Gå til innhold

Hva gjør man når utrivelig forelder er iferd med å dø?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ts her: skal sies at jeg ser/skjønner at den uggne oppførselen kommer fra et sårbart og skadet sted.

Anonymkode: 90241...95c

Selv om du forstår hvorfor han gjorde noe, så blir ikke oppførsel akseptabel av den grunn. 

Anonymkode: c2f72...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det slik at du tror du trenger en oppklaring? Kan han snakke slik dere kan ta det på telefon? I såfall vær obs på at samtalen kanskje ikke blir oppklarende. Men du har jo muligheten til å stille noen spørsmål. 

Ellers kan du finne en unnskyldning hvis du ønsker om hvorfor du ikke besøker han eller kommer i begravelsen. Det er lov å gi beskjed til andre nære at du dessverre ikke har mulighet å komme, og ar det ligger mye bak denne begrunnelsen som er noe som er mellom deg og din far. 

Anonymkode: 3a40b...404

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det slik at du tror du trenger en oppklaring? Kan han snakke slik dere kan ta det på telefon? I såfall vær obs på at samtalen kanskje ikke blir oppklarende. Men du har jo muligheten til å stille noen spørsmål. 

Ellers kan du finne en unnskyldning hvis du ønsker om hvorfor du ikke besøker han eller kommer i begravelsen. Det er lov å gi beskjed til andre nære at du dessverre ikke har mulighet å komme, og ar det ligger mye bak denne begrunnelsen som er noe som er mellom deg og din far. 

Anonymkode: 3a40b...404

Oppklaring blir det ikke. Han har ikke selvinnsikt nok. Han er en ganske enkel person, og sånn er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke dratt.

Men hvis du vet at det kommer til å gnage deg resten av livet hvis du ikke drar, ja da må du vel dra. For din skyld, bare din.

Han ligger for døden, det er ikke sikkert han er kontaktbar når du er der.

Anonymkode: 8decc...d05

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Høres ut som han er veldig redusert.

Men du svarte ikke på det jeg egentlig spurte deg om. Jeg tror nok nemlig ikke at det blir særlig bra for deg hvis ting ikke blir som du hadde tenkt, når du har det såppass vanskelig som det er.

Anonymkode: 36901...387

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke dratt. Hadde også en slik forelder, har aldri så mye som besøkt graven. Gidder ikke å bruke energi på vedkommende, fokuserer heller på familie og venner som tilfører livet noe positivt. 

Anonymkode: 66dc5...1d1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du svarte ikke på det jeg egentlig spurte deg om. Jeg tror nok nemlig ikke at det blir særlig bra for deg hvis ting ikke blir som du hadde tenkt, når du har det såppass vanskelig som det er.

Anonymkode: 36901...387

Tenker at unnvikelse fra vanskelige situasjoner har bidratt til min psykiske uhelse, ved at det har blitt mye usagt og spekulasjoner. Så får han være dritt på dødsleiet da, om så. Men tviler vel litt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reis ned og se om du kan få kontroll på begravelsen. Du er tross alt barnet hans. Du kan da avlyse alle eventuelle arrangementer og få kroppen hans kremert og asken skylt ned i kloakken.

Hadde jeg vært deg hadde jeg reist ned og sørget for at han visste hva som skulle skje med han.

Anonymkode: 7bb46...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en far som har behandlet meg ganske dritt, særlig fra og med da jeg begynte å bli voksen. Forskjellsbehandling i forhold til søster, intensiv mobbing ifbm at en kjæreste av meg døde, nedsettende påstander om meg som person, ofte fremfor andre, og noen ganger spinnville anklager (som at jeg skulle skade tantebarnet mitt som var baby da). Dette har medvirket til at jeg er ute av jobb og i ganske intensiv terapi. Skal sies at han var den av foreldrene mine med mest omsorgsevne, så det teller vel også litt.. Han bor i et annet land. Får nå melding fra slekt om at han er dårlig og ikke tar til seg næring. Han er 87, så tar det som at det går mot slutten. Har så mye blandede følelser akkurat nå, at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Reise ned og være der for ham, eller hva? Snakker ikke åpent med slekt om den dårlige relasjonen, jeg har bare holdt meg unna. Hjelp..... 

Det verste må være å leve med et valg man angrer på etter han er død.

Man kan fort angre på at man var bitter og ikke gjorde "nok" da han lå på dødsleiet. Er du der for han har du iallefall gjort ditt som datter.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff, så grusom situasjon å være i 😢

Det du velger vil være det rette for deg. Angre kan man alltids, enten på det man gjorde eller ikke gjorde. Men uansett hvilket valg du tar: Vær bevisst på å ikke klandre deg selv senere. ❤️ 

Anonymkode: 929c8...9e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har brutt kontakten med min egen far, og har ikke like kjipe opplevelser som deg engang... - men jeg vokste ikke opp med han, han tok kontakt da jeg ble 18 år (mistenker det var pga han ble bestefar da).

Vel uansett, han bor også i et annet land, og jeg kommer til å gi fullstendig f hvis _ når han blir syk og døende.

Anonymkode: 631bc...32d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... jeg fikk ingen god avslutning da min ene forelder døde. Hen var mest opptatt av at jeg skulle si hva jeg angret på overfor hen enn omvendt, og jeg har vært utsatt for omsorgssvikt og narsissisme. Min erfaring er at folk ikke forandrer seg og det er bare på film at man ser den døende angre og be om tilgivelse. De fleste som er idioter dør som idioter.

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Blåttvann said:

Tja... jeg fikk ingen god avslutning da min ene forelder døde. Hen var mest opptatt av at jeg skulle si hva jeg angret på overfor hen enn omvendt, og jeg har vært utsatt for omsorgssvikt og narsissisme. Min erfaring er at folk ikke forandrer seg og det er bare på film at man ser den døende angre og be om tilgivelse. De fleste som er idioter dør som idioter.

Tror kanskje det er narsissisme her og. Men synes egentlig hele greia er vanskelig å skjønne, hvorfor han plutselig begynte å skulle "ta meg". Tror jeg fortsatt er i vantro over det, sånn ca 20 år senere. Litt sånn, slutt å kødd da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kan ta lang tid å dø... har han lavt BT og hva ellers vet dere?

Anonymkode: c264d...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pustet lettet ut, dro i begravelsen for å støtte søsknene mine og gikk videre med livet mitt som før. 

Anonymkode: 4a5e6...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan ta lang tid å dø... har han lavt BT og hva ellers vet dere?

Anonymkode: c264d...c40

Han snakker ikke og tar ikke mat/drikke, men er ved bevissthet. Kjennes som en dårlig film dette..

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg pustet lettet ut, dro i begravelsen for å støtte søsknene mine og gikk videre med livet mitt som før. 

Anonymkode: 4a5e6...6fc

Forholdet til søster er dårlig og da. Hun har nok hauset ham opp ovenfor meg. Vært med og ledd av ting osv. Så hun er jo yndlingen da, som har fått invitasjon og reiser dekket osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke alle mennesker man har møtt i livet er verdt å bruke energi på, samma hva slags biologiske relasjon man har. Barn som bryr seg om en på dødsleiet skal man ha fortjent, det har ikke faren din. 

Ikke svar på meldingen, la han dø med folka sine der, og føl på freden det gir deg 🥰

Anonymkode: 083e6...809

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forholdet til søster er dårlig og da. Hun har nok hauset ham opp ovenfor meg. Vært med og ledd av ting osv. Så hun er jo yndlingen da, som har fått invitasjon og reiser dekket osv.

Du vet at du ikke skylder han noe som helst? Ikke engang i din ‘stilling’ som datter. 

Anonymkode: c2f72...fb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke alle mennesker man har møtt i livet er verdt å bruke energi på, samma hva slags biologiske relasjon man har. Barn som bryr seg om en på dødsleiet skal man ha fortjent, det har ikke faren din. 

Ikke svar på meldingen, la han dø med folka sine der, og føl på freden det gir deg 🥰

Anonymkode: 083e6...809

Mnja. Veier for og imot. Har tatt en lang dusj, skal sove på det, og snakke med psykolog i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...