AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #21 Del Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er noe som skremmer meg mest. Det er kanskje årsaken til at ikke flere nå bryr seg om at det som under pandemien ble avskrevet som konspirasjonsteorier nå viser seg å mest trolig stemme (viser til tråden som ligger under Vitenskapsforumet om temaet). Når folk og ledere ikke vil ta et oppgjør og diskutere dette, så lærer ingen noe av feilene heller. (all ære til Abels tårn på Nrk2 og Langsikt.no https://www.langsikt.no/publikasjoner/lablekkasje). I en krise så vil folk være veldig mye lettere å påvirke, og så lite kildekritisk som mange er, sammen med hvor enorme økonomiske interesser som har et ønske om mest mulig kaos, så er det skremmende utsikter. Bland det med navlebeskuende egofokus mange har, så har det lett for å bli mer kaos. Jeg tror at det viktigste er at folk begynner å tenke seriøst gjennom krisehåndtering, tenke gjennom ulike scenarier slik at man ikke er helt fullstendig uforberedt følelses/tankemessig og ev. praktisk på hvordan man ev. kan greie seg. Og kanskje det viktigste - at folk blir mer oppmerksomme på å opprette gode naboforhold, bli kjent, få litt oversikt over hvilke muligheter og kvalifikasjoner ulike personer har, hvilke ressurser man sammen har i lokalmiljøet. Samberedskap på lokalnivå burde det snakket langt mer om! For kollapser samfunnet, som det veldig raskt kan gjøre ved en slik krise, da bør man ha tenkt på forhånd, og helst ha tenkt noe gjennom hvordan man skal takle ting, hva man selv kan bidra med både for seg selv og andre. Anonymkode: 82f6f...fa2 Ingen tvil om du her nevner mange gode poeng, som i langt større grad bør settes på dagsorden i det norske velferdsamfunnet. De aller fleste i Norge tar en strøm, drivstoff, rent vann, og mat som en selvfølge. Eldre folk takler kriser ofte langt bedre en yngre,og det handler selvsagt om erdaringer. (NRK rapporter Yama Wolasme som har lang erfaring med å rappotere ifra krigsherja midtøsten har nok eit viktig poeng i at Nordmenn ev vant til at myndighetene ordner opp). I Norge har vi eit nettverk av velferdsgoder som ein kan lene seg til om ein blir syk, arbeidsledig, forsikringer,som betaler når bilen blir skadet, og ingen spør om ein har forsikringen i orden når ein blir innlagd på sykehus. I midtøsten og den tredje verden så har de ikkje dette nettverket av velferdsgodet og de er i langt større grad avhengi av hverandre. Tidligere kunne ein spørre naboen som var elektriker om faglig råd, eller praktisk hjelp,. Familien var sett på som det aller viktigste ressurs og de var mer knyttet til hverandre og det var alltid noen i familien ein kunne spørre om råd / veiledning. Idag er det ikkje uvanleg å høre at familien har mer en nok med seg selve, og dette til tross for at vi har eit nettverk av velferdsgoder. Idag opplever det fleste at det handler om økonomi, og eit forventingspress, og mindre om samhold, og "bruke hverandre" Advokatkontorene er blitt eit slags forbilde på hvordan samfunnet er blitt, og de tar betalt for hvert ord som rauser utav kjæften på dem. Vi har fått eit samfunn det å vera mest muleg sjølvhjelpt et blitt en status, og blir omtalt som ressursterke personer. Selv de mest ressursterke kan føle seg ressurssvake når en krise råker dem. Dei aller fleste som har opplevd en krise vet at når ein krise råker ein så er det mennesker som betyr noen og matrielle ting er av underordnet betydning. All erfaring viser også at mennesker håndterer, og takler ofte kriser ulikt,og krisehåntering handler om erfaring, og ikkj noe ein kan lese seg fremtil. Derfor har eg liten tillit til psykologer sosionomer uså følger læreboka. Anonymkode: 6544c...5f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #22 Del Skrevet 12. juni 2024 Jeg har ingen planer klar, får lage en plan hvis det blir sånn. Har bare tenkt på hvor jeg skal hente vann og er glad jeg bor rett ved skogen. Kommer nok til å komme oss til familie med gård. Mannen har jaktutstyr og jeg kan gjøre manuellterapi, så vi kan bidra til et felleskap uten penger. Men en ting jeg faktisk nettopp har gjort er å kjøpe meg en bok om medisinplanter, fordi jeg elsker siden rolv.no og den kunnskapen vil jeg ha håndfast hvis alt annet skulle ryke. Så det er jo en slags forberedelse😄 Men satser på at alt går bra! Anonymkode: 0491e...514 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå