Gå til innhold

Igjen er noe "alle" vet delt som en "nyhet" på Tiktok og denne gangen er "tipset" at frossenmat er billigere enn fersk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er 30+ og visste ikke at frossenmat var billigere enn fersk. Men så trenger ikke jeg å se etter pris heller, kjøper det jeg vil ha av matvarer uavhengig av pris 😉

Anonymkode: 4b3d1...7a7

Så hyggelig.

Anonymkode: 43668...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første så går da ikke alle rundt å memorerer innholdet i frossendiskene, for det andre både endres vareutvalget, priser og ikke minst tilgjengelighet seg konstant og for det tredje så er det ikke engang alltid slik at alle butikker fører alle varer.
Jeg har rema, extra, kiwi, meny og joker innen gangavstand og her er det kun meny og joker som har frossen kjøttdeig. Ingen av de er billigere enn den billigste ferske kjøttdeigen til hverken kiwi eller rema.

Før var frossen høne veldig billig, nå er det et dyrere kjøttalternativ enn mye annet ferskt kjøtt og igjen er det bare meny her som fører produktet.

Det samme skjer med en del frossne grønnsaker, det er ikke lenger automatisk biligere enn ferskt. Ikke er det alltid så lett å sammenligne heller fordi det alltid er ulike kampanjer, medlemsfordeler og naturligvis variabler i vekt som gjør at stykkpris vs kg pris må tenkes over en ekstra gang. Når man da ukeshandler begynner det raskt å bli mye informasjon å forholde seg til.

Butikkene er ute etter å få oss til å handle mest mulig, selvfølgelig. 

 

 

Anonymkode: 72f9a...290

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tuller nå.. Over 40 selv og jeg husker det fra jeg var ung. 

Anonymkode: 4aef7...b10

jeg er 36 og dette var jo "normen" i gamle dager, da den vanligvis var formet som en pølse. man måtte arbeide mer for å hakke kjøttdeigen. 

Anonymkode: 8db86...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ikke er rart at sånne tips deles som om det er helt nytt.

Det jeg stusser over er hvor mange folk disse har hatt i livene sine som tydeligvis har droppa ballen noe seriøst og ikke snakket om dette rundt de når de har vokst opp?

Dette er akkurat samme klaginga som når boomers klager over at millenials/gen z ikke klarer å reparere noe, bytte dekk etc. Det er fordi ingen har lært dem det, gjett hvem som kunne ha lært dem det da? Boomers.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet, jeg. De som bruker TikTok er gjerne tenåringer eller unge voksne som er i ferd med å flytte ut fra foreldrene. Kanskje de skal studere langt borte, i en annen by. Er det ikke da genialt at de kan lære slike ting på en plattform de allerede bruker mye? Min tenåring finner mange gode oppskrifter på TikTok som han mer enn gjerne lager her hjemme. Det er utelukkende positivt, tenker jeg, og noe han kommer til å ha bruk for inn i voksenlivet. Vi som er godt voksne måtte jo også lære ting på en eller annen måte. Jeg lærte mange ting av venner, familie eller kjæreste i den alderen. Ser rett og slett ikke hvorfor det å se en film om det/lese om det på nett skal være så veldig annerledes.

Anonymkode: b3b6b...916

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting å være flau over. Det er alltids noen unge mennesker som ikke har fått med seg alt her i verden. Det må da være greit å være ung. Og når de finner ut av ting så tipser de hverandre. Bare bra at de deler kunnskapen. Ting som er åpenbart for deg er ikke nødvendigvis det for andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ser ikke problemet, jeg. De som bruker TikTok er gjerne tenåringer eller unge voksne som er i ferd med å flytte ut fra foreldrene. Kanskje de skal studere langt borte, i en annen by. Er det ikke da genialt at de kan lære slike ting på en plattform de allerede bruker mye? Min tenåring finner mange gode oppskrifter på TikTok som han mer enn gjerne lager her hjemme. Det er utelukkende positivt, tenker jeg, og noe han kommer til å ha bruk for inn i voksenlivet. Vi som er godt voksne måtte jo også lære ting på en eller annen måte. Jeg lærte mange ting av venner, familie eller kjæreste i den alderen. Ser rett og slett ikke hvorfor det å se en film om det/lese om det på nett skal være så veldig annerledes.

Anonymkode: b3b6b...916

samme tenker jeg. dessuten, hvordan skal man få formidlet det ellers da? ved å insinuere at hvis du ikke kan eller vet dette, så er du helt lost/helt ute? da er det jo sikkert mange som blir fornærmet og scroller videre til neste tiktok-snutt. dessuten er det med at maten har blitt såpass dyrt relativt nytt også, det er også kanskje en grunn. man sparer der man spare kan. 

jeg skjønner TS, men ofte blir det ofte til at man tillegger seg selv økt iq-poeng på andres bekostning. :P nå er jo dette mer vanlig enn uvanlig. deilig å føle seg smart. 💩

 

Anonymkode: 8db86...2e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte de fryste pølsene før, men aldri tilbake til de nå etter å kjøpt fersk. Det er ikke i nærheten av å være samme kvalitet! Bare se på de lyse prikkene i den fryste pakka, der ser man godt fettet som det er mer av i den billige.

Anonymkode: 11886...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg skjønner ikke helt hva du irriterer deg over. 


Da jeg var 20 år gammel, og student, brukte jeg å kjøpe frossen kjøttdeig på Rema. Dette er 20 år siden! På disse 20 år, har frosne kjøttdeig på et tidspunkt forsvunnet fra Rema, de ble gradvis vanskeligere å finne i butikkene. Antageligvis samtidig med at velstand i samfunnet gått opp, samtidig som prisen på kjøttdeig har gått ned - pluss at vi fikk billigere alternativer som kyllingkjøttdeig, svinne-kjøttdeig. Så det var egentlig ikke etterspørsel etter det produktet, og kjøpmann har sluttet å ta den inn. Det er greit at du også vet at dette er en produkt som fantes for 20 år siden, men det kan jo ikke dagens 20-åringer å vite. 

Det er at nå har det igjen kommet frossen kjøttdeig i butikkene - antageligvis som direkte følge av de nyhetene vi hørte for et halvt år siden, om at kjøttlagre til Gilde er helt overfylte, og samtidig økonomisk nedgang da folk kanskje igjen ser etter billigere kjøttdeig. Også oppdager unge folk det produktet. Så hva er problemet ditt, TS? 

Ellers er jeg enig med flere, det produktet er ikke samme kvalitet som fersk kjøttdeig. Egner seg dårlig i pasta og på pizza, bedre i gryteretter der det skal kokes lenge. Svinnekjøttdeig koster 20 kroner og er bedre alternativ, hvis man kan spise svin. 

Anonymkode: 38972...c56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

jeg er 36 og dette var jo "normen" i gamle dager, da den vanligvis var formet som en pølse. man måtte arbeide mer for å hakke kjøttdeigen. 

Anonymkode: 8db86...2e9

Når den kom i handlekurven til mor visste jeg at det ble kjøttkaker til middag.

Nå er det ikke bare på tik tok slike ting deles, vår lille lokale avis har også begynt med "artikler" hentet fra tik tok ol.

Anonymkode: 45635...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt eksempel på kua som glemte at hun har vært kalv. Regner med at du selv ikke alltid har vært allvitende? Fint at folk kan tipse og lære av hverandre, uansett plattform. Flaut når eldre ser ned på yngre for en slik filleting og attpåtil lager tråd på Kvinneguiden om det. 

Anonymkode: bf472...c84

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel de aller fleste som bruker TikTok ganske unge, så jeg skjønner ikke hva som er så flaut med det, er det ikke bare fint at de gir hverandre tips?

Anonymkode: 60320...3e9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan ikke vite alt, serru. 

Anonymkode: def4c...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det vel ikke noe å bli flau over? Det er flott at de tipser hverandre. Det er uansett ingen som vet alt. Så det som er en selvfølgelighet for meg, kan være helt nytt for deg. Det som faktisk kan være litt flaut her, er at mennesker på 30+ ikke husker hvordan det var å være i tenårene og i midten av 20-årene, nettopp flyttet hjemmefra og fremdeles hadde masse å lære om ting vi i dag ser på som selvfølgeligheter. Så hva er poenget med å henge de ut, bare fordi de kommer med gode tips og råd til hverandre, og til alle andre som ikke har fått det med seg?

Anonymkode: fd30b...42a

Jeg husker fint hvordan det var å være ung. Jeg fikk mitt første barn i en alder av 19, og vokste nok raskt opp pga. det.

Jeg har dog alltid visst at det ferske produktet er dyrere enn det frossene.

Mulig det har noe med at før i tiden oppdro man barna, på godt og vondt. Dette er for meg elementær kunnskap fra før jeg ble ungdom.

Anonymkode: 6df06...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

For det første så går da ikke alle rundt å memorerer innholdet i frossendiskene, for det andre både endres vareutvalget, priser og ikke minst tilgjengelighet seg konstant og for det tredje så er det ikke engang alltid slik at alle butikker fører alle varer.
Jeg har rema, extra, kiwi, meny og joker innen gangavstand og her er det kun meny og joker som har frossen kjøttdeig. Ingen av de er billigere enn den billigste ferske kjøttdeigen til hverken kiwi eller rema.

Før var frossen høne veldig billig, nå er det et dyrere kjøttalternativ enn mye annet ferskt kjøtt og igjen er det bare meny her som fører produktet.

Det samme skjer med en del frossne grønnsaker, det er ikke lenger automatisk biligere enn ferskt. Ikke er det alltid så lett å sammenligne heller fordi det alltid er ulike kampanjer, medlemsfordeler og naturligvis variabler i vekt som gjør at stykkpris vs kg pris må tenkes over en ekstra gang. Når man da ukeshandler begynner det raskt å bli mye informasjon å forholde seg til.

Butikkene er ute etter å få oss til å handle mest mulig, selvfølgelig. 

 

 

Anonymkode: 72f9a...290

Jeg tror det at frossenmat er billigere hadde kommet som en nyhet uansett om vi snakket frosne grønnsaker, kyllingfileter eller som her; kjøttdeig.

Uvitenhet er normen blant dagens unge. Det er ikke nødvendigvis bare deres feil, selv om de sitter med denne fordomende enheten foran ansiktet fem til åtte timer om dagen. Det har også noe med oppdragelse å gjøre - eller, mengel på den da.

Anonymkode: 6df06...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle kan ikke vite alt, serru. 

Anonymkode: def4c...b5b

"Alle kan ikke"-innlegg er verdiløse.

Anonymkode: 43668...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror det at frossenmat er billigere hadde kommet som en nyhet uansett om vi snakket frosne grønnsaker, kyllingfileter eller som her; kjøttdeig.

Uvitenhet er normen blant dagens unge. Det er ikke nødvendigvis bare deres feil, selv om de sitter med denne fordomende enheten foran ansiktet fem til åtte timer om dagen. Det har også noe med oppdragelse å gjøre - eller, mengel på den da.

Anonymkode: 6df06...210

Det er ikke alltid det. Hva som er billigst av frosne og ferske grønnsaker varierer avhengig av sesong, og typiske grønnsaksblandinger i pose inneholder gjerne mest av de billigste grønnsakene (potet og gultot) og svært lite av de dyrere (purre). Frossen kylling er noen ganger tilsatt saltlake for å få opp vekten. Man må se på innholdet og kiloprisen.

Anonymkode: a85ee...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"Alle kan ikke"-innlegg er verdiløse.

Anonymkode: 43668...5b8

Like verdiløst som svaret ditt 🙃

Anonymkode: d34db...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 Var ikke klar over at fersk kjøttdeig var å finne i de vanligste matbutikkene. Har bare sett fryst kjøttdeig i butikker som coop extra, kiwi og rema 1000. Bor på bygda og er ikke skjemt bort med fersk mat i butikkene.

Anonymkode: 59f8e...d88

Jeg bor på bygda, har også vært innom min andel butikker på turer, ALDRI har jeg vært borti at de ikke har fersk kjøttdeig (eller fersk mat for den del) 

Anonymkode: d34db...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er lenge siden jeg så fryst kjøttdeig i butikken. 

Anonymkode: 8461f...045

Aldri sett faktisk, jeg er 31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...