AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Del Skrevet 12. juni 2024 Jeg har nylig kjøpt enebolig. Startet oppussing av et rom som skal bli gang/garderobe på 16 kvm. Jeg har revet gulvbelegg, sponplater og nå kommet fram til tregulv (fra 30-tallet). Skulle egentlig ha håndverkere til å avrette, legge varmekabler og flislegge nå. Men så ser jeg at noen av bordene er dessverre råtne og smuldrer opp! Synlig rammet er ca 1-2 kvm, men jeg er veldig redd det gjelder større areal, men det er malt og ikke mulig å sjekke uten å rive opp😭 Noen «handy» lekfolk i nettverket mitt har vært her for å se på det og noen sier jeg bare skal fortsette oppussingsplanene likevel (dvs legge oppå). det bekymrer meg at det under tregulvet kun er 50 cm til bakken (krypkjeller). samtidig har jeg veldig begrenset økonomi etter samlivsbrudd og kan ikke påkoste mer enn det som allerede er prosjektert… jeg klarer nok ikke å bytte bordene selv og jeg tror det blir dyrt å få fagfolk til å fikse det. hva kan konsekvense bli i verste fall om jeg legger flis oppå det råtnende treverket? Anonymkode: 47177...cdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Del Skrevet 12. juni 2024 Flisene løsner pga svikt i det råtnende gulvet, eller plutselig står du i krypkjelleren. Hadde ALDRI brukt masse penger på fliser og varmekabler på noe som smuldrer opp! Anonymkode: 2a25c...4c4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 13. juni 2024 #3 Del Skrevet 13. juni 2024 Du må jo sjekke hvorfor treverket råtner. Det kan jo være et fuktproblem over et større område, og det er kjedelig om hele huset blir skjevt pga. råteskade på bærende bjelker og vegger. Og det spørs om forsikringsselskapet blir så fornøyd om de senere i en forsikringssak får vite at du har visst om fuktskader og pakket det pent inn i nytt støpt gulv med varmekabler. Om det er litt fukt i gangen som følge av krypkjeller kan det være fukt i hele konstruksjonen. Eller så er det en gammel skade pga. kondensering eller vannlekkasje eller noe annet, og det ikke er noe mer problemer enn akkurat der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #4 Del Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har nylig kjøpt enebolig. Startet oppussing av et rom som skal bli gang/garderobe på 16 kvm. Jeg har revet gulvbelegg, sponplater og nå kommet fram til tregulv (fra 30-tallet). Skulle egentlig ha håndverkere til å avrette, legge varmekabler og flislegge nå. Men så ser jeg at noen av bordene er dessverre råtne og smuldrer opp! Synlig rammet er ca 1-2 kvm, men jeg er veldig redd det gjelder større areal, men det er malt og ikke mulig å sjekke uten å rive opp😭 Noen «handy» lekfolk i nettverket mitt har vært her for å se på det og noen sier jeg bare skal fortsette oppussingsplanene likevel (dvs legge oppå). det bekymrer meg at det under tregulvet kun er 50 cm til bakken (krypkjeller). samtidig har jeg veldig begrenset økonomi etter samlivsbrudd og kan ikke påkoste mer enn det som allerede er prosjektert… jeg klarer nok ikke å bytte bordene selv og jeg tror det blir dyrt å få fagfolk til å fikse det. hva kan konsekvense bli i verste fall om jeg legger flis oppå det råtnende treverket? Anonymkode: 47177...cdd Du må endre planen og finne ut hvor fukten kommer fra og løse det grunnleggende problemet før du går videre. Å legge fliser oppå er hvertfall en dårlig plan - bruke så mye på noe du må rive igjen. Hadde heller bare latt det ligge åpent inntil jeg fikk gjort noe med det. Anonymkode: 9fc72...474 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #5 Del Skrevet 13. juni 2024 Gulvet er snart 100 år gammelt og har nok ikke mer levetid igjen. Dersom du ikke fikser dette og gulvet kollapser, vil du trolig få pes fra forsikringsselskapet fordi du ikke byttet ut gulvet når du så at det var nødvendig. Sjekker eierskifteforsikring, kanskje du kan hente noe der. Du kan sjekke de malte borene ved å borre små hull i de, du merker fort om de er råtten da. Anonymkode: c84b3...cdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 13. juni 2024 #6 Del Skrevet 13. juni 2024 Det er nok ikke noen god løsning å bygge nytt oppå et råttent gulv. Det kan være råteskader i bjelkene som bærer gulvet også, og det blir ikke bedre av seg selv. Fukt i isolasjon og råtesopper kan også spre mye soppsporer og gi dårlig inneklima og i verste fall luftveisplager. Her bør du få en håndverker til å vurdere hva som bør gjøres. Mest sannsynlig blir dette et større prosjekt og en større kostnad enn du har budsjettert med, men slike overraskelser får man gjerne når man begynner å jobbe med gamle hus. Du kan eventuelt sjekke om noen av forsikringene dine kunne finne på dekke noe av dette, men sjansen for det er ikke så stor. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 13. juni 2024 #7 Del Skrevet 13. juni 2024 Anbefaler deg å be en skadesanerer til ta en liten befaring. Det er ikke alltid råteskader skaper et særlig sunt inneklima. I verste fall er enkelte type soppsdannelser være helsesskadelige. Å spekulere videre i basert på det lille man vet er rene gjetteleken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #8 Del Skrevet 13. juni 2024 Gulvet må fjernes og gulvbjelker må sjekkes. Bedre at fundamentet er skikkelig og andre ting blir utsatt, enn å ha et potensielt problem under badegulvet. Anonymkode: 27097...578 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 13. juni 2024 #9 Del Skrevet 13. juni 2024 Hvis du nylig har kjøpt - gå tilbake til tilstandsrapporten og se om det står noe om råteskader eller fukt i gulvkonstruksjonen. Dersom dette blir kostbart (noe det høres ut som) kan det være grunn til å rette krav mot selger/selgers forsikringsselskap. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå