Gå til innhold

NAF rekkeviddetest sommer under vinterlige forhold med biler som stopper i oppoverbakke...kan denne overhodet brukes til noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Aldri mulig å oppnå wltp? 

Min har wltp på 455 km, om sommeren kjører jeg stadig lenger enn dette. Og da prøver jeg ikke å kjøre spesielt pent en gang. 

Til mitt bruk klarer den seg helt fint. Etter 200-300 km trenger jeg uansett en pause, og da er det ikke noe problem å sette i laderen noen minutter samtidig. Skal jeg ut på langtur, er batteriet alltid 100% ved start. Det er ved hurtiglading man ikke bør lade helt opp, og det bruker jeg uansett i veldig liten grad. 

Anonymkode: de1d9...e5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det er en dieseltulling som påstår at WLTP er urealistisk. Vi bruker for mye tid på disse. 

Anonymkode: a63b6...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig har du helt rett i prinsippet. Offisielle forbrukstall har man hatt for bensin- og dieselbiler siden tidenes morgen, og i likhet med rekkeviddetall for elbiler er de ikke representative for virkeligheten. Man skal jobbe hardt for å komme ned på de offisielle tallene i praktisk bruk.

Det er dog forståelig at dette får mye mer fokus for elbiler fordi det i betydelig større grad påvirker evnen til å komme fram til bestemmelsesstedet uten ladestopp på veien. Hvis jeg skal kjøre E6 fra Oslo til Gøteborg med bensinbil kan jeg velge å legge meg i 90 km/h i høyrefila sammen med tungtrafikken, eller jeg kan plante meg mer eller mindre permanent i venstrefila og gi på i 140 km/h. Jeg vil i det siste tilfellet bruke mye mer bensin enn i det første tilfellet, men bensintanken er så stor at jeg kommer fram dit jeg skal i begge tilfellene, og derfor tenker jeg ikke over forskjellen i bensinforbruk.

Anonymkode: 81736...4e4

301km bør en moderne elbil klare på relativt rette fine veier uten ladestopp. Kanskje ikke nødvendigvis i 140, med mindre man har en Mercedes EQxx. Den har fenomenal aerodynamikk og påvirkes ikke særlig negativt av høy hastighet. Den har også ganske smale hjul, så ikke så mye rullemotstand. 

Eneste som er skikkelig irriterende med elbilprodusenter er at de på død og liv skal ha 20"+ dekk med 255+ bredde 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (2 timer siden):

Eneste som er skikkelig irriterende med elbilprodusenter er at de på død og liv skal ha 20"+ dekk med 255+ bredde

Det gjelder dessverre hele bilmarkedet.

Anonymkode: a63b6...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gjelder dessverre hele bilmarkedet.

Anonymkode: a63b6...ed1

Hadde egentlig vært ganske kjekt med BMW i3-dekk og 750km rekkevidde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (1 time siden):

Hadde egentlig vært ganske kjekt med BMW i3-dekk og 750km rekkevidde

Å jess. Jeg har prata om dette i 15 år, men knapt noen vil lytte. Folk forstår ikke at det er 20, 22 tommers dekk som gjør at svære biler føles trange innvendig. Det går jo hardt utover kjørekomforten også. Merkelige greier. 

Anonymkode: a63b6...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...