Gå til innhold

Har du og inntrykk av at leger og sykepleiere klager mer enn andre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sykepleiere klager da vitterlig for en grunn. Folk som ikke jobber i helse har noen anelse av hva man står i HVER ENESTE DAG PÅ JOBB. Titt og ofte må jeg ta meg i å tenke om dette i det hele tatt er forsvarlig, og det er sjeldent det. Det er et enormt press fra pasienter og pårørende, og stress både psykisk og fysisk. Man jobber seg fort ihjel i et slik yrke. Men hva sitter man egentlig igjen med? Null overskudd, ødelagt kropp og psyke - og ikke minst altfor dårlig råd sammenlignet med jobben man utfører.

Anonymkode: 091f9...9b2

Da er det ekstra koselig å lese slike gode ord som i denne tråden her, om hvor god jobb vi gjør og hvor mye vi betyr for andre 😜 

Anonymkode: 544c6...9b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som ikke er sykepleiere da, hvorfor i alle dager blir dere ikke sykepleiere? Siden jobben er så lett og vi tjener så godt. Burde jo ikke være noe problem å få sykepleiere da?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvilke andre yrkesgrupper er vi oppriktige avhengige av å ha 24/7? Alle er viktige, jeg sier ikke det, men de fleste jobber/yrker har nattestengt/helg/helligdagsstengt. Ingen dør om andre tjenester holder stengt et døgn, men det gjør folk om leger/sykepleiere ikke hadde vært der i et døgn. 

Ingen sykepleiere jobber 24/7, de jobber turnus, som de også gjør i mange andre yrker. 

Kiosker og bensinstasjoner er også i drift 24/7, det samme er hoteller, skip, prosessinstallasjoner, vektere, renholdere, brann, politi, u name it… Ingen av de ansatte jobber 24 timer i døgnet av den grunn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det sier mest om terskelen til syt. Arbeidsforholdene for sykepleierne er ikke så annerledes enn arbeidsforholdene til politi, ansatte i barnevernet / barnevernsvakta, vernepleiere mfl. Men i motsetning til sykepleierne er de andre voksne mennesker som velger å ikke jevnlig syte i media og til alle som har ører.

Sykepleierne har langt fra de verste arbeidsforhold. Jeg skal ikke si at de ikke skal jobbe for å få bedre forhold, men måten det blir gjort på er så sinnsykt usjarmerende og mange forhold har de, gjennom sykepleierforbundet, faktisk skapt selv. 

Anonymkode: 2c2b3...4bb

Tja. Nå har jeg ikke stor innsikt i yrkene du nevner, så mulig det er veldig ille der også. Men på arbeidsplassen til min samboer så blir en etter en sykemeldt pga de blir utbrent og syke pga jobben, som igjen gjør at underbemanning blir helt latterlig ute å kjøre. Hadde det ikke vært for at min samboer er veldig tøff og sta, så hadde hun vært langtidssykemeldt for lenge siden 

De har ikke engang økonomi til å drive lovlig, de er tvunget til å bryte lover og regler pga ressurser, og disse lovbruddene går hardt ut over både pasienter og personale. Men slikt snakkes naturlig nok ikke høyt om, men når jeg vet hva jeg vet nå, så er det hakket før jeg har varslet videre, og det ville blitt stor sak i media om det kom ut.

Så den tankegangen om at sykepleiere sutrer og klager har jeg lagt fra meg, det var bare uvitenhet fra min side 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (Akkurat nå):

Ingen sykepleiere jobber 24/7, de jobber turnus, som de også gjør i mange andre yrker. 

Kiosker og bensinstasjoner er også i drift 24/7, det samme er hoteller, skip, prosessinstallasjoner, vektere, renholdere, brann, politi, u name it… Ingen av de ansatte jobber 24 timer i døgnet av den grunn.

🤦🤦 Du missa jo poenget fullstendig til brukeren du siterte......

Nei, det er ingen mennesker som jobber 24/7. Men man har ykresgrupper som trenger å være på vakt 24/7 for å redde liv! En bensinstasjon MÅ ikke være åpen 24/7...

Anonymkode: 6fdbf...cd9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (2 timer siden):

Men hvorfor skal akkurat sykepleiere og lærere ha et så mye større rom for å si ifra enn f eks renovasjonsarbeidere eller buss/baneføre? 

På meg virker det som at sykepleiere og lærere har laget seg en selverklært yrkesgruppesannhet. Det er som om de ikke forstår at også andre yrkesgrupper har det slitsomt, både fysisk og psykisk,og mest  sannsynlig heller ikke er spesielt godt betalt. Men fordi de har en UTDANNELSE, og ivaretar BARNA VÅRE og VÅRE SYKE, så er de liksom viktigere. kan det ihvertfall virke som.

Hvordan hadde vi likt det hvis bosset fløt, eller bussen/banen ikke gikk? Jeg kan faktisk se for meg at det å være ett av disse yrkene må være veldig belastende, både psykisk og fysisk. Men vi hører ikke mye fra de. 

Vi kan faktisk snu på det - indirekte hetser lærerer og sykepleiere andre grupper ved å hevde at de har et såååå mye verre. (for å svare på spørsmålet helt ut - synes ikke leger klager. Forstår ikke hvor ts har den ideen fra)

Det at jeg forsvarer noen yrkesgruppers rett til å si fra betyr jo ikke at jeg ikke også forsvarer andre yrkesgruppers selvfølgelige rett til å gjøre det samme. 

Jeg oppfatter det ikke som at sykepleierne eller lærerne snakker ned andre yrker og påstår at bare de selv sliter og er viktige. De snakker om hvordan de selv har det på jobb. Ville vært litt rart om de hele tiden måtte tilføye at renovasjonsarbeidere, bussjåfører osv har det også tøft. De snakker om hvordan de selv har det. Og hvordan andre har det vet de jo strengt tatt ikke. Man må jo nesten være i yrket selv for å forstå hvordan det er. Og det bringer meg tilbake til poenget om at alle yrkesgrupper har rett til og ansvar for å si fra selv. 

Anonymkode: 39ea0...58a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har ikke sagt noe om viktigheten deres. Selvsagt er de viktige, på lik linje med mange andre yrker. Hører bare aldri platearbeiderne eller fiskemottaksarbeiderne sutre høylytt over alt om lønna og arbeidsforholdene sine i samme grad, selv om det er ekstremt tungt, potensielt farlig, skittent og dårlig betalt. Det er alltid helsearbeidere som har det verst, i følge de selv.

Anonymkode: d8dd4...451

Det er da virkelig ikke det helsearbeidere sier. De sier fra om EGNE erfaringer og arbeidsforhold. Og så får andre si fra selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

🤦🤦 Du missa jo poenget fullstendig til brukeren du siterte......

Nei, det er ingen mennesker som jobber 24/7. Men man har ykresgrupper som trenger å være på vakt 24/7 for å redde liv! En bensinstasjon MÅ ikke være åpen 24/7...

Anonymkode: 6fdbf...cd9

Jeg misset ikke poenget i det hele tatt, jeg sier bare at åpningstidene til institusjonene sykepleierne jobber i spiller ingen rolle. Man har ikke en hardere jobbhverdag bare fordi det er døgndrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (2 minutter siden):

Jeg misset ikke poenget i det hele tatt, jeg sier bare at åpningstidene til institusjonene sykepleierne jobber i spiller ingen rolle. Man har ikke en hardere jobbhverdag bare fordi det er døgndrift.

Du gjorde jo det, for jeg siterte ikke at det var fordi hverdagen var hardere, jeg siterte en person som mente vi ikke var så viktige som vi trodde, og det er bullshit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke bare klager legene for mye, de bytter også til det private så snart de får sjansen. Synes de må betale for sin lang utdanning hvis ikke de skal jobbe i det offentlige.

Anonymkode: bc2e1...ef1

Betale for sin lange utdannelse? De gjør det, er du klar over hva de fleste som er leger har i studiegjeld? En god del av de har i tillegg til dette, brukt flere titalls tusen for å ta opp fag for å nå det svimlende snittet som har vært, de siste årene. 

Anonymkode: 29474...4c3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke bare klager legene for mye, de bytter også til det private så snart de får sjansen. Synes de må betale for sin lang utdanning hvis ikke de skal jobbe i det offentlige.

Anonymkode: bc2e1...ef1

Er du klar over hvor mange timer leger jobber over de 37,5 timene i uka? Kjenner flere leger, fellesnevneren med de er at de som regel jobber over 100 timer overtid hver måned, ofte mer. Selvfølgelig vil de ha bedre arbeidsvilkår. Det hadde blitt sikrere for pasientene sin del også om det var flere leger sånn hver lege slapp all den overtiden.  Jeg hadde hvertfall foretrukket en lege som var uthvilt i stede for en som trøtt og sliten grunnet alt for mye overtid. 

Anonymkode: ea1a4...fbe

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet på sykehjem selv, og har sett hvilken arbeidshverdag sykepleierne har. Hvordan det er på sykehus vet jeg ikke, men sykepleierne på sykehjem har god grunn til å klage! Ikke rart de blir utbrente, de er bare mennesker.

Anonymkode: 9a59d...beb

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, vi sykepleiere klager veldig mye. Men nå har jo arbeidsbelastningen gått rett til værs også da + at fagforeningene lar seg presses til å godta turnuser som ikke er bra for helse, psyke og fritiden til de som er i jobb. Her har fagforeningene absolutt mye å jobbe med, man må lære seg å sette ned foten for å bedre arbeidsforholdene til sykepleierne. Lønn er faktisk ikke alt når man må stå i denne typen jobb til man er ca 65-70 år ut i fra når man er født mm. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men hvilke andre yrkesgrupper er vi oppriktige avhengige av å ha 24/7? Alle er viktige, jeg sier ikke det, men de fleste jobber/yrker har nattestengt/helg/helligdagsstengt. Ingen dør om andre tjenester holder stengt et døgn, men det gjør folk om leger/sykepleiere ikke hadde vært der i et døgn. 

Personell som er ansvarlig for vedlikehold av strøm- og nødstrømsystemer, vann og avløp, samt transport av medisinsk utstyr (med logistikk som foregår døgnet rundt), spiller en uunnværlig rolle i helsevesenet. Hvis disse tjenestene stopper opp, vil det begrense helsepersonellets evne til å utføre sine oppgaver i en moderne setting. Samfunnet vårt er komplekst og opererer som et finjustert maskineri, der alle deler må fungere optimalt for å sikre effektiv drift.

Anonymkode: b57a8...63a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dere som ikke er sykepleiere da, hvorfor i alle dager blir dere ikke sykepleiere? Siden jobben er så lett og vi tjener så godt. Burde jo ikke være noe problem å få sykepleiere da?

Kanskje vi ikke har interesse av å jobbe innen helsevesenet. Ikke alle som egner seg innen omsorgsyrker. (Inkludert noen av de som allerede jobber der).

Anonymkode: 932f3...fe5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Brann og politi er da like viktig 24/7. 

Det er da også en god del andre jobber som også er turnus. Uten at man hører noe særlig sutring av den grunn. 

Anonymkode: d24f1...0a6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det at jeg forsvarer noen yrkesgruppers rett til å si fra betyr jo ikke at jeg ikke også forsvarer andre yrkesgruppers selvfølgelige rett til å gjøre det samme. 

Jeg oppfatter det ikke som at sykepleierne eller lærerne snakker ned andre yrker og påstår at bare de selv sliter og er viktige. De snakker om hvordan de selv har det på jobb. Ville vært litt rart om de hele tiden måtte tilføye at renovasjonsarbeidere, bussjåfører osv har det også tøft. De snakker om hvordan de selv har det. Og hvordan andre har det vet de jo strengt tatt ikke. Man må jo nesten være i yrket selv for å forstå hvordan det er. Og det bringer meg tilbake til poenget om at alle yrkesgrupper har rett til og ansvar for å si fra selv. 

Nåja, det har vært mange, mange tråder her inne hvor i alle fall sykepleiere har snakket ned andre yrkesgrupper. Litt mer usikker på lærerne. 

Anonymkode: 92be1...ad6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det virkelige liv synes jeg ikke sykepleiere klager stort mer enn mange andre grupper. Her på KG syns jeg derimot at det er veldig mange som liker å snakke ned sykepleiere, blant annet med at de er så innmari klagete. Det er ca 120 000 sykepleiere i jobb i Norge, så det er en stor yrkesgruppe - og veldig mange av disse trives i jobben sin. I tillegg mener jeg at man må få si i fra dersom det er noe med arbeidsforholdene som ikke oppleves akseptable. Det siste gjelder selvfølgelig alle yrkesgrupper.

Og diskusjonen om hvem som har størst verdi i yrkeslivet her inne er bare så ekstremt teit at den gidder jeg ikke gå inn på. Bare slutt. 

Anonymkode: af171...84d

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Brann og politi er da like viktig 24/7. 

Det er da også en god del andre jobber som også er turnus. Uten at man hører noe særlig sutring av den grunn. 

Anonymkode: d24f1...0a6

Er ikke turnus som er hovedproblemet, er jo hele belastningen. Synes det er interessant hvordan folk som aldri har jobbet med det kan ha så sterke meninger. Har aldri hørt en eneste sykepleier si slikt dritt om andre yrker som andre sier om sykepleiere. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje inhabil, er lege selv. Jeg ser sjelden sykepleiere klage på lønn ved å si at de fortjener MER enn andre, det er vel fordi de jobber beinhardt og har en veldig tøff hverdag som de ikke kompenseres godt nok for. Det er ganske frustrerende og stråmannsargumentasjon å trekke frem alle andre yrkesgrupper som tjener tilsvarende eller mindre men som ikke klager like mye. Sykepleiere og andre helsearbeidere har i praksis heller ikke reell streikerett slik som mange andre arbeidere har, da hensynet til liv og helse til slutt blir tungtveiende og man får tvungen lønnsnemd(dette gjelder også enkelte andre yrkesgrupper selvsagt, men mange har en betydelig større mulighet til å få gjennom krav via streik)

Jeg blir overalt møtt med et inntrykk av at jeg tjener veldig godt, noe jeg enkelte ganger føler behov for å si at faktisk ikke stemmer, eneste grunn til at årslønnen totalt sett blir relativt høy (men fortsatt lavere eller akkurat den samme som alle jeg kjenner med mastergrad og like lang yrkeserfaring) er fordi jeg jobber vakter som er inntil 18 timer lange og jobber et betydelig antall timer overtid hver eneste uke. I tillegg går det hver dag ca 30 min med til skifting og henting av/levering av arbeidstøy- som jeg gjør utenom arbeidstiden og får heller ikke betalt for til tross for at dette er nødvendig for at jeg skal gjøre jobben min. Vakttimene får man tillegg for, men det tilsvarer ikke veldig mye pr time. Grunnlønnen vi har er også for 2,5 timer pr pr uke enn andre yrkesgrupper i helsevesenet. Det er sjelden hviletid på en vakt, som regel er det vanskelig å få til dopauser og måltider/drikke ila en vakt. 
De fleste andre i risikoyrker har strenge hvilebestemmelser, feks. Yrkessjåfører. Det er i utgangspunktet også dette for leger som jobber mer enn 12 timer, men sykehusene har som regel ikke en backup slik at dette praktisk kan overholdes når det er travelt. Når du blir lagt inn på sykehus kl 6 på morgenen har kanskje kirurgen som tar deg i mot og vurderer deg vært på vakt i 16 timer allerede, og kanskje ikke spist eller drukket noe mer enn et glass saft og et par mariekjeks siden vedkommede kom på jobb på ettermiddagen. Sykepleieren som tar deg i mot har jobbet noe kortere, men har kanskje til gjengjeld løpt rundt hele natten på alarm etter alarm, måtte løfte både den ene og den andre pasienten, gjøre litt HLR, samt kontrollert og dobbeltkontrollert en hel haug med medisiner samtidig som hen skulle vært 3-4 andre steder samtidig. Det er fullstendig uforsvarlig til tider, men slik er det altså på enkelte sykehus i dag. Jeg mener ikke at andre yrkesgrupper fortjener mindre betalt eller ikke burde klage på sine arbeidsforhold, jeg mener bare at det skulle bare mangle at både leger og sykepleiere kompenseres skikkelig for den utrolig tunge jobben de faktisk gjør hver eneste dag. Pga arbeidsforholdene tar også mange med seg jobben hjem etterpå og klarer ikke å slappe av eller hvile på fritiden heller pga man er redd for at feil kan ha skjedd eller at man grubler over at man ikke har kunnet gi god nok behandling pga arbeidsforholdene. Jeg synes ikke det er rart at stadig flere søker seg til det private, som er villig til å betale for den jobben som ytes og samtidig ikke har den samme pressende rammen som sykehusene er tvunget til å operere innunder. 

Anonymkode: 2a2d9...f25

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...