Gå til innhold

Avlastningshjem - erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med barn, og jobber/studerer.
Far er ikke interessert, jeg er som sagt fullstendig alene og er nå ganske sliten…

Har holdt over vann alene i mange år. Og nå begynner jeg å bli nedfor…
Jeg har en som klarer seg alene på natt, men ikke den yngste.
Jeg får aldri vært med på sosiale sammenkomster etter 17-18, da jeg må være hjemme med yngste selvfølgelig.

Kan man få hjelp til avlastningshjem? Et pusterom i måneden, til å være meg selv, sove ut, gjøre voksenting osv.?

Anonymkode: c820f...6f7

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er stor mangel på avlastningshjem allerede så tviler på su får men set er da bare å spørre 

Anonymkode: 8a0be...7f9

AnonymBruker
Skrevet

Om du kan få eller ikke er vanskelig for oss å svare på. Siden barnet ikke har noen diagnoser, må du henvende deg til barneverntjenesten i din kommune. Men som hun sier lenger opp, det er ikke så lett å få tak i avlastningshjem, så du må regne med ventetid også om du skulle være så heldig å få det innvilget. Har du mulighet, ville jeg nok prøvd en privat løsning. 

Anonymkode: 60d04...87f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke noe familie? Om du har, bor de langt unna?

Anonymkode: 193a7...f20

AnonymBruker
Skrevet

BV kan hjelpe høre med far først. Rett og slett får mannen stille opp!

Anonymkode: 15214...eba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At du velger å ikke benytte deg av barnevakt, som du ordner og betaler selv, er nok ikke grunn god nok til å få avlastningshjem. Foreldre ordner stort sett dette selv, om de vil på fest eller gjøre andre ting uten barna 

Anonymkode: 496c0...11c

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At du velger å ikke benytte deg av barnevakt, som du ordner og betaler selv, er nok ikke grunn god nok til å få avlastningshjem. Foreldre ordner stort sett dette selv, om de vil på fest eller gjøre andre ting uten barna 

Anonymkode: 496c0...11c

Unnskyld, hæ?

Jeg er alene, jeg har ikke råd til å betale en barnevakt flere ganger i mnd…

Far vil ikke ha samvær, og ungene trives ikke der uansett, dessverre.
Mine foreldre syns det er veldig «slitsomt» å passe barna, og ønsker å prioritere seg selv.

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror desverre ikke det finnes avlastningshjem til barn av slitne foreldre som trenger egentid. 

Hvor gammel er eldste? Kan ikke h*n sitte barnevakt noen timer for lillesøsken? 

Anonymkode: 1fb0e...450

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror desverre ikke det finnes avlastningshjem til barn av slitne foreldre som trenger egentid. 

Det kan være en mulighet.

Jeg er blitt fryktelig ensom, hele livet består av jobb/studie og barn.
Det er nok mer enn bare sliten mamma, det er enorm last av ensomhet og å stå i absolutt alene 24/7. Med verken støtte eller avslastning fra barnefar eller noe familie…

• Liker 1
  • Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet

Bor du i Oslo? Anbefaler aleneforelder-foreningen.

Anonymkode: bd47c...fa7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet kan hjelpe deg her.. Har en venninne samme situasjon - hun fikk god hjelp og de fant avlastningshjem til barna. De har vært i samme hjem hver 3helg, enkelte ferier etc i 5 år nå.  

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det finnes absolutt avlasningshjem til foreldre i TS sin situasjon.

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er stor mangel på avlastningshjem allerede så tviler på su får men set er da bare å spørre 

Det benyttes andre avlasningshjem i slike situasjoner enn for andre saker via barnevernet. 

Anonymkode: 2daf9...830

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har drømt om være avlaster i type 10 år,men desverre for liten leilighet til å få være det.Vært alene selv med barn,voksen nå.Så jeg skjønner deg veldig godt♥️

Anonymkode: f3fef...f6e

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

En løsning kan kanskje være å prøve å bli kjent ned en annen mor i samme situasjonen, og så kan dere evt veksle på å passe hverandres barn? Hvis barnet er stort nok for overnattingsbesøk, så kan du invitere venner av barnet på overnattting, og så vil forhåpentligvis ditt barn bli invitert på overnatting i neste omgang. Begge løsninger krever dessverre at du har litt energi i utgangspunktet, men har du det, kan det bli bedre på sikt. 

Anonymkode: 5feda...615

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min nevø med spesielle behov syns det er gøy

Anonymkode: 2cbc1...35f

Skrevet

Føler med deg, jeg vet hvordan det er❤️

Hvor i landet bor du?

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.
Takk for svar! Vi bor på Østlandet. Kanskje jeg skal ta en tlf til Bv og forhøre meg litt:)

AnonymBruker
Skrevet

Hør med BV, de kan absolutt hjelpe deg ❤️ 

Vi er avlaster for et barn, og det er helt fantastisk, stor berikelse for familien vår. 

Anonymkode: 47a8c...d9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hør med BV, de kan absolutt hjelpe deg ❤️ 

Vi er avlaster for et barn, og det er helt fantastisk, stor berikelse for familien vår. 

Anonymkode: 47a8c...d9f

Rart å si det når bv har ekstremt stor mangel pp hjem

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så fremst barnet er friskt så synes jeg avlastningshjem høres rimelig tafatt ut, fordi barnemor skal ha sosiale sammenkomster flere ganger i måneden? Man velger å få barn selv, og barnevakt en og annen gang bør man regne med å betale fra egen lomme. Antar at far også betaler bidrag. Gjør han ikke det må man nesten starte med å kreve det, å bruke penger på barnevakt av og til. 

er også et godt råd å bli kjent med andre i samme situasjon, slik at man kan avlaste hverandre. 

At man er ensom fordi man ikke kan dra ut å være sosial etter 18.00 på kvelden er ikke et kriterie for avlastningshjem. Dersom det ikke er snakk om fyll og fest, så koster det ikke mange kronen for en pålitelig ungdom å sitte barnevakt i 3-4 timer på kvelden 

Anonymkode: d0b0c...dde

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du sier ikke noe om alder på eldste, men med tanke på at han/hun kan være alene over natten, er jo det barnet såpass stort at det kan være barnevakt? Da har du jo mulighet til å få litt egentid der? Regner med barnet får lommepenger/ukelønn (har en 17åring selv, og de trenger jo lommepenger til diverse) og da kan jo barnevakt være en av oppgavene tenker jeg. 

Jeg er 100% alene med ene barnet mitt, ikke familie som kan avlaste osv. Aldri vært på overnatting. Men jeg har heller ikke noe ønske om å «sende» det bort til en annen familie for at jeg skal ha egentid. Det er jo mitt barn.  Tenker at «normal» barnevakt er en mye bedre løsning, og finne egentid der det er mulighet. Barnet ditt kan jo dra på besøk til venner, på overnatting hos venner? Storesøsken er barnevakt. 

Jeg går ofte tur feks, når eldste passer yngste. Både på dagtid, og når yngste har lagt seg. Hun legger seg mellom 20-21, og er broren hjemme da så ser jeg muligheten til litt egentid. Han har ingen problem med å følge med skulle det skje noe, når han likevell er hjemme.

Anonymkode: ed17e...38c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...