Gå til innhold

Svigerfar som krever innsyn i min journal

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært på rehab/opptreningsopphold i fem uker, så hun som er gift med broren spurte meg hvordan det var. Jeg skrøt av oppfølgingen jeg har fått. Svigerfar stilte et oppfølgingsspørsmål som jeg svarte på, og så sa han «Hvorfor lyver du. Jeg skal ha innsyn i journalen din for å sjekke.» Jeg sa «Nå skjønner jeg ikke hva du mener jeg lyver om?» og da gjentok han at han skal ha innsyn. Til slutt gikk han, og da byttet de andre tema mens jeg satt der som et spørsmålstegn.

Anonymkode: 6621a...a48

Hjelpe meg. Du skal i alle fall være trygg på at det ikke var du som framstod som idioten i denne situasjonen. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan være lurt å informerer sykehuset samt legekontoret at du blir truet til dette så er de mer obs, det skal altså ikke skje.

de som jobber der har taushetsplikt i 50 år etter de har sluttet som helsepersonell, samt at det ikke spiller noen rolle hvor mye status han har. Alle skal behandles likt når det kommer til helseforetak i Norge. 

Anonymkode: 1aa5e...9ef

Det er ingen vits i å "advare" sykehus eller legekontor. Han får ikke ut noen informasjon, samme hvor "kjent" han er.

Anonymkode: 44115...f69

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har også en svigerfamilie som ikke bestandig tror på det jeg forteller om enten min familie eller helse. Det bunner i at noen andre de kjenner godt er hypokonder og lystløgner. 

Selv etter å ha kjent meg i 5 år så kan jeg ta de i å mistro det jeg sier. Selv om jeg har bevist alt jeg har fortalt. Ikke i dem forstand at jeg har gått å hentet ut bevis å lagt på bordet, men bevisene har med tiden dukket opp av seg selv. 

Opplevde også på jobb at en kollega ofre ble mistrodd for sine fysiske plager og sykdommer. Jeg merket det kjapt på den andre kollegaen at den ikke tror på alt. Jeg bekreftet ovenfor de begge at jeg kjenner flere som virkelig får alt og hvordan det har gått med de i ettertid. 

Det trenger ikke å bety at din svigerfar er "ond" men at han har dårlige erfaringer. 

Anonymkode: bc088...455

Og du tilbringer frivillig tid med dem?😳😳😳er jo pokker ikke nøye hva de kjenner av andre folk, man er jo f*** gal om man ikke klarer å skille på personer. Det finnes ingen måter å unnskylde dem på for slik mistenkeliggjøring. 

De er kanskje ikke onde - men splitte pine gal og enormt giftige folk.

Anonymkode: ddd8a...744

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har vært på rehab/opptreningsopphold i fem uker, så hun som er gift med broren spurte meg hvordan det var. Jeg skrøt av oppfølgingen jeg har fått. Svigerfar stilte et oppfølgingsspørsmål som jeg svarte på, og så sa han «Hvorfor lyver du. Jeg skal ha innsyn i journalen din for å sjekke.» Jeg sa «Nå skjønner jeg ikke hva du mener jeg lyver om?» og da gjentok han at han skal ha innsyn. Til slutt gikk han, og da byttet de andre tema mens jeg satt der som et spørsmålstegn.

Hadde begynt å behandle han som om han var begynnende dement.

Anonymkode: f09a6...fbd

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde begynt å behandle han som om han var begynnende dement.

Anonymkode: f09a6...fbd

Tror ikke det er lurt, sånne personer bør ike svares i det hele tatt. Ref svigerfamiliens totalte "freeze" reaksjon. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ikke kreve dette, for han har absolutt ingenting med hva som står i din journal. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da ville jeg meldt han inn for brudd på helsepersonelloven. 

Anonymkode: aeeb9...0b7

Hvorfor drar du inn helsepersonell i dette? De utgir jo ikke denne infoen?

Anonymkode: d825a...a0e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg meldt han inn for brudd på helsepersonelloven. 

Anonymkode: aeeb9...0b7

Svigerfaren er ikke helsepersonell og dermed ikke omfattet av helsepersonelloven. Alle som vil kan da søke innsyn. De færrreste, så og si ingen, får det. Men det er ikke brudd på noe som helst å søke innsyn.

Om han derimot skulle få innsyn kan sykehuset meldes inn for brudd på ulike lovverk

Anonymkode: 8986d...722

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

TS her.

Ja. Men jeg reagerer mest på de andre i familien som ikke reagerte. Vi satt sammen svigerfar, svigermor, tre søsken med partnere pluss barn. Ingen reagerte! Hva slags ekstrem mangel på grenser er disse folkene vant med?

Han går uansett ikke innsyn, så det kan du ta helt med ro! Hvis han imidlertid har en stilling hvis han kan snike, så er det bare å melde ham! 
At de andre ikke reagerte, synes jeg høres helt sykt ut! Her høres det ut som det er mange «dumme» folk! Bare å melde hvis de får innsyn. Ellers hadde jeg ikke gitt en eneste opplysning selv! 

Anonymkode: 104c4...d3a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke «hva det ikke er å tro på», av dette? Og det sier jeg ikke som kritikk til TS, men så lett er det ikke å få rehabiliteringsopphold idag, og at du skryter og er fornøyd, hva er det å reagere på?? Det sier så mye om ham, og jeg ser for meg en familie som er vokst opp med et stabeist og en bedreviter av en mann/far og de vet å bare tie. 
En venninne har en sånn far, men der ruller de med øynene seg i mellom, og sier sitt til hverandre. De vet det nytter ikke å si faren i mot, han vil kjøre sitt løp, men søsknene med partnere er alle skjønt enige og støttende til hverandre (større søskenflokk) at mannen er noe for seg selv. Aldri hørt han være på akkurat sånn som dette her da, men mye annet. Kan være svigerfamilien bare har gitt opp, selv om jeg synes noen burde sagt noe for å støtte deg, i det minste din mann! 

Håper formen fortsetter å komme seg for deg og fint å høre du hadde et bra opphold 😊 

(Edit: mannen får jo ikke innsyn, men det skjønner en jo av å lese teksten her. Kun noe han sier 😉)

Endret av Daisy-love
La til.
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så drøyt. Snakket du med mannen din da du kom hjem? Han må nesten fortelle litt slik at du vet hva du har å forholde deg til. I mellomtiden, ikke fortell om personlige detaljer om deg selv, ikke fortell om svakheter eller noe. Pass det selv! 

Kan du snakke med hun som er gift med broren? Har hun vært i familien lenger enn deg? Kanskje hun vet noe om familiedynamikken? Hvordan er svigermor på tomannshånd? 

Anonymkode: 8d8de...8ba

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du de andre skulle reagert, TS? Ingen får innsyn i andres legejournal, og det vet alle. Altså ikke noe å reagere på.

Anonymkode: fa1ec...86c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han er ikke lege. Han er pensjonert nå men han var tidligere sjef på en bedrift i bygda hvor de bor. Og har også vært lokalpolitiker. Han er vant til at folk ser opp til ham, tror jeg.

Jeg ble mest skremt av at de andre ikke reagerte. Det må jo bety at de er vant til å bli tråkket på? 

Nei, det må ikke bety at de er vant til å bli tråkka på. Kanskje de tenkte at det var tull, kanskje de tenkte at dette ikke er en diskusjon de gidder å gå inn på nå, også skjønner de jo at ingen bare kan kreve innsyn i en annen sin journal på denne måten og videre få innsyn, så kanskje de ikke gadd å bry seg. 

Så det er ingenting å bli skremt over. 

Anonymkode: 4f0c7...96d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Din svigerfar føler seg kanskje oversett med tanke på sine egne plager, og synes det er urettferdig at du har vært på sykehuset og ikke han?

Min søster har vondt i ryggen, tar smertestillende og synes veldig synd på seg selv, og har ingen forståelse for at andre sliter med ting også. Hun blir sint når hun ser at jeg tar diverse vitaminer og mineraler, og mener at jeg er hypokonder og hun vil at jeg skal vise henne en legeerklæring der det står at jeg skal ta vitaminer/ mineraler.

Anonymkode: 36ea4...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært så trygg som mange synes å være på at svigerfar ikke vil greie å få ut informasjon.

Helt klart, det skal ikke skje, og det er lovbrudd av den/de som ev. gir svigerfar informasjon.

Men denne svigerfaren er åpenbart en manipulerende mann. I tillegg er han en mann som har en god dose godt rykte på seg både fra sin lederstilling og som politiker. Han er tydeligvis en mann som (ellers) har talegaver...

Da er det langt fra utenkelig at han greier å manipulere en person han kjenner godt og kanskje har et "overtak" på, slik at denne logger seg inn på Ts' opplysninger slik at svigerfar får lese en del. Ikke første gang det vil ha skjedd i så fall...

Var jeg deg, Ts, ville jeg fulgt med en periode fremover hvem som har sett på journalen din!

Og samboeren din må du snakke med, for han må begynne å støtte deg. Hvis dere skulle ha barn sammen så må dere ha lært å støtte hverandre for å beskytte barna. Om din samboer sliter med sin far ville jeg foreslått parterapi og kanskje samboer også burde snakke me noen ang. det han trolig har opplevd i barndom og oppvekst.

Godt at du hadde god effekt av rehab.oppholdet! God bedring videre! :)

Anonymkode: 2288b...285

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du tilbringer frivillig tid med dem?😳😳😳er jo pokker ikke nøye hva de kjenner av andre folk, man er jo f*** gal om man ikke klarer å skille på personer. Det finnes ingen måter å unnskylde dem på for slik mistenkeliggjøring. 

De er kanskje ikke onde - men splitte pine gal og enormt giftige folk.

Anonymkode: ddd8a...744

En narsissistisk mor og eks kone har ødelagt mye for disse folka. Jeg vet jo at jeg snakker sant, jeg bryr meg ikke stort om hva andre måtte mene. Det er ikke jeg som er problemet vet jeg. 

Anonymkode: bc088...455

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor i hule heite sender han den søknaden? Ingenting er strengere i dag enn helseopplysninger…Men tror jeg hadde svart ham med en stor dose ironi « mens du er i gang så send søknad til banken min også så du får tilgang og innsyn på min personlige økonomi «…..

Anonymkode: 6fe1f...cb9

Hadde vært litt artig å lese denne "søknaden", faktisk :) 

"Ber om innsyn fordi jeg mistenker at min svigerdatter lyver om helseopplysninger". Hadde sikkert forlenget livet til den som åpner søknaden med et par år om ikke annet. 😂

Anonymkode: 96a9e...cf7

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må jo ha skremmende lav IQ om han tror han kan få innsyn i din journal, i tillegg til at han åpenbart er sosialt inkompetent. Stakkars folk som har hatt ham som sjef.

Anonymkode: a2b9b...a5c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres virkelig sjarmerende ut 🙄 Klassisk besserwisser og har all makt i nebbet.

Tipper han er allergisk mot regnbueflagg og vet mer om sambygdinger enn de vet selv. 

Høres jo ut som familien gikk automatisk i frys og at de har inntatt det verste: likegyldighet. 

Har ingen gode råd, men sender en virtuell :klem: og 🤞 for at han tar til fornuft! 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje ingen har tiltro til deg, så de tenker det hadde vært greit å få dokumentasjon. 

Anonymkode: 3c8ae...5ec

Hva er dette for en ting å si? Ingen, spesielt svigers, har ingenting med å få innsyn i ens journal. Ts trenger da ikke å bevise noe?

Ts, snakket du med mannen din etterpå? Hva sa han om dette? Og hvorfor er svigerfar så mistroisk?

Anonymkode: 743df...160

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...