Bombasi Skrevet 13. juni #21 Del Skrevet 13. juni (endret) AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det eneste forsikringen dekket var kneoperasjon på hunden min, det er en del år siden. Tannbehandling hos veterinær måtte vi dekke selv, flere ganger. Og nylig hadde han hjerneslag, det også måtte vi dekke selv, veterinær og medisiner. Ellers er han i god form, mange sier og tror han er valp, når de ser han første gang. Jeg har en veldig god og snill hund men også en fighter. Håper han lever mange år til, for han er en stor del av mitt liv. Forsikringen er blitt dyr, nesten 1000,- i mnd, gått opp i år i pris, og jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre, fordi alt er blitt dyrt. Takk for ditt råd og innblikk og at du har tatt deg tid til å forklare, jeg skal tenke litt og tenke også på tingene du skrev.❤️ Anonymkode: 6e847...781 Hunden din kan enda ha noen gode år til hvis hunden ellers er i fin form. Så er bare å håpe på det! Men skulle noe skje nå så er hunden pga høy alder litt "on his own" både med og uten forsikring. Alderen begrenser forsikringen veldig mye, og behandlinger i den alderen handler ofte om livsforlengende smertelindring uansett. Og det koster mindre enn forsikringen i mnd. Skulle noe skje så bør du uansett reflektere over alderen og hvorvidt det er noe mer tid å hente ut fra hunden, samt tenke på at hunden kan ikke si ifra til deg hva som egentlig plager den, selv om alt tilsynelatende ser greit ut. For en liten hund som ikke kan si ifra så er det ikke enkelt å leve videre i høy alder etter at skade/sykdom har oppstått. Den er gjerne 6 år i hodet enda, og vil både leke, herje og kose, men smerter og utmattelse (som du ikke ser omfanget av) hindrer hunden det gode liv, og ofte trekker den seg unna. Og så er det vanlig at hunder i høy alder rammes av ting som synstap, hørselstap, demens og opplever "minislag". Alderdom hos hunder kan være brutale uten at du ser omfanget eller i verstefall legger merke til det før det har gått for langt. Så spørsmålet om det skulle skje noe da blir hvorvidt det er etisk forsvarlig å holde hunden i livet bare for å gjøre det, bare for å strekke ut noen måneder til, liksom. Det er ikke om å gjøre å bli eldst mulig. 15 år er en alder som man som eier bør si seg fornøyd med. Nyt hunden og øyeblikkene dere har nå. Kos dere masse sammen. Dere kan ha det fint sammen videre i noen år, men det kan også være over i morgen. For en dyr og kostbar forsikring er ikke en sikkerhet ovenfor noe når hunden har bikket 15 år. Derfor er det viktig at du gir hunden alt du har nå, slik at du vet du har gitt alt og er "klar" den dagen noe inntreffer. Endret 13. juni av Bombasi 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #22 Del Skrevet 13. juni Ingen hunder over 10 år er forsikret her i huset. Anonymkode: 3a4b3...8e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sneips Skrevet 13. juni #23 Del Skrevet 13. juni Tenker at jeg heller ville satt de pengene til sides på en egen konto til hunden. Trengs det så har du der, slipper hunden store behandlinger den siste tiden så har du spart litt istedenfor å sponse forsikringsselskapet 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne87Rogaland Skrevet 13. juni #24 Del Skrevet 13. juni Jeg avsluttet forsikringen på min hund i januar i fjor. Da var han 12 år. Min forsikring dekket mindre og mindre jo eldre hunden var. Da han hadde alvorlige hudproblemer en stund, brukte jeg 5000,- på flere dyrlegebesøk og medisiner. Forsikringen endte opp med å dekke 600,- av det. Forsikringen dekket ikke tannproblemer, så det sto jeg også for selv. Da gadd jeg ikke ha forsikringen lengre. Hadde betalt på den i 12 år, og det var takken liksom! Nå er han 14 år, og hadde nylig ørebetennelse. Dyrlege og medisin ble totalt 3000,- det dekket jeg fint selv. Hvis han blir alvorlig syk, så blir det nok avliving. Krysser fingrene for at det ikke skjer da. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #25 Del Skrevet 13. juni Min elskede hund er 10 år. Snittet levealder for hennes rase er 12 år. Hun må gå på faste tabletter i stedet for en omfattende operasjon med opptrening, vi ikke har råd til, selv med forsikring. Nå er hun smertefri og lever godt gammel dame liv og tenker at om, det blir dårlig for henne, så blir det avlivning. Har avbestilt forsikringen. Har nok på sparekonto til å dekke veterinær besøk, tannpuss, medisiner, flått tabletter og feks ultralyd og litt ekstra ting. Må hun gjennom stor operasjon så avslutter vi livet hennes. Hun skal da slippe å gå gjennom mye smerte og rehabilitering på sine siste år. Så ts, jeg hadde kuttet forsikringen din, siden hunden allerede er 15 år. Hvilken rase er det? Anonymkode: 4cae4...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #26 Del Skrevet 13. juni Bombasi skrev (2 timer siden): Hunden din kan enda ha noen gode år til hvis hunden ellers er i fin form. Så er bare å håpe på det! Men skulle noe skje nå så er hunden pga høy alder litt "on his own" både med og uten forsikring. Alderen begrenser forsikringen veldig mye, og behandlinger i den alderen handler ofte om livsforlengende smertelindring uansett. Og det koster mindre enn forsikringen i mnd. Skulle noe skje så bør du uansett reflektere over alderen og hvorvidt det er noe mer tid å hente ut fra hunden, samt tenke på at hunden kan ikke si ifra til deg hva som egentlig plager den, selv om alt tilsynelatende ser greit ut. For en liten hund som ikke kan si ifra så er det ikke enkelt å leve videre i høy alder etter at skade/sykdom har oppstått. Den er gjerne 6 år i hodet enda, og vil både leke, herje og kose, men smerter og utmattelse (som du ikke ser omfanget av) hindrer hunden det gode liv, og ofte trekker den seg unna. Og så er det vanlig at hunder i høy alder rammes av ting som synstap, hørselstap, demens og opplever "minislag". Alderdom hos hunder kan være brutale uten at du ser omfanget eller i verstefall legger merke til det før det har gått for langt. Så spørsmålet om det skulle skje noe da blir hvorvidt det er etisk forsvarlig å holde hunden i livet bare for å gjøre det, bare for å strekke ut noen måneder til, liksom. Det er ikke om å gjøre å bli eldst mulig. 15 år er en alder som man som eier bør si seg fornøyd med. Nyt hunden og øyeblikkene dere har nå. Kos dere masse sammen. Dere kan ha det fint sammen videre i noen år, men det kan også være over i morgen. For en dyr og kostbar forsikring er ikke en sikkerhet ovenfor noe når hunden har bikket 15 år. Derfor er det viktig at du gir hunden alt du har nå, slik at du vet du har gitt alt og er "klar" den dagen noe inntreffer. Tusen takk for så fine ord ang min hund❤️ Og takk for så gode råd og tips nok en gang, wow du er så snill da. Jeg gir han alt det beste jeg kan og han er alltid kommet først før alt annet🥰 Anonymkode: 6e847...781 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #27 Del Skrevet 13. juni Sneips skrev (1 time siden): Tenker at jeg heller ville satt de pengene til sides på en egen konto til hunden. Trengs det så har du der, slipper hunden store behandlinger den siste tiden så har du spart litt istedenfor å sponse forsikringsselskapet Dette var et godt tips. Tusen takk. Ts Anonymkode: 6e847...781 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #28 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Min elskede hund er 10 år. Snittet levealder for hennes rase er 12 år. Hun må gå på faste tabletter i stedet for en omfattende operasjon med opptrening, vi ikke har råd til, selv med forsikring. Nå er hun smertefri og lever godt gammel dame liv og tenker at om, det blir dårlig for henne, så blir det avlivning. Har avbestilt forsikringen. Har nok på sparekonto til å dekke veterinær besøk, tannpuss, medisiner, flått tabletter og feks ultralyd og litt ekstra ting. Må hun gjennom stor operasjon så avslutter vi livet hennes. Hun skal da slippe å gå gjennom mye smerte og rehabilitering på sine siste år. Så ts, jeg hadde kuttet forsikringen din, siden hunden allerede er 15 år. Hvilken rase er det? Anonymkode: 4cae4...566 Det er en pomeranian jeg har.🥰 Vi har også snakket med veterinær for å høre hva andre folk med gamle hunder gjør og de sier at de beholder forsikringen. Så jeg blir bare mer usikker. Skal jeg spare den summen i mnd, så tar det jo litt tid å spare og sier jeg opp forsikringen så kan noe skje i morgen, og da koster det kanskje 30.000,- og jeg har sagt opp forsikringen. Nei uff, dette er så vanskelig og jeg blir så usikker. Anonymkode: 6e847...781 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #29 Del Skrevet 13. juni Jeg har tatt ut 150k på forsikringen det siste halvannet året, så jeg har fått ut mer enn jeg har betalt inn hele hundens levetid. Men så har jeg forsikring som dekker 60k i veterinærutgifter, 10k i medisiner og 10k i rehab. En forsikring på bare 30k er ganske meningsløs hvis man virkelig kommer ut for noe dyrt, og det er jo da man har behov for forsikring. Anonymkode: 5dbd3...fdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 13. juni #30 Del Skrevet 13. juni Hundeforsikring er generelt en ekstremt dårlig deal. Det er så uendelig mye bedre å opprette en hundekonto som en setter penger inn på hver mnd, da kan en ta ut disse pengene om de aldri blir brukt. Dette i stede for å bruke over 100.000 på forsikring gjennom hundens levetid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #31 Del Skrevet 13. juni Gregarious skrev (1 minutt siden): Hundeforsikring er generelt en ekstremt dårlig deal. Det er så uendelig mye bedre å opprette en hundekonto som en setter penger inn på hver mnd, da kan en ta ut disse pengene om de aldri blir brukt. Dette i stede for å bruke over 100.000 på forsikring gjennom hundens levetid. En forsikring koster da virkelig ikke så mye. Anonymkode: 5dbd3...fdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 13. juni #32 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (45 minutter siden): En forsikring koster da virkelig ikke så mye. Anonymkode: 5dbd3...fdf Om du skal forsikre en hund over 15år med en forsikring som faktisk dekker noe av betydning så kan dette fort koste over 100.000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #33 Del Skrevet 13. juni Gregarious skrev (4 minutter siden): Om du skal forsikre en hund over 15år med en forsikring som faktisk dekker noe av betydning så kan dette fort koste over 100.000. Jeg har forsikret hund i 13 år (60k i året veterinær, 10k rehab og 10k medisin) og jeg er ikke i nærheten av 100k. Halvparten kanskje. Anonymkode: 5dbd3...fdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #34 Del Skrevet 13. juni Gregarious skrev (52 minutter siden): Hundeforsikring er generelt en ekstremt dårlig deal. Det er så uendelig mye bedre å opprette en hundekonto som en setter penger inn på hver mnd, da kan en ta ut disse pengene om de aldri blir brukt. Dette i stede for å bruke over 100.000 på forsikring gjennom hundens levetid. Dette er sant helt til det ikke er sant lenger. I mitt tilfelle har jeg tjent penger på forsikringen. Frisk rase, ikke noe medfødt, så kom noen sykdomstilfeller på rappen med inleggelse og behov for utredninger, to angrep fra andre hunder med ganske omfattende oppfølging av sår og betennelser over noen uker hver, en hjertefeil som krever medisiner og oppfølging for livet, noen småskader her og der og boom så er det forsikringsselskapet som gir meg penger. For de fleste vil det lønne seg å heller spare pengene ja, spesielt om man har de i et fond eller lignende og har råd til det. 1000kr pr mnd i 15 år er mye penger om hunden aldri trenger de men det er ikke like mye om hunden ender opp med å koste 2000kr i mnd i snitt i vetrinær og medisiner hele livet igjennom slik som min. Og da må jeg også påpeke at forsikringen min koster 800kr pr mnd _nå_ den kosta langt mindre for 14 år siden da jeg oppretta den. Anonymkode: ec283...60c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 13. juni #35 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har forsikret hund i 13 år (60k i året veterinær, 10k rehab og 10k medisin) og jeg er ikke i nærheten av 100k. Halvparten kanskje. Anonymkode: 5dbd3...fdf En Toyota Aygo koster 148.000kr, det betyr ikke at biler generelt koster så mye. Gjennomsnittlig forsikringspremie på hunder er ca 6500kr. Det er 97500kr på 15år. Noen raser vil selvsagt være vesentlig rimeligere, mens andre vesentlig dyrere. Betaler en lite for forsikringen er det også fordi sannsynligheten for store utlegg på den aktuelle hunden er svært lav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 13. juni #36 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er sant helt til det ikke er sant lenger. I mitt tilfelle har jeg tjent penger på forsikringen. Frisk rase, ikke noe medfødt, så kom noen sykdomstilfeller på rappen med inleggelse og behov for utredninger, to angrep fra andre hunder med ganske omfattende oppfølging av sår og betennelser over noen uker hver, en hjertefeil som krever medisiner og oppfølging for livet, noen småskader her og der og boom så er det forsikringsselskapet som gir meg penger. For de fleste vil det lønne seg å heller spare pengene ja, spesielt om man har de i et fond eller lignende og har råd til det. 1000kr pr mnd i 15 år er mye penger om hunden aldri trenger de men det er ikke like mye om hunden ender opp med å koste 2000kr i mnd i snitt i vetrinær og medisiner hele livet igjennom slik som min. Og da må jeg også påpeke at forsikringen min koster 800kr pr mnd _nå_ den kosta langt mindre for 14 år siden da jeg oppretta den. Anonymkode: ec283...60c En kan bruke samme analogi ovenfor kjøp av flaks-lodd, den taper penger helt til en ikke gjør det. Men det er selvsagt ingen som anbefaler å kjøpe flaks-lodd for å tjene penger. Sparer en pengene på en egen konto så har en i de aller aller fleste tilfeller penger klare til uforutsatte utgifter. Lever en helt på grensen og ikke har noe ekstra til overs så ligger heller ikke løsningen i en månedlig utgift over flere år. Sparer en 1000kr i mnd så har en raskt en stor buffer, men her forsvinner ikke pengene om de ikke brukes. Jeg har vert borti flere saker der folk har brukt flere hundretusen over flere hunder bare for å bli nektet dekning når det til slutt faktisk ble en større utgift. Om en faktisk leser vilkårene og alle unntak samt teknikaliteter så tror jeg det fleste vil få seg en overraskelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #37 Del Skrevet 13. juni Vi har en 12 år gammel hund, vi har til dags dato aldri hatt noe sykdom eller skader hvor vi har trengt bruke av forsikring. Men har en venninne med en hund som er et år yngre, og siste 1,5 årene har de brukt nærmere 80-100 000 på hunden, dette er kostnader fosikringen har tatt minus egenandel. Og de kommer til å bruke en god del mere. Så jammen lønner det seg å ha forsikring. For pengene flyr fort om det skjer noe Anonymkode: 5242d...0de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 13. juni #38 Del Skrevet 13. juni Jeg har to yngre hunder, og valgte å si opp forsikringen for to år siden. Har en god buffer på egen konto til bikkjene om det skulle skje noe. Med en 15 år gammel hund tenker jeg uansett at man må vurdere dyrets allmenntilstand og utsikter til videre god livskvalitet om det skjer noe som krever mye og langsiktig behandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #39 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er en pomeranian jeg har.🥰 Vi har også snakket med veterinær for å høre hva andre folk med gamle hunder gjør og de sier at de beholder forsikringen. Så jeg blir bare mer usikker. Skal jeg spare den summen i mnd, så tar det jo litt tid å spare og sier jeg opp forsikringen så kan noe skje i morgen, og da koster det kanskje 30.000,- og jeg har sagt opp forsikringen. Nei uff, dette er så vanskelig og jeg blir så usikker. Anonymkode: 6e847...781 https://hunderase.com/hunderaser5/pomeranian De lever i snitt 12 -15 år. Min hund (mye større rase) lever i snitt 12 år. Jeg kuttet nå livsforsikring på henne i alder 10 år. Ved så høy alder på hunden koster forsikringen mer og dekker mindre. Jeg elsker min hund, men ser ikke grunn til å være forsikret opp mot store operasjoner og gjerne 1+ år til rehabilitering som koster mye tid og penger. Hadde hunden vært 6 år. Helt klart ja, jeg har levd etter ja prinsippet til passert 10 år, med snittalder for 12 år for min rase. Din hunderase har snittalder mellom 12 og 15 år. Din hund er 15 år. Jeg ville kuttet forsikringen. Spar penger opp til vanlig veterinær utgifter, vanlig tannstell, flåttmidler og ellers medisin etter behov. Anonymkode: 4cae4...566 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #40 Del Skrevet 13. juni 15 år er mye, godt gjort også! Hadde sagt opp, og heller spart de 1000 i mnd på en hundekonto. Veterinærer vil vel ikke gjøre all verden mrd en hund på 15 år. Anonymkode: e87da...dbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå