Gå til innhold

Klatreroser med døde greiner fra ifjor

Tadam

Anbefalte innlegg

Har noen klatreroser i hagen som ble kjøpt i fjor, greinene fra i fjor er døde men det kommer masse nye greiner. Er det meningen at det skal komme nye greiner hvert år og de gamle dør? Virker litt rart om de skal vokse 2 meter i løpet av en sommer som er høyden de skal få. Har heller ikke vokst seg så veldig høye.. trenger hjelp :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var veldig kaldt på Østlandet i vinter, så her er også mange grener døde.

Ekstra utsatt er de som ble plantet ifjor og ikke fått så stort rotsystem ennå.

Det pleier å komme nye greiner oppover på planten, og så klipper man vekk de døde greinene når man ser hva som er liv i og ikke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må regne med at en del værutsatte lange, tynne grener blir frostskadde noen vintere. De er mest utsatt for vind og minusgrader, de grenene som stikker mest ut.

Dette må beskjæres bort på våren, så man får fjernet alt som er dødt. Klatreroser kan ha ganske kraftig vekst på en sesong, så den vokser nok fort ut igjen. 

Men nei, det er ikke "meningen" de gamle grenene skal dø hver vinter, men de gjør ofte det i vårt nordiske, kalde klima. Mange roser er ganske hardføre og de klatrerosene jeg har hatt har vært tøffe og overlever ofte likevel, og det vokser ut nye. Jeg bor på Østlandet.

Har du plantet rosen selv der du bor? Tok du herdighetssone (H) med i betraktningen da du valgte den  når du kjøpte den i så fall? Noen roser klarer seg ikke over H3-H4. Du finner herdighetssonekart ved å google.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteren var hard mot rosene her også. Så jeg har klippet vekk alt det som var dødt, og nå kommer der mange nye rotskudd. Det er første gang jeg har fjernet så mye dødt i de klatrerosene, de har stått i noen år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...