten sosiale antenner - man tvangssosialiserer ikke andre på den måten. Det er helt ubeskrivelig ufint og frekt, og gir tydelig beskjed til den du allerede har på besøk og hadde avtale med at du ikke respekterer dem og egentlig heller vil henge med den andre.

Jeg hadde blitt SÅ skuffet om jeg gledet meg til å få snakke ordentlig med venninnen min på tomannshånd og så måtte jeg plutselig i stedet sitte stiv og høflig og konversere med en ukjent person.

100 % dette.

Jeg har ikke noe problem med at barn ringer på, jeg bare lar være å  åpne om det ikke passer. Ser ikke problemet. 

Og så er det ikke sånn at eneste alternativ til å renne ned dørene hos andre uten avtale, er å sitte med en skjerm. 

Er ikke oversosial. Men har lært meg å inkludere. Det man lærte før i tiden... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...