Gå til innhold

Israel bør betale gjenoppbyggingen av Gaza

Proaktiv

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Polyester said:

Jeg hater seriøst svarene i disse trådene. Det blir så tydelig hvor langt ut på høyresiden de fleste brukere på dette gudsforlatte diskusjonsforumet er. 

Selvfølgelig må Israel bygge opp Gaza. Dessverre er det nettopp det de har planer om, bare uten palestinere der. Flotte strandtomter der vet du.

Hvor har du det fra? Det Israel har sagt er at de har planer om at palestinere skal styre Gaza under administrasjon gjerne fra arabiske land.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OconMissy skrev (5 timer siden):

Nei, de palestinerne som er fengslet i Israel må få sin rettergang og dom mener du vel!? 
Hvorfor må de få tilbake land fra 67? De kan ikke få «full frihet» mot Israel så lenge de fortsetter å sende raketter og planlegger terror. Det ville ingen akseptert vil jeg tro.

De har jo sittet uten dom i flere år. Hva er årsaken til at de plutselig skal behandles som om Israel ønsket å bli en rettsstat ?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del fra ytterste høyre på forumet som støtter Russland og Israel. Det er i seg selv ikke ulovlig, men forteller at dette har blitt et ekkokammer for de brune.
Kanskje jeg bør la den gruppen fortsatt skal få benytte forumet til sitt ekkokammer selv om så godt som enhver annen ser at de sprer konsirasjonsteorier.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (13 timer siden):

Så ditt forslag til Israel ville være å gjøre ingenting etter 7. oktober annet enn å gå med på alle kravene til Hamas for å få frigitt gislene? Jeg tror Israels befolkning ikke ville støttet den beslutningen med den terrortrusselen Hamas har vist de utgjør. Minner om at Hamas etter 7. oktober uttalte at de ville gjøre det igjen og igjen - til Israel var utslettet. 

Er verden din så svart hvit? Enten bryter man folkereten, må bli instruert av domstoler, får arrestordre på stasmenisteren sin og blir etterforsket for folkemord, eller så gjør man absolut ingen ting? 

Jeg skrev uanset ikke hva Israel burde gjøre, jeg beskrev bare resultatet av hva de har gjort. Så spurte jeg hvordan noen kan hevde at strategien som har ført til 7 frigitt gisler (og uvist hvor mange døde), kan være bedre for gislene en den som har ført til 100 frigitt gisler? Jeg synes bare det er rart å hevde at man bomber gislene for å få gislene hjem.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun tre ting som kan bringe langvarig fred i området. 
Palestineraraberne må legge fra seg all "død over jødene", "from river to the sea"-retorikk. Det inkluderer feks å ikke sette terrororganisasjoner ala Hamas i posisjon til makt og styre i området. 
Israeljødene må iverksette fullstendig stopp i nye bosettinger på Vestbredden. 
Det inkluderer også å ikke sette ytterliggående høyreorienterte med Netanyahu til makten. De er ikke interessert i fred og vil kun behandle palestineraraberne som annenrangs mennesker. 
Til slutt må begge parter inngå kompromiss. En tostatsløsning for araberne og jødene i området. Med territorium skissert fra 1967. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (11 timer siden):

Det er det landet i regionen som har det verste forhold til Israel, og også de øvrige araberland. Vel bortsett fra Iran da, som er i Shia/Sunni konflikt med alle de andre.

Bahrain og Emiratene, har det beste forhold til Israel. 

Takk for svar!

Men jeg synes det er litt vanskelig og forstå hvorfor de skulle ha så dårlig forhold, når Qatar har støtet Israel og USA sin Hamas politik? Qatar er jo i dag også aktivt med i fredsforhandlingene mellom Hamas og Israel, noe jeg ikke tror de hadde vært om det var det landet med dårligst forhold til Israel? Israel sa jo nylig at Norge ikke ville ha noen rolle i fredasrbeidet i mitøsten lengre fordi de ikke liker måten vivforholder oss til Hamas på, men Qatar har fremdeles en aktiv rolle. Så er Israel sit forholdet til Norge være en det værste forholdet de har til noe land i Mitøsten? Det gir ikke helt mening for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svava skrev (8 timer siden):

Hvor har du det fra? Det Israel har sagt er at de har planer om at palestinere skal styre Gaza under administrasjon gjerne fra arabiske land.

Det er riktig nok ikke staten som har planer om det, men andre zionister. https://www.bbc.com/news/world-middle-east-68650815

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (9 timer siden):

Staten Israel har vel ikke forpliktet seg til å mene noe som helst om Gaza sin fremtid? Selv etter et halt år med krig har de ikke laget noen ofesiele planer jeg har hørt om. Det var derfor en politiker nylig trakk seg fra det israelske krigskabinete, han mente Israels manglende planer hindret Israel fra seier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyester skrev (9 timer siden):

Jeg hater seriøst svarene i disse trådene. Det blir så tydelig hvor langt ut på høyresiden de fleste brukere på dette gudsforlatte diskusjonsforumet er. 

Selvfølgelig må Israel bygge opp Gaza. Dessverre er det nettopp det de har planer om, bare uten palestinere der. Flotte strandtomter der vet du.

Jeg synes det er SÅ rart at du og en bruker til beskylder oss som synes det er nødvendig å stå opp litt for Israel for å være høyreekstreme eller «brune».

Jeg er hverken høyreradikal eller brun, jeg har mine røtter i arbeiderbevegelsen og folk som historisk har støttet Israel. 
Jeg er blitt mer verdikonservativ med tida, føler heller at de mange som demoniserer Israel befinner seg i ytre, radikale venstresiden. Når man hater Israel så gale som de gjør er man plutselig i felles front med virkelig høyreekstreme, som DNM. 
Det var talende at boikottlista til palestinakomiteen ble kopiert og delt av DNM.

DNM er ytre høyre, og de er imot Israel og jøder. Det har de dessverre til felles med alt for mange muslimer. 
Frp er ikke ytre høyre lenger. De er det eneste partiet som har talt Israels sak. Derfor kommer jeg til å stemne FrP neste valg. 
Sylvi ble demonisert og latterliggjort når hun advarte mot Svenske tilstander. Hun fikk jo helt rett, og nå er Sverige snart et land i Midtøsten med gjengopprør, bombing, dreping over en lav sko og bydeler der svensk politi ikke har noe de skulle ha sagt. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (18 timer siden):

Israel har fått 100 gisler friskt gjenom fredsavtale, mens de har greid å sette fri 7 stykker gjenom krig. Leste nettopp et interju av et av de 7 syv gislene, som fortalte han hadde vært red Israel skule drepte han. Israel hadde på et tidspunkt sluppet en bombe som hadde landet bare 200 m fra det israelske Gisele, så den redselen var åpenbart vell begrunnet! Vi anner fremdeles ikke hvor mange av de Israelske gislene som er drept av Israelske styrker, men vi vet det med sikkerhet at det har skjed. 

Så jeg forstår ikke hvorden du kan hevde at alternativet til krig er å la gislene blir værende i Gaza? Fred har åpenbart redet flest gisler, mens krigshandlingene til Israel dreper gisler. 

Leste du at det var en lege og en journalist som holdt minst ett av gislene til fange da? Det var vel Noa.

Hvem var det som brøyt våpenhvilen og dermed satte en stopper for utvekslingen?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel burde betale for en god del av gjenoppbyggingen, selvsagt da med betingelser. Palestinerene kan ikke da fortsette å prioritere tuneller under bakken, å leve på almisser fra Israel og vesten mens de føder flere og flere barn, kreve vestlig levestandard på helsehjelp og mat uten at de selv prøver å bli selvhjulpne, eller fortsette å sende raketter mot Israel.

Det er helt surrealistisk at et uland som kun overlever på bistandsmidler og har gjort det i generasjoner, klager over å måtte spise hermetikk, og det er katastrofe ar de ikke har tilgang på respiratorer og kuvøser. Lurer på hvor mange på bygda i Afghanistan, India, Sør-Sudan, Somalia, Jemen etc som har tilgang på kuvøser og respiratorer.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Hamas burde betale for gjenoppbyggingen. Både i Palestina og Israel. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Roffelars skrev (4 timer siden):

Det er kun tre ting som kan bringe langvarig fred i området. 
Palestineraraberne må legge fra seg all "død over jødene", "from river to the sea"-retorikk. Det inkluderer feks å ikke sette terrororganisasjoner ala Hamas i posisjon til makt og styre i området. 
Israeljødene må iverksette fullstendig stopp i nye bosettinger på Vestbredden. 
Det inkluderer også å ikke sette ytterliggående høyreorienterte med Netanyahu til makten. De er ikke interessert i fred og vil kun behandle palestineraraberne som annenrangs mennesker. 
Til slutt må begge parter inngå kompromiss. En tostatsløsning for araberne og jødene i området. Med territorium skissert fra 1967. 

Helt enig i dette.

Proaktiv skrev (På 13.6.2024 den 11.59):

En reaksjon fra Israel er forstålig. Men se for deg at en person dreper en annen her i Norge.
Det betyr ikke at den dreptes familie skal kunne drepe 25  av drapsmannens familie slik Israel har gjort.

Idag ble det opplyst at 8000 barn er i kritisk fase mht å sulte ihjel fordi Israel nekter dem mat.
Jeg vet bare om ett land som har gjort noe tilsvarende som skjedde i årene 1940-1945

Nå er det ikke sånn at israelerene har funnet de som drepte israelerene for så å henrette 25 av deres familiemedlemmer. 

Hadde noen tatt mitt barn som gissel i et halvt år hadde jeg forøvrig ikke vært for bekymret over hvor mange av de som sto i veien som døde. 

Merkelig at det ikke sto noe om Gaza i artikkelen om hungersnød i NRK i dag - faktisk har det i følge FN kun vært full hungersnød to ganger de siste 13 år og det var i Sør-Sudan og i Somalia. Ikke i Gaza. 

Har heller ikke sett bilde av avmagrede palestinske barn annet enn allerede kronisk syke barn. Merkelig, de er jo veldig gode på å vise bilder av lidelsene ellers.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindersen skrev (23 minutter siden):

Leste du at det var en lege og en journalist som holdt minst ett av gislene til fange da? Det var vel Noa.

Hvem var det som brøyt våpenhvilen og dermed satte en stopper for utvekslingen?

Har noen sakt at Hamas er perfekte? Ikke som jeg har hørt....

Men whataboutismen din funker ikke her. Det at Hamas (ÅPENBART) gjør mye dumt, betyr ikke at Israel ikke har ansvar for sine egne handlinger. Om du leser det du siterer meg på her, så skriver jeg ingen ting om hva Israel skal eller bør gjøre. Jeg påpeker bare hva de har gjort og oppnåd på gisel fronten. Samt stillt meg undrende til hvordan noen kan menne Israel oppfører seg som de gjør for å redde gislene?

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Har noen sakt at Hamas er perfekte? Ikke som jeg har hørt....

Men whataboutismen din funker ikke her. Det at Hamas (ÅPENBART) gjør mye dumt, betyr ikke at Israel ikke har ansvar for sine egne handlinger. Om du leser det du siterer meg på her, så skriver jeg ingen ting om hva Israel skal eller bør gjøre. Jeg påpeker bare hva de har gjort og oppnåd på gisel fronten. Samt stillt meg undrende til hvordan noen kan menne Israel bomber Israelske gisler for å redde gislene?

De har forsøkt våpenhvile, det fungerte en stund. Du fremstiller det som at Israel kun er interessert i å bombe mest mulig, det er åpenbart feil. Nå forsøkte de hente ut gislene i en dekkoperasjon. Da denne ble avslørt måtte de bombe for å avlede for å unngå å bli drept selv. Det er lett å kritisere når man slipper stå i situasjonen selv.

Og hvem er de sivile i Gaza sånn egentlig når det er journalister, leger og UNRWA lærere som holder gislene? Jeg skjønner at IDF har en utrolig vanskelig jobb.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bindersen skrev (4 minutter siden):

De har forsøkt våpenhvile, det fungerte en stund. Du fremstiller det som at Israel kun er interessert i å bombe mest mulig, det er åpenbart feil. Nå forsøkte de hente ut gislene i en dekkoperasjon. Da denne ble avslørt måtte de bombe for å avlede for å unngå å bli drept selv. Det er lett å kritisere når man slipper stå i situasjonen selv.

Og hvem er de sivile i Gaza sånn egentlig når det er journalister, leger og UNRWA lærere som holder gislene? Jeg skjønner at IDF har en utrolig vanskelig jobb.

Helt enig. 
Om mine barn hadde sittet som gisler på Gaza hadde det vært helt uinteressant for meg hvor mange av FIENDENS barn som ble drept fordi de kom i veien for en redningsoperasjon. Alt jeg hadde brydd meg om er mine egne. 

Det er dette perspektivet jeg syns mangler i debatten. Og det er her jeg synes Israelere blir holdt til en høyere standard enn andre, gjerne påslengt en kommentar om at deres historie burde tilsi at de har en høyere empati med sivile tap og lidelser. 
Som NRK, som for litt siden hadde en sak om hvor sjokkerende lite israelere brydde seg om det som skjer i Gaza. Syns ikke det er sjokkerende i det hele tatt.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 minutter siden):

Helt enig. 
Om mine barn hadde sittet som gisler på Gaza hadde det vært helt uinteressant for meg hvor mange av FIENDENS barn som ble drept fordi de kom i veien for en redningsoperasjon. Alt jeg hadde brydd meg om er mine egne. 

Det er dette perspektivet jeg syns mangler i debatten. Og det er her jeg synes Israelere blir holdt til en høyere standard enn andre, gjerne påslengt en kommentar om at deres historie burde tilsi at de har en høyere empati med sivile tap og lidelser. 
Som NRK, som for litt siden hadde en sak om hvor sjokkerende lite israelere brydde seg om det som skjer i Gaza. Syns ikke det er sjokkerende i det hele tatt.

Mange gisler er frigitt gjennom forhandlinger og hvor mange har militæraksjonene frigitt, og hvor mange egne gisler har IDF selv drept? Jeg sitter med en anelse av at forhandlinger er mye mer effektivt. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 time siden):

Mange gisler er frigitt gjennom forhandlinger og hvor mange har militæraksjonene frigitt, og hvor mange egne gisler har IDF selv drept? Jeg sitter med en anelse av at forhandlinger er mye mer effektivt. 

Hvor mange mordere og voldsutøvere skal slippes løs i samfunnet per gissel tenker du? Hva slags signaler gir det mtp å ta flere gisler senere, om man bare gir etter for alle krav kidnapperene kommer med?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindersen skrev (1 time siden):

De har forsøkt våpenhvile en stund, de fikk ut 100 gisler før noe uheldig skjede og de endret strategi. De prøvde krigshandlinger, skjøt og drepte sine egne gisler og valgte å forsette med den strategien.... Dette et jo en intresang prioritering, og jeg greier ikke å forstå at noen mener det er redning av gisler som blir prioritert først? 

Mitt originale spørsmål handlet om hvorvidt det og bombe og skyte på Israelske gisler var den beste måten å redde de på (all den tid det kun har ført til 7 frie gisler, mot 100 i fredsforhandlinger). Jeg synes ikke spørsmål om sivile palestinere svarer på det jeg skrev på noen måtte. Hvorfor mener du det er relevant å dra in sivile palestinere når jeg spør om Israelske gisler? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...