Gå til innhold

Jeg trenger råd😊

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan lære barn å ta initiativ til å ta mer kontakt med venner?  Barna mine klager på at de kjeder seg på fritiden. Vi voksne sier de kan ringe eller sende mld til venner, men de gjør det ikke. Flere har ringt våre barn for å spille eller snakke. Kjempefint det, barna Svarer og de har det gøy😊men de tar aldri initiativ først!  Forklarer hvorfor det er lurt og hvordan de kan gjøre det også.  Så henger andre sammen og spesielt eldste blir sjalu når h.. oppdager at de andre har det gøy på fritiden sammen.  Men jeg forklarer at det er bare å ta initiativ til å finne på noe eller bli med. Man må gjøre noe for ting selv også! At ikke alle andre alltid må spørre de men de må også spørre.  Begge barna er  slik.  Er redd det fører til at andre til slutt blir lei og slutter å ringe eller invitere ! Det virker som om alle er så super sosiale , mens våre liker mest å slappe av etter skolen. Samtidig klaging på at det er kjedelig . 

Anonymkode: 79c80...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg sa til mitt barn som kunne være litt sånn. At kontakt går begge veier, er det bare vennene som kontakter går de lei tilslutt da blir hen sittende der alene. Begynner hen på ungdomskolen og skyvd alle vennene vekk, blir det er trist tilværelse. 

Anonymkode: 35462...198

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da slutter du å finne på ting for barna dine når de klager, slutter å foreslå hva de kan gjøre eller underholde dem når de sier de kjeder seg. Svar konsekvent hver gang du hører en klage: "RING EN KAMERAT/VENN!" eller "SEND EN SmS TIL EN VENN!" 

Så gjør du ikke noe mer. Det er ikke din plikt å sørge for underholdning. Det kan barn skaffe seg selv.

Anonymkode: 77297...b6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror du gjør det du kan, egentlig. Jeg har vært en sånn som aldri selv trengte å opprettholde kontakt med venner, ble dratt med på alt jeg ville helt automatisk. Først i voksen alder lærte jeg sosialt nødvendige grep, fordi jeg skjønte at jeg var en for dårlig venn. Fortsatt kan jeg slite litt med å ta initiativ, men det kommer seg litt etter litt, av nødvendighet vil jeg si.

Anonymkode: 03290...c4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da vi snakket med våre som hadde litt slik tendens, så kom det fram at de var redde for å få nei. Å risikere å føle seg avvist vs å føle seg ønsket ved å bli spurt.

Det var en mental terskel vi måtte jobbe med, og støtte dem i. Litt skjult usikkerhet/sårbarhet hos især vår eldste.

Anonymkode: 31171...046

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tråden stenges snart pga manglende overskrift.

Anonymkode: 1792e...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kanskje litt hardt, men du får si det som det er; Vennskap fungerer begge veier, og om man aldri tar initiativ, så vil man til slutt ikke lenger bli invitert. Dessuten: Hvor glad blir ikke DU når vennene dine ringer og spør om du vil være med? Tenk så glade de hadde blitt om du gjorde det samme? 

Anonymkode: c8528...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...