AnonymBruker Skrevet 9. juni #1 Del Skrevet 9. juni Er det noen hunderaser som er «spesielt» kjent for å slite med ressursforsvar? I så fall hvilke? Vi undersøker hunderaser, og ønsker en hunderase som går bra med barn (finnes jo alltid unntak av alle raser) og som er lettlærte samt villig/motivert til å lære nye ting. Pelsstell er ingen problem, aktivitetsnivå bør være middels. Vi er en relativt aktiv familie som tilbringer mye tid på tur og/eller utendørs, så hunden må like tur men også å slappe av i sofaen. Anonymkode: bbf60...75d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #2 Del Skrevet 10. juni Noen selskapshunder, slik som bichon frise, chihuahua, malteser o.l. små raser, kan ha ressursforsvar. Det kan være a) useriøs avl og/eller b) oppdragelse som har forårsaket det. De fleste har nok vært borti slike små, gneldrete beist. Viktig å velge riktig om man skal ha en slik. Terriere er typisk sta og med massevis av energi, og ikke er de redde for konfrontasjon heller, så de utgår kanskje (airedale og irish soft wheaten har mildere gemytt). Litt typisk at de napper og er innpåslitne. Noen staffer og bulldog-lignende raser kan gå litt fra 0 til 100, de jeg har møtt er litt for raske på å bite og krangle med andre hunder, spesielt med leke eller mat i nærheten. Raser som jeg sjeldent har hørt at har ressursforsvar er settere, retrievere, og spaniel (med unntak av cocker spaniel, noen individer er verre enn andre). Jeg har heller aldri hørt om husky eller andre type polarhunder med ressursforsvar, selv i småbarnsfamilier har de vært rolige "kosebamser" med massevis av tålmodighet. Kanskje det er flokkmentaliteten de har? Å velge riktig oppdretter/linjer vil være det viktigste. Raser som er/har blitt veldig populære har større sannsynlighet for å ha noe rusk i seg pga useriøs avl på ikke helt optimale individer. Små selskapsraser ville jeg vært obs på sånn generelt sett. (Det er selvfølgelig stor variasjon blant raser og individer) Anonymkode: 36571...6fd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #3 Del Skrevet 10. juni Jeg kjenner en golden retriever med helt ekstremt ressursforsvar, men er absolutt mye sjeldnere blant disse rasene. Anonymkode: 44053...476 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #4 Del Skrevet 10. juni Corgie, Islandsk fårehund og langhåret collie synes jeg tilpasser seg bra i smålivsfamilie og variable aktivitetsnivå. Men er jo alltid untak på hvor ressusforsvar en hund kan ha. Anonymkode: 0b418...a19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #5 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Raser som jeg sjeldent har hørt at har ressursforsvar er settere, retrievere, og spaniel Jeg hadde en Golden Retriever med det sterkeste ressursforsvaret jeg noen sinne har opplevd. Det var så ekstremt at alt var en skatt, og skatter skal forsvares for enhver pris. Selv har jeg nå Whippet og det er den perfekte rasen, så morsomme nysgjerrige og vennlige. Det er null ressursforsvar, de elsker å gå lange turer og tilbringe hele dagen ute i sola. Men de er like glad i å ligge i sofaen når vi bare vil være inne, mens når det regner er en tissepause rett utenfor døra mer en nok. Går kjempebra overens med alle, er kanskje litt skeptisk til fremmede, men så fort de ser de er vennlige elsker de alle. Anonymkode: b3c67...96f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #6 Del Skrevet 10. juni Jeg er litt overraska over de som nevner retrivere som raser med lite resursforsvar for det er omtrent det eneste jeg har erfart at retriver-eiere trekker frem som utfordrende med egne hunder. Da går det ikke nødvendigvis mest på resursforsvar mot mennesker riktignok men veldig mot andre dyr. Alt som kan oppfattes som noe hentbart ute i lek for eksempel. En god del retrivere har veldig matfokus så det kan bli en del bodyblocking rundt mat og godbiter også og det kan eskalere situasjoner uten at det er slik at retriveren var direkte aggressiv. Anonymkode: f3b1d...63a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #7 Del Skrevet 10. juni Min retriever hadde ikke matforsvar. Uansett, dette må som alle andre ting læres inn fra valpestadiet. Anonymkode: e2f11...42a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #8 Del Skrevet 10. juni Jeg vet om flere cocker spaniel med mye ressursforsvar og blandingen cobberdog. Anonymkode: ba4e7...1f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 10. juni #9 Del Skrevet 10. juni Ressursforsvar er et personlighetstrekk, det kan dukke opp på hvilken som helst rase. Dersom du velger en seriøs oppdretter, vil vedkommende kunne si noe om personligheten til valpen du skal ha og velge riktig valp til deg. Mange mentaltester også valpekullet og der vil trekk som dette komme frem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #10 Del Skrevet 10. juni Nutz skrev (28 minutter siden): Ressursforsvar er et personlighetstrekk, det kan dukke opp på hvilken som helst rase. Dersom du velger en seriøs oppdretter, vil vedkommende kunne si noe om personligheten til valpen du skal ha og velge riktig valp til deg. Mange mentaltester også valpekullet og der vil trekk som dette komme frem. Men noen raser har egenskaper som gjør at de har langt større anlegg for ressursforsvar og annen atferd som ikke nødvendigvis er forenelig med et familieliv. Ts gjør helt rett i å se etter raser hvor man typisk ser mindre tilfeller av ressursforsvar, for da minsker man sjansen for nettopp dette. Anonymkode: 82c9d...c43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #11 Del Skrevet 10. juni Jeg har hatt to shetland sheepdog, og de eide ikke ressursforsvar i det hele tatt. Mildt gemytt, gjør alt for å blidgjøre eieren sin og stå på godfot med mennesket sitt. Hørte aldri så mye som et knurr mot mennesker fra dem. Bortsett fra under lek som drakamp med hundeleke, da, bare lekeknurring. Anonymkode: 50fee...006 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #12 Del Skrevet 10. juni Cocker spaniel, husky/huskyblandinger og puddelblandinger såkalt «cobberdogs» og «cockapoos» har jeg personlig hørt og opplevd mest erfaring med at har dette (jobber i dyrebutikk). Anonymkode: f8089...87a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #13 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har hatt to shetland sheepdog, og de eide ikke ressursforsvar i det hele tatt. Mildt gemytt, gjør alt for å blidgjøre eieren sin og stå på godfot med mennesket sitt. Hørte aldri så mye som et knurr mot mennesker fra dem. Bortsett fra under lek som drakamp med hundeleke, da, bare lekeknurring. Anonymkode: 50fee...006 Det er veldig fine hunder også. Fin størrelse. Anonymkode: 06b71...99d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #14 Del Skrevet 10. juni Alle raser kan ha ressursforsvar, det handler om personlighet og ofte dårlig avl. Ressursforsvar er også noe som (dessverre) eier lett legger opp til gjennom feil lek. Anonymkode: 6cc68...23d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #15 Del Skrevet 10. juni Min finske lapphund har ingen tegn til ressursforsvar, mens søsteren hadde så mye at de måtte omplassere henne så det kan nok være veldig individuelt. Rasen jeg har møtt med mest ressursforsvar er Spansk Vannhund. Den er generelt aggressiv mot de fleste rundt seg. Anonymkode: 89b08...6b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #16 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Rasen jeg har møtt med mest ressursforsvar er Spansk Vannhund. Den er generelt aggressiv mot de fleste rundt seg. Anonymkode: 89b08...6b0 Aldri vært borti en SP som ikke krevde spesiell tilrettelegging for å fungere fint i hverdagen… Anonymkode: f8089...87a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #17 Del Skrevet 10. juni *Mente selvsagt SV Anonymkode: f8089...87a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #18 Del Skrevet 10. juni Takk for råd! Jeg har erfaring med hund, og har før jeg fikk barn hatt to hunder hvor den ene var omplasseringshund med diverse problemer som vi jobbet masse med (og hadde gode resultater så han fikk leve et langt liv før han døde av sykdom). Jeg er klar over det kan oppstå i alle raser, men inntrykket mitt er at det er mer typisk noen raser enn andre, finner bare ikke helt konkret hvilke raser det refereres til. Samboer har ingen erfaring med hund, så derav ønsker vi en hund som er lærevillig og lett lært. Skal selvfølgelig finne rett oppretter slik vi får best utgangspunkt:) men det er viktig at det er en rase som typisk går godt med barn, og som generelt sett har et mildt gemytt. Vi har sett litt på finsk/svensk lapphund, golden, og mindre raser som Bichon Havanais. Men gøy med litt tips fra andre så setter pris på andres erfaringer! ts Anonymkode: bbf60...75d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #19 Del Skrevet 10. juni Min bichon frise har ikke ressursforsvar i det hele tatt, han er kvikk og morsom og sosial og veldig snill. Jeg synes det er litt rart at ressursforsvar nevnes i forbindelse med med bichon lenger oppe her. Aldri hørt om det før. Tror ikke det er typisk for den rasen. Anonymkode: 409ce...e12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #20 Del Skrevet 10. juni Jeg har shetland sheepdog. Har barn som har mye besøk av andre barn, og hunden er bare mild og grei med alle. En helt uproblematisk hund på alle måter. Blir med på alt av aktiviteter, men kan også bare slappe av inne. Har hatt mindre selskapsraser før. Ressursforsvar har jeg aldri hatt på noen av mine hunder, men sheltien har mye lavere stressnivå enn selskapsrasene jeg har hatt. Det blir sheltie neste gang også. Anonymkode: 2d069...cf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå