Gå til innhold

Svigerfar som krever innsyn i min journal

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS her.

Ja. Men jeg reagerer mest på de andre i familien som ikke reagerte. Vi satt sammen svigerfar, svigermor, tre søsken med partnere pluss barn. Ingen reagerte! Hva slags ekstrem mangel på grenser er disse folkene vant med?

Anonymkode: 6621a...a48

Kanskje ingen har tiltro til deg, så de tenker det hadde vært greit å få dokumentasjon. 

Anonymkode: 3c8ae...5ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobber du hos han eller? Tror jeg hadde svart han at jeg har søkt innsyn i hans journal for å sjekke hvilken dignose han har. Siden han ikke kan være helt riktig i topplokket 

Anonymkode: a8f0f...80c

Ja, kanskje spørre om de skal bytte journal en dag og lese sammen.

Anonymkode: f09a6...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje ingen har tiltro til deg, så de tenker det hadde vært greit å få dokumentasjon. 

Fordi ts er operert i magen??

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, han er ikke lege. Han er pensjonert nå men han var tidligere sjef på en bedrift i bygda hvor de bor. Og har også vært lokalpolitiker. Han er vant til at folk ser opp til ham, tror jeg.

Jeg ble mest skremt av at de andre ikke reagerte. Det må jo bety at de er vant til å bli tråkket på? 

Det kan det godt være at de er, og at han rett og slett er en bølle. Har selv hatt et familiemedlem som var slik (er død i dag) og det var som å ha med en løs kanon å gjøre. Å svare tilbake var å legge opp til «krig» Han sa så mye stygt, ikke bare til familiemedlemmer men også vilt fremmede (servitører, osv) 

Dette er familietyranner, og det kan være veldig vanskelig for de nærmeste å grensesette eller forsvare seg. Mitt beste råd er å skape en STOOOOR avstand mellom deg/din familie, og svigerfar. Snakk med din kjæreste om hva slags relasjon han har til sin far, og avdekk om din kjæreste tar avstand fra dette, eller trolig vil bli en kopi av sin far. For har han vokst opp med dette er han på en eller annen måte «skada». Den største skaden vil jeg påstå er hvis han ikke ser problemet.. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ble mest skremt av at de andre ikke reagerte. Det må jo bety at de er vant til å bli tråkket på? 

Eller så er de bare vant til at han er full av store ord og tomme trusler og planer og vet at det enkleste bare er å ignorere ham. Han får jo uansett ikke tilgang til noe som helst.

Endret av Daria
  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså, hva slags piss er dette her?! Om TS var en forskrudd lystløgner og hypokonder (som altså må være din hypotese her..?!) - så er det fortsatt unormalt å si ut høyt i familieselskap at man skal be om innsyn i hennes pasientjournal. De fleste «jatter» med også får man heller ta en eventuell «konfrontasjon» med hypokonderen/lystløgneren, på tomannshånd.. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Familieselskap i går. Svigerfar snakket høyt om at han har krevd innsyn i min journal for å sjekke om det jeg sier om min helse er sant (jeg holder på med opptrening etter en operasjon i magen). Jeg ble bare sittende å lure på når folkene med skjult kamera ville komme frem. Ingen i svigerfamilien reagerte! Ingen syntes det var merkelig oppførsel. Samboeren min sier bare at han er litt rar. Men hallo dette er da langt forbi «litt rar»? 

Han høres jo ikke helt frisk ut. Ha minst mulig kontakt, ikke svar, ikke engasjer.. Men det sier vel seg selv.. 

Kan være nettopp derfor ingen i svigerfamilien reagerte, de vet at det ikke nytter å starte diskusjoner med han, så de ignorerer og later som absolutt ingenting for å unngå at ting eskalerer. 

Jeg vokste opp med en lignende person, som fikk holde på med sine ekstreme meninger og utsagn, jeg skjønte ikke før jeg ble voksen at dette mennesket aldri ga seg, så best å late som alt var i skjlnneste orden. 

Endret av klarinetta
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære deg å parkere han først som sist. Han kan ikke kreve noe som helst. Det er kun mennesker med mangelfull EQ som sitter sånn i sosiale lag. Ta igjen med han.

Anonymkode: 86875...062

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grenseløst sagt, så klart. Og naturligvis både frekt og antenneløst. Grunnen til at de ikke reagerte er jo at det er helt vilt. Kanskje er det en spesiell dynamikk i denne familien, som gjør at "ingen sier noe, fordi alle vet at han er sånn". Dette kan ikke være første gang denne mannen går over streken.

Men hvordan i all verden kom dere inn på dette temaet? 
Svigermor:  Fint vær, gleder meg til ferie.
Mannen din: Ja, enig.
Svigerfar: JEG HAR SØKT OM INNSYN I JOURNALEN TIL ANNA!!!!

Jeg opplever å mangle litt kontekst,for å henge dette på en knagg. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Familieselskap i går. Svigerfar snakket høyt om at han har krevd innsyn i min journal for å sjekke om det jeg sier om min helse er sant (jeg holder på med opptrening etter en operasjon i magen). Jeg ble bare sittende å lure på når folkene med skjult kamera ville komme frem. Ingen i svigerfamilien reagerte! Ingen syntes det var merkelig oppførsel. Samboeren min sier bare at han er litt rar. Men hallo dette er da langt forbi «litt rar»? 

Han kan kreve så mye han vil - vil jo ikke få innsyn uten ditt samtykke uansett.. 

Men ja - dette er milevis unna å være "litt rar"... 

Anonymkode: c5fa9...a53

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, han er ikke lege. Han er pensjonert nå men han var tidligere sjef på en bedrift i bygda hvor de bor. Og har også vært lokalpolitiker. Han er vant til at folk ser opp til ham, tror jeg.

I en sånn situasjon ville jeg dumpet hele svigerfamilien, inkludert din mann som lot det passere.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvor i hule heite sender han den søknaden? Ingenting er strengere i dag enn helseopplysninger…Men tror jeg hadde svart ham med en stor dose ironi « mens du er i gang så send søknad til banken min også så du får tilgang og innsyn på min personlige økonomi «…..

Anonymkode: 6fe1f...cb9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har også en svigerfamilie som ikke bestandig tror på det jeg forteller om enten min familie eller helse. Det bunner i at noen andre de kjenner godt er hypokonder og lystløgner. 

Selv etter å ha kjent meg i 5 år så kan jeg ta de i å mistro det jeg sier. Selv om jeg har bevist alt jeg har fortalt. Ikke i dem forstand at jeg har gått å hentet ut bevis å lagt på bordet, men bevisene har med tiden dukket opp av seg selv. 

Opplevde også på jobb at en kollega ofre ble mistrodd for sine fysiske plager og sykdommer. Jeg merket det kjapt på den andre kollegaen at den ikke tror på alt. Jeg bekreftet ovenfor de begge at jeg kjenner flere som virkelig får alt og hvordan det har gått med de i ettertid. 

Det trenger ikke å bety at din svigerfar er "ond" men at han har dårlige erfaringer. 

Anonymkode: bc088...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi ts er operert i magen??

Se på 3c8ae...5ec sitt tidligere innlegg, en som bare er ute etter å provosere eller lage kvalme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (3 minutter siden):

I en sånn situasjon ville jeg dumpet hele svigerfamilien, inkludert din mann som lot det passere.

Feil innlegg sitert  ...

Endret av klarinetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags opptrening trenger man etter en operasjon i magen? Jeg hadde to operasjoner i magen i fjor, hørte ikke noe om noe opptrening. 

Anonymkode: b6931...8e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje han holder på å bli dement? 

Anonymkode: ca18d...3ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å informerer sykehuset samt legekontoret at du blir truet til dette så er de mer obs, det skal altså ikke skje.

de som jobber der har taushetsplikt i 50 år etter de har sluttet som helsepersonell, samt at det ikke spiller noen rolle hvor mye status han har. Alle skal behandles likt når det kommer til helseforetak i Norge. 

Anonymkode: 1aa5e...9ef

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja det kan absolutt tolkes sånn: Endelig har han ikke lenger en posisjon som sjef eller politiker og de kan glatt ignorere ham, for han takler ikke å blir motsagt. 

Han høres ikke ut som bestefarpotensiale. For å dra den så langt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søgni skrev (6 minutter siden):

Men hvordan i all verden kom dere inn på dette temaet? 
Svigermor:  Fint vær, gleder meg til ferie.
Mannen din: Ja, enig.
Svigerfar: JEG HAR SØKT OM INNSYN I JOURNALEN TIL ANNA!!!!

Jeg opplever å mangle litt kontekst,for å henge dette på en knagg. 

Jeg har vært på rehab/opptreningsopphold i fem uker, så hun som er gift med broren spurte meg hvordan det var. Jeg skrøt av oppfølgingen jeg har fått. Svigerfar stilte et oppfølgingsspørsmål som jeg svarte på, og så sa han «Hvorfor lyver du. Jeg skal ha innsyn i journalen din for å sjekke.» Jeg sa «Nå skjønner jeg ikke hva du mener jeg lyver om?» og da gjentok han at han skal ha innsyn. Til slutt gikk han, og da byttet de andre tema mens jeg satt der som et spørsmålstegn.

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...