Gå til innhold

Avlastningshjem - erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det blir feil å ta kontakt med BV, bare for at du ikke klarer å prioritere sin egen tid, skaffe deg et nettverk, evt melde barna på en aktivitet. Ville ha forstått det hvis det var diagnose inne i bilde, eller snakk om å ikke klare og dekke barnas grunnleggende behov og omsorg. Men når det handler om at mor ikke tar ansvar for sitt eget liv blir det helt feil instans. 

Anonymkode: ce976...e69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er alene med barn, og jobber/studerer.
Far er ikke interessert, jeg er som sagt fullstendig alene og er nå ganske sliten…

Har holdt over vann alene i mange år. Og nå begynner jeg å bli nedfor…
Jeg har en som klarer seg alene på natt, men ikke den yngste.
Jeg får aldri vært med på sosiale sammenkomster etter 17-18, da jeg må være hjemme med yngste selvfølgelig.

Kan man få hjelp til avlastningshjem? Et pusterom i måneden, til å være meg selv, sove ut, gjøre voksenting osv.?

Anonymkode: c820f...6f7

Foreldrene mine var avlastningshjem i 9 år. Det var sååå kos🥰

Det var for en alenemor med 4 barn og vi hadde de to yngste. De var hos oss fra de var 2-10 år. Det føltes som å ha små søskenbarn på besøk og vi fikk penger til å dra i fornøyelsespark, kino o.l om vi måtte ønske det. Jeg var 11-12 år da de begynte å være hos oss og jeg tok dem ofte med på ting alene også, feks kino eller parker da de var 5-6 år og jeg 15-16 år 

I dag er de voksne, men jeg har fortsatt god kontakt med både moren og barna i dag🥰

Anonymkode: a6039...5dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Foreldrene mine var avlastningshjem i 9 år. Det var sååå kos🥰

Det var for en alenemor med 4 barn og vi hadde de to yngste. De var hos oss fra de var 2-10 år. Det føltes som å ha små søskenbarn på besøk og vi fikk penger til å dra i fornøyelsespark, kino o.l om vi måtte ønske det. Jeg var 11-12 år da de begynte å være hos oss og jeg tok dem ofte med på ting alene også, feks kino eller parker da de var 5-6 år og jeg 15-16 år 

I dag er de voksne, men jeg har fortsatt god kontakt med både moren og barna i dag🥰

Kan legge til at moren bare hadde søkt støtte om avlastning fordi hun var sliten og savnet fritid. Sant slet kitt økonomisk Ikke noe mer alvorlig inni bildet (såvidt jeg vet, men mulig taushetsplikten spilte inn her).

Barnevern ser alltid positivt på slike henvendelser og det er sjeldent de avviser slike forespørsler har jeg skjønt. Så sant man ikke er for ressursterk i form av godt nettverk familie og/eller har svært god økonomi. Da oppfordres man nok til å bruke nettverket og/eller skaffe barnepasser selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har en 17-18 uten noen diagnoser burde denne absolutt kunne være barnevakt en helg/natt.

Hvor gammel er yngste?

Anonymkode: 058ff...ca8

AnonymBruker
Skrevet

KG viser seg som vanlig på sitt mest følsomme og empatiske😮‍💨

Dette høres tungt ut, TS! Og barnevernet er absolutt rette instans å ta en telefon til. Selv om mange virker å tro at bv først og fremst skal på banen når man flørter med omsorgsovertakelse så jobber de MYE preventivt. De har dessuten god kompetanse på å sile ut og rangere behov, så dersom det ikke er avlastningshjem eller at avlastningshjem må prioriteres mer akutte tilfeller så får man beskjed om det uten noe mer mukk☺️ Og man legger ikke stein til byrden av arbeidsoppgaver ved en enkelt telefon.

Men det er som noen skriver, mangel på avlastningshjem. Så dersom man ikke får/må vente lenge i kø så syns jeg du fikk et godt forslag tidligere i tråden: å alliere seg med en annen alenemor. Det trenger nødvendigvis ikke bli så mye tøffere helger selv om man er +1❤️

Ønsker deg det beste og håper du finner en løsning! Er beintøft å stå i over lang tid, jeg tror ikke folk skjønner hvor mye en kveld og to ute kan gjøre for psyken. Jeg bor dessverre på feil side av landet, ellers hadde jeg strukket ut en hand.

Anonymkode: eeac2...785

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er alene med barn, og jobber/studerer.
Far er ikke interessert, jeg er som sagt fullstendig alene og er nå ganske sliten…

Har holdt over vann alene i mange år. Og nå begynner jeg å bli nedfor…
Jeg har en som klarer seg alene på natt, men ikke den yngste.
Jeg får aldri vært med på sosiale sammenkomster etter 17-18, da jeg må være hjemme med yngste selvfølgelig.

Kan man få hjelp til avlastningshjem? Et pusterom i måneden, til å være meg selv, sove ut, gjøre voksenting osv.?

Du kan høre med barnevernet om du har mulighet. Men, som andre sier, det er ikke nok besøkshjem. Dersom du kjenner noen som kunne tenke seg å være besøkshjem for dine barn, så kan barnevernet godkjenne dem.  Vi ble besøkshjem på den måten. Et godt utgangspunkt var at mor kjente oss litt fra før, og stolte på oss med sine barn.

Anonymkode: 8f97a...5c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kjappeste ville være å ikke involvere offentlige instanser.

-vurder om storesøsken kan være barnevakt

-avtal med foreldre til yngste barns venner om overnattingsbesøk, må bli hver sin gang. Selv om vi er to foreldre hos oss, ville jeg satt pris på at noen foreslo dette, så kunne mannen min og jeg planlegge en date hvis jeg visste litt fram i tid at min datter skulle overnatte hos en venninne.

-bruk tenåring i nabolaget som barnevakt. Fint om han/hun bor like ved, så slipper du sponse taxi til barnevakten om kvelden/natta. Vi brukte venninnes datter som barnevakt, men hun bodde litt unna, og grunnen til at vi ikke tok oss råd til det flere enn et par ganger, var at det ble så dyrt med taxi for å få henne hjem.

Anonymkode: 1f72a...3cc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Rart å si det når bv har ekstremt stor mangel pp hjem

Anonymkode: 8a0be...7f9

At du syns det er rart har ingenting med saken å gjøre. Det er et system som skal kunne bidra og hjelpe foreldre som TS og hennes situasjon. Det benyttes andre avlastningshjem for slike situasjoner enn for andre saker som går via barnevernet. 

Så ikke bekymre deg for kapasiteten du. 

Anonymkode: 2daf9...830

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har selv valgt å få barn med en mann som ikke er interessert. 

Ja det er slitsomt med barn. Og du kan ikke forvente at andre skal stille opp for deg. Trenger du avlastning så betal en som kan være barnevakt. 

Men for all del, det skader ikke å ta en telefon å forhøre seg. 

Anonymkode: 5045e...734

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gi deg en klem, jeg! Livet ditt høres veldig tungt ut. Det å ivareta egne behov er viktig, spesielt når man er mamma. Jeg er helt sikker på at BV vil ha forståelse for din situasjon og vil kunne være en god sparringspartner. Det er mye bedre at du får på plass gode løsninger nå, før du er helt utslitt. 

Lykke til! Jeg syns du gjør det helt rette med å be om hjelp. Du er tøff!

Anonymkode: 48a60...12a

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på alle her som uansett ikke har noe egen erfaring å komme med. Ta en telefon til barnevernet og spør. Jeg tenker også at vinklingen enkelte har her om at du "skal få avlastning for sosiale sammenkomster" er helt på jordet. Det handler om at du ikke skal få dårlig psyke og dårlig helse. Det handler om å kunne bygge opp et lite nettverk rundt deg. Om å ikke miste deg selv totalt og kanskje bli syk. Jeg tror ikke mange kan forestille seg hvordan det er å være såpass alene som du beskriver. Og hvis de faktisk er det og fortsatt like "harde", så har de absolutt tatt skade av det og mistet empatien sin.

Anonymkode: 6856c...357

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du har selv valgt å få barn med en mann som ikke er interessert. 

Ja det er slitsomt med barn. Og du kan ikke forvente at andre skal stille opp for deg. Trenger du avlastning så betal en som kan være barnevakt. 

Men for all del, det skader ikke å ta en telefon å forhøre seg. 

Den er fiffig.

Jeg var 18, han var 42. Jeg tok ikke et veldig bevisst valg fullt klar over hva jeg gikk til, nei.
Jeg oppdro meg selv og barna samtidig, helt alene. I terapi. Med 100% studie.

Hadde jeg forstått hva dette innebærer hadde jeg aldri spredd bena for første beste mann fordi jeg et barn utsultet på kjærlighet.

Forventer ingenting av andre. I alle fall ikke forståelse på KG 🤡

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kan legge til at moren bare hadde søkt støtte om avlastning fordi hun var sliten og savnet fritid. Sant slet kitt økonomisk Ikke noe mer alvorlig inni bildet (såvidt jeg vet, men mulig taushetsplikten spilte inn her).

Barnevern ser alltid positivt på slike henvendelser og det er sjeldent de avviser slike forespørsler har jeg skjønt. Så sant man ikke er for ressursterk i form av godt nettverk familie og/eller har svært god økonomi. Da oppfordres man nok til å bruke nettverket og/eller skaffe barnepasser selv.

Det er åpenbart ikke nå de var det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Den er fiffig.

Jeg var 18, han var 42. Jeg tok ikke et veldig bevisst valg fullt klar over hva jeg gikk til, nei.
Jeg oppdro meg selv og barna samtidig, helt alene. I terapi. Med 100% studie.

Hadde jeg forstått hva dette innebærer hadde jeg aldri spredd bena for første beste mann fordi jeg et barn utsultet på kjærlighet.

Forventer ingenting av andre. I alle fall ikke forståelse på KG 🤡

Det er som denne andre tråden om den 26 år gamle damen som ble gravid etter sex med en på 18.

Kommentarene i forhold til alderen på mannen var, er du gammel nok for sex er du gammel nok til å forstå konsekvensen av hva det kan medføre. 

Trist at det endte slik for deg. 

Men bare det å ta valget om å ha sex med en som er så mye eldre enn deg, forteller mye om hvor dårlig dømmekraft man har.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

At du syns det er rart har ingenting med saken å gjøre. Det er et system som skal kunne bidra og hjelpe foreldre som TS og hennes situasjon. Det benyttes andre avlastningshjem for slike situasjoner enn for andre saker som går via barnevernet. 

Så ikke bekymre deg for kapasiteten du. 

Nei det gjør de ikke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er som denne andre tråden om den 26 år gamle damen som ble gravid etter sex med en på 18.

Kommentarene i forhold til alderen på mannen var, er du gammel nok for sex er du gammel nok til å forstå konsekvensen av hva det kan medføre. 

Men bare det å ta valget om å ha sex med en som er så mye eldre enn deg, forteller mye om hvor dårlig dømmekraft man har.. 

Skjerp deg. Hva er poenget med sånne kommentaree

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nei det gjør de ikke

Jo det gjør de.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2024 den 22.02):

Ts her.
Takk for svar! Vi bor på Østlandet. Kanskje jeg skal ta en tlf til Bv og forhøre meg litt:)

Ja! Barnevernet kan hjelpe,men da må du melde deg selv til BV. Opprette sak..At du er psykisk utslitt. Så står du i kø for avlastning hjem 1 helg per måned og 1 uke hver sommer. 🙂

Anonymkode: 15214...eba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Var vel mer grooming enn et valg.
Poenget med tråden var jo å få tips til hjelp - fordi jeg ønsker det beste for ungene mine😄

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2024 den 19.40):

Unnskyld, hæ?

Jeg er alene, jeg har ikke råd til å betale en barnevakt flere ganger i mnd…

Far vil ikke ha samvær, og ungene trives ikke der uansett, dessverre.
Mine foreldre syns det er veldig «slitsomt» å passe barna, og ønsker å prioritere seg selv.

Sånn er det for mange: At man ikke har råd til barnevakt flere ganger i mnd. og da har man heller ikke barnevakt flere ganger i mnd. Det gjelder både for aleneforeldre og foreldre i par. Det i seg selv er ingen grunn til at stat og kommune skal dekke barnepass for deg

Anonymkode: 496c0...11c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...