Majer Skrevet 24. juli 2024 #21 Del Skrevet 24. juli 2024 (endret) Jeg har selv blitt beskyldt for vold jeg aldri begikk. Hun anmeldte det ikke, men ordet gikk. Jeg er fremdeles litt usikker når jeg er i den aktuelle byen. Samtidig ville jeg aldri stolt på at noen i min situasjon eller noen som har blitt mistenkt for noe annet er uskyldig kun basert på det vedkommende sier. La oss eks si at person A har blitt mistenkt for seksuelle overgrep OG liker bdsm. Da hadde jeg naturligvis tenkt at det er en ganske stor sjanse for at vedkommende har utsatt noen for overgrep uavhengig av bevisets stilling eller om vedkommende virker hyggelig eller ikke Endret 24. juli 2024 av Majer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliv Skrevet 24. juli 2024 #22 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oj oj, her var det mange farlige ideer, og bevisst feiltolkning av det jeg skrev, noe som understreker en slags feministisk fanatisme slik jeg leser det. Ser at andre har skrevet her, så tar bare for meg de punktene jeg reagerer mest på. I allefall i første omgang: III. Når jeg skrev om elektroniske spor, så omtaler jeg ingenting som har med flørt eller opptrapping til sex, men hva som foregår mellom den angivelige overgriperen og offeret, og deres nære, og hvilke sosiale forhold som løper og tidslinjen for de ulike aktørene i ettertid av et påstått overgrep. Et reelt overgrep vil ofte være mulig å spore her, i allefall kunne se antydninger til. I enkelte falske anklager, så blir det tydelig at den seksuelle kontakten tvilsomt kan ha vært et overgrep. Dette kan f.eks. være en årsak til at noe henlegges. I et slikt tilfelle, og der det faktisk finnes _motiver_ for anklagen, skal en likevel anse den mistenkte som potensielt skyldig etter frifinnelse? IV. I eksemplet jeg never, så vil det være allment uenighet om dette er sex, eller en invitasjon til sex eller beføling som en del av en seksuell dialog. Dessverre har vi en juss og straffeutmåling som sidestiller dette med overfallsvoldtekter med grov vold, påtvunget penetrering og potensielt fysiske livsvarige skader for ofret. Det er vel 3 mnd. i forskjell etter loven, tror jeg. Det er ikke langt unna, at beføling av en eks-kjæreste i fylla, som selv har kledd av seg og lagt seg i sengen din; straffes omtrent like hardt som drap. VI. Noen av de som er blitt dømt for slike saker som i punkt IV, har vel ofte knapt vært myndige, og gitt politiet fellende bevis i avhør som en dommer ikke kan se bort fra. Jeg velger å kalle dem gutter, og det har vel flere fagpersoner også gjort? Den første dommeren som tok dette opp i media, utløste demonstrasjonstog av illsinte feminister som forlangte at denne jævlen ikke måtte få fortsette sitt virke som dommer. Det må være omtrent 10 år siden, og ingenting er egentlig gjort siden den gang. Jeg håper det er mødre der ute som er bekymret for rettssikkerheten til sine gutter (og jenter). Og jeg håper at det etterhvert blir tatt ett oppgjør med disse justismordene, der dommere har vært tvunget til å ødelegge livene til unge mennesker, uten at det står i samsvar til forbrytelsen, p.g.a. en kampanjedrevet juss som ikke burde vært vedtatt. I mellomtiden vet vi at Emilie Mehl jobber med å endre jussen og straffeutmålingene for slike saker nå, men det er et arbeid som antakelig vil ta lang tid. Anonymkode: d2dbf...8a5 Du beskylder meg for feministisk fanatisme, men det avsporer fra sakens kjerne. Å påpeke nødvendigheten av rettferdige prosesser og respekt for samtykke er ikke fanatisme, det er grunnleggende rettsprinsipper. Din tolkning av elektroniske spor er for enkel. Fravær eller tilstedeværelse av elektronisk kommunikasjon kan ikke alene bevise om samtykke var til stede. Å bagatellisere sovevoldtekter ved å sammenligne dem med overfallsvoldtekter er problematisk. Begge typer overgrep er alvorlige og skal behandles med respekt og alvor. Samtykke må være eksplisitt, bevisst og kontinuerlig – det kan ikke antas basert på tidligere handlinger eller relasjoner. (eks. ekteskap er ikke synonymt med samtykke) Din påstand om at mine synspunkter undergraver rettssikkerheten for menn, er en feiltolkning. Jeg anerkjenner behovet for rettferdige rettsprosesser for alle, men det betyr ikke at vi skal ignorere eller bagatellisere alvorlige anmeldelser. Du antar automatisk at TS sin eks er uskyldig. Jeg vet ikke om han er uskyldig eller ikke, og TS skriver at «han hadde en del atferd da vi ble intime som jeg reagerte veldig på». Jeg lurer på hvilken atferd hun reagerte på og oppfordrer til forsiktighet. Kan du garantere at TS sin eks er uskyldig basert på din subjektive opplevelse? 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliv Skrevet 24. juli 2024 #23 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Poenget mitt er at man ikke må tenke at dersom en sak er henlagt på bevis, så er personen automatisk skyldig. ….eller uskyldig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #24 Del Skrevet 24. juli 2024 En fra øyer som hadde hatt sex med en 14 åring og satt inne for det kunne ikke forstå hva han hadde gjort galt, hun hadde jo lyst. Han var mellom 19 og 21 Anonymkode: 37987...8c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #25 Del Skrevet 24. juli 2024 Juliv skrev (15 minutter siden): ….eller uskyldig. Selvsagt. Anonymkode: e78b5...198 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #26 Del Skrevet 24. juli 2024 Juliv skrev (21 minutter siden): Din tolkning av elektroniske spor er for enkel. Fravær eller tilstedeværelse av elektronisk kommunikasjon kan ikke alene bevise om samtykke var til stede. Poenget mitt, er at det kan være ganske konkrete ting der i slike saker, som faktisk er årsaken til frifinnelse. Likevel skal den mistenkte akseptere at samfunnet skal få lov til anta at hen er skyldig? Juliv skrev (18 minutter siden): Å bagatellisere sovevoldtekter ved å sammenligne dem med overfallsvoldtekter er problematisk. Begge typer overgrep er alvorlige og skal behandles med respekt og alvor. Samtykke må være eksplisitt, bevisst og kontinuerlig Så enhver kvinne som beføler en manns penis for å se om hun får en respons, for så og evt. gå videre, selv når hun ikke gjør det, etter å ha fått et nei, bør straffes på lik linje med en som har utført en overgrepsvoldtekt? Juliv skrev (21 minutter siden): Du beskylder meg for feministisk fanatisme, men det avsporer fra sakens kjerne. Dette er sakens kjerne, en spinnvill juss i Norge, som er relativt ny, som ikke likner på våre naboland, som det knapt har vært lov til å ha noe debatt om, uten å bli ansett som en voldtekssympatisør. Det har gjort at de fleste ikke har våget å si sin mening og dele sine faglige synspunkter. Loven ble omtalt som et feministisk kupp, på spalteplass i Morgenbladet nylig av en kvinnelig skribent, der jeg leste om at justisministeren faktisk jobber med saken nå, men det har tatt for lang tid og er sannsynligvis en av de største rettskandalene i Norge i nyere tid. Anonymkode: d2dbf...8a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliv Skrevet 24. juli 2024 #27 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): en spinnvill juss i Norge, som er relativt ny, Og hva foreslår du at jussen skal være? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #28 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min bror ble anmeldt for, og dømt for, en voldtekt han aldri gjorde (denne dama har i ettertid innrømmet at hun løy for å få penger; pengene ble brukt til silikon). Det har preget han i lang, lang tid. Han var 18 da han ble dømt, og turte ikke å ha noen relasjoner til det motsatte kjønn, andre enn de han kjente fra før, i mange år. Kjæreste, dater og samleie med noen var fullstendig uaktuelt. Han turte ikke, og holdt seg langt unna. Han har kjæreste nå, de har vært sammen i tre år. Han er 32 nå, og hun er hans første etter dommen. Anonymkode: 62520...b06 Hva skjedde i saken etter at hun innrømte at det hele var en løgn? Anonymkode: ca84a...590 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 24. juli 2024 #29 Del Skrevet 24. juli 2024 (endret) Juliv skrev (1 time siden): ….eller uskyldig. Om en sak henlegges så er vedkommende i offentlighetens lys; IKKE skyldig. Hva man privat tenker er det ikke mye å gjøre med, MEN det kan raskt bli moralsk hengemyr (straffbart?) å yttre offentlig noe annet en dette. Dette er dessverre bare noe man må akseptere. Uskyldig er du til det motsatte er bevist, nettopp fordi man vanligvis beviser skyld ikke uskyld. At dette er et betent tema er sikkert. Det er nok ekstremt mange som sitter med grunnløse beskyldninger over seg. Dog varierende alvorlighetsgrader og angripere. Flere av disse har nok feilaktig også fått dom mot seg. Det er skrevet 1000vis av sider på dette forumet alene om to menn som er blitt både beskyld og dømt for voldtekt og drap. Den dag i dag er ikke en gang en "uskyldighetsdom" tilstrekkelig for å få aksept for enkelte. Med tanke på at bare mellom 10-30% av voldtekter blir anmeldt, har vi også en 2-10% av falske anmeldelser. Ikke bare er disse falske anmeldelsene moralsk forkastelig, men de gir (og kanskje kynisk utnyttet) automatisk sympati og legitimitet da man vet det er store mørketall. Hva om man ser dette fra en annen vinkel. Mørketall der menn er offer for seksuell vold er også store. 1 av 6 menn har oppgitt at de har vært utsatt for seksuell vold. Det er over 16% av alle menn (i undersøkelsen) !! (CDC’s National Intimate Partner and Sexual Violence Survey) Tror dere at prosentandelen for anmeldelse er mer eller mindre enn for kvinner (10-30%) ? Jeg tror det bare er en brøkdel. Men, jeg tror også at falske anmeldelser bare er en brøkdel. Dessverre kan vi stor sett bare tro, for det er ikke gjort mange studier på dette. Er liksom ikke politisk korrekt ? Dette er ikke for å undergrave kvinners kamp til rettferdighet, men et sverd av rettferdighet bør kutte begge veier. Vil man tenke likt i disse to scenario mørketall for kvinner og menn ? Endret 24. juli 2024 av Midgard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #30 Del Skrevet 24. juli 2024 Anklaget for det en gang, var sårende der å da, men gikk fort over siden hun ikke var god, visste jo selv jeg ikke hadde gjort noe galt. Så eneste måten det har påvirket meg er at jeg er litt mer bevisst på hvem jeg har sex med, for å minimere sjansen for å møte gærninger Anonymkode: 47871...6b7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #31 Del Skrevet 24. juli 2024 Juliv skrev (1 time siden): Å bagatellisere sovevoldtekter ved å sammenligne dem med overfallsvoldtekter er problematisk. Ja, det er det, spesielt for de kvinnene som har opplevd grove overfallsvoldtekter, som skal bli forstått på lik linje med ei som legger seg naken ved siden av en hun har jevnlig sex med, og anmelder ham senere fordi han tok på musa hennes uten eksplisitt samtykke en natt... Anonymkode: d2dbf...8a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #32 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Anklaget for det en gang, var sårende der å da, men gikk fort over siden hun ikke var god, visste jo selv jeg ikke hadde gjort noe galt. Så eneste måten det har påvirket meg er at jeg er litt mer bevisst på hvem jeg har sex med, for å minimere sjansen for å møte gærninger Anonymkode: 47871...6b7 Få som er så heldig, som oftest blir det et stort sosialt apparat involvert i slike saker. Og en problemstilling som blir vanskelig å ikke treffe regelmessig på. Miste jobbmuligheter, utdannelse (på høyere nivå), akademiske stillinger og liknende, pga rykteflom og 'mobben'. Anonymkode: d2dbf...8a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 24. juli 2024 #33 Del Skrevet 24. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Så enhver kvinne som beføler en manns penis for å se om hun får en respons, for så og evt. gå videre, selv når hun ikke gjør det, etter å ha fått et nei, bør straffes på lik linje med en som har utført en overgrepsvoldtekt? Er det greit at en mann prøver samme trikset på en dame, selv om han ville akseptert et nei (spørr for en venn) ? Neida, spøk til side. Men problemstillingen står. I tilfellene ovenfor ville det sikkert gått bra (men har aldri prøvd). Skulle det eksplodere så setter jeg pengene på at det er penisen som vil få et problem. Endret 24. juli 2024 av Midgard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #34 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Få som er så heldig, som oftest blir det et stort sosialt apparat involvert i slike saker. Og en problemstilling som blir vanskelig å ikke treffe regelmessig på. Miste jobbmuligheter, utdannelse (på høyere nivå), akademiske stillinger og liknende, pga rykteflom og 'mobben'. Anonymkode: d2dbf...8a5 Så sant. Heldigvis kjente hun ingen i min omgangskrets, og forhåpentligvis skjønte hun dagen etter at hun hadde gjort en feil, så ble heldigvis ikke anmeldt. Men det var veldig ubehagelig der å da, for det er så ekstremt langt fra hvem jeg er som person Anonymkode: 47871...6b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliv Skrevet 24. juli 2024 #35 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så enhver kvinne som beføler en manns penis for å se om hun får en respons, for så og evt. gå videre, selv når hun ikke gjør det, etter å ha fått et nei, bør straffes på lik linje med en som har utført en overgrepsvoldtekt? Hvis hun fortsetter etter å ha fått et nei, skal hun selvsagt straffes. Hvis hun har samleie med en sovende eller bevisstløs mann som ikke kan samtykke, er det selvsagt et overgrep. Mener du noe annet? Du påstår at du har blitt frikjent etter å ha blitt feilaktig anmeldt. Det viser at rettssystemet fungerte i ditt tilfelle. Det er selvsagt traumatisk å bli uskyldig anklaget for voldtekt, og det virker som om du bærer på mye frustrasjon på grunn av din egen opplevelse. Jeg forstår at denne frustrasjonen ikke er rettet mot ofre generelt, men mot din anklager. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #36 Del Skrevet 24. juli 2024 Dette er litt på siden av det du forteller. Min eks er dømt og fengselsstraffet for flere voldtekter. Han sitter nå inne, men vet med sikkerhet at han gjort en kvinne gravid. Hvordan er det med samvær med barnet?. (Evt flere fremtidige barn). Bare en tanke.. Anonymkode: ecc5b...5d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #37 Del Skrevet 24. juli 2024 Juliv skrev (30 minutter siden): Hvis hun fortsetter etter å ha fått et nei, skal hun selvsagt straffes. Hvis hun har samleie med en sovende eller bevisstløs mann som ikke kan samtykke, er det selvsagt et overgrep. Mener du noe annet? Nei, jeg formulerte meg dårlig. I det tenkte eksemplet: Hun stopper når hun får nei. Sammenliknbart; introdusere finger i vagina, straffes normalt med 3 til 4 år. Så i dette tilfellet, hun får nei, det skjer ikke noe mer, men han anmelder, så snakker vi en ubetinget dom på flere år, om hun var "dum nok" til å innrømme hva hun gjorde i et avhør (da finnes det jo bevis). Synes du det høres rett og rimelig ut? Og ikke minst, synes du dette bør straffes på linje med en overfallsvoldtekt? Anonymkode: d2dbf...8a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #38 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 23.43): Du som har blitt anklaget for voldtekt eller seksuelle overgrep. Påvirker det sexlivet ditt? Dette er et alvorlig tema, jeg håper at de som eventuelt svarer i tråden kan holde seg til problemstillingen. Jeg datet en mann som har blitt beskyldt (ikke dømt) for veldig alvorlige ting. Politiet henla saken, men det stoppet ikke ryktene. Han hadde en del atferd da vi ble intime som jeg reagerte veldig på. Jeg tolket ham dessverre i verste mening og var ganske konfronterende. Nå skal jeg ikke stakkarsliggjøre denne mannen, men jeg sitter igjen med en vond følelse av at jeg kan ha bidratt til å stigmatisere eller retraumatisere noen som allerede har det tøft. Bare for å understreke det: jeg har ikke vært utsatt for noe overgrep fra denne personen. Finner veldig lite info på nett om hvordan overgrepsanklager påvirker seksualiteten til den som har fått beskyldninger rettet mot seg (enten rettmessig eller urettmessig). Statistisk sett må det jo være en del menn som har denne erfaringen, og noen av dem er kanskje her på KG. Blir veldig takknemlig dersom noen orker å dele hvordan dette har påvirket sexlivet ditt, eller forholdet ditt til kvinner. Anonymkode: 30f28...13b Hvis du reagerer på atferden under akten, tenker jeg det er en varsel lampe i seg selv. Jeg datet en som var voldtekts mann, han var ikke dømt men beskyldt og jeg merket atferden hans rundt samleie og det var ikke bra, jeg valgte å avslutte det. Anonymkode: 20364...6da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #39 Del Skrevet 24. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 23.43): Du som har blitt anklaget for voldtekt eller seksuelle overgrep. Påvirker det sexlivet ditt? Dette er et alvorlig tema, jeg håper at de som eventuelt svarer i tråden kan holde seg til problemstillingen. Jeg datet en mann som har blitt beskyldt (ikke dømt) for veldig alvorlige ting. Politiet henla saken, men det stoppet ikke ryktene. Han hadde en del atferd da vi ble intime som jeg reagerte veldig på. Jeg tolket ham dessverre i verste mening og var ganske konfronterende. Nå skal jeg ikke stakkarsliggjøre denne mannen, men jeg sitter igjen med en vond følelse av at jeg kan ha bidratt til å stigmatisere eller retraumatisere noen som allerede har det tøft. Bare for å understreke det: jeg har ikke vært utsatt for noe overgrep fra denne personen. Finner veldig lite info på nett om hvordan overgrepsanklager påvirker seksualiteten til den som har fått beskyldninger rettet mot seg (enten rettmessig eller urettmessig). Statistisk sett må det jo være en del menn som har denne erfaringen, og noen av dem er kanskje her på KG. Blir veldig takknemlig dersom noen orker å dele hvordan dette har påvirket sexlivet ditt, eller forholdet ditt til kvinner. Anonymkode: 30f28...13b Ja, jeg er beskyldt for det men ikke på den måten som gir meg erfaringer du er ute etter. Jeg ble beskyldt for overgrep av noen jeg ikke har hatt eller forsøkt å ha sex med. Et familiemedlem. Instansen som fikk meldingen henla den heldigvis raskt etter et par samtaler. Hadde jeg ikke blitt trodd kunne det blitt et helvette. Saken ble ikke politianmeldt noe jeg synes er ganske dumt. Jeg har nemlig troen på rettsvesenet og en sak på dette ville enten gitt vedkommende som beskyldte meg hjelpen hun trenger, eller en realitetsorientering. For å svare på spørsmålet ditt så har det ikke påvirket sexlivet i det hele tatt. Anonymkode: 9dae7...39c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mannor Skrevet 24. juli 2024 #40 Del Skrevet 24. juli 2024 Juliv skrev (14 timer siden): Dine påstander er både farlig og uansvarlig, og de reflekterer alvorlige misforståelser om voldtekt og samtykke. Først og fremst er det viktig å forstå forskjellen mellom frikjent og henlagt på bevisets stilling. Frikjent=En domstol har bestemt at den tiltalte ikke er skyldig i anklagelsen etter en rettssak. Henlagt på bevisets stilling= Påtalemyndigheten har avsluttet saken før rettssak på grunn av utilstrekkelige bevis. TS skriver at saken er blitt henlagt. La meg nå adressere dine påstander. I. Rettssystemets funksjon: Å tro at mangel på bevis betyr at ingen straffbar handling har skjedd, er naivt og ignorant. Voldtekt er vanskelig å bevise, men det betyr ikke at offeret lyver. Dette viser en grunnleggende mangel på forståelse for rettsprosesser. II. Kulturelle stereotyper: Din påstand om at det er en kulturell tendens til å automatisk gi menn skylden for vold i nære relasjoner, er feil og skadelig. Kvinner er oftere ofre for alvorlig vold, og dine utsagn bidrar til å opprettholde farlige stereotypier som undergraver kvinners opplevelser og rettigheter. III. Elektroniske spor og samtykke: Flørting på sosiale medier er aldri samtykke til sex. Dette er et grunnleggende prinsipp som enhver ansvarlig voksen bør forstå. Voldtekter skjer ofte uten teknologiske bevis, og offerets frykt eller skam kan hindre umiddelbar rapportering. Samtykke må være eksplisitt og gjentatt i øyeblikket, og enhver antydning om at tidligere kommunikasjon er tilstrekkelig, er skadelig og feilaktig. IV. Sovevoldtekter og samtykke. Ideen om at tidligere kontakt eller interesse på sosiale medier eller utesteder er et samtykke til sex er farlig. å være bevisstløs eller sove utelukker muligheten for å gi samtykke. Dette er grunnleggende kunnskap om samtykke. V. Falske anklager. Å fokusere på falske anklager som om de er "normen" undergraver de mange ekte ofrene som allerede kjemper for å bli hørt og trodd. Falske anklager er svært sjeldne, og det er uansvarlig å late som om de er et stort problem. VI. "gutter”?: Å omtale menn som “gutter” i denne sammenhengen er problematisk. Det bagatelliserer alvorligheten av situasjonen og gir inntrykk av at de som anklages er mindre ansvarlige. Voldtekt og seksuelle overgrep er alvorlige forbrytelser, og alle anklagede bør behandles med det alvor det krever. VII. Konsekvenser av feil dom: Ingen ønsker feilaktige domfellelser, men din holdning ignorerer det faktum at majoriteten av voldtekt aldri blir straffer. Din bagatellisering av voldtekt viser en skremmende mangel på empati og forståelse for de reelle utfordringene vi står overfor i samfunnet. Amen! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå