AnonymBruker Skrevet 14. juni #61 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er kanskje inhabil, er lege selv. Jeg ser sjelden sykepleiere klage på lønn ved å si at de fortjener MER enn andre, det er vel fordi de jobber beinhardt og har en veldig tøff hverdag som de ikke kompenseres godt nok for. Det er ganske frustrerende og stråmannsargumentasjon å trekke frem alle andre yrkesgrupper som tjener tilsvarende eller mindre men som ikke klager like mye. Sykepleiere og andre helsearbeidere har i praksis heller ikke reell streikerett slik som mange andre arbeidere har, da hensynet til liv og helse til slutt blir tungtveiende og man får tvungen lønnsnemd(dette gjelder også enkelte andre yrkesgrupper selvsagt, men mange har en betydelig større mulighet til å få gjennom krav via streik) Jeg blir overalt møtt med et inntrykk av at jeg tjener veldig godt, noe jeg enkelte ganger føler behov for å si at faktisk ikke stemmer, eneste grunn til at årslønnen totalt sett blir relativt høy (men fortsatt lavere eller akkurat den samme som alle jeg kjenner med mastergrad og like lang yrkeserfaring) er fordi jeg jobber vakter som er inntil 18 timer lange og jobber et betydelig antall timer overtid hver eneste uke. I tillegg går det hver dag ca 30 min med til skifting og henting av/levering av arbeidstøy- som jeg gjør utenom arbeidstiden og får heller ikke betalt for til tross for at dette er nødvendig for at jeg skal gjøre jobben min. Vakttimene får man tillegg for, men det tilsvarer ikke veldig mye pr time. Grunnlønnen vi har er også for 2,5 timer pr pr uke enn andre yrkesgrupper i helsevesenet. Det er sjelden hviletid på en vakt, som regel er det vanskelig å få til dopauser og måltider/drikke ila en vakt. De fleste andre i risikoyrker har strenge hvilebestemmelser, feks. Yrkessjåfører. Det er i utgangspunktet også dette for leger som jobber mer enn 12 timer, men sykehusene har som regel ikke en backup slik at dette praktisk kan overholdes når det er travelt. Når du blir lagt inn på sykehus kl 6 på morgenen har kanskje kirurgen som tar deg i mot og vurderer deg vært på vakt i 16 timer allerede, og kanskje ikke spist eller drukket noe mer enn et glass saft og et par mariekjeks siden vedkommede kom på jobb på ettermiddagen. Sykepleieren som tar deg i mot har jobbet noe kortere, men har kanskje til gjengjeld løpt rundt hele natten på alarm etter alarm, måtte løfte både den ene og den andre pasienten, gjøre litt HLR, samt kontrollert og dobbeltkontrollert en hel haug med medisiner samtidig som hen skulle vært 3-4 andre steder samtidig. Det er fullstendig uforsvarlig til tider, men slik er det altså på enkelte sykehus i dag. Jeg mener ikke at andre yrkesgrupper fortjener mindre betalt eller ikke burde klage på sine arbeidsforhold, jeg mener bare at det skulle bare mangle at både leger og sykepleiere kompenseres skikkelig for den utrolig tunge jobben de faktisk gjør hver eneste dag. Pga arbeidsforholdene tar også mange med seg jobben hjem etterpå og klarer ikke å slappe av eller hvile på fritiden heller pga man er redd for at feil kan ha skjedd eller at man grubler over at man ikke har kunnet gi god nok behandling pga arbeidsforholdene. Jeg synes ikke det er rart at stadig flere søker seg til det private, som er villig til å betale for den jobben som ytes og samtidig ikke har den samme pressende rammen som sykehusene er tvunget til å operere innunder. Anonymkode: 2a2d9...f25 Når det gjelder tvungen lønnsnemnd, så viser vel årets lønnsoppgjør at dette er et problem for alle yrkesgrupper… det samme gjør fjorårets (?) lærerstreik. Den varte evig lenge uten at noe skjedde, og endelig fant regjeringen på et påskudd for å stoppe streiken. Dette har skjedd før også. Det som skjer, er at andre yrkesgrupper/fagforeninger i samme forbund «tar streiken» for helsearbeiderne i kliniske jobber. Så streikerett har dere, i like liten eller stor grad som alle andre, uten at det nødvendigvis hjelper så mye… Anonymkode: 92be1...ad6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #62 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kanskje vi ikke har interesse av å jobbe innen helsevesenet. Ikke alle som egner seg innen omsorgsyrker. (Inkludert noen av de som allerede jobber der). Anonymkode: 932f3...fe5 Da bør man kanskje ta vare på de som gidder.... Anonymkode: 11dc6...5ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #63 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Brann og politi er da like viktig 24/7. Det er da også en god del andre jobber som også er turnus. Uten at man hører noe særlig sutring av den grunn. Anonymkode: d24f1...0a6 De får vel den lønna de fortjener da. Og jo, politiet klager på ressurser de og. Anonymkode: 6fdbf...cd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #64 Del Skrevet 14. juni Når pasienter og pårørende klager i avisen fordi de ikke får så mye hjelp som de trenger, mor får ikke nok stell, det kommer ingen når de ringer på, det er for lite hjelp til å gå på do, medisiner blir glemt ect så er folk helt i harnisk over det forferdelige helsevesenet. Når sykepleiere snakker om lav bemanning og feil bruk av ressurser som gir situasjonene nevnt over, da er det sutring og syting og alt sykepleierne gjør er å syte Anonymkode: f43b2...41a 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #65 Del Skrevet 14. juni Mange tror at en jobb fortjener høy lønn fordi den er tøff. Men det er ikke sånn markedsøkonomi fungerer. At jobben er tøff handler om arbeidsmiljø, dårlig organisering, dårlig ledelse og dårlig politisk styring. Dette er ikke faktorer som i en markedsøkonomi tilsier høy kompensasjon. De jobbene som får og fortjener høy lønn er de som krever høy kompetanse og som er etterspurt. F.eks aktuarer. Jobben til en aktuar er ikke spesielt tøff. Men de er godt betalt fordi kompetansen de sitter på er ikke noe hvem som helst kan tilegne seg. Sykepleier-yrket er tøft. Men kompetansen er ikke spesielt høy og eller etterspurt i markedet. Det er bare en av titusenvis av brede bachelor-grader som finnes der ute. Av 3 år på høyskole er halvparten i praksis. Så sykepleiere har i realiteten kun 1,5 teoretisk opplæring etter vgs. Det er ikke spesielt mye og minner mer om en yrkesutdanning. Anonymkode: 71677...24e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #66 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Sykepleier-yrket er tøft. Men kompetansen er ikke spesielt høy og eller etterspurt i markedet. Det er bare en av titusenvis av brede bachelor-grader som finnes der ute. Av 3 år på høyskole er halvparten i praksis. Så sykepleiere har i realiteten kun 1,5 teoretisk opplæring etter vgs. Det er ikke spesielt mye og minner mer om en yrkesutdanning. Anonymkode: 71677...24e Bor du under en stein? Har du ikke fått med deg sykepleiermangelen? Tror du ikke vi har teori i praksis? Om man ikke skal regne praksis inn i utdanningen så har jo heller ikke leger så lang utdannelse. Da er det ganske mange yrker som plutselig ikke er så mye verdt. Du tenker at du heller ville hatt en med master i samfunnsvitenskap til å legge inn kateter, ta blodgass og utøve sterile prosedyrer på deg? Siden de har lenger utdannelse og ingen praksis. Hadde vært interessant om sykepleiere/leger kun skulle hatt teori og ingen praksis i det hele tatt! Anonymkode: 544c6...9b1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #67 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bor du under en stein? Har du ikke fått med deg sykepleiermangelen? Tror du ikke vi har teori i praksis? Om man ikke skal regne praksis inn i utdanningen så har jo heller ikke leger så lang utdannelse. Da er det ganske mange yrker som plutselig ikke er så mye verdt. Du tenker at du heller ville hatt en med master i samfunnsvitenskap til å legge inn kateter, ta blodgass og utøve sterile prosedyrer på deg? Siden de har lenger utdannelse og ingen praksis. Hadde vært interessant om sykepleiere/leger kun skulle hatt teori og ingen praksis i det hele tatt! Anonymkode: 544c6...9b1 Det er ikke mangel på sykepleiere. Det er mangel på sykepleiere som vil jobbe et dårlig arbeidsmiljø, under dårlig ledelse og dårlig politisk styring. Det i seg selv er et problem. Men i markedsøkonomisk teori er ikke dette faktorer som tilsier høy kompensasjon. Når jeg sier at sykepleiere ikke har spesielt høy kompetanse så er det fordi det er et hav av lignende utdannelser der ute. Det er altså ingneting spesielt med sykepleierutdanningen. Den er bare en av svært mange. Og grunnen til det er at terskelen for å komme inn i yrket/utdanningen er lav. Det kreves ingenting spesielt. Det er en grunn til at det finnes flere restauranter enn det finnes mikrochip-fabrikker. Det er fordi hvem som helst kan starte restaurant. Men ikke hvem som helst kan starte å produsere mikrochipper. Og jeg vil selvsagt ikke ha en sammfunnsviter til å sette inn kateter. Men jeg vil heller ikke ha en sykepleier til å skifte det elektriske anlegget mitt hjemme. Det betyr ikke at elektriker-utdanningen er spesielt høy. Anonymkode: 71677...24e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #68 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke mangel på sykepleiere. Det er mangel på sykepleiere som vil jobbe et dårlig arbeidsmiljø, under dårlig ledelse og dårlig politisk styring. Det i seg selv er et problem. Men i markedsøkonomisk teori er ikke dette faktorer som tilsier høy kompensasjon. Når jeg sier at sykepleiere ikke har spesielt høy kompetanse så er det fordi det er et hav av lignende utdannelser der ute. Det er altså ingneting spesielt med sykepleierutdanningen. Den er bare en av svært mange. Og grunnen til det er at terskelen for å komme inn i yrket/utdanningen er lav. Det kreves ingenting spesielt. Det er en grunn til at det finnes flere restauranter enn det finnes mikrochip-fabrikker. Det er fordi hvem som helst kan starte restaurant. Men ikke hvem som helst kan starte å produsere mikrochipper. Og jeg vil selvsagt ikke ha en sammfunnsviter til å sette inn kateter. Men jeg vil heller ikke ha en sykepleier til å skifte det elektriske anlegget mitt hjemme. Det betyr ikke at elektriker-utdanningen er spesielt høy. Anonymkode: 71677...24e Jeg har heller ikke sagt at utdanningen er høy, det er du som sier den er lav og egentlig bare 1,5 år fordi halvparten er praksis, så derfor var poenget mitt at praksisen er vel så viktig nettopp pga dette. Synes det er rart å nedgradere noen yrker pga praksis, da er jo ikke elektriker feks som du drar fram her, en utdannelse i det hele tatt, noe det jo er. Jeg har aldri skjønt og kommer aldri til å skjønne det konstante behovet folk har for å uttrykke hvor lett utdanningen er, hvor lett jobben er og hvor bra lønnen er, uten at de egentlig har erfaring selv. Det ville aldri falt meg inn å snakke slik om yrker jeg ikke har noe erfaring med, men når det gjelder sykepleiere så vet alle som ikke er sykepleiere absolutt alt, tydeligvis. Anonymkode: 544c6...9b1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #69 Del Skrevet 14. juni Forstår ikke hvorfor kokker aldri klager. Helt utrolig så mye stress, ødelagt kropp, dårlige vakter og helt latterlig lønn Anonymkode: 67db9...e1c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #70 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mange tror at en jobb fortjener høy lønn fordi den er tøff. Men det er ikke sånn markedsøkonomi fungerer. At jobben er tøff handler om arbeidsmiljø, dårlig organisering, dårlig ledelse og dårlig politisk styring. Dette er ikke faktorer som i en markedsøkonomi tilsier høy kompensasjon. De jobbene som får og fortjener høy lønn er de som krever høy kompetanse og som er etterspurt. F.eks aktuarer. Jobben til en aktuar er ikke spesielt tøff. Men de er godt betalt fordi kompetansen de sitter på er ikke noe hvem som helst kan tilegne seg. Sykepleier-yrket er tøft. Men kompetansen er ikke spesielt høy og eller etterspurt i markedet. Det er bare en av titusenvis av brede bachelor-grader som finnes der ute. Av 3 år på høyskole er halvparten i praksis. Så sykepleiere har i realiteten kun 1,5 teoretisk opplæring etter vgs. Det er ikke spesielt mye og minner mer om en yrkesutdanning. Anonymkode: 71677...24e Når det gjelder «ikke etterspurt i markedet» kan det gjerne presiseres at selv om sykepleiere er etterspurt i det offentlige, har de relativt få alternative jobbmuligheter i det private. Og offentlige arbeidsgivere er ikke spesielt interessert i å starte en lønnskrig med hverandre. Noen tilbyr mer enn minstelønn, ja, men det er ikke 400 000 mer enn minstelønn, det er kanskje 40 000kr. Hvis det offentlige hadde opplevd reell konkurranse med det private næringslivet om sykepleier-arbeidskraft, hadde de vært nødt til å konkurrere på lønn i mye større grad. Men det må de altså ikke. En annen ting som taler imot sykepleiernes lønnskamp, er rett og slett at dere er så mange. Hvis en kommune må betale 250k ekstra for å kapre en kommunepsykolog, så utgjør ikke det så mye på budsjettet, for de har kanskje bare én. Mens de kan ha for eksempel 75 sykepleiere. 75*250 000 er 18,75 millioner i året. Enda mer (25+ millioner) hvis du tar med sosiale kostnader. Anonymkode: 92be1...ad6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #71 Del Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 16.33): Dette er mitt inntrykk. Er det ikke litt rart at vi ikke hører samme klaging fra noen andre? Anonymkode: 087a6...bfb ja, er sykepleier selv og jeg er mange ganger flau over all klagingen. Jeg syns vi syter noe veldig. Hører sjeldent noe fra helsefagarbeiderene. Anonymkode: 6b0bd...f76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hyoscyamus Skrevet 14. juni #72 Del Skrevet 14. juni Satt på spissen: Legene klager ikke. De begår i stedet selvmord når presset blir for stort. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni #73 Del Skrevet 14. juni Synes faen de ikke klager nok. Rovdrift. Anonymkode: 23054...938 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 16. juni #74 Del Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 20.00): Det at jeg forsvarer noen yrkesgruppers rett til å si fra betyr jo ikke at jeg ikke også forsvarer andre yrkesgruppers selvfølgelige rett til å gjøre det samme. Jeg oppfatter det ikke som at sykepleierne eller lærerne snakker ned andre yrker og påstår at bare de selv sliter og er viktige. De snakker om hvordan de selv har det på jobb. Ville vært litt rart om de hele tiden måtte tilføye at renovasjonsarbeidere, bussjåfører osv har det også tøft. De snakker om hvordan de selv har det. Og hvordan andre har det vet de jo strengt tatt ikke. Man må jo nesten være i yrket selv for å forstå hvordan det er. Og det bringer meg tilbake til poenget om at alle yrkesgrupper har rett til og ansvar for å si fra selv. Anonymkode: 39ea0...58a Men skal det ikke ta litt på å være i jobb - uansett hvilken jobb man har? Synes trenden i samfunnet er blitt slik at blir man litt stresset og sliten - det være seg i jobb eller i privatlivet fordi noen eller en selv rammes av en (helt normal) livskrise - så klager man så en skulle tro opplevelsen var helt umenneskelig vanskelig. Er det blitt for lav terskel for å si at man er sliten? Og for mye aksept for slike påstander? Hvor mange politikere tror du våger å stå i et debattprogram og si "Nå må folk jammen meg ta seg sammen og tåle litt stress. Stress er normalt, deal with it" Jeg tviler ikke på at det er slitsomt å være lærer eller sykepleier, eller renovasjonsarbeider eller bussjåfør. Men hvor ender vi hvis målet er at ingen skal bli sliten på jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #75 Del Skrevet 16. juni Sykepleierene har ødelagt for seg selv de siste årene, under pandemien hørte vi kun om hvor viktige de er og hvor lite viktig andre yrkesgrupper er. De ropte høyt omtrent i to år, mens de snakket negativt om andre yrke. Bare ta f.eks busstreiken da sykepleiere stod på debatten og argumentere hvor dårlig denne streiken var sykepleierene kom seg ikke på jobb. Bussførene hadde mer en god nok lønn. Jeg er en som støtter omtrent alle yrkesgrupper, jeg jobber i fagforening og er svært opptatt av arbeidsmiljø, lønn og rettigheter. Alltid støtter sykepleierene for jeg vet de har tøffe dager, men den dagen de begynte å tråkke på en arbeidsgruppe som har elendige vilkår for de selv ikke kom på jobb da mistet de meg. Sykepleierene må begynne å jobbe med egen lønn, vilkår og gode arbeidsforhold uten å dra andre yrker ned i søla Anonymkode: 07f59...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 18. juni #76 Del Skrevet 18. juni Tråden er ryddet for brukerforfølgelse, brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #77 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 16.37): Leger klager ikke. Virkelig ikke. Sykepleiere klager, stort sett over lønn, men lærere (utdanningsforbundet) og andre grupper under UNIO klager mye mer. Det er mitt inntrykk. Anonymkode: 7e047...59c Tja, mer om underbemanning. Lærerene klager mer på lønn. Anonymkode: eba34...cb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #78 Del Skrevet 18. juni Hyoscyamus skrev (På 14.6.2024 den 20.05): Satt på spissen: Legene klager ikke. De begår i stedet selvmord når presset blir for stort. Det gjør sykepleiere og. Se litt på tallene, sykepleiere har faktisk like høy selvmordsrate men ingen snakker om det Anonymkode: eba34...cb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #79 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (På 14.6.2024 den 17.24): Når det gjelder «ikke etterspurt i markedet» kan det gjerne presiseres at selv om sykepleiere er etterspurt i det offentlige, har de relativt få alternative jobbmuligheter i det private. Og offentlige arbeidsgivere er ikke spesielt interessert i å starte en lønnskrig med hverandre. Noen tilbyr mer enn minstelønn, ja, men det er ikke 400 000 mer enn minstelønn, det er kanskje 40 000kr. Hvis det offentlige hadde opplevd reell konkurranse med det private næringslivet om sykepleier-arbeidskraft, hadde de vært nødt til å konkurrere på lønn i mye større grad. Men det må de altså ikke. En annen ting som taler imot sykepleiernes lønnskamp, er rett og slett at dere er så mange. Hvis en kommune må betale 250k ekstra for å kapre en kommunepsykolog, så utgjør ikke det så mye på budsjettet, for de har kanskje bare én. Mens de kan ha for eksempel 75 sykepleiere. 75*250 000 er 18,75 millioner i året. Enda mer (25+ millioner) hvis du tar med sosiale kostnader. Anonymkode: 92be1...ad6 Men da skulle spesialsykepleiere lettere fått høyere lønn siden dere færre. Men det gjør de altså ikke. Anonymkode: eba34...cb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #80 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (På 14.6.2024 den 8.04): Når pasienter og pårørende klager i avisen fordi de ikke får så mye hjelp som de trenger, mor får ikke nok stell, det kommer ingen når de ringer på, det er for lite hjelp til å gå på do, medisiner blir glemt ect så er folk helt i harnisk over det forferdelige helsevesenet. Når sykepleiere snakker om lav bemanning og feil bruk av ressurser som gir situasjonene nevnt over, da er det sutring og syting og alt sykepleierne gjør er å syte Anonymkode: f43b2...41a Ikke sant? Folk er jo fullstendig fjerne og ser ingen sammenheng. Man kan stille spørsmål ved intelligensen... Anonymkode: eba34...cb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå