Gå til innhold

Forsikring og gammel hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en hund sol er 15 år og vi har alltid hatt forsikring på den. Men nå har forsikringsprisen gått opp og nå betaler vi nesten 1000,- i mnd. Vi tenker å si opp men er usikker. Det er mye betale hver mnd i året føler jeg. Skulle noe skje har vi sparekonto. Men allikevel usikker.

Hva hadde du gjort?

Anonymkode: 6e847...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er inne på de samme tankene med hunden min på 9 år. Koster 600 kr i måneden nå og dekker bare 30.000 (ett beløp jeg så langt i livet stort sett alltid har disponibelt)... Det er også noe med at ved kronisk sykdom eller alvorlig skade som krever omfattende kirurgi kan avliving være rette valget for en eldre hund. I din situasjon vil jeg avsluttet forsikringen, det er jeg temmelig sikker på. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke veldig god buffer så betyr det at du sier opp forsikringen at du er villig til å avlive hunden din istedenfor å betale den tusenlappen i mnd. Er du det er det jo bare å si opp, er du ikke villig til det så behold.

Anonymkode: a371b...438

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nå du trenger den mest? Hva gjør du om den blir syk og må ha medisiner eller operasjon?

Anonymkode: f46fd...d60

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du ikke veldig god buffer så betyr det at du sier opp forsikringen at du er villig til å avlive hunden din istedenfor å betale den tusenlappen i mnd. Er du det er det jo bare å si opp, er du ikke villig til det så behold.

Skumleser du alltid? Jeg skrev at vi har sparekonto. Og det med avliving, du er bare etter bråk🙄

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel nå du trenger den mest? Hva gjør du om den blir syk og må ha medisiner eller operasjon?

Da betaler jeg, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skumleser du alltid? Jeg skrev at vi har sparekonto. Og det med avliving, du er bare etter bråk🙄

Å ha sparekonto betyr ikke at det er flust av penger der, veterinærkostnader kommer fort opp i svært høye beløp. Og troller på ingen måte, det er nøyaktig det å si opp forsikringen betyr om du ikke uansett har veldig mye oppsparte midler. Eller skal du spare forsikringskostnadene og så tigge spleis mente du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha sparekonto betyr ikke at det er flust av penger der, veterinærkostnader kommer fort opp i svært høye beløp. Og troller på ingen måte, det er nøyaktig det å si opp forsikringen betyr om du ikke uansett har veldig mye oppsparte midler. Eller skal du spare forsikringskostnadene og så tigge spleis mente du? 

Hva vet du hva jeg har av sparemidler? Nei det vet du ikke. Hunden min er 15 år og skulle noe skje, så har jeg så jeg kan dekke. 

Og jeg skrev ikke at du tråler, du er ute etter bråk, utifra måten du skriver på. Men, takk for din komentar og ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har en hund sol er 15 år og vi har alltid hatt forsikring på den. Men nå har forsikringsprisen gått opp og nå betaler vi nesten 1000,- i mnd. Vi tenker å si opp men er usikker. Det er mye betale hver mnd i året føler jeg. Skulle noe skje har vi sparekonto. Men allikevel usikker.

Hva hadde du gjort?

Jeg sa opp min forsikring når hunden var 12 år. 

En hund som er 15 år er gammel. Ved sykdom og skade er det svært begrenset hva dere kan gjøre med det. Operasjoner er utelukket. Avlivning er uunngåelig rundt det meste uansett. Det eneste er at hunden kan ende med å gå på smertestillende eller andre tablettkurer over tid, men disse behandlingene koster jo ikke 1000 kr mnd engang... Med andre ord forsvares ikke forsikringsprisen.

Spørsmålet er hvor mye tid dere tror dere kan behandle fram på en 15 år gammel hund... 6 mnd, 1 år eller kanskje 1,5 år?
Hunden blir neppe 18 år uansett om den er syk, skadet eller frisk som 15-åring.

Det som er viktig er å innse det jeg uthevet først. At hunden er gammel. Da nytter det ikke å ha den forsikret godt og dyrt. Alderen begrenser forsikringene i seg selv.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som ikke dekkes eller bare dekkes delvis av behandling for typiske helseplager hos seniorhunder. Min går på librela f.eks, og jeg får vell dekt ca 40% av beløpet. Med prisen for senior forsikring tjener jeg likevel ikke på å ha forsikringen for medisin alene. Tannproblemer som veldig mange eldre hunder sliter med er også utenfor min forsikring, og jeg innbiller meg det gjelder de fleste.

For min egen del tenker jeg at flere helse problemer som kan oppstå som koster mye å behandle også er situasjoner hvor jeg vil velge å avlive en eldre hund. F.eks kreft med spredning, kroniske og alvorlige autoimmune lidelser, komplekse brudd. Det er selvfølgelig også mange andre kostbare skader som kan oppstå hvor behandling er kort og prognosene gode (livmorbetennelse, hoggormbitt, kuttskader f.eks), og den situasjon må man nesten ha økonomisk dekning for om man er uten forsikring. 

Anonymkode: 90589...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva vet du hva jeg har av sparemidler? Nei det vet du ikke. Hunden min er 15 år og skulle noe skje, så har jeg så jeg kan dekke. 

Og jeg skrev ikke at du tråler, du er ute etter bråk, utifra måten du skriver på. Men, takk for din komentar og ha en fin dag.

Har du flust av penger og kan dekke 6-sifret beløp uten noen større problemer er ikke forsikring nødvendig, nei. For  folk flest er derimot både god forsikring og buffer nødvendig om man ikke vil stå i situasjonen der bare kostnadene hindrer ditt dyr i å leve videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du flust av penger og kan dekke 6-sifret beløp uten noen større problemer er ikke forsikring nødvendig, nei. For  folk flest er derimot både god forsikring og buffer nødvendig om man ikke vil stå i situasjonen der bare kostnadene hindrer ditt dyr i å leve videre.

Hunden er 15 år gammel og du skriver om å bruke hundretusener på behandling. Skal man behandle ihjel eldre kjæledyr som etter alderen å bedømme allerede nærmer seg livets ende? Narkose og restitusjon etter kirurgi er veldig belastende på kroppen. Man må tenke på hva man skal la så gamle dyr gå igjennom. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hunden er 15 år gammel og du skriver om å bruke hundretusener på behandling. Skal man behandle ihjel eldre kjæledyr som etter alderen å bedømme allerede nærmer seg livets ende? Narkose og restitusjon etter kirurgi er veldig belastende på kroppen. Man må tenke på hva man skal la så gamle dyr gå igjennom. 

Det er jo opp til eier å bedømme? Hvis man uansett ikke vil bruke penger hos veterinær så si opp forsikringen. Men man må være forberedt på dette før man sier opp, at blir hunden syk eller skadet så er det snakk om avliving uansett prognose om man ikke har mye oppsatte midler altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ingen behandler en 15 år gammel hund så komplisert at det koster over 100 000,- hverken med eller uten forsikring. 

Tror ikke at veterinær, klinikk eller forsikringsselskap godtar det engang. 

Er hunden på 15 år så syk/skadet så er det bare èn ting å gjøre, og det er avlivning.

Endret av Bombasi
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å beholde forsikringen på min senior, den koster nå rundt 800kr pr mnd men den dekker også mer enn den koster i mitt tilfelle. 

Hunden min går på medisiner og trenger regelmessige ultralyder, som senior har han også behov for litt hyppigere sjekk av småtterier enn før og jeg har ganske lav toleranse for å dra til dyrlegen også fordi jeg har en god forsikring. Skulle det bli behov for operasjon eller mer medisinutprøving med bivirkninger feks så vil jeg heller la han slippe.

Han har ingen plager eller bivirkninger av annet enn økende alder i dag og er veldig frisk og sprek for alderen så hvem vet hvor lenge forsikringen fortsatt behøves.

Hadde han derimot bare vært gammel men uten de behovene min har hadde jeg nok avslutta forsikringen nå og heller tenkt at neste store sak med behov for dyrlege får være siste del av reisa. Det er krevende for et gammelt dyr med sykdom eller skade. Restitusjon alene er noe gamle dyr som oftes tåler dårligere.

Anonymkode: ec283...60c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (Akkurat nå):

Ingen behandler en 15 år gammel hund så komplisert at det koster over 100 000,- hverken med eller uten forsikring. 

Tror ikke at veterinær og klinikk godtar det engang. 

Er hunden på 15 år så syk/skadet så er det bare èn ting å gjøre, og det er avlivning.

Jeg kjenner noen som hadde en miniatyr på 13 som ellers var ved svært god helse, men fikk kreft i en tå der denne tåen ble amputert. Dyrt og trengte oppfølging etter operasjon, men hunden levde til nesten 17 år.

Man må vurdere hele bildet og ellers helsetilstand, men IGJEN, vet man at man ikke skal bruke penger hos vet så er det såklart bare å si opp forsikringen - men da må man bare vite at det betyr at da avliver man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner noen som hadde en miniatyr på 13 som ellers var ved svært god helse, men fikk kreft i en tå der denne tåen ble amputert. Dyrt og trengte oppfølging etter operasjon, men hunden levde til nesten 17 år.

Man må vurdere hele bildet og ellers helsetilstand, men IGJEN, vet man at man ikke skal bruke penger hos vet så er det såklart bare å si opp forsikringen - men da må man bare vite at det betyr at da avliver man.

Vel, nå snakker du om en hund på 13 år, og ikke 15 år. Det er faktisk en forskjell på 2 år her. Det er ganske mye i høy hundealder.

I en alder av 15 år så avliver man stort sett alltid uansett - både med og uten forsikring - for alderen begrenser behandlingsmulighetene. For å vise en sammenligning: man kne- eller hofteopererer ikke en dame på 93 år i norsk helsevesen heller. Dama blir satt på livsvarende smertestillende da.

Det eneste er som jeg skrev at tablettkurer kan brukes som behandling, men disse har ikke en pris som forsvarer 1000 kr i mnd gjennom forsikring. F.eks smertestillende Rimadyl. Koster 500 kr for 100 tabletter. Er det snakk om en liten hund så varer 100 tabletter i 2 - 2,5 måneder.

Man får kjenne på det selv, selvfølgelig. Men jeg ser ingen grunn til å forsikre en 15 år gammel hund for 1000 kr måneden. Får hunden kreft, autoimmune sykdommer, uforklarlige anfall, beinskader, hofteslitasje, slag osv så kan ikke dette behandles lenger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (19 minutter siden):

Tror ikke at veterinær, klinikk eller forsikringsselskap godtar det engang. 

Nå er min "bare" 13, men hun måtte behandles for over 100 000,- da hun fikk livmorbetennelse og livmora sprakk. Det er ingenting galt med henne ellers, og hun kan enda ha flere gode år igjen.

Anonymkode: 5dbd3...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min "bare" 13, men hun måtte behandles for over 100 000,- da hun fikk livmorbetennelse og livmora sprakk. Det er ingenting galt med henne ellers, og hun kan enda ha flere gode år igjen.

Anonymkode: 5dbd3...fdf

Vel, igjen, nå snakker du også om en hund på 13 år. Det er forskjell på 13 og 15 år. "Flere gode år igjen" betydde for din hund 13,14,15 og kanskje 16. Når hunden er 16 år så er den svært gammel, og gjerne over levetiden til rasen. Da kan alt skje over natta.

Hadde dette skjedd når hunden var 15 år så blir det annerledes. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (30 minutter siden):

Vel, nå snakker du om en hund på 13 år, og ikke 15 år. Det er faktisk en forskjell på 2 år her. Det er ganske mye i høy hundealder.

I en alder av 15 år så avliver man stort sett alltid uansett - både med og uten forsikring - for alderen begrenser behandlingsmulighetene. For å vise en sammenligning: man kne- eller hofteopererer ikke en dame på 93 år i norsk helsevesen heller. Dama blir satt på livsvarende smertestillende da.

Det eneste er som jeg skrev at tablettkurer kan brukes som behandling, men disse har ikke en pris som forsvarer 1000 kr i mnd gjennom forsikring. F.eks smertestillende Rimadyl. Koster 500 kr for 100 tabletter. Er det snakk om en liten hund så varer 100 tabletter i 2 - 2,5 måneder.

Man får kjenne på det selv, selvfølgelig. Men jeg ser ingen grunn til å forsikre en 15 år gammel hund for 1000 kr måneden. Får hunden kreft, autoimmune sykdommer, uforklarlige anfall, beinskader, hofteslitasje, slag osv så kan ikke dette behandles lenger.

Det eneste forsikringen dekket var kneoperasjon på hunden min, det er en del år siden. Tannbehandling hos veterinær måtte vi dekke selv, flere ganger. Og nylig hadde han hjerneslag, det også måtte vi dekke selv, veterinær og medisiner. Ellers er han i god form, mange sier og tror han er valp, når de ser han første gang. Jeg har en veldig god og snill hund men også en fighter. Håper han lever mange år til, for han er en stor del av mitt liv. Forsikringen er blitt dyr, nesten 1000,- i mnd, gått opp i år i pris, og jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre, fordi alt er blitt dyrt.

Takk for ditt råd og innblikk og at du har tatt deg tid til å forklare, jeg skal tenke litt og tenke også på tingene du skrev.❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...