AnonymBruker Skrevet 14. juni #141 Del Skrevet 14. juni Maleficenta skrev (16 minutter siden): Tror ikke på at det er så mange unger på lik alder i nabolaget ditt De er 52 stk på avdelingen i barnehagen. De fleste bor i området, og ikke ville de valgt en annen barnehage nærmere seg. Anonymkode: 991a7...96a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #142 Del Skrevet 14. juni Dere unge foreldre som kun ser problemer: Hvorfor fikk dere barn når dere ikke makter å leve normalt? Anonymkode: 25aaf...74f 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #143 Del Skrevet 14. juni Forvirret23 skrev (1 time siden): Jeg kaller forresten ikke barn uvedkommende, eller masete fordi de ønsker å leke med barnet mitt. Og jeg tror ikke du og jeg kunne vært venner om du var så lite inkluderende at du ikke kunne vært med flere fordi du hadde en avtale. Sånt drama orker jeg ikke. Uvelkomne, ikke uvedkommende. Og nei, vi kunne ikke vært venner om du ikke evner å respektere en avtale. Men fet er helt greit, jeg har for mange venner som det er, og i-landsproblemer er også problemer. Jeg liker generelt ikke flokker og grupper Maleficenta skrev (31 minutter siden): Tror ikke på at det er så mange unger på lik alder i nabolaget ditt De trenger ikke engang være på lik alder, både småunger og eldre barn kommer på dørene i perioder. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dere unge foreldre som kun ser problemer: Hvorfor fikk dere barn når dere ikke makter å leve normalt? Anonymkode: 25aaf...74f Vi lever helt normalt, vi velger å ikke åpne døren om vi er opptatt, akkurat som at jeg ikke alltid svarer på telefonen om det er moren min, ene venninnen min som alltid snakker i minst to timer, eller ukjent nummer. Hvorfor tror du at alle som ikke gjør nøyaktig som deg er unormale og bare ikke «makter» å følge din fasit for korrekt levemåte? Anonymkode: 35fa5...5ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 14. juni #144 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Uvelkomne, ikke uvedkommende. Og nei, vi kunne ikke vært venner om du ikke evner å respektere en avtale. Men fet er helt greit, jeg har for mange venner som det er, og i-landsproblemer er også problemer. Jeg liker generelt ikke flokker og grupper De trenger ikke engang være på lik alder, både småunger og eldre barn kommer på dørene i perioder. Vi lever helt normalt, vi velger å ikke åpne døren om vi er opptatt, akkurat som at jeg ikke alltid svarer på telefonen om det er moren min, ene venninnen min som alltid snakker i minst to timer, eller ukjent nummer. Hvorfor tror du at alle som ikke gjør nøyaktig som deg er unormale og bare ikke «makter» å følge din fasit for korrekt levemåte? Anonymkode: 35fa5...5ad Beklager at det snek seg inn en feil, men du vet du har tapt når man på rette på skrivefeilene til andre. Nei om du ikke liker det spiller jo ingen rolle, du har barn og må da forholde deg til både grupper og flokker årene fremover 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #145 Del Skrevet 14. juni For hver av disse mer eller mindre sannsynlige situasjonene der det er umulig å åpne døra, kan jeg finne en like god der det er umulig å ta telefonen eller svare på melding innen rimelig tid. Jeg er hos tannlegen, i passkontrollen på Gardermoen, på flyet, på en bråkete buss, i dusjen, i oppvaskmøte med sjefen, på jobb osv, osv., osv. Hører jeg dørklokka er jeg i det minste hjemme, da er jeg sjelden superopptatt. Det er da stressende å komme av vakt og finne ti ubesvarte anrop eller meldinger du ikke har svart på også? Og dere som insisterer på melding alltid, passer dere på å sende til begge foreldre hver gang? Anonymkode: 6f5b7...89e 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #146 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (58 minutter siden): For hver av disse mer eller mindre sannsynlige situasjonene der det er umulig å åpne døra, kan jeg finne en like god der det er umulig å ta telefonen eller svare på melding innen rimelig tid. Jeg er hos tannlegen, i passkontrollen på Gardermoen, på flyet, på en bråkete buss, i dusjen, i oppvaskmøte med sjefen, på jobb osv, osv., osv. Hører jeg dørklokka er jeg i det minste hjemme, da er jeg sjelden superopptatt. Det er da stressende å komme av vakt og finne ti ubesvarte anrop eller meldinger du ikke har svart på også? Og dere som insisterer på melding alltid, passer dere på å sende til begge foreldre hver gang? Anonymkode: 6f5b7...89e Hadde ikke blitt venner å leke med for barna mine om unger ikke fikk ringe på. Mobilen min ligger stort sett i en krok på kjøkkenet, og sjekkes kanskje en gang i løpet av en ettermiddag. Har kun lyd på ringing, så hører ikke om jeg får meldinger. Men mange har tydeligvis mobilen i hånda konstant 🙃 Anonymkode: 74cb6...d3b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #147 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): For hver av disse mer eller mindre sannsynlige situasjonene der det er umulig å åpne døra, kan jeg finne en like god der det er umulig å ta telefonen eller svare på melding innen rimelig tid. Jeg er hos tannlegen, i passkontrollen på Gardermoen, på flyet, på en bråkete buss, i dusjen, i oppvaskmøte med sjefen, på jobb osv, osv., osv. Hører jeg dørklokka er jeg i det minste hjemme, da er jeg sjelden superopptatt. Det er da stressende å komme av vakt og finne ti ubesvarte anrop eller meldinger du ikke har svart på også? Og dere som insisterer på melding alltid, passer dere på å sende til begge foreldre hver gang? Anonymkode: 6f5b7...89e Jeg er enig - jeg synes det er mer stressende med sms og planlegging i forveien. Synes det er bedre når barnas besøk blir tatt på sparket. Det fungerer som regel best for ungene også, mer naturlig lek og ikke "play dates". Anonymkode: 8b748...0b4 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #148 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): På telefonen, det kan jeg gjøre om jeg er naken, ligger på sofaen, sitter på trikken eller venterommet hos fysioterapeuten 😉 Ingen her har sagt at de har sex mens ungen er hjemme (men om man snek seg til en kjapp en inne på badet mens ungen sitter og leker, hva så?) Jeg er glad mine venner ikke er så frekke at de tar i mot besøk av andre når vi har avtalt å finne på noe sammen. Da hadde jeg virkelig følt meg kastet ut, og dratt hjem og droppet å bruke tid på personen senere. Nemlig! så fordi du ikke dusjer midt på dagen burde ingen andre gjøre det heller? Hva slags logikk er det? Mange blir svette og skitne på jobb og dusjer etterpå. De fleste sykepleiere jeg kjenner dusjer alltid etter jobb, for eksempel. Det trenger ikke å være venner som ringer på, er ofte nabobarn som ikke egentlig er venner. Jeg kjenner ingen som deg, som med glede kaster fra seg alt de har i hendene for å løpe til døra og ta i mot uvelkomne masete nabounger ti ganger per dag. Og hvis barna uansett må spørre deg er det jo ikke barna selv som ordner dette seg i mellom. Anonymkode: 35fa5...5ad De ordner opp med sine venner selv. Det er ikke mødrene som avtaler med hverandre. Det gjør ungene. Men de spør selvfølgelig hjemme hva de får lov til. At alt skal avtales mødre imellom, og ungene ikke skal ta noe ansvar, gjør dem hjelpesløse. Det er vel ikke så vanskelig å forstå. Anonymkode: 93c25...4a6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #149 Del Skrevet 14. juni Forvirret23 skrev (3 timer siden): Beklager at det snek seg inn en feil, men du vet du har tapt når man på rette på skrivefeilene til andre. Nei om du ikke liker det spiller jo ingen rolle, du har barn og må da forholde deg til både grupper og flokker årene fremover Men jeg trenger ikke å forholde meg til grupper og flokker når jeg har en avtale om å ta en kaffe eller et glass vin på tomannshånd med en venninne, fordi mine venner i motsetning til deg ikke inviterer med kreti og pleti om man allerede har en avtale. Jeg trodde du hadde lest feil siden du brukte et annet ord, skjønte ikke at det var en skrivefeil. AnonymBruker skrev (3 timer siden): For hver av disse mer eller mindre sannsynlige situasjonene der det er umulig å åpne døra, kan jeg finne en like god der det er umulig å ta telefonen eller svare på melding innen rimelig tid. Jeg er hos tannlegen, i passkontrollen på Gardermoen, på flyet, på en bråkete buss, i dusjen, i oppvaskmøte med sjefen, på jobb osv, osv., osv. Hører jeg dørklokka er jeg i det minste hjemme, da er jeg sjelden superopptatt. Det er da stressende å komme av vakt og finne ti ubesvarte anrop eller meldinger du ikke har svart på også? Og dere som insisterer på melding alltid, passer dere på å sende til begge foreldre hver gang? Anonymkode: 6f5b7...89e Nei, jeg sender til den av foreldrene som oftest sender meg melding, den jeg kjenner best, eller den som har barnet den uka (de fleste har skilte foreldre.) Det er mulig det like ofte oppstårsituasjoner for deg der du ikke kan sjekke telefon, men sånn er det ikke for alle. Det er ga ske sjeldent jeg ikke får sjekket telefon, mens det er ganske ofte det ikke passer meg å sprette opp, avbryte det jeg holder på med, gå ned og åpne døra og sjekke om det er en selger, en tigger, en ring på spring, eller noen som vil leke eller få kaffe. De gangene det passer meg, så åpner jeg jo, så JEG har ingen problemer med dette, jeg bare ignorerer døra når jeg føler for det, og åpner når jeg føler for det. Akkurat som med telefonen. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De ordner opp med sine venner selv. Det er ikke mødrene som avtaler med hverandre. Det gjør ungene. Men de spør selvfølgelig hjemme hva de får lov til. At alt skal avtales mødre imellom, og ungene ikke skal ta noe ansvar, gjør dem hjelpesløse. Det er vel ikke så vanskelig å forstå. Anonymkode: 93c25...4a6 4-åringene her er ikke så selvstendige at de order alt sånt selv. Nesten ingen av vennene som er interessante å leke med bor i gåavstand heller, så de som ringer på er da ofte barn det ikke er så interessant å leke med. Da min gikk i barnehage holdt det lenge å bli med eller ta med venner hjem fra barnehagen et par ganger i uka, så hadde ikke behov for at alle nabounger skulle renne med dørene for å få sosialisert. Nå som de er 10-13 avtaler de selv, enten på skolen, på trening eller ringer/melder. De har ikke blitt hjelpeløse av å få hjelp til å avtale leking mens de gikk i barnehagen. Anonymkode: 35fa5...5ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 14. juni #150 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men jeg trenger ikke å forholde meg til grupper og flokker når jeg har en avtale om å ta en kaffe eller et glass vin på tomannshånd med en venninne, fordi mine venner i motsetning til deg ikke inviterer med kreti og pleti om man allerede har en avtale. Jeg trodde du hadde lest feil siden du brukte et annet ord, skjønte ikke at det var en skrivefeil. Anonymkode: 35fa5...5ad Inviterer jeg kreti og pleti fordi om det dukker opp en venninne på døra så sier jeg ikke gå din vei eller driter i å lukke opp? Du ser ikke forskjellen? Om Lisa og jeg har en avtale om å ta et glass vin hos meg, så dukker Nina opp uten invitasjon da tenker du at da skal jeg si til Nina at nei her får du ikke komme inn jeg og Lisa skal ha alenetid, eller ikke lukke opp selv om Lisa vet jeg er hjemme. Jeg vet ikke helt jeg, men slike venner som ikke inkluderer, gidder ikke å lukke opp døren, ikke svarer på en melding på 3 dager er vel ikke venner da? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #151 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 18.31): Barnet mitt har ved flere anledninger opplevd nå at ingen åpner døren når h*n skal høre om barna vil være med å leke. Vi vet de er hjemme. Er ganske nære naboer. Før i tiden åpnet de alltid døren, og fortalte at det ikke passet. Har vi kommet i en tid der man bare ikke åpner i det hele tatt? Har jeg blitt så gammel at det bare er jeg som syntes det er uhøflig, og respektløst? I min tid åpnet man alltid døren om det passet eller ikke og sa i fra 🤷🏻♀️ Skal sies at dette ikke bare gjelder en plass, dette har skjedd flere plasser. Så derfor jeg lurer på om det er nye normalen? 🙊 Anonymkode: 10203...7d7 Jeg åpner alltid så lenge det er naturlig. Sitter jeg i badekaret, er i dusjen eller ikke påkledd og evt. ikke har stått opp enda så nei. Da lar jeg være 😅 Men det er jo sjelden! Anonymkode: e3ac9...8e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #152 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 20.42): Ja, for hele nabolaget spiser middag samtidig. Men jeg blir ikke overrasket over noe lenger. Brått har et helt nabolag avtalt når de skal spise middag. Men, uansett. Det er jo ikke lett å hvite når noe spiser middag. Noen spiser kl 16.00, andre spiser middag kl 19.00. Anonymkode: f4fad...e74 Ja og derfor kan du sende en melding å spørre. Sånn at mitt barn som det er vanskelig å få Mat i kan spise i fred. Anonymkode: 50849...479 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #153 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 19.17): Dere som mener det er respektløst.. sånn alvorlig- man ringer ikke naboen sin og spør om ungene kan komme ut å leke - man går bort på døren og ringer på. Det er 100% normalt- iallefall her vi bor. Hadde aldri giddet å ringe til naboen for å spørre om kidsa kunne leke sammen ute i hagen eller på lekeplassen. Syns det er mer en uvane med at de skal ringe/sende melding for avtale hver minste ting. Er vi hjemme, så åpner vi døren selvsagt- noe annet er uhøflig og frekt. Det tar 1 min å åpne den døren og si ja eller nei. Er det snakk om tidspunkt som ikke passer - går det ann å si at man gjerne ønsker at de kommer å spør på andre tidspunkt. Jeg lar ikke barna mine gå å ringe på til folk midt i middagstid, eller før kl 10 om morningen eller etter ett bestemt tidspunkt på kvelden- basert på alder. Man kommer langt med sunn fornuft og folkeskikk... Trist å se hvor mange som har glemt hva det er Anonymkode: c29e0...f00 Helt enig med deg, håper det kommer mange barn hit for å spørre om ungen vil ut å leke. Er ikke verre enn å si nei, eller at de kommer ut senere! Åpner jeg ikke er det fordi jeg er avkledd eller i senga. Det får de tåle evt🤣 Anonymkode: e3ac9...8e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #154 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Men jeg trenger ikke å forholde meg til grupper og flokker når jeg har en avtale om å ta en kaffe eller et glass vin på tomannshånd med en venninne, fordi mine venner i motsetning til deg ikke inviterer med kreti og pleti om man allerede har en avtale. Jeg trodde du hadde lest feil siden du brukte et annet ord, skjønte ikke at det var en skrivefeil. Nei, jeg sender til den av foreldrene som oftest sender meg melding, den jeg kjenner best, eller den som har barnet den uka (de fleste har skilte foreldre.) Det er mulig det like ofte oppstårsituasjoner for deg der du ikke kan sjekke telefon, men sånn er det ikke for alle. Det er ga ske sjeldent jeg ikke får sjekket telefon, mens det er ganske ofte det ikke passer meg å sprette opp, avbryte det jeg holder på med, gå ned og åpne døra og sjekke om det er en selger, en tigger, en ring på spring, eller noen som vil leke eller få kaffe. De gangene det passer meg, så åpner jeg jo, så JEG har ingen problemer med dette, jeg bare ignorerer døra når jeg føler for det, og åpner når jeg føler for det. Akkurat som med telefonen. 4-åringene her er ikke så selvstendige at de order alt sånt selv. Nesten ingen av vennene som er interessante å leke med bor i gåavstand heller, så de som ringer på er da ofte barn det ikke er så interessant å leke med. Da min gikk i barnehage holdt det lenge å bli med eller ta med venner hjem fra barnehagen et par ganger i uka, så hadde ikke behov for at alle nabounger skulle renne med dørene for å få sosialisert. Nå som de er 10-13 avtaler de selv, enten på skolen, på trening eller ringer/melder. De har ikke blitt hjelpeløse av å få hjelp til å avtale leking mens de gikk i barnehagen. Anonymkode: 35fa5...5ad Barnehagebarn er en ting. Her er det snakk om barn generelt. Anonymkode: 93c25...4a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #155 Del Skrevet 14. juni Maleficenta skrev (5 timer siden): Tror ikke på at det er så mange unger på lik alder i nabolaget ditt Det kan jeg fint tro på. bor selv i nabolag, og bare blant de nærmeste naboene var vi 6 stykk som fikk barn iløpet av et halvt år. Vet om minst 3 til som er født samme året i nabolaget😅 alle barna mine har flere i klassen som bor her:) så ja, vi har ofte mye besøk og ringklokken får kjørt seg😆 Anonymkode: 897ca...8a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #156 Del Skrevet 14. juni Forvirret23 skrev (43 minutter siden): Inviterer jeg kreti og pleti fordi om det dukker opp en venninne på døra så sier jeg ikke gå din vei eller driter i å lukke opp? Du ser ikke forskjellen? Om Lisa og jeg har en avtale om å ta et glass vin hos meg, så dukker Nina opp uten invitasjon da tenker du at da skal jeg si til Nina at nei her får du ikke komme inn jeg og Lisa skal ha alenetid, eller ikke lukke opp selv om Lisa vet jeg er hjemme. Jeg vet ikke helt jeg, men slike venner som ikke inkluderer, gidder ikke å lukke opp døren, ikke svarer på en melding på 3 dager er vel ikke venner da? Har aldri opplevd å ikke kunne svare på en melding på 3 dager, har heller ikke problem med at venninner kommer uanmeldt på døra og forventer å få henge meg meg mens jeg er opptatt med et annet besøk, så hele problemstillingen blir helt søkt for meg. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg åpner alltid så lenge det er naturlig. Sitter jeg i badekaret, er i dusjen eller ikke påkledd og evt. ikke har stått opp enda så nei. Da lar jeg være 😅 Men det er jo sjelden! Anonymkode: e3ac9...8e6 Vel, det er ikke så sjeldent det ikke passer for meg, enten trener jeg, gjør yoga, lager mat, spiser, holder på med håndarbeid, leser etc, eller så er jeg stort sett ute. Anonymkode: 35fa5...5ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #157 Del Skrevet 14. juni Før barn åpnet ikke vi heller døra om noen ringte på. Men etter å ha fått barn og flyttet i rekkehus i et boligområde med mange barn så måtte vi jo bare ta oss sammen. Ungen går nå på skolen og de flyr rundt og ringer på hos hverandre. Vi sier ja om det passer og nei hvis ikke. Sånn er det å ha barn. De er mye mer sosiale på den måten, enn om alt skal planlegges. Anonymkode: a7236...5d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 14. juni #158 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har aldri opplevd å ikke kunne svare på en melding på 3 dager, har heller ikke problem med at venninner kommer uanmeldt på døra og forventer å få henge meg meg mens jeg er opptatt med et annet besøk, så hele problemstillingen blir helt søkt for meg. Vel, det er ikke så sjeldent det ikke passer for meg, enten trener jeg, gjør yoga, lager mat, spiser, holder på med håndarbeid, leser etc, eller så er jeg stort sett ute. Anonymkode: 35fa5...5ad Var ikke jeg som dro opp den problemstillingen Om det var deg eller en annen som spurte on jeg kastet ut min venninne om det kom en ny på døren. Her kan det dukke opp noen naboer eller en venninne som var på vår kant. Synd at det blir sett på som uhøflig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #159 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Men jeg trenger ikke å forholde meg til grupper og flokker når jeg har en avtale om å ta en kaffe eller et glass vin på tomannshånd med en venninne, fordi mine venner i motsetning til deg ikke inviterer med kreti og pleti om man allerede har en avtale. Jeg trodde du hadde lest feil siden du brukte et annet ord, skjønte ikke at det var en skrivefeil. Nei, jeg sender til den av foreldrene som oftest sender meg melding, den jeg kjenner best, eller den som har barnet den uka (de fleste har skilte foreldre.) Det er mulig det like ofte oppstårsituasjoner for deg der du ikke kan sjekke telefon, men sånn er det ikke for alle. Det er ga ske sjeldent jeg ikke får sjekket telefon, mens det er ganske ofte det ikke passer meg å sprette opp, avbryte det jeg holder på med, gå ned og åpne døra og sjekke om det er en selger, en tigger, en ring på spring, eller noen som vil leke eller få kaffe. De gangene det passer meg, så åpner jeg jo, så JEG har ingen problemer med dette, jeg bare ignorerer døra når jeg føler for det, og åpner når jeg føler for det. Akkurat som med telefonen. 4-åringene her er ikke så selvstendige at de order alt sånt selv. Nesten ingen av vennene som er interessante å leke med bor i gåavstand heller, så de som ringer på er da ofte barn det ikke er så interessant å leke med. Da min gikk i barnehage holdt det lenge å bli med eller ta med venner hjem fra barnehagen et par ganger i uka, så hadde ikke behov for at alle nabounger skulle renne med dørene for å få sosialisert. Nå som de er 10-13 avtaler de selv, enten på skolen, på trening eller ringer/melder. De har ikke blitt hjelpeløse av å få hjelp til å avtale leking mens de gikk i barnehagen. Anonymkode: 35fa5...5ad Da har du ikke fått skole barn enda. Da skal du forholde deg til grupper. Anonymkode: 6854d...19e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #160 Del Skrevet 14. juni Hvilket klokkeslett er det? Vi har nabobarn som ringer på i 8-tiden på lørdag/søndag, selv om barna mine er våkne så har vi ikke stått ordentlig opp og vi liker å ha litt treg morgen. Hvis barna ikke får med seg at han ringer på så overser jeg det, dvs vi åpner ikke opp. Anonymkode: cd06c...f0d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå