AnonymBruker Skrevet 11. juni #1 Del Skrevet 11. juni Jeg er ung, og førstegangskjøper av bil. Dvs, jeg arvet en eldre bil for noen år siden, som jeg har kjørt rundt i inntil nå, og nå skal jeg kjøpe bruktbil fra forhandler. Jeg er ukjent med gangen i prosessen. Kan noen hjelpe? Når jeg har bestemt meg for bil, så skriver jeg selvsagt under kontrakt. Må denne leses veldig nøye hvis man kjøper fra trygg forhandler med godt omdømme? Deretter ordner de skilt og omregistrering hos forhandler, eller ordner de bare foreløpige skilt, sånn at jeg må til Biltilsynet for omregistrering? Venter jeg med å kjøpe/hente bil til jeg har ordnet bilforsikring? Eller kan jeg ringe forsikringsselskap der og da, før jeg kjører fra forhandler? Noe annet jeg bør tenke på? Anonymkode: 4302e...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni #2 Del Skrevet 11. juni 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er ung, og førstegangskjøper av bil. Dvs, jeg arvet en eldre bil for noen år siden, som jeg har kjørt rundt i inntil nå, og nå skal jeg kjøpe bruktbil fra forhandler. Jeg er ukjent med gangen i prosessen. Kan noen hjelpe? Når jeg har bestemt meg for bil, så skriver jeg selvsagt under kontrakt. Må denne leses veldig nøye hvis man kjøper fra trygg forhandler med godt omdømme? Deretter ordner de skilt og omregistrering hos forhandler, eller ordner de bare foreløpige skilt, sånn at jeg må til Biltilsynet for omregistrering? Venter jeg med å kjøpe/hente bil til jeg har ordnet bilforsikring? Eller kan jeg ringe forsikringsselskap der og da, før jeg kjører fra forhandler? Noe annet jeg bør tenke på? Anonymkode: 4302e...792 Jeg fikk en veldig enkel kontakt på en a4 side som var veldig enkel. Du er pliktig til å vite hva du skriver under, så jeg ville lest nøye, og om du får 14 sider, så ville jeg kanskje revurdert forhandler. For meg gjorde forhandler alt. Jeg måtte bare signere salgsmeldingen digitalt. Forhandler solgte forsikring med bilen, så jeg tok den for enkelhets skyld, du kan jo bytte senere. Men ikke alle forhandlere tilbyr forsikring, så sjekk opp dette. Så fort pengene sto på konto hos bilforhandler, så kjørte jeg bilen ut der ifra uten å ha vært på biltilsynet etc. Anonymkode: 8ab2c...d35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni #3 Del Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg fikk en veldig enkel kontakt på en a4 side som var veldig enkel. Du er pliktig til å vite hva du skriver under, så jeg ville lest nøye, og om du får 14 sider, så ville jeg kanskje revurdert forhandler. For meg gjorde forhandler alt. Jeg måtte bare signere salgsmeldingen digitalt. Forhandler solgte forsikring med bilen, så jeg tok den for enkelhets skyld, du kan jo bytte senere. Men ikke alle forhandlere tilbyr forsikring, så sjekk opp dette. Så fort pengene sto på konto hos bilforhandler, så kjørte jeg bilen ut der ifra uten å ha vært på biltilsynet etc. Anonymkode: 8ab2c...d35 Takk😊 Jeg vil bruke forsikringsselskapet jeg bruker til andre forsikringer. Men uansett drar man kanskje ikke med bilen samme dag som man har prøvekjørt den, gjør man? Det kan ta en dag eller to før pengene står på konto hos forhandler, sikkert? Og da kan man jo ordne forsikring før man drar tilbake og henter bilen? Også må man ringe bompenge-selskapet og registrere ny bil, men man kan kanskje bruke den samme brikken man brukte i den gamle bilen? Anonymkode: 4302e...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni #4 Del Skrevet 11. juni - mange anbefaler naf-test på bruktbiler før evt kjøp, er det noe folk flest gjør? Er det nødvendig på en 5 år gammel bil som forhandler skriver at bilen er verkstedskontrollert og alle servicer er fullt? Og det er bruktbilgaranti på 6mnd? Anonymkode: 4302e...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni #5 Del Skrevet 12. juni Noen flere som vil bidra med veiledning? 😊 Anonymkode: 4302e...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni #6 Del Skrevet 12. juni Du kan få med deg bilen på timen de fleste steder, da alt går digitalt. Skilt leveres ikke lengre inn på biltilsynet, man avregistrerer og påregistrerer på nett. Skal du ha finansiering går det gjerne litt raskere pga bankoverføring, om du ikke bare kan dra kortet. Forsikring må du ha for å få den registrert på deg, ellers blir det dyrt. Man ringer ikke bomselskapet, man logger på nettsiden deres og endrer registreringsnummeret på den eksisterende avtalen man har, og tar ut brikken fra den gamle bilen. Anonymkode: 6d35a...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå