Gå til innhold

Hunderaser og ressursforsvar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor gamle er barna?  Resurssforsvar kan trigges hos alle hunder, det er gjerne en kombinasjon av faktorer og ikke nødvendigvis så rasebetinget. Uansett er det jo ikke dumt å luke unna raser som har sterke tendenser til resurssforsvar, men er det den viktigste egenskapen? 

Jeg anbefaler virkelig å lage en liste over egenskaper som du ikke ønsker deg i en hund, det er kjempenyttig i forhold til kutte ned på lista av hunderaser. Hvis f.eks. gjeting er et problem, så IKKE  velg en gjeterhund. Samme gjelder jakt, vokting etc. 

Og når det er sagt, vær skeptisk til betegnelsene "familiehund", "selskapshund" etc. Det er på ingen måte kategorier som innebærer minimalt med innsats..  Mange av de populære "familiehundene" som golden retriever og labrador er egentlig ganske uegnet i småbarnsfamilier om man ønsker at barna skal kunne håndtere hundene. Det er store og sterke hunder, de krever masse trening og jeg ville ikke latt barn mindre enn en tenåring gått med den alene. 

Anonymkode: 75560...211

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, AnonymBruker said:

Men noen raser har egenskaper som gjør at de har langt større anlegg for ressursforsvar og annen atferd som ikke nødvendigvis er forenelig med et familieliv. Ts gjør helt rett i å se etter raser hvor man typisk ser mindre tilfeller av ressursforsvar, for da minsker man sjansen for nettopp dette.

Anonymkode: 82c9d...c43

Jepp, dette stemmer og TS gjør lurt i å spørre om det her. Dessverre er det sånn at rasebeskrivelser man leser på nett gjerne gir et glansbilde av rasen og "glemmer" å nevne typiske adferds og helseproblemer. 

Generelt er primitive raser mer disponert for å utvikle ressursforsvar, som Basenji og Shiba. Du kan google disse rasene opp og ned, og nesten ingen steder fortelles det om ressursforsvar. Om du gjør deg kjent med rasemiljøet derimot, er det noe "alle vet". Sånn irriterer meg altså, det skulle ha stått i rasebeskrivelsen hos NKK.  

Anonymkode: 5c66b...c29

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 50 års erfaring med boxer og har selv eid bortimot 10 stykker de siste 35 årene.  Jeg vil påstå at det er særdeles uvanlig at de har ressursforsvar overfor mennesker.  

De kan ha det overfor andre hunder, uten at det er veldig vanlig. 

Jeg vil også påstå at boxer er en av de mest barnevennlige rasene.  Det betyr ikke at barn kan gjøre hva de vil med på selvsagt.  Men de er generelt veldig glad i barn og har gjerne bortimot ingen intimsone. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har shetland sheepdog. Har barn som har mye besøk av andre barn, og hunden er bare mild og grei med alle. En helt uproblematisk hund på alle måter. Blir med på alt av aktiviteter, men kan også bare slappe av inne. 

Har hatt mindre selskapsraser før. Ressursforsvar har jeg aldri hatt på noen av mine hunder, men sheltien har mye lavere stressnivå enn selskapsrasene jeg har hatt. Det blir sheltie neste gang også. 

Anonymkode: 2d069...cf1

Har samme erfaring som deg. Hadde en sheltie som virkelig var verdens greieste hund. Var enkel og grei fra dag én og hadde ingen adferdsmessige vansker. Nydelig gemytt. Har en selskapshund nå med skyhøyt stressnivå og masse utfordringer. Angrer på at jeg ikke gikk for sheltie igjen, men ville ha en røytefri hund. Sheltien hadde epilepsi, så jeg ville unngå det også (selv om det gikk fint så lenge den fikk medisiner.)

Anonymkode: 44396...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jepp, dette stemmer og TS gjør lurt i å spørre om det her. Dessverre er det sånn at rasebeskrivelser man leser på nett gjerne gir et glansbilde av rasen og "glemmer" å nevne typiske adferds og helseproblemer. 

Generelt er primitive raser mer disponert for å utvikle ressursforsvar, som Basenji og Shiba. Du kan google disse rasene opp og ned, og nesten ingen steder fortelles det om ressursforsvar. Om du gjør deg kjent med rasemiljøet derimot, er det noe "alle vet". Sånn irriterer meg altså, det skulle ha stått i rasebeskrivelsen hos NKK.  

Enig. Begge mine basenjier kom med en viss grad ressursforsvar av mat som valper, og det er veldig, veldig vanlig i slike raser. Trår man feil de første månedene, har man plutselig en snerrende hund. De har også sterkt anlegg for aggressiv atferd mot andre hunder, bånd-frustrasjon, ressursforsvar av plass og separasjonsangst. Er man obs på det og kan jobbe forebyggende så det aldri får utvikle seg, går det veldig fint. Men da må man jo være obs på det på forhånd, og som du sier, det er veldig lite informasjon om det på nkk og andre rasesider. Der blir det jo ofte også nevnt at man må være "bestemt", som er et farlig ord å bruke når det kommer til primitive raser, da mange kan ta det til å bety at man må være streng/sjef. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. Begge mine basenjier kom med en viss grad ressursforsvar av mat som valper, og det er veldig, veldig vanlig i slike raser. Trår man feil de første månedene, har man plutselig en snerrende hund. De har også sterkt anlegg for aggressiv atferd mot andre hunder, bånd-frustrasjon, ressursforsvar av plass og separasjonsangst. Er man obs på det og kan jobbe forebyggende så det aldri får utvikle seg, går det veldig fint. Men da må man jo være obs på det på forhånd, og som du sier, det er veldig lite informasjon om det på nkk og andre rasesider. Der blir det jo ofte også nevnt at man må være "bestemt", som er et farlig ord å bruke når det kommer til primitive raser, da mange kan ta det til å bety at man må være streng/sjef. 

Ikke sant! 
Jeg har en annen primitiv hunderase, og jeg hjelper mange med samme rase som har fått problemer. 
Tenk hvor mye som kunne vært unngått om de som kjøper slike hunder hadde fått god informasjon om hvordan man går fram for å unngå at dette utvikler seg, fra dag 1. Mye slit og fortvilelse, og til og med avlivninger kunne vært unngått tror jeg. 

Et generelt tips når man ser på hunderaser er at man skal huske på at de som skriver de tekstene på NKK og andre steder som oftest er mennesker som elsker den rasen de skriver om. Det er IKKE objektiv informasjon. Man bør derfor snakke med folk og se på facebookgrupper og andre forumer der man får lese om folk sine direkte erfaringer. Jeg ser mange hunderaser jeg ikke ville ha vurdert pga at dårlig avl gjennom mange år har ført til adferdsproblemer i rasen, hvor rasen beskrives som "perfekt familiehund" og lignende. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min utviklet det på grunn av meg, men fikk trent det bort igjen. Hver gang hunden fikk tak i noe, tok jeg det bare ut av munnen hans uten å gi godbit. Skulle heller ha lært han kommandoen "slipp" fra starten av, slik at han fikk godbit hver gang han slapp noe han ikke skulle ha. Alle hunder kan utvikle det, så det er bedre å lære seg tiltak for å unngå at det utvikles til å begynne med. 

Jeg var så fokusert på å ikke utvikle ressursforsvar ift mat og leker, at jeg ikke tenkte over at han kunne utvikle det mot andre ting som f.eks. sokker. 

Anonymkode: b4aaf...bd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 10.37):

Jeg vet om flere cocker spaniel med mye ressursforsvar og blandingen cobberdog. 

Anonymkode: ba4e7...1f0

Mange cockere sliter med "cockersyken". Dette er genetisk disponibel "sykdom", som faktisk kan være noe så "enkelt" som epilepsi. Hunden blir svart i øynene og får et anfall hvor den klikker i vinkel på eier. Etterpå skammer den seg eller later som ingenting har skjedd. Mange slike hunder blir satt på antiepileptika fordi epilepsianfall hos mennesker kan utarte seg slik. De får hukommelsestap og hadler i affekt.

Anonymkode: 09c45...13f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 12.40):

Cocker spaniel, husky/huskyblandinger og puddelblandinger såkalt «cobberdogs» og «cockapoos» har jeg personlig hørt og opplevd mest erfaring med at har dette (jobber i dyrebutikk).

Anonymkode: f8089...87a

Kan bekrefte dette(cockapoo). Måtte omplassere vår siden vi har barn. Har lest om mange med samme problemet. 

Anonymkode: 0ded2...d4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 5.27):

Noen selskapshunder, slik som bichon frise, chihuahua, malteser o.l. små raser, kan ha ressursforsvar. Det kan være a) useriøs avl og/eller b) oppdragelse som har forårsaket det. De fleste har nok vært borti slike små, gneldrete beist. Viktig å velge riktig om man skal ha en slik.

Terriere er typisk sta og med massevis av energi, og ikke er de redde for konfrontasjon heller, så de utgår kanskje (airedale og irish soft wheaten har mildere gemytt). Litt typisk at de napper og er innpåslitne.

Noen staffer og bulldog-lignende raser kan gå litt fra 0 til 100, de jeg har møtt er litt for raske på å bite og krangle med andre hunder, spesielt med leke eller mat i nærheten.

Raser som jeg sjeldent har hørt at har ressursforsvar er settere, retrievere, og spaniel (med unntak av cocker spaniel, noen individer er verre enn andre). Jeg har heller aldri hørt om husky eller andre type polarhunder med ressursforsvar, selv i småbarnsfamilier har de vært rolige "kosebamser" med massevis av tålmodighet. Kanskje det er flokkmentaliteten de har?

Å velge riktig oppdretter/linjer vil være det viktigste. Raser som er/har blitt veldig populære har større sannsynlighet for å ha noe rusk i seg pga useriøs avl på ikke helt optimale individer. Små selskapsraser ville jeg vært obs på sånn generelt sett.

(Det er selvfølgelig stor variasjon blant raser og individer)

Anonymkode: 36571...6fd

Men Staffene har derimot sjelden ressursforsvar ovenfor mennesker. 

De rasene jeg kjenner som har mest ressursforsvar er Golden, Cocker Spaniel og Chihuahua.

Anonymkode: 41bd9...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2024 den 12.02):

Min utviklet det på grunn av meg, men fikk trent det bort igjen. Hver gang hunden fikk tak i noe, tok jeg det bare ut av munnen hans uten å gi godbit. Skulle heller ha lært han kommandoen "slipp" fra starten av, slik at han fikk godbit hver gang han slapp noe han ikke skulle ha. Alle hunder kan utvikle det, så det er bedre å lære seg tiltak for å unngå at det utvikles til å begynne med. 

Jeg var så fokusert på å ikke utvikle ressursforsvar ift mat og leker, at jeg ikke tenkte over at han kunne utvikle det mot andre ting som f.eks. sokker. 

Dette er en puddel forresten, fikk høre av oppdretter at ressursforsvar er en av tingene som kan utvikles ganske ofte hos pudler. Som var grunnen til at jeg var obs på ressursforsvar ift mat og leker fra starten av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er en puddel forresten, fikk høre av oppdretter at ressursforsvar er en av tingene som kan utvikles ganske ofte hos pudler. Som var grunnen til at jeg var obs på ressursforsvar ift mat og leker fra starten av.

Jeg har helt motsatt erfaring med puddler, de er de absolutt enkleste hundene jeg har hatt.

De er kjempe intelligente, sosiale men krever selvfølgelig stimuli.

Min absolutt favorittrase og jeg har hatt mange forskjellige.

Anonymkode: a4372...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også puddel, og dette er det eneste problemet vi har med han. Vet faktisk ikke hvor ille det er nå, for vi har mye fokus på å unngå at situasjonen oppstår. Har ikke barn heller.

Anonymkode: afae9...a14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en corgi med pussig ressursforsvar. Bryr seg ikke om mat og bein, men må rett og slett ha god byttrhandel dersom han får tak i noe som er fy. Kommandoen "slipp" fungerer kun på det han putter i munn når vi går tur.

Anonymkode: 82b5e...588

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har helt motsatt erfaring med puddler, de er de absolutt enkleste hundene jeg har hatt.

De er kjempe intelligente, sosiale men krever selvfølgelig stimuli.

Min absolutt favorittrase og jeg har hatt mange forskjellige.

Anonymkode: a4372...576

Jeg har motsatt erfaring, har møtt mange pudler med adferdsproblemer på kurs og treninger. Har 3 bare her i nabolaget som sliter noe innmari med passering, det er snakk om voldsomme reaksjoner selv på hundre meters avstand. Trodde liksom pudler skulle være så enkle og greie, og så møter jeg bare fler og fler som trenger myye ekstra hjelp og trening for å takle hverdagen. Men det er i hovedsak passeringsproblemer da, ikke ressursforsvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...