Gå til innhold

Ekte mareritt med leieboers katt. Hva gjør vi?

Supernova8

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forstår jeg deg rett at dere har en leietager som bor i samme hus som dere, som har en katt, som går inn vinduer og på en måte tror den "bor" i deres leilighet? Hvordan startet dette egentlig, lot dere katten få gå inn? 

Forstår det er vanskelig med barn som løper inn og ut og dører som står åpne på sommertid. Men da kan vel virkelig alt annet som bor ute gå inn også? Jeg mener. Dere må jo lukke dører og vinduer om dere ikke vil ha katten inne?  Den kommer seg vel ikke inn en lukket dør?

En annen ting dere kan gjøre er å sprøyte vann på katten når den går inn.  Jeg har gjort dette på en katt som kommer inn her. Det finnes også noe som heter "katt vekk" eller en sånn spray du kan bruke. Feks i dører og vinduer. ikke PÅ katten.

Anonymkode: aa32a...689

Eller sette opp netting der man lufter.

Tror de aller fleste som bor i nabolag er vant med katter som lusker i hagene deres og som hadde gått inn om døra stod på vidt gap liksom, det er din jobb å hindre dette om du ikke ønsker katter inn og samtidig lufte, ikke pålegge katteeierens kontroll på de. 😂

Anonymkode: d8751...474

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er pålagt å holde DITT HUSDYR PÅ DIN GRUND

Anonymkode: 20698...03b

HAHA. Nei, det er man ikke med katter.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

HAHA. Nei, det er man ikke med katter.

Katter er dumme skadedyr, skulle ikke vært lov å ha de fritt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Katter er dumme skadedyr, skulle ikke vært lov å ha de fritt

Men det er altså lovlig, så da må man selv innrette seg etter loven.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eller sette opp netting der man lufter.

Tror de aller fleste som bor i nabolag er vant med katter som lusker i hagene deres og som hadde gått inn om døra stod på vidt gap liksom, det er din jobb å hindre dette om du ikke ønsker katter inn og samtidig lufte, ikke pålegge katteeierens kontroll på de. 😂

TS bor på gård og har latt leieboer ha katt mot at den holdes inne og luftes i bånd. Hun skal da virkelig ikke trenge å holde alle dører lukket eller kjøpe irriterende netting fordi naboen ikke klarer å holde seg til avtalen. 

Anonymkode: bd555...deb

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS bor på gård og har latt leieboer ha katt mot at den holdes inne og luftes i bånd. Hun skal da virkelig ikke trenge å holde alle dører lukket eller kjøpe irriterende netting fordi naboen ikke klarer å holde seg til avtalen. 

Det står ingen ting jeg kan se om at dette var avtalt når leietaker flyttet inn, men noe huseier ønsker å pålegge nå i etterkant. Det er ikke rimelig, og heller ikke god dyrevelferd å plutselig la en katt som er vant med å gå fritt bli innekatt, så det forstår jeg godt. Men man kan be katteeier dekke kostnadene for netting her nå siden de leier hos de.

Men dette problemet hadde de aller fleste som bor på boligfelt kommet i altså om man lufta med åpen dør.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Supernova8 skrev (7 timer siden):

Skal benytte meg av juridisk rådgivning. Saken er at samboer «drøyer» for se ann om ting snur. Men det er jeg ungene som får svi for det. For han er uansett ute i fjøset og jobber, mens vi er hjemme og plages med det og står i det. Selvom han har sett ja 10 av 100 tilfeller. Nei, vi har ikke problemer om få inn noen nye. Min bror vil egentlig leie den leiligheten. Bare vanskelig vite hvordan man skal gå fram når man er så frustrert som jeg er nå. Så til samboer, snart flykter jeg fra den katta og kommer ikke tilbake før ting er ordner. 

Du har den enkleste løsningen her.  Du trenger ikke gå til juridisk rådgiving. Du har allerede en bror som vil leie hos dere og som trenger en bolig. Da sier du opp kontrakten skriftlig der du skriver at Leieforholdet sies opp fra xx dato da dere trenger leiligheten selv til familien. (Sikkert noen her inne på kg som kan gi teksteksempel på hva du må skrive) Denne oppsigelsen må du sende på mld, mail og gjerne skrive på et ark og feste på døra og ta bilde av det.

Glem alt om å gi beskjed til nåværende leieboere om katten og at de må holde den inne. 

Fordi katten er hos dere døgnet rundt allerede, skaff dere transportbur til katten, og lokk den inni der med mat. Lukk buret og dra rett til dyrelegen med katten og opplys hvem som er eier og fortell alt katten har gjort og vis frem kloremerker, ta med barna også. Vis frem allergi merker. Si at katten ikke kan komme tilbake på eiendommen og til leieboere, da den tar seg inn hos dere og er en risiko for barnas helse. Si også at dere har sagt opp leieboere (sørg for å ha gjort det først).

Anonymkode: 0264a...bbc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange gjentakelser og mye unødvendig informasjon. Jeg ville fått noen til å se over, tatt vekk mye av det og spisset det slik at det viktigste kommer frem og kravene blir tydelige. Om dere ønsker å få det til med leietakerne, kan dere eventuelt skrive noe om at dersom dere ikke merker klar forbedring innen en gitt dato, så ønsker dere å si opp leieforholdet. Hvis dere egentlig helst ønsker å si det opp nå, ville jeg som andre nevner sagt opp leieforholdet først som sist. Jeg har ikke peiling på utleie, men trenger man en spesiell grunn? 

Anonymkode: 9d8de...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mange gjentakelser og mye unødvendig informasjon. Jeg ville fått noen til å se over, tatt vekk mye av det og spisset det slik at det viktigste kommer frem og kravene blir tydelige. Om dere ønsker å få det til med leietakerne, kan dere eventuelt skrive noe om at dersom dere ikke merker klar forbedring innen en gitt dato, så ønsker dere å si opp leieforholdet. Hvis dere egentlig helst ønsker å si det opp nå, ville jeg som andre nevner sagt opp leieforholdet først som sist. Jeg har ikke peiling på utleie, men trenger man en spesiell grunn? 

Ble litt rotete skrevet, men om dere er lei og ikke orker å gi dem flere sjanser, så ville jeg bare sagt opp leieforholdet først som sist (mente jeg å skrive.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det står ingen ting jeg kan se om at dette var avtalt når leietaker flyttet inn, men noe huseier ønsker å pålegge nå i etterkant. Det er ikke rimelig, og heller ikke god dyrevelferd å plutselig la en katt som er vant med å gå fritt bli innekatt, så det forstår jeg godt. Men man kan be katteeier dekke kostnadene for netting her nå siden de leier hos de.

Men dette problemet hadde de aller fleste som bor på boligfelt kommet i altså om man lufta med åpen dør.

Fra hovedinnlegg:

"Reglen om at katten må luftes i bånd med tilsyn ble ikke respektert. Det er ikke riktig at deres katt får bo på gården, for ta over vårt hjem"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt at denne katten er plagsom 🙈

Men.. dette er et type brev man skriver for å sette ord på følelser og tømme tanker i terapi-stil. Men ikke noe som skal sendes. 

Man kan si hva man mener og mene det man sier, uten å si alt.

Det er verdt å balansere fornuft og følelser. Når man først har tillatt en katt, kan man ikke ralle skriftlig, som om den er stjelt og smuglet inn i hemmelighet. 

Er nok lurt å trekke pusten. Ta en fot i bakken og forsøk å ordlegge deg ørlitt hyggeligere. 

Det kan være leieboer selv kommer opp med gode alternativer, uten tvang og spissformuleringer.. 

Håper det løser seg for allemann alle 🤞❤️

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Man er på ingen måte pålagt å ha kontroll på kattene sine, fiks problemet selv ved å ikke la katten komme seg inn, det er ikke vanskelig…

Som katteeier selv synes jeg dette er helt feil. Mitt valg om å ha katt skal jo ikke gå ut over andre som har valgt å ikke ha katt. Selv om det ikke finnes noen paragraf om dette, burde katteeiere ta bedre vare på kattene sine. Ved å slippe kattene sine løst ut og ikke gjøre en dritt for å prøve å ordne opp i naboenes problemer med katten, så ødelegger de ikke bare for naboen, men også for katten (som egentlig gjør det som er naturlig for den; å patruljere reviret sitt). I tillegg ødelegger det ryktet til katteeiere generelt.
Tenk om hundeeiere skulle slippe løs hundene sine fritt i nabolaget? La den lille bortskjemte cihuahuaen løpe rundt og grave i hagen, bæsje rundt omkring og løpe inn i husene til folk mens den bjeffer og knurrer? Det er en selvfølge for folk med båndtvang på hund, men å trene kattene på å gå i sele ute er tydeligvis helt uhørt.

TS: hva om dere tilbyr dere å bygge en luftegård til katten deres? Og si klart i fra at dersom de takker nei til dette, eller ikke benytter den når den blir bygd, så ryker leieforholdet.
Dere har jo egentlig alt på det tørre siden leieboerne har brutt reglene gang på gang, og i tillegg har dere et familiemedlem som ønsker å flytte inn og da har dere en fin mulighet for å hive ut leieboerne, fullt lovlig.

Anonymkode: 83670...582

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En sak har alltid 2 sider. Lurer litt på hva den andre siden sier. 

Anonymkode: 6fd26...077

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har du ikke sprutet vann på den, eller kastet en kopp van på dem? Kan faktisk GARANTERE at den ikke kommer tilbake om du gjør det hver gang i begynnelsen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som katteeier selv synes jeg dette er helt feil. Mitt valg om å ha katt skal jo ikke gå ut over andre som har valgt å ikke ha katt. Selv om det ikke finnes noen paragraf om dette, burde katteeiere ta bedre vare på kattene sine. Ved å slippe kattene sine løst ut og ikke gjøre en dritt for å prøve å ordne opp i naboenes problemer med katten, så ødelegger de ikke bare for naboen, men også for katten (som egentlig gjør det som er naturlig for den; å patruljere reviret sitt). I tillegg ødelegger det ryktet til katteeiere generelt.
Tenk om hundeeiere skulle slippe løs hundene sine fritt i nabolaget? La den lille bortskjemte cihuahuaen løpe rundt og grave i hagen, bæsje rundt omkring og løpe inn i husene til folk mens den bjeffer og knurrer? Det er en selvfølge for folk med båndtvang på hund, men å trene kattene på å gå i sele ute er tydeligvis helt uhørt.

TS: hva om dere tilbyr dere å bygge en luftegård til katten deres? Og si klart i fra at dersom de takker nei til dette, eller ikke benytter den når den blir bygd, så ryker leieforholdet.
Dere har jo egentlig alt på det tørre siden leieboerne har brutt reglene gang på gang, og i tillegg har dere et familiemedlem som ønsker å flytte inn og da har dere en fin mulighet for å hive ut leieboerne, fullt lovlig.

Anonymkode: 83670...582

Man kan mene så mye man vil, katteeiere har ikke noe som helst plikt til å skulle ha kontroll over kattene sine og det må man bare forholde seg til når loven er sånn, hjelper ikke det grann å syte over det uansett. Og et sånn problem som at katten går inn åpen dør/vindu er faktisk svært enkelt å fikse selv om man bare har et snev av løsningsorientering i seg. Synes dette er direkte flaut ovenfor TS. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fang katta og lever til veterinær. Eier ukjent, sier du, katta kommer inn til dere og terroriserer daglig, spiser hundemat og mat fra benken. Virker sulten, klørne er ustelte. Hvem vet hvor den hører hjemme... Er den ikke chippa, blir ikke eier funnet.
Kanskje får den fosterhjem/nye eiere som faktisk vet hva katt er for noe, og ikke lar den ture i vei som et rabiesbefengt monster, så katta kan få et verdig liv - og dere kan det samme. Eller veterinæren avliver, og problem ute av verden.

Jeg er konfliktsky, så dette hadde vært et av alternativene jeg ville vurdert. Jeg har en mann som ville tatt seg av leieboer, men om jeg hadde vært alene. Det hender vi får besøk av nabokatta her, den er ute etter vår katt (allerede bitt av den mer enn halve øret og "tommel" på frempoten er revet av pga denne katta. Beist av ei katte, mens vår er mer på størrelse med en stor kattunge), og sist måtte jeg dra den ut etter nakkeskinnet for å ikke bli bitt og klort. Jeg dro på meg arbeidshansker først, men fikk klort opp den ene armen ganske greit, og den beit gjennom hansken, heldigvis var hansken for stor, så den traff ikke meg.
Den har ikke kommet inn hit siden, og den pigger av om den er i hagen og ser/hører meg. Ingen liker å bli tatt i nakkeskinnet, og dette kan være ubehagelig for voksne katter, så ikke vær mer hardhendt enn nødvendig om du gjør dette.
Før dette har jeg også brukt feiekosten og bokstavelig talt feid den ut etter en slitsom "maktkamp". Har sikkert brukt både kvarter og halvtime for å jage den ut. Jeg er pisslei den katta...

Ellers er jo idèen om å sende et kort, saklig og skriftlig varsel det aller beste. Ikke det du skrev, men forkorta og langt mer saklig. 

Anonymkode: cb8af...cbc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er man virkelig så tafatt og lite løsningsorientert at man ikke evner å klare å sette opp netting eller annet for å holde katten ute, har man virkelig evne til å ta vare på barn? 
Man er på ingen måte pålagt å ha kontroll på kattene sine, fiks problemet selv ved å ikke la katten komme seg inn, det er ikke vanskelig…

Vi har ikke bare gjort det sette opp myggnetting karm, men forhøya kompost gjerder, spray katter ikke liker… men også vannflaske katten ikke responderer på heller. Den har klort opp myggnett karmen som vi satt inn som ekstra dør i vår dør. Så ja…. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spray vann på den når den kommer inn, gjør det mange nok ganger, og den kommer ikke tilbake.  Vi har selv 2 katter, og i starten kom nabolandene på besøk når dørene sto åpne. Jaget de vekk med å spraye vann på de, prøvde seg noen få ganger til, men fikk samme behandling. Ikke vært en nabokatt på besøk så langt i år.

Anonymkode: c537a...473

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er huseier/utleier kan du sikkert få råd fra Huseiernes Landsforbund?

Anonymkode: 350b8...b10

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Supernova8 skrev (15 minutter siden):

Vi har ikke bare gjort det sette opp myggnetting karm, men forhøya kompost gjerder, spray katter ikke liker… men også vannflaske katten ikke responderer på heller. Den har klort opp myggnett karmen som vi satt inn som ekstra dør i vår dør. Så ja…. 

Sett hønsenetting i karmen. Myggnetting tåler jo ingenting…

Anonymkode: 53bc0...6ca

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...