Gå til innhold

Skikkelig spise-helg.... Følelser rundt det...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og vet ikke helt om jeg har dårlig samvittighet eller tenker at det er helt ok.

Jeg vet jo at spist er spist osv, og jeg har jo hatt frislipp tidligere i løpet av denne livsstilsreisen. Har gått ned ca 28 kg på ca 14 mnd, så jeg vet hvordan det er å være feit (BMI på 40 da jeg startet), og hvordan man skal gå ned. Men i helga har jeg vært bortreist, et sted jeg har bodd tidligere (i utlandet), og jeg har spist det jeg har lyst på fra nettopp dette landet på disse tre dagene. Inkludert snop.

Jeg vet at jeg fort havner 2 kg i pluss på en sånn helg, og jeg vet også at det tar litt tid å gå det ned igjen (mye lenger enn det tar å gå det opp), men jeg vet jo også at det ikke er 2 kg fett. SÅ mye klarer jeg ikke å spise på tre dager.... Jeg vet også at i morgen er jeg tilbake til gode rutiner, uten at det byr på problemer.

Dette er en livsstilsendring, ikke en slankekur. Og det er vel også sånn at normalvektige/bare lett overvektige tillater seg noen sånne "spisehelger" en sjelden gang, og så bare styrer inn igjen på rett spor etterpå? Jeg synes jo jeg leser det innimellom, at nettopp årsaken til at folk holder seg normalvektige er at de skjerper inn med en gang etter en sånn runde, og ikke tillater seg selv å fortsette.

Hvilke tanker har dere rundt sånne "frislipp-runder" som dette? Unngår dere det totalt, eller gjør dere det en gang eller tre i året, også hanker dere inn dere selv etterpå? Spør både normalvektige og overvektige, egentlig....

Anonymkode: a1362...908

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt normalt :) 

Mindre mormalt å IKKE spise for mye ifm ferie og reise. 

Anonymkode: e5402...df4

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært på ferie. En kort en også. Kost deg, og nyt livet med det du har savnet av mat. Det tror jeg veldig mange hadde gjort, kanskje de aller fleste, og det uavhengig av bmi. 

Du er tilbake imorgen, og drar det ikke lengre, og det er nok bra, men det er som du sier en livsstilsendring og ikke en diett, og da skal en faktisk leve også. 

Jeg håper du koste deg med god samvittighet disse korte dagene 💚

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid latt meg selv ha en dag eller to innimellom i løpet av året fordi jeg er veldig glad i mat og usunn snacks. Vet også at jeg ikke kan gjøre dette for ofte, men tillater meg det som sagt en sjelden gang uten dårlig samvittighet. Dette er viktig for min livskvalitet. Om man klarer å snu igjen etter den perioden man har bestemt at man får lov å skeie ut, ser jeg ikke problemet dersom det ikke skjer for ofte. Man skal jo leve også. Om dette gir glede, så er der viktig å tillate det innimellom. 

Anonymkode: c1f13...fae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 10kg, så gikk det noen år og jeg gikk ned 10 til. Og så har jeg egentlig bare fokusert på å holde vekten, og det har gått utrolig bra. Kjempefornøyd med meg selv. Men denne helgen har jeg eksempelvis hatt et helt utdrikkningslag i hus, og det har vært mye god mat og drikke og alkohol. Ikke akkurat slankekost. Jeg tenker ikke på dette som et frislipp men som en naturlig variasjon i livet mitt. Akkurat som ferie. Det er ikke disse dagene som gjør en feit, det er valgene som man gjør i hverdagen.

En annen ting jeg vil poengtere, er at det eneste jeg egentlig har gjort for å holde vekta, er å lytte mer til kroppen. Er jeg mett? Ja, da slutter jeg å spise, selv om jeg har mer pomfrit eller whatever igjen, og vet at da blir jeg litt ubehagelig mett. Så selv når jeg har disse naturlige variasjonene i inntak, så fortsetter jeg å lytte til hva kroppen min sier til meg, uten at jeg vil si jeg begrenser meg eller holder igjen. Jeg tror denne endringen i tankesett har vært avgjørende for at det har vært såpass smertefritt å holde vekta.

Anonymkode: a41f2...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BMI på 19, og tillater meg aldri 100 % frislipp over flere dager. Om ikke frislippene er 100 %, så er det allikvel store frislipp fra normalen.

17. mai, julaften og utenlandstur er typiske frislipp. 17. mai som et eksempel, jeg koste meg med flere kakestykker igjennom dagen. Men da familien spiste softis så tok jeg en light brus. Jeg spiste heller ikke favorittisene mine, selv om jeg fint hadde orket. På hotellferie så koser jeg meg, teller ikke kalorier. Men det er helt uaktuelt med dessert frokost, lunsj og middag, dessert blir det til et måltid. Istedenfor å da tenke «huff, jeg må stå over å spise all dessert jeg hadde orket», så tenker jeg heller «wow, tenk at jeg kan spise dessert hver dag i en uke!». Jeg kan også fint være på all inklusive (har små barn), uten å røre alkohol. Må ikke ha en paraplydrink selv om den er «gratis», fløteis er heller ikke noe jeg spiser daglig på ferie, selv om de har mye god is i utlandet.

Anonymkode: d9e61...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar, alle.

Resultatet ble ganske nøyaktig 2 kg pluss. Men dagen i dag har vært fint innafor igjen. Så får vi se hvor lang tid det tar å få av seg de kiloene igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er normalvektig, og har vel ikke et veldig bevisst forhold til dette. 

Men jeg koser meg alltid ekstra på ferier eller i høytider. Reiser jeg en uke på ferie om sommeren så spiser jeg ekstra god mat og akkurat det jeg føler for. Det samme gjelder også i julen og påsken.

En typisk dag på ferie ser typisk slik ut: 

+ God hotellfrokost: egg, bacon, ferskpresset juice, lyst brød og litt frukt. 

+ Lunsj: kanskje litt pizza, pasta eller en gresk salat? Ett glass hvitvin til. 

+ Mellommåltid: en kaffi og noe søtt, kanskje en is eller donut. 

+ Middag: består gjerne av en 3-retters med vin til på kvelden. 

Jeg legger på meg litt i feriene (jeg pleier sjeldent å veie meg i etterkant). Men vekten går tilbake til normalen av seg selv når jeg går tilbake i mine normale rutiner (som skjer med det samme ferien er over eller hverdagen kommer tilbake). 

Anonymkode: c0666...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid skeiet ut masse i ferier, og alltid justert meg inn igjen. Har stort sett vært tynn. Nå har jeg bmi på 27 fordi jeg har drukket mye alkohol samt går på medisiner som er dårlig for vekt. Litt mer vanskelig da, men jeg prøver da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 17.42):

Jeg vet jo at spist er spist osv, og jeg har jo hatt frislipp tidligere i løpet av denne livsstilsreisen. Har gått ned ca 28 kg på ca 14 mnd, så jeg vet hvordan det er å være feit (BMI på 40 da jeg startet), og hvordan man skal gå ned. Men i helga har jeg vært bortreist, et sted jeg har bodd tidligere (i utlandet), og jeg har spist det jeg har lyst på fra nettopp dette landet på disse tre dagene. Inkludert snop.

Jeg vet at jeg fort havner 2 kg i pluss på en sånn helg, og jeg vet også at det tar litt tid å gå det ned igjen (mye lenger enn det tar å gå det opp), men jeg vet jo også at det ikke er 2 kg fett. SÅ mye klarer jeg ikke å spise på tre dager.... Jeg vet også at i morgen er jeg tilbake til gode rutiner, uten at det byr på problemer.

Dette er en livsstilsendring, ikke en slankekur. Og det er vel også sånn at normalvektige/bare lett overvektige tillater seg noen sånne "spisehelger" en sjelden gang, og så bare styrer inn igjen på rett spor etterpå? Jeg synes jo jeg leser det innimellom, at nettopp årsaken til at folk holder seg normalvektige er at de skjerper inn med en gang etter en sånn runde, og ikke tillater seg selv å fortsette.

Hvilke tanker har dere rundt sånne "frislipp-runder" som dette? Unngår dere det totalt, eller gjør dere det en gang eller tre i året, også hanker dere inn dere selv etterpå? Spør både normalvektige og overvektige, egentlig....

Hvor mye har denne helga å si for feks de neste 20 årene? Ja sant... det går fint. 

Anonymkode: ad7b5...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spisehelg gjør at man rykker tilbake på start. De ekstra kaloriene du spiser i helga kan like godt være kalorier i uka. 

Anonymkode: 2babd...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det sånn at man ikke legger på seg før man er 25 år? Etter det raste jeg opp i vekt. 

Anonymkode: 49bad...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det sånn at man ikke legger på seg før man er 25 år? Etter det raste jeg opp i vekt. 

Anonymkode: 49bad...86c

Det er ikke sånn. Som i fakta som gjelder alle. Jeg er ikke sånn. Var tynnere som 30-åring enn da jeg var 14. Og det var fordi jeg trente mer og spiste mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nettopp vært to uker på hytta. Sluttet å røyke mens jeg var der, og har spist MASSE hver dag, is, kaker, sjokolade og mat. Minst 3000 kcal per dag. Grudde meg sånn til å gå på vekta da jeg kom hjem, prøvde å stålsette meg for 2,5 kg opp. Og så - har jeg ikke gått opp ett gram??? Dette skjønner jeg ikke. Kanskje det kommer stigende de nærmeste dagene? Merkelig. 

Anonymkode: a0d6d...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har nettopp vært to uker på hytta. Sluttet å røyke mens jeg var der, og har spist MASSE hver dag, is, kaker, sjokolade og mat. Minst 3000 kcal per dag. Grudde meg sånn til å gå på vekta da jeg kom hjem, prøvde å stålsette meg for 2,5 kg opp. Og så - har jeg ikke gått opp ett gram??? Dette skjønner jeg ikke. Kanskje det kommer stigende de nærmeste dagene? Merkelig. 

Anonymkode: a0d6d...06d

Du må spise MER enn det over en tid for å legge på deg, altså veldig mye i overskudd. Eneste jeg tenker du på et tidspunkt la på deg av dette var en midlertidig vannvekt

Men gratulerer som røykfri!

Anonymkode: ad7b5...8e1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker mest at du har en spiseforstyrrelse muligens som gjorde deg tykk - som får fortsette nå?

Jeg har vært tynn, slank og overvektig. 

Men begrepet «frislipp, spisehelg» har jeg aldri tenkt på?

Jeg har aldri slitt med binge eating eller overspising - heller ikke sulting. 

Så jeg tolker det litt sånn? 

Spørsmålet mitt er mer: hva skal du gjøre når du kommer til vedlikeholdsvekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gikk ned fra 105 kg til 75 i løpet av tre år. Endret livsstil. Har aldri følt noe behov for «frislipp» etter dette. Nå har jeg vært vektstabil i 15 år. Men det merkelige er at jeg ikke begrenser meg. Spiser det jeg ønsker. På en 10 dagers ferie nå nettopp gikk jeg konstant med følelsen av å skeie ut. Gikk på vekten da jeg kom hjem. 75 kg. Tenkte da litt på hvordan jeg hadde skeiet ut og fant ut at det egentlig var lite selv om jeg mentalt trodde det var mye. Gamle tankemønstre sitter som støpt, mens kroppen min er godt regulert mot den nye vekta og jeg har nå blitt «naturlig slank». Merkelige greier….

Anonymkode: e696e...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 17.42):

Jeg tenker at å kalle det "frislipp" er et dårlig begrep.

Å kalle det "Frislipp" å spise mye mer enn du egentlig trenger, så har du samtidig gjort det å spise normalt til å være det unormale. For hodet ditt så blir da hverdagen en straff som den må lide seg gjennom - for å kunne premieres med frislipp helger. Dårlig måte å tenke på altså.

Det er normalt å spise mer enkelte dager og anledninger, og det er normalt å spise mindre og mer kalorifattig til hverdags. Problemet kommer når det blir for få hverdager til å veie opp for kos og hyggelige anledninger. 

Anonymkode: 50c54...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...