AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #41 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 12.6.2024 den 2.03): Kan legge til at moren bare hadde søkt støtte om avlastning fordi hun var sliten og savnet fritid. Sant slet kitt økonomisk Ikke noe mer alvorlig inni bildet (såvidt jeg vet, men mulig taushetsplikten spilte inn her). Barnevern ser alltid positivt på slike henvendelser og det er sjeldent de avviser slike forespørsler har jeg skjønt. Så sant man ikke er for ressursterk i form av godt nettverk familie og/eller har svært god økonomi. Da oppfordres man nok til å bruke nettverket og/eller skaffe barnepasser selv. Anonymkode: a6039...5dd Det stemmer ikke. Det er STOR manko på besøkshjem, avlastningshjem, støttekontakter, beredskapshjem og fosterhjem. Det er kun de mest trengende, dvs. at det er barna som trenger det / har behov for det, ikke foreldre som ønsker fri, som kan få det innvilget. De fleste får avslag og må benytte eget nettverk, familie og ordne det selv. Anonymkode: 496c0...11c 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #42 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Var vel mer grooming enn et valg. Poenget med tråden var jo å få tips til hjelp - fordi jeg ønsker det beste for ungene mine😄 Anonymkode: c820f...6f7 Vil ikke alle det beste for ungen sin? Foståelig at du blir sliten. Men som andre som ikke får avlastning. Må du betale en barnevakt, hvis du vil ha fri. Anonymkode: 5045e...734
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #43 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det stemmer ikke. Det er STOR manko på besøkshjem, avlastningshjem, støttekontakter, beredskapshjem og fosterhjem. Det er kun de mest trengende, dvs. at det er barna som trenger det / har behov for det, ikke foreldre som ønsker fri, som kan få det innvilget. De fleste får avslag og må benytte eget nettverk, familie og ordne det selv. Anonymkode: 496c0...11c Det er tull at de fleste får avslag. Det er et system og et nettverk der som er til for å hjelpe foreldre og barn i TS sin situasjon. Vet om flere som har gått den veien via barnevernet pga lignende situasjoner. Ikke vært noe problem. Det er ikke KUN for de mest trengende nei. Selv de familiene som har fosterbarn og som fungerer som fosterhjem - benytter seg av besøkshjem. Det er mye enklere å rekruttere familier til besøkshjem enn fosterhjem, beredskapshjem, avlastningshjem etc. Besøkshjem kan man også søke til kommunen om, så ikke alt ser går via barnevernet. Det ligger litt andre regler og kriterier for å bli besøkshjem VS andre varianter. Anonymkode: 2daf9...830
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #44 Skrevet 13. juni 2024 Min erfaring er også at det dessverre er vanskelig å få hjelp av bv. Har omsider fått innvilget noen timer avlastning i uka av kommunen (enhet helse, ikke bv) fordi det er diagnose i bildet. Ellers har jeg måttet klare meg alene og med eget nettverk i alle år. Heldig som har et nettverk, men det har av diverse årsaker ikke vært en så stabil og god løsning. Jeg har blitt utbrent og det har vært enormt tungt. Så det er synd at det virker som at det ihvertfall i noen kommuner er manko på avlastningshjem m.m. Forebygging blir ikke prioritert. Går bedre her nå, så vil formidle litt håp også, ikke bare at alt er svart. Det går absolutt an å forhøre seg med bv.tj, din kommune kan være annerledes. Ellers ville nok jeg også ha sjekket ut muligheter for reservebesteforeldre, å bygge nettverk «sten for sten» med andre foreldre/bytte på å ha hverandres barn, undersøke nøye om man kan ta seg råd til å betale for barnevakt enten på fast basis eller nå og da… Lykke til TS, jeg føler med deg! Anonymkode: 1c2c4...b46
Sveva Skrevet 13. juni 2024 #45 Skrevet 13. juni 2024 Sveva skrev (På 11.6.2024 den 21.55): Føler med deg, jeg vet hvordan det er❤️ Hvor i landet bor du? AnonymBruker skrev (På 11.6.2024 den 22.02): Ts her. Takk for svar! Vi bor på Østlandet. Kanskje jeg skal ta en tlf til Bv og forhøre meg litt:) Anonymkode: c820f...6f7 Hvis du vil så kan du gjerne sende meg PM!
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #46 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jo det gjør de. Anonymkode: 2daf9...830 Mei ikke her! Spør man bv er det selvsagt ikke andre som brukes Anonymkode: 8a0be...7f9
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #47 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det stemmer ikke. Det er STOR manko på besøkshjem, avlastningshjem, støttekontakter, beredskapshjem og fosterhjem. Det er kun de mest trengende, dvs. at det er barna som trenger det / har behov for det, ikke foreldre som ønsker fri, som kan få det innvilget. De fleste får avslag og må benytte eget nettverk, familie og ordne det selv. Anonymkode: 496c0...11c Nettop! Her får ikke de som er fosterhjem avlastning Engang dor det finnes ikke nok avlastningshjem Anonymkode: 8a0be...7f9
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #48 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nettop! Her får ikke de som er fosterhjem avlastning Engang dor det finnes ikke nok avlastningshjem Anonymkode: 8a0be...7f9 Det er forskjell på avlastningshjem og besøkshjem. AnonymBruker skrev (1 time siden): Mei ikke her! Spør man bv er det selvsagt ikke andre som brukes Anonymkode: 8a0be...7f9 Aner ikke hvor du bor, men selv om det potensielt er sånn der du bor - betyr ikke det at det er slik andre steder. Så ts bør fremdeles ta kontakt med bv og høre hva som er mulighetene for henne, eventuelt kommunen da de også kan hjelpe i forhold til besøkshjem og avlastning. Anonymkode: 2daf9...830
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #49 Skrevet 13. juni 2024 Home-Start Familiekontakten Norge | Home Start (homestartnorge.no) Anonymkode: 5965c...5ac
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #50 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 11.6.2024 den 19.50): Det kan være en mulighet. Jeg er blitt fryktelig ensom, hele livet består av jobb/studie og barn. Det er nok mer enn bare sliten mamma, det er enorm last av ensomhet og å stå i absolutt alene 24/7. Med verken støtte eller avslastning fra barnefar eller noe familie… Anonymkode: c820f...6f7 Sånn er det for mange. Få tak i barnevakt, sikkert mange ungdommer som vil passe når du vil ut. Anonymkode: 56043...5e5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #51 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er forskjell på avlastningshjem og besøkshjem. Aner ikke hvor du bor, men selv om det potensielt er sånn der du bor - betyr ikke det at det er slik andre steder. Så ts bør fremdeles ta kontakt med bv og høre hva som er mulighetene for henne, eventuelt kommunen da de også kan hjelpe i forhold til besøkshjem og avlastning. Anonymkode: 2daf9...830 Nei avlastningshjem og besøkshjem er det samme! Anonymkode: 8a0be...7f9
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #52 Skrevet 13. juni 2024 Finn en ungdom du kan lønne litt. Mitt barn på 17 passer barna til en alenemor. Hun lønner med minstelønn. Anonymkode: a9cf7...18a
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #53 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei avlastningshjem og besøkshjem er det samme! Anonymkode: 8a0be...7f9 Nei det er det ikke. Anonymkode: 2daf9...830
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #54 Skrevet 13. juni 2024 Det er ikke nødvendigvis BV som innvilger avlastning. Det kan like gjerne være etter annet lovverk (helse/omsorgstjenesteloven) hbor man får innvilget avlastning pga særlig store omsorgsoppgaver. Da er det behovet fpr avlastning for deg som mor som er styrende. Dersom BV skal inn, er det barnets behov for f.eks andre opplevelser, som styrer det. Dersom barnet ditt har spesielle behov som gjør omsorgsoppgaven særlig tyngende, vil det være en faktor. Dersom det er et normaltfungerende barn, men du er i en situasjon som er krevende pga lite nettverk, er jeg usikker på hvordan det vil stille seg, iom at du kanskje «konkurrerer» med andre som har større belastninger. Men ville tatt en kontakt med BV først og lagt fram behovet, så kan de guide deg videre. Rent bortsett fra det, tenker jeg at du kanskje kan sette av noen penger på en egen konto (trenger ikke være store summer, men kanskje 200kr i mnd). Da har du en liten buffer som du kan bruke på barnevakt. Høres ut som du har et eldre barn som kan hjelpe til (og som helt sikkert trenger penger), eller så er det sikkert en ungdom i nabolaget som er interessert i ekstrajobb. For 500kr har du barnevakt en lørdagskveld. Anonymkode: d6262...3ff
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #55 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det er det ikke. Anonymkode: 2daf9...830 Jo det er det ! Anonymkode: 8a0be...7f9 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #56 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jo det er det ! Anonymkode: 8a0be...7f9 Nei.... Anonymkode: 2daf9...830
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #57 Skrevet 29. april 2025 AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 20.38): Nei.... Anonymkode: 2daf9...830 Så forskjellen er....? Anonymkode: 6856c...357
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå