Gå til innhold

Sitte i uskiftet bo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke gjør det. Vi nektet, og det er vi sjeleglad for den dag i dag. 

Anonymkode: 15b52...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts her.

 

Hvordan er det med særeie? Hvis min far over fører huset til sin nye kone i særeie for å sikre at lengstlevende får bo i huset etter den andres død, så har ikke vi rett til arv? 

 

Har kontaktet en advokat, så vi skal få dette skikkelig forklart før vi velger om vi vil skrive under eller ikke.

Anonymkode: bee92...fba

Jeg er usikker på hva du mener.

Hvis huset er hennes særeie går dette til hennes barn og din far (25%) hvis hun dør først. Han setter seg selv i en svært sårbar situasjon. Dør han først, går hele huset til hennes barn når hun dør. Dere har rett til arv etter far, men det er da ikke noe å arve.

Anonymkode: f7772...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.6.2024 den 17.09):

Hei.

Jeg har lite/ingen kontakt med min far som stakk av da jeg og mitt søsken var små, og har nå fått mail frå hans advokat hvor han ønsker at vi skriver under på at hans nye kone får sitte i uskiftet bo.

 

Jeg vet ikke hvilken betydning dette har for oss. Mitt søsken snakket med tingretten i dag, og det gjorde meg egentlig veldig mye mindre klok. 

 

De har ingen barn sammen, men de har begge særkullsbarn. Hennes barn har også, såvidt jeg vet en far som fremdeles er i live som de skal arve. 

 

Er det noe jeg/vi har rett på før vi eventuelt signerer denne kontrakten? Jeg tenker jo at viss vi signerer så aner vi strengt tatt ikke hva vi signerer på - vi aner ikke hvilke verdier vi "gir" til hans kone. Er ikke dette noe vi har rett på å vite før vi signerer? Noen som har vært borti lignende som kan fortelle hva dere gjorde? Hva er lurt her? 

Anonymkode: bee92...fba

En slik henvendelse på e-post verken svarer du på eller signerer på, med mindre du vil lage problemer for deg selv. 
Ja, du vil sannsynligvis få problemer med at ditt opphav blir lite begeistret, men av to onder så er det det minste. 

Anonymkode: 06629...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts her.

 

Hvordan er det med særeie? Hvis min far over fører huset til sin nye kone i særeie for å sikre at lengstlevende får bo i huset etter den andres død, så har ikke vi rett til arv? 

 

Har kontaktet en advokat, så vi skal få dette skikkelig forklart før vi velger om vi vil skrive under eller ikke.

Anonymkode: bee92...fba

Ja. Hvis han ikke eier noe når han dør, så er det ikke noe å arve. Det eneste er at han ikke har lov til å gjøre det på dødsleiet, ellers er det fritt fram til å gi bort alt man eier, så lenge man er ved sine fulle fem og ikke døende. 

Anonymkode: 71e37...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er usikker på hva du mener.

Hvis huset er hennes særeie går dette til hennes barn og din far (25%) hvis hun dør først. Han setter seg selv i en svært sårbar situasjon. Dør han først, går hele huset til hennes barn når hun dør. Dere har rett til arv etter far, men det er da ikke noe å arve.

Anonymkode: f7772...bab

Han setter også seg selv i en sårbar posisjon med tanke på en eventuell skilsmisse. 

Anonymkode: 1d45d...387

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om han setter alt over på henne nå, hva om hun dør først? Blir han husløs da, og blakk? Så sant hennes barn ikke har skrevet under på at han får borett livet ut?

Anonymkode: 71568...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...