Susanne82 Skrevet 10. juni 2024 #1 Del Skrevet 10. juni 2024 Tilbakevendende tema. Skal virkelig alle andre som har valgt å ikke anskaffe seg dyr være nødt til å tolerer kattedritt og piss i hagen, samt katter som sloss og bråker på nattestid? Vi har selv hatt katt i mange år til stor glede for hele familien. Men de siste årene var det konstant bråk rundt husene når en ny katt flyttet inn i nabolaget. Jeg må innrømme at når katten vår vandret videre til de evige jaktmarker i en alder av 16 år, var jeg lettet og vi har bestemt oss for aldri å anskaffe katt igjen. Men likevel må vi tolerer alle kattene til naboene som driter rett på plenen, pisser rundt døren (til tross for at de er kastrert) og holder oss våkne på natten. Mye mulig vår katt gjorde det samme og i ettertid tenker jeg at hadde vi reflektert bedre rundt det hadde vi ikke skaffet oss katt eller hatt egen stor kattegård. Helst det første. Katter er ikke skapt for å være innestengt eller gå i bånd. Men er virkelig katt et egnet husdyr. Vi holder ganske høye krav til hunder og hundeeiere. Så hvorfra skal vi måtte tåle så mye mer mer av katter? Og hva gjør vi med det? Har sett andre tråder med tips til tiltak man kan gjøre. Følge med for å finne ut hvem av kattene som driter og pisser, sikre tingene sine så man slipper at hageputer o.l. blir full av kattehår og/eller piss. Etc. Men hvorfor skal det være de uten katt som må gjøre dette på egen eiendom. Burde ikke de som har katt være ansvarlig? Gjerde inn tomten sin så kattene holder seg i egen hage? Ja jeg skjønner at det også kan komme ville dyr inn i hagen vår. Og fugler driter på hagebordet og møblene våre. Men katter i nabolaget har noen bevist anskaffet seg og på den måte tvunget den på oss andre også. Er tiden for kattehold som vi ser i dag moden for en endring? 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millinea Skrevet 10. juni 2024 #2 Del Skrevet 10. juni 2024 Ja, syns det burde endres. De har liten verdi, lider mye, og skaper mye ergrelse. Men har desverre null tro på at noe som helst relatert til kattehold og holdninger mot katter kommer til å endre seg i nærmeste fremtid. Spent på svar du får i tråden. Har forøvrig to innekatter selv 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tortillas Skrevet 10. juni 2024 #3 Del Skrevet 10. juni 2024 Jeg har vokst opp med katter fra min barndom av og alltid hatt katt i livet mitt, kunne nok ikke sett for meg et liv uten. Men jeg har forståelse for at ikke alle er like "kattefrelst" som meg. Det viktigste er jo i hvert fall å være en ansvarlig katteier og kastrere, id-merke og vaksinere katten din. Er du sikker på at naboen sin katt(er) er kastrert? Da er det jo ikke vanlig for dem å sloss og å markere? Selv er mine katter alltid inne på nattestid. Jeg mener også det burde komme strengere lover når det gjelder kattehold, der ligger vi etter, i hvert fall noen europeiske land. Vi burde ha lovpålagt id-merking og kastrering, alt for mange som lar katten formere seg fritt og tar ikke ansvar. Altfor mange katter lider under dette. Jeg vet at mine katter er glad i friheten sin, det å ferdes ute. Jeg kunne ikke tatt det fra dem, og jeg håper jo at om noen av mine naboer blir plaget av katteavføring i sin hage eller eiendom så tar dem kontakt med meg. Har du prøvd å snakke med naboen din som eier katten? Jeg tror også det finnes en type spray... en spray som ikke er tiltrekkende for katten slik den holder seg unna, du kan jo undersøke dette. Men sånn er det her i Norge, katter får lov å ferdes fritt, det er ikke båndtvang på katter. Det tror jeg ikke kommer til å endre seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #4 Del Skrevet 10. juni 2024 Jeg legger dritten tilbake i eierens hage jeg. Er jo ikke katten sin skyld, men nå er jeg lei av å plukke bæsj🫣 Anonymkode: ea1a2...b9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #5 Del Skrevet 10. juni 2024 Ja til endring på sikt, at katter ikke skal få lov til å vandre fritt og torturere og utrydde andre dyrearter, samt selv sloss, være til fare for trafikken osv. Det må isåfall gjøres realistisk og dyrevernmessig om påbud om bånd om de skal gå ute med katter født etter et visst år, katter som er vant med dette er det ikke god dyrevelferd å plutselig sperre inne og ta på bånd. Et forbud mot å la de vandre fritt hadde i tillegg både gjort at man luket ut svært mange useriøse katteeiere samt useriøst avl av eiere som bare ikke har giddet å kastrere kattene sine. Men det krever selvsagt ressurser å håndheve også. Men per nå er det fullt tillatt og ikke noe vits å klage over sånn sett, katteeiere er ikke pliktig til å ha noen kontroll over kattene sine mens de er ute. Anonymkode: d3a2c...b99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #6 Del Skrevet 10. juni 2024 Det burde vært båndtvang på katter og, ikke bare på hunder. Katter er jo enda værre. Som hundeeier er jeg lei av å bli sett stygt på, eller kjeftet på pga hunden, ja, jeg plukker alltid opp og hunden oppsøker aldri noen, verken mennesker eller dyr. Nabokatta driter ned blomsterbedet mitt, terger hunden, ligger i MINE hagemøbler og markerer overalt. Å det skal liksom være greit🤯 Katter burde vært forbudt å ha gående løse, håper det blir endringer på det. De er til plage for alle andre enn sine eiere. Anonymkode: 33c95...266 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #7 Del Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 11.6.2024 den 0.34): De er til plage for alle andre enn sine eiere. Nøyaktig samme med hunder. Og hunder bjeffer noe helt forjævlig. Aggressive, fæle dyr. Anonymkode: 1b74b...28b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #8 Del Skrevet 12. juni 2024 Dyr er dyr, og er veldig merkelig når folk klager over helt normal atferd. I så fall må alle hunder stoppe å bjeffe, fugler kvitre og bæsje fritt, samt alle andre levende dyr og insekter bare .. stoppe.. fordi bæsj og lyd er irriterende. Om folk virkelig hater slikt, så bør man kanskje velge å bo et sted hvor det er færre katter/dyr, kanskje ikke tett på andre? Blokkleilighet? Jeg har katter og får besøk av ukastrerte katter som markerer og skal slåss rett utafor vinduet mitt. Men jeg har også fugler, rev og elg som gjør det samme (rådyr som spiser opp blomstene også). Natur er natur, og jeg syns det er koselig selv om jeg ikke akkurat blir begeistret over det jeg må rydde/fikse i etterkant. Skaden er ikke større enn det, så å forlange nye lover for å begrense livene til andre blir tull. Ta livet litt mindre seriøst kanskje? Anonymkode: 3b67b...c14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #9 Del Skrevet 12. juni 2024 Skjønner ikke at det plager folk så mye. Jeg har ikke katter, og er ikke en katteperson heller. Bare skjønner ikke at noen er så fiendtlige mot alt som har med katt å gjøre. Tenker ikke på deg spesifikt, men generelt. Alt folk irriterer seg over, må være slitsomt... Nei, så er det ikke så koselig med kattepiss lukt i garasjen, eller drit i hagen. Det er heller ikke så koselig med dårlig hygiene på bussen, eller fugledrit på bilen. Ikke gøy med gråtende baby og gneldrete hunder, men om man bosetter seg blant folk så er det til å forvente. Det er livet, vi deler plassen med andre enn oss selv. Anonymkode: 018d0...ca0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #10 Del Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 11.6.2024 den 0.34): Det burde vært båndtvang på katter og, ikke bare på hunder. Katter er jo enda værre. Som hundeeier er jeg lei av å bli sett stygt på, eller kjeftet på pga hunden, ja, jeg plukker alltid opp og hunden oppsøker aldri noen, verken mennesker eller dyr. Nabokatta driter ned blomsterbedet mitt, terger hunden, ligger i MINE hagemøbler og markerer overalt. Å det skal liksom være greit🤯 Katter burde vært forbudt å ha gående løse, håper det blir endringer på det. De er til plage for alle andre enn sine eiere. Anonymkode: 33c95...266 Hvordan er katter verre? Flere mennesker som er angrepet og til og med drept av hunder . Dette er selv om det er båndtvang. Hunder utgjør en større risiko for mennesker enn det katter gjør. Det er så mange hunder som bjeffer og bjeffer om folk går forbi. Anonymkode: 44b1e...5f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #11 Del Skrevet 12. juni 2024 Susanne82 skrev (På 10.6.2024 den 10.29): Tilbakevendende tema. Skal virkelig alle andre som har valgt å ikke anskaffe seg dyr være nødt til å tolerer kattedritt og piss i hagen, samt katter som sloss og bråker på nattestid? Vi har selv hatt katt i mange år til stor glede for hele familien. Men de siste årene var det konstant bråk rundt husene når en ny katt flyttet inn i nabolaget. Jeg må innrømme at når katten vår vandret videre til de evige jaktmarker i en alder av 16 år, var jeg lettet og vi har bestemt oss for aldri å anskaffe katt igjen. Men likevel må vi tolerer alle kattene til naboene som driter rett på plenen, pisser rundt døren (til tross for at de er kastrert) og holder oss våkne på natten. Mye mulig vår katt gjorde det samme og i ettertid tenker jeg at hadde vi reflektert bedre rundt det hadde vi ikke skaffet oss katt eller hatt egen stor kattegård. Helst det første. Katter er ikke skapt for å være innestengt eller gå i bånd. Men er virkelig katt et egnet husdyr. Vi holder ganske høye krav til hunder og hundeeiere. Så hvorfra skal vi måtte tåle så mye mer mer av katter? Og hva gjør vi med det? Har sett andre tråder med tips til tiltak man kan gjøre. Følge med for å finne ut hvem av kattene som driter og pisser, sikre tingene sine så man slipper at hageputer o.l. blir full av kattehår og/eller piss. Etc. Men hvorfor skal det være de uten katt som må gjøre dette på egen eiendom. Burde ikke de som har katt være ansvarlig? Gjerde inn tomten sin så kattene holder seg i egen hage? Ja jeg skjønner at det også kan komme ville dyr inn i hagen vår. Og fugler driter på hagebordet og møblene våre. Men katter i nabolaget har noen bevist anskaffet seg og på den måte tvunget den på oss andre også. Er tiden for kattehold som vi ser i dag moden for en endring? Nei. Såfall må vi fjerne alt annet som kan være irritasjonsmoment for folk. så egentlig alt mulig, for folk er forskjellig så da kan vi like godt utslette oss selv. Folk irriterer seg for alt mulig katter, hunder som bjeffer, hundeeiere som lar skitposen ligge, hjort i hagen, dei ekle huggormene som er over alt, måkene som skriker, naboen som klipper plenen, naboen som fester, fremmede barn som skriker, folk som snakker for mye, folk som snakker for lite osv osv Selv har katter aldri irritert meg, selv før jeg fikk katt Anonymkode: 44b1e...5f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest watt Skrevet 12. juni 2024 #12 Del Skrevet 12. juni 2024 Jeg er enig med Ts,katter er til stor sjenanse for mange. Utekatter har ingen grenser,de tar seg til rette hvor som helst. Jeg bor på landet,har stor hage med blomsterbed og trær og elsker å gå barbent i gresset. Jeg har flere foringsstasjoner til fuglene. Jeg trenger ikke å utdype,dere forstår problemet siden temaet er katter. På en måte kjenner jeg meg invadert og maktesløs. Jeg vil ikke ha de rovdyrene i hagen min. Eneste maktmiddelet jeg har er å lage lyder for å skremme de vekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #13 Del Skrevet 12. juni 2024 Vi opplevde at en hannkatt pisset i garasjen. Googlet tiltak, og vasket godt med eddik+zalo, samt la sitronskall der han markerte. Har aldri skjedd igjen. Vil tro at det finnes mye man kan gjøre i hagen også... heller katter enn et nabolag med mus og rotter. Ellers så tror jeg at tiden hvor alle skaffer seg dyr snart er forbi, er jo bare å sjekke ut de sinnssyke prisene hos veterinærer. Veterinærene er i ferd med å prise seg ut av sitt eget yrke, har hørt mange som sier "dette dyret blir vårt siste", av denne grunnen. Anonymkode: 17d96...2b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #14 Del Skrevet 13. juni 2024 Susanne82 skrev (På 10.6.2024 den 10.29): Tilbakevendende tema. Skal virkelig alle andre som har valgt å ikke anskaffe seg dyr være nødt til å tolerer kattedritt og piss i hagen, samt katter som sloss og bråker på nattestid? Vi har selv hatt katt i mange år til stor glede for hele familien. Men de siste årene var det konstant bråk rundt husene når en ny katt flyttet inn i nabolaget. Jeg må innrømme at når katten vår vandret videre til de evige jaktmarker i en alder av 16 år, var jeg lettet og vi har bestemt oss for aldri å anskaffe katt igjen. Men likevel må vi tolerer alle kattene til naboene som driter rett på plenen, pisser rundt døren (til tross for at de er kastrert) og holder oss våkne på natten. Mye mulig vår katt gjorde det samme og i ettertid tenker jeg at hadde vi reflektert bedre rundt det hadde vi ikke skaffet oss katt eller hatt egen stor kattegård. Helst det første. Katter er ikke skapt for å være innestengt eller gå i bånd. Men er virkelig katt et egnet husdyr. Vi holder ganske høye krav til hunder og hundeeiere. Så hvorfra skal vi måtte tåle så mye mer mer av katter? Og hva gjør vi med det? Har sett andre tråder med tips til tiltak man kan gjøre. Følge med for å finne ut hvem av kattene som driter og pisser, sikre tingene sine så man slipper at hageputer o.l. blir full av kattehår og/eller piss. Etc. Men hvorfor skal det være de uten katt som må gjøre dette på egen eiendom. Burde ikke de som har katt være ansvarlig? Gjerde inn tomten sin så kattene holder seg i egen hage? Ja jeg skjønner at det også kan komme ville dyr inn i hagen vår. Og fugler driter på hagebordet og møblene våre. Men katter i nabolaget har noen bevist anskaffet seg og på den måte tvunget den på oss andre også. Er tiden for kattehold som vi ser i dag moden for en endring? Så hva tenker du vi skal gjøre med de kattene som allerede eksisterer? Ta livet av dem? Den eneste løsningen for å få slutt på dette og for så vidt annen dyrhold også er å stoppe med avl. Anonymkode: 792ca...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #15 Del Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 12.6.2024 den 1.52): Nøyaktig samme med hunder. Og hunder bjeffer noe helt forjævlig. Aggressive, fæle dyr. Anonymkode: 1b74b...28b Dette. Jeg synes det er ganske fascinerende at det er alltid kattene som skal angripes, men at hunder også kan være til sterk plage og sjenanse skal man ikke snakke om. Anonymkode: 792ca...a59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #16 Del Skrevet 13. juni 2024 Jeg liker katter, men ikke hunder så godt. Så kan ikke dømme deg, når jeg også har et dyr jeg ikke går så godt med. Men er ikke sinnt på hundene da, men når de bjeffer og bjeffer i laaaaaaang tid, hver eneste gang de får ferten av noe levende i nærheten av terrassen de står støtt på. Blir litt lei, og redd, om de kommer seg løs. For katter holder seg unna, hunder kommer ofte bort. Anonymkode: f4a67...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå