Gå til innhold

hvilken status har Gastromat hos deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har aldri smakt det faktisk. Er det i samme gate som Aromat?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker tilsvarende krydder som heter Herbamare - Synes de smaker ganske likt :) Gastromat er et "nostalgi" krydder. Så i supper, sauser og typisk "norsk husmannskost" synes jeg det kan være godt å ha i Gastromat/Herbamare. Jeg forbinner Gastromat med en bestemor som lager mat, eller hyttetur ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er godt i visse ting. Syns det funker med litt på pommes frites, poteter, lapskaus, sånne ting. Det løfter smaken litt. Mannen liker å ha det på alt mulig når vi først har det i hus. Det er et godt krydder, men det er godt å variere med andre krydder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er oppskrytt og har en teori om at man må være oppvokst med det, evt. ha gode minner forbundet med det for å være fan.

Anonymkode: f8cea...980

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvinneguide skrev (26 minutter siden):

Salt purre og hvitløk med andre ord? Og noe som forsterker denne smaken🤔

Gjær, smaksforsterker og fett, det hører ikke hjemme i krydder. Smaksforsterker i krydder, fordi det nesten ikke er krydder i krydderet! Hørt noe så dumt. 

Smaksforsterkeren er msg. Det samme som det brukes mye av i asiatisk mat.

Anonymkode: 6cf26...577

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barndomsminner, særlig relatert til fiskeboller i hvit saus. Jeg har vel aldri kjøpt det i voksen alder, men blir jo litt nostalgisk bare av å se boksen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noe forhold. Aldri kjøpt, aldri brukt. Jeg tror mine foreldre hadde en boks Aromat i skapet, men vet ikke hva det ble brukt til.

Anonymkode: f77c3...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Gastromat (eller aromat for min del) er som kvinneguiden for meg. Noe jeg liker som jeg skammer meg over 😆😆

Anonymkode: 18e03...3bb

Haha!

Anonymkode: deb30...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder krydderet (krydderblandingen) med besteforeldrene mine (de er helt håpløse på matlaging, lager alt fra toro-poser). Har aldri hatt det selv, men når jeg tenker meg om, er det kanskje ikke så verst på ostesmørbrød?

Anonymkode: deb30...dea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingskrydder basert på msg og salt bruker jeg aldri. Det dreper alle nyanser i råvarene, på samme måte som feks ketchup, som noen også må ha "på alt". Dette er krydderhyllens svar på smågodt med kunstig smak og farge - det skriker høyt, og overdøver alt annet.

Hvis jeg vil ha umamismak i maten velger jeg naturlige råvarer med umami, feks salte italienske ansjos i olje, som vi alltid har i kjøleskapet, og som brukes i pastasauser og urtesauser/dressinger. Og hvis jeg vil ha litt punch bruker jeg chiliflak. Ingen blandingskrydder i mine kjøkkenskap - her er det rene råvarer som er basis for all matlaging, og som jeg prøver å la komme til sin rett i stedet for å drepe dem med industriell smaksforsterker.

Anonymkode: 78aa5...8c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gastromat har jeg faktisk aldri brukt. Det hender at jeg bruker Aromat, mulig det blir litt i samme gate? Har et par matretter som det er veldig godt på. Bruker ellers stort sett rene krydder, og blander da gjerne krydderblandinger selv.

Anonymkode: e881e...177

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri hatt i hus og vil heller aldri bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så ille med Gastromat kontra andre krydderblandinger?

Anonymkode: 49c4b...7d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går det mye av her, nesten flaut mye.

Anonymkode: 73617...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes daglig her. I marinader og dressinger, til kjøttgryter og rett på fiskekaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt en gang. Ble kasta da jeg skjønte at det var det som ga meg nærmest konstant diaré.

Anonymkode: 92bd3...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke noe forhold til Gastromat. Bruke Aromat en stund i barneskole-alder, og i husstanden bruker vi (mannen mest) Natvigs krydderblanding hvis vi skal ha et blandingskrydder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva er det som er så ille med Gastromat kontra andre krydderblandinger?

Anonymkode: 49c4b...7d4

Dette:

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Blandingskrydder basert på msg og salt bruker jeg aldri. Det dreper alle nyanser i råvarene, på samme måte som feks ketchup, som noen også må ha "på alt". Dette er krydderhyllens svar på smågodt med kunstig smak og farge - det skriker høyt, og overdøver alt annet.

Hvis jeg vil ha umamismak i maten velger jeg naturlige råvarer med umami, feks salte italienske ansjos i olje, som vi alltid har i kjøleskapet, og som brukes i pastasauser og urtesauser/dressinger. Og hvis jeg vil ha litt punch bruker jeg chiliflak. Ingen blandingskrydder i mine kjøkkenskap - her er det rene råvarer som er basis for all matlaging, og som jeg prøver å la komme til sin rett i stedet for å drepe dem med industriell smaksforsterker.

Anonymkode: 78aa5...8c4

 

Anonymkode: 78aa5...8c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette:

 

Anonymkode: 78aa5...8c4

Det svarer jo ikke på hvorfor Gastromat er verre enn andre krydderblandinger da? Tror nok det er mange som liker dette krydderet, husker dere ikke Gastromat krisa for noen år tilbake? 😂

Anonymkode: 49c4b...7d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et ikke-eksisterende forhold til Gastromat

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...