Gå til innhold

Barnebidrag


ednul

Anbefalte innlegg

Min bror fortalte meg at han betaler over 8000 kr i barnebidrag for ETT barn, barnet er 12 år og har det annenhver helg og ferier. Er dette virkelig mulig? Hvordan i all verden er det bidrag beregnes? Vi har selv 2 barn og bruker langt mindre enn det i mnd pr barn. Syns det virker helt vanvittig,  han har en helt ordinær jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer ikke. Maks bidrag fastsatt av nav til et barn på 12 år, er 7490kr. Og det er uten samværsfradrag. Om han har det samværet som du sier, kommer han i samværsklasse 1 og får et fradrag på 531kr. Altså ender han da på under 7000 i måneden. 

Dersom han har en privat avtale, kan han omså betale 1 mill i måneden. Det er avtalefrihet. 

Anonymkode: 955a3...42d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ednul skrev (10 minutter siden):

Min bror fortalte meg at han betaler over 8000 kr i barnebidrag for ETT barn, barnet er 12 år og har det annenhver helg og ferier. Er dette virkelig mulig? Hvordan i all verden er det bidrag beregnes? Vi har selv 2 barn og bruker langt mindre enn det i mnd pr barn. Syns det virker helt vanvittig,  han har en helt ordinær jobb.

Tja, jeg har et barn på 13 år, og jeg tror nok fort at det går 8000kr/mnd på ham, om ikke mer, når vi begynner å legge sammen alle kostnadene som følger med barn, direkte og indirekte. Vi har tre barn. 
Broren din har også lite samvær. 

Anonymkode: 71223...d8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ednul skrev (14 minutter siden):

Min bror fortalte meg at han betaler over 8000 kr i barnebidrag for ETT barn, barnet er 12 år og har det annenhver helg og ferier. Er dette virkelig mulig? Hvordan i all verden er det bidrag beregnes? Vi har selv 2 barn og bruker langt mindre enn det i mnd pr barn. Syns det virker helt vanvittig,  han har en helt ordinær jobb.

Enten lyver han, eller så har han en privat avtale.

Anonymkode: ff45c...62a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tja, jeg har et barn på 13 år, og jeg tror nok fort at det går 8000kr/mnd på ham, om ikke mer, når vi begynner å legge sammen alle kostnadene som følger med barn, direkte og indirekte. Vi har tre barn. 
Broren din har også lite samvær. 

Anonymkode: 71223...d8c

Ene barnet vårt brukte vi 8000 i måneden på bare i idrett, så kommer endel utgifter utenom ja. Det skal også betales for barnets andel av boutgiftene også så...

Anonymkode: 84201...e39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bidraget øker hvert år i Juni uansett,  så godt mulig at bidraget er over 8000 hvis det er flere år siden det ble fastsatt 

Anonymkode: 9dbb3...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja, jeg har et barn på 13 år, og jeg tror nok fort at det går 8000kr/mnd på ham, om ikke mer, når vi begynner å legge sammen alle kostnadene som følger med barn, direkte og indirekte. Vi har tre barn. 
Broren din har også lite samvær. 

Anonymkode: 71223...d8c

Ja men her er det jo kun en part som betaler 8000. Mottaker får også barnetrygd.  Så i realiteten betaler jo ikke Mottaker for noe

Anonymkode: 9dbb3...234

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke. Maks bidrag fastsatt av nav til et barn på 12 år, er 7490kr. Og det er uten samværsfradrag. Om han har det samværet som du sier, kommer han i samværsklasse 1 og får et fradrag på 531kr. Altså ender han da på under 7000 i måneden. 

Dersom han har en privat avtale, kan han omså betale 1 mill i måneden. Det er avtalefrihet. 

Anonymkode: 955a3...42d

Bidraget øker hvert år i Juni uansett,  så godt mulig at bidraget er over 8000 hvis det er flere år siden det ble fastsatt 

Anonymkode: 9dbb3...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bidraget øker hvert år i Juni uansett,  så godt mulig at bidraget er over 8000 hvis det er flere år siden det ble fastsatt 

Anonymkode: 9dbb3...234

Tallene som jeg viser til, er de som er gjeldende per dags dato. De blir justert årlig etter kpi, og evt etter alder. Men det gir ikke 8k si dag elv om det var fastsatt for flere år siden.

Anonymkode: 955a3...42d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tallene som jeg viser til, er de som er gjeldende per dags dato. De blir justert årlig etter kpi, og evt etter alder. Men det gir ikke 8k si dag elv om det var fastsatt for flere år siden.

Anonymkode: 955a3...42d

Hvordan kan du si det? I fjor alene økte kpi mye, men la oss si det øker med 500 kr i året i Juni, og bidraget var 7000 for to år siden så vil det vel gå opp til 8000?

Anonymkode: 9dbb3...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enten lyver han, eller så har han en privat avtale.

Anonymkode: ff45c...62a

Han er ikke typen til å lyve. Bidraget går gjennom Nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at han har bidragsgjeld fra tidligere som han også betaler ned på inkludert?

Anonymkode: 0a3ae...925

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ene barnet vårt brukte vi 8000 i måneden på bare i idrett, så kommer endel utgifter utenom ja. Det skal også betales for barnets andel av boutgiftene også så...

Anonymkode: 84201...e39

Det er nå sånn at begge foreldrene skal dekke da, og et bidrag tar ikke høyde for at barnet har utgift til idrett på 8000 i måneden. Bidrag regnes ut etter inntekt mor og far, så kommer samværsprosent inn og antall barn, både som han betaler bidrag for og om han har hjemmeboende barn utenom.

Betaler barnefar 8000 pr.måned så har han mest sannsynlig bidragsgjeld, ellers har de regnet for høy inntekt for barnefar

Anonymkode: 3a4a3...670

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nå sånn at begge foreldrene skal dekke da, og et bidrag tar ikke høyde for at barnet har utgift til idrett på 8000 i måneden. Bidrag regnes ut etter inntekt mor og far, så kommer samværsprosent inn og antall barn, både som han betaler bidrag for og om han har hjemmeboende barn utenom.

Betaler barnefar 8000 pr.måned så har han mest sannsynlig bidragsgjeld, ellers har de regnet for høy inntekt for barnefar

Anonymkode: 3a4a3...670

Fullt klar over at dette ikke dekkes av bidraget. Heldigvis så var vi begge interessert i barnets satsing på elitenivå så vi delte dette utenom bidraget.

Jeg vet ikke hva maks bidrag ligger på per barn. Vi hadde barna 50/50 så bidraget ble minimalt,  rundt en tusing per barn.

Anonymkode: 84201...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan kan du si det? I fjor alene økte kpi mye, men la oss si det øker med 500 kr i året i Juni, og bidraget var 7000 for to år siden så vil det vel gå opp til 8000?

Anonymkode: 9dbb3...234

Barnebidraget øker jo etter kpi. Maks bidrag da for en 12-åring var jo tilsvarende mindre i fjor. 

Anonymkode: 955a3...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja men her er det jo kun en part som betaler 8000. Mottaker får også barnetrygd.  Så i realiteten betaler jo ikke Mottaker for noe

Anonymkode: 9dbb3...234

Jo - boutgifter, strøm, mat, klær, aktiviteter, tannregulering, lommepenger, kino, sykkel, ski, nye Goretex-sko, nye klær, ny jakke, ferie, kake til kakelotteri, konfirmasjon, konfirmasjonsleir, diesel til kjøring hit og dit, gymtøy, sekk +++. Dette kan lett bli langt mer enn 8000kr/mnd. 

Anonymkode: 71223...d8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var høye tall, mye mer enn det jeg bruker på barnet, godt jeg er gift

Anonymkode: 256c3...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jo - boutgifter, strøm, mat, klær, aktiviteter, tannregulering, lommepenger, kino, sykkel, ski, nye Goretex-sko, nye klær, ny jakke, ferie, kake til kakelotteri, konfirmasjon, konfirmasjonsleir, diesel til kjøring hit og dit, gymtøy, sekk +++. Dette kan lett bli langt mer enn 8000kr/mnd. 

Anonymkode: 71223...d8c

Mye av det her var engangsutgifter.  Og igjen,  det er jo ikke riktig at det kun skal være en person som skal betale nesten alt mens den andre ikke bidrar.  8000 kr mnd + barnetrygd er 9300 kr. Over 100 000 i året.   

Anonymkode: 9dbb3...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mye av det her var engangsutgifter.  Og igjen,  det er jo ikke riktig at det kun skal være en person som skal betale nesten alt mens den andre ikke bidrar.  8000 kr mnd + barnetrygd er 9300 kr. Over 100 000 i året.   

Anonymkode: 9dbb3...234

Det heter man skal bidra etter evne.

Anonymkode: 84201...e39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...