Gå til innhold

Ekte mareritt med leieboers katt. Hva gjør vi?

Supernova8

Anbefalte innlegg

Supernova8 skrev (11 timer siden):

Her er en klage jeg vurderer og sende til leieboer. Samboer har prøvd og snakke med dem uten hell nå 2 ganger uten at noe skjer.

Slik går klagen….

Helt greit dette, men jeg ville innkalt til møte med dem om dette først. Gjerne inne hos dere med katten til stede, så tar du opp alle punktene. Og så leverer du det skriftlige med dem når de går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Sett hønsenetting i karmen. Myggnetting tåler jo ingenting…

Anonymkode: 53bc0...6ca

Skal man være nødt til å montere hønsenetting i vindu og døråpningene for å kunne lufte trygt for naboen katt? Det er så hårreisende tanke at nå må selv katteiere våkne opp for denne galskapen.

Anonymkode: bd555...deb

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en rød hankatt eller? Ene naboen i gata fikk en ung rød hankatt for noen år siden, når den kom i voksen alder så klikket den fullstendig, angrep folk og dyr, hunder som var i egne hager, gikk inn til folk og freset så hele gata hørte, angrep hvis man prøvde å jage den med kost, osv. Til slutt ble et barn klort så grusomt at det måtte sy noen sting, da fikk katteier grei beskjed at forsvinner ikke katten straks så blir den borte uansett. Røde hankatter kan visst være veldig ustabile og rett ut farlige hvis de får det for seg ble jeg fortalt av dyrlegen min. 

Føler med deg, si opp leieforholdet, om denne katten forsvinner så kan det hende de får andre dyr, høres ikke ut som de burde ha dyr i det hele tatt. 

Anonymkode: 99d26...deb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Sett hønsenetting i karmen. Myggnetting tåler jo ingenting…

Anonymkode: 53bc0...6ca

Hvorfor i helvete skal ts spikre hønsenetting på huset sitt som en idiot fordi hennes leieboere er udugelige? 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det en rød hankatt eller? Ene naboen i gata fikk en ung rød hankatt for noen år siden, når den kom i voksen alder så klikket den fullstendig, angrep folk og dyr, hunder som var i egne hager, gikk inn til folk og freset så hele gata hørte, angrep hvis man prøvde å jage den med kost, osv. Til slutt ble et barn klort så grusomt at det måtte sy noen sting, da fikk katteier grei beskjed at forsvinner ikke katten straks så blir den borte uansett. Røde hankatter kan visst være veldig ustabile og rett ut farlige hvis de får det for seg ble jeg fortalt av dyrlegen min. 

Føler med deg, si opp leieforholdet, om denne katten forsvinner så kan det hende de får andre dyr, høres ikke ut som de burde ha dyr i det hele tatt. 

Hva skjedde med den katten? Omplassert eller flyttet eieren og tok med seg katten?

Anonymkode: d867d...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supernova8 skrev (12 timer siden):

Her er en klage jeg vurderer og sende til leieboer. Samboer har prøvd og snakke med dem uten hell nå 2 ganger uten at noe skjer.

Slik går klagen….

Formell klage på uakseptabel «dyreforhold» der katten er til hinder, bry og økonomisk byrde: 

1. katten har ukontrollert lynne (ustabil) går fra rolig til aggressiv på kort tid, hoppe opp i sofaen og skremmer de tre yngste barna på 6 år, 11 og 14 år som sitter i sofaen og ser på barne-TV i eget hjem. Det blir ikke riktig at barn må innrette seg en katt som ikke er en del av husholdningen vår. Fortelle tre 6 åringer om ikke være redd katten er ingen enkel sak. Selv er barna svært dyrevante. Men deres katt tar «styringa» over vårt hjem.

1. Når katten først trengt seg inn til oss, vil den absolutt ikke gå ut igjen. Blir aggressiv hvis noen prøver få katt ut av oppholdsrommene. Vi voksene har fått merker på armene om vifte vell katten ut av vårt hjem. Katten freser og bykser mot. Det er tidskrevende jobb og man mister flere timer av egen hverdag om få ut katten 10-20 gang for dag. Ikke minst holde ekstra øye mellom katten og barna. Totalt mistes man alt fra 1-2 timer av egen hverdag, dagene går for sikre nye løsninger, for & hindre at katten om trenge seg inn på nytt igjen. Kan ikke ha dører åpne for gjennomtrekk på varme dager. Vi har ikke aircondition og har på de varmeste dagene overlevd på gjennomtrekk i huset. Men da trenger katten seg inn til oss og forstyrrer alt og alle. Det medfører ikke riktighet at vi ikke kan lufte eller ha gjennomtrekk med familie på 7 personer som eier og ikke leier.

1. Katten legger seg i sofaen og sengene våre lusker seg inn (noen av barna er allergisk mot katt) eldste barnet i huset på 14 år, har får allergisk reaksjon/utslett der katten har oppholdt seg. Det er gjort tester av eldste barnet på allergi mot både hund og katt (PET-test). Der 14 åringen har utslag på katt (alvorlig grad). Det blir enda innført større arbeidsmengde om & skifte og vaske plasser der katten har opphold seg. For forhindre flere allergiske reaksjoner.

1. Katten er for brå og hardhendt i lek med hunden vår. Det pipes ofte fra hunden vår i lek med katten deres. En dag vil det gå galt! Hvis katten en dag bestemmer seg for & ikke slippe taket på hunden vår bolig, blir eier av katten stilt til økonomisk ansvar/oppdrettertap. 

1. Katten hopper opp på kjøkkenbenken vår inne og forsyner seg med mat som står på benken. Freser ved bortvisning og «krommer» og reiser ryggen.

1. Katten tar også maten til hunden vår (katten blir da en utgift ekstra i vårt hjem) katten freser når man prøver og få katten vekk fra hundens måltid. Hunden vår blir forstyrret i sine måltider av katten. Det blir ekstra belastning og styr med og måle opp ny formengde da hunden vår står på spesialfor i tillegg «som er kostbart». Nok en gang blir katten en utgift vi ikke ønsker og ha.

1. Katten klor også på møbler som blant annet sofaen i hovedstua og gjør herverk på private eiendeler. Også en utgift vi ikke ønsker.

Ikke kan man være borti katten eller løfte katten vekk. Da freser den. Likevel skal katten inn til oss. Noe som tyder på at katt ikke får nødvendig stimuli og sosial kontakt, som gjør at den søker til oss hele tiden. Det observeres at katten ofte etterlates og slippes ut til seg selv. Dere reiser uforsvarlig mye bort fra deres eget ansvar for egen katt.

Man blir ikke bare fysisk sliten av springe opp og ned etasjene, med psykisk sliten av katten. Man må hele tiden være på vakt. Det medfører ikke riktighet at leieforholdet i den grad skal belaste oss med økonomisk tap heller, som blant annet gå til anskaffelse av hindringsartikler, for at katten deres ikke skal trenge seg inn i vår privat bolig. Dere leier og dere må respektere de reglene som blir satt. Reglen om at katten må luftes i bånd med tilsyn ble ikke respektert. Det er ikke riktig at deres katt får bo på gården, for ta over vårt hjem og styre en hel familie på 5 barn og 2 voksene. Vi har mer en nok ansvar og følge opp med barn, hund og jobb selv. Vi har ikke pådratt oss oppgaven om være «ufrivillig kattepassere» for dere, når dere velger avvike fra eget ansvar for egen katt og dytter ansvaret over på andre uten og spørre er ikke noe dere bør ta som en selvfølge er greit.

Det blir det samme som og sende alle våre 5 barn over til dere og ta det forgitt, at dere bare sitter «barnevakt» for dem. Eller at barna går inn til dere, forsyner seg med maten deres, ødelegger møblene deres og hesjer med katten deres, hopper i sofaen deres og legger seg i sengene deres. For sette ting litt på spissen her, så dere forstår alvoret i dette.

Her er de alternativene dere får som siste varsel: 

Alternativ 1: 

Holde katten som innekatt, kontrollert luftig i bånd med dere som eiere av katten. Spørre om kattepass og «fri luftig» ved enkelt tilfeller skriftlig ved unntak. Ikke lov & slippe ut katten fritt, uten tillatelse per sms. Slik at katten ikke er blir tilbyr for oss andre i husholdingen ved siden av. Katten skal ikke være skadeverk og påføre oss økonomisk tap i daglig virke. Eller være et forstyrrende element på gården, noe den er per dags dato er.

Alternativ 2:

Si opp leieforholdet/leiekontrakten

Alternativ 3:

Omplassere katten til riktig miljø, da katten er et forstyrrende element på gårdens daglige medvirke mellom barn og hund i husstanden + økonomisk tap. Ekstra belastning for oss som utleier ut om & tilrettelegge økonomisk samt hensynta deres ansvar for egen katt.

Huff jeg er frustrert og rådvill, selv har jeg tidligere oppdretter av rasekatt i 12 år. Måtte slutte pgr av eldste barnet ble allergisk mot katt. Elsker primært katter. Men denne katten her eier ikke «nåla i veggen» for si det sånn og leieboerne er uerfarne i 20 årene, noe som ikke hjelper saken akkurat. Ikke bryr dem seg om beskjeder dem får. Men lurer på hva dere andre synes. Komme med noe alternativer og innspill her

Jeg skjønner ikke. Leieboer har katt, hvordan kommer katten inn til dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva skjedde med den katten? Omplassert eller flyttet eieren og tok med seg katten?

Anonymkode: d867d...602

Den ble avlivet, den gikk til angrep på et lite barn uprovosert og klorte det så det trengte å sys, det er bare flaks at det ikke var i ansiktet så det endte med øyeskader eller varige verre mén. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv: Vår hun har dessverre ved flere tilfeller holdt på å drepe katten når hun har kommet inn. Han har bitt tak i nakkeskinnet, og det er med nød og neppe jeg har greid å redde livet til katten din. På bakgrunn av dette må jeg be deg hindre at katten kommer inn i huset vårt, da hunden er særs teritorriell og allerede har drept en katt da vi var på ferie på Sotra i fjor. 

Anonymkode: 94d5b...b30

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (3 minutter siden):

Helt seriøst hvordan tror du? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (6 minutter siden):

Wow.

En katt har fire bein, disse bruker den til å sette et etter ett foran hverandre. På den måten kan den bevege seg bortover. Akkurat som vi gjør med våre to bein. Etter å ha beveget seg noen meter kommer den til TS sitt hus. Det er varmt så TS lufter da hun ikke har aircondition. Katter har også øyne og ser denne åpne døra på terassen til TS og starter denne fantastiske mekanismen med å bevege ett bein foran det andre igjen før den går igjennom den åpne døra.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonen er kjip, men ikke noe av det du skriver om hvor plagsom katten er betyr noe.

Hva står det i leiekontrakten? Om dyrehold er tillatt, noe jeg antar siden de har hatt lov til å skaffe seg katt. Så tror jeg ikke dere kan gjøre stort. De har da ikke brutt noe leiekontrakt, og har ikke gjort noe galt som må endres på.

Om dere ikke ønsker dyr som leieboer så må det stå oppført i kontrakten. Uten det tror jeg ikke dere kan gjøre stort.

Selvsagt kan dere spørre, forklare hvor fælt dere har det. Men til syvende sist; leiekontrakten. 

Anonymkode: a05de...0da

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, så beklager om noe er sagt før.

1. ikke send det du har skrevet, Ts.

2. Kontakt Mattilsynet og si at du er alvorlig bekymret for denne katten, både fordi eierne reiser fra den altfor mye, og fordi katten oppsøker dere med en svært aggressiv væremåte som du er redd kan skade både barn og andre. Fortell at du har forsøkt å snakke med leietakerne (jeg antar du har gjort det?), og at ingenting hjelper, at du føler katten søker til dere fordi den trenger hjelp. Beskriv adferden til katten, den er så avvikende fra normalen at jeg vil anta at den katten ikke er frisk (vet andre dyr som har fått samme type adferd ved svulst på hjernen).

3. Hvis du har snakket med leietaker allerede om katten så kan du sende et brev hvor du viser til tidligere samtaler om katten, og at siden leietaker ikke har gjort noe for å bedre situasjonen, og kattens adferd er blitt verre, så har dere pga. alvorlig katteallergi i familien ikke annet valg enn å si opp leietaker. I dette bør dere også be dem om å få en fullstendig sjekk av katten hos veterinær, da katten mye trolig ikke er frisk mtp. adferden.

Om jeg hadde greid å fange katten en gang leietaker er bortreist hadde jeg fanget den og kjørt den til veterinær og varslet eier om det. Den katten må vurderes av veterinær som har fått full utgreiing om hvor unormal kattens adferd er - inkl. at katten så mye blir overlatt til seg selv av eier!

Anonymkode: 2df2f...bca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal man være nødt til å montere hønsenetting i vindu og døråpningene for å kunne lufte trygt for naboen katt? Det er så hårreisende tanke at nå må selv katteiere våkne opp for denne galskapen.

Har aldri hatt katt selv, men har katter i hagen som sover innimellom i utemøblene osv, såklart hadde de gått inn også om døra stod på vidt gap i over tid grunnet lufting. Det er ikke noe merkelig og noe man selv er ansvarlig for å unngå, unngå å lufte på denne måten eller sett opp tilstrekkelig netting, herrefred.

Anonymkode: d8751...474

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har aldri hatt katt selv, men har katter i hagen som sover innimellom i utemøblene osv, såklart hadde de gått inn også om døra stod på vidt gap i over tid grunnet lufting. Det er ikke noe merkelig og noe man selv er ansvarlig for å unngå, unngå å lufte på denne måten eller sett opp tilstrekkelig netting, herrefred.

Det hae vært gjort ikke bare ekstra nettingdør, men også forhøyet kompost gjerde i tillegg. Men så har katta klort og bit seg igjennom den nettingdøra også. Så var penger rett i dass for de 2 løsningene også. Gå igjennom vinduet med barnesikring har den også fått til. Skulle trodd det var en «slange» med ingen ben i kroppen om og gjøre seg så flat til klare komme seg igjennom et vindu med smal barnesikring.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supernova8 skrev (2 timer siden):

Vi har ikke bare gjort det sette opp myggnetting karm, men forhøya kompost gjerder, spray katter ikke liker… men også vannflaske katten ikke responderer på heller. Den har klort opp myggnett karmen som vi satt inn som ekstra dør i vår dør. Så ja…. 

Det eneste du trenger er en fysisk sperring katten ikke enkelt vandrer gjennom. Finnes egne nett også beregnet for å holde katter inne fra balkong osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har ikke lest hele tråden, så beklager om noe er sagt før.

1. ikke send det du har skrevet, Ts.

2. Kontakt Mattilsynet og si at du er alvorlig bekymret for denne katten, både fordi eierne reiser fra den altfor mye, og fordi katten oppsøker dere med en svært aggressiv væremåte som du er redd kan skade både barn og andre. Fortell at du har forsøkt å snakke med leietakerne (jeg antar du har gjort det?), og at ingenting hjelper, at du føler katten søker til dere fordi den trenger hjelp. Beskriv adferden til katten, den er så avvikende fra normalen at jeg vil anta at den katten ikke er frisk (vet andre dyr som har fått samme type adferd ved svulst på hjernen).

3. Hvis du har snakket med leietaker allerede om katten så kan du sende et brev hvor du viser til tidligere samtaler om katten, og at siden leietaker ikke har gjort noe for å bedre situasjonen, og kattens adferd er blitt verre, så har dere pga. alvorlig katteallergi i familien ikke annet valg enn å si opp leietaker. I dette bør dere også be dem om å få en fullstendig sjekk av katten hos veterinær, da katten mye trolig ikke er frisk mtp. adferden.

Om jeg hadde greid å fange katten en gang leietaker er bortreist hadde jeg fanget den og kjørt den til veterinær og varslet eier om det. Den katten må vurderes av veterinær som har fått full utgreiing om hvor unormal kattens adferd er - inkl. at katten så mye blir overlatt til seg selv av eier!

Anonymkode: 2df2f...bca

Ja, du sier noe der. Adferden til denne katten er til stille spørsmål ved. Det få fanget den katten, kan kun gjøres med kattefelle. Ikke mulig og ta i katten. Mange ting som ikke stemmer i forhold til leieboerene og kattens generelle adferd. Nå bor vi på gård og driver med 30.000 kyllinger + catering service så vi har ofte Mattilsynet på besøk for rutinesjekk. Så skal høre med samboer. Om når neste rutinekontroll er. Som nevnt bor og jobber vi på gården her. Og katten lager mye styr og konflikt på gården. Skal ikke sende det jeg har skrevet innledningsvis til leieboer. Måtte bare ha en plattform og lufte min frustrasjon over en kjip situasjon for både dyr & mennesker her.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det eneste du trenger er en fysisk sperring katten ikke enkelt vandrer gjennom. Finnes egne nett også beregnet for å holde katter inne fra balkong osv.

Synes du noe med denne katten virker enkelt? Den klorer, biter, ødelegger og presser seg inn i huset til ts koste hva det koste vil. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har min fulle medfølelse TS, men dette brevet kan du ikke sende. Du har fått mange gode tips her, håper virkelig det løser seg for dere!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supernova8 skrev (6 minutter siden):

Det hae vært gjort ikke bare ekstra nettingdør, men også forhøyet kompost gjerde i tillegg. Men så har katta klort og bit seg igjennom den nettingdøra også. Så var penger rett i dass for de 2 løsningene også. Gå igjennom vinduet med barnesikring har den også fått til. Skulle trodd det var en «slange» med ingen ben i kroppen om og gjøre seg så flat til klare komme seg igjennom et vindu med smal barnesikring.

Har du prøvd å skremme den? Sparke den litt bak? Høy lyd/slå på en panne og sjusje på den? Det pleier å funke. De fleste katter er redd høye lyder. 

Anonymkode: cf922...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi orker ikke påkoste oss noe mer økonomisk enn hva vi allerede har gjort fram til nå for en katt som ikke er vår. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...