Gå til innhold

Hvordan unngå at soverommet blir bod

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Soverommet vårt er stappa! Alt mulig drit. Strikkesaker, innpakningspapir, systue, skittentøy, treningsutstyr, div drit man ikke vet hvor man skal plassere! 

Hvordan organiserer dere soverommet? 😅 

Jeg skulle så gjerne hatt et ryddig soverom som ga ro, og ikke det som har blitt en bod med seng i. Men med 3 unger og alskens mulig drit etter et halvt liv ender vi alltid med å fylle soverommet, så alle andre rom er ryddige! Hjelpes 😬

Anonymkode: 4edf3...1d3

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jevnlig ryddesjau og gi bort /selge/kaste ting. Jeg har to boder en tilknytning til soverom og en i garasje /kjeller til blokka. Den der nede må jeg innrømme jeg svært sjelden besøker 😂men hender jeg tar et tiltak. Boden i tilknytning til soverommet ryddet jeg her et par år siden og kastet mye. Så da var det ingenting på soverommet. Nå har det sneket seg noe esker julepynt og påskepynt pent stablet utenfor døren. Det er et hint om at det snart kreves tiltak igjen 🤭

Men ja det er mitt system sist jeg holdt på kastet jeg mye er veldig befriende når man først begynner ☺️

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler jo om rutiner, og at alt skal ha en fast plass. Innpakningspapir har fast plass i skap på gjesterom (mye som bor her). Skittentøy bærer vi til vaskerom i det vi rer opp om morgenen. Treningsutstyr har vi i skap utendørs. 

Grunnen til at vi har god plass i øvrige skap er at vi har kastet alt som bare tar opp skapplass. Blant annet alt av sengetøy og handklær utover to sett til hver i huset, og to sett til gjester. 

Anonymkode: 248e3...0bd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kast kast kast. Og når du tror du har kastet nok, kast mer. 

Gå jevnlig igjennom alt, og se på når det ble brukt sist, er det skaldet, kan man bruke det. Og vær ærlig: Kommer man til å bruke det? 

Alt som er nja, kanskje er egentlig et nei. 

Tilslutt dediker bestemte og begrensede plasser til å lagre ting. Feks kan man velge å ha noen skap på kjøkkenet, og en ledig plass i et garderobeskap, evt en stor sammenleggbar boks med glidelåslukning under sengen til de største tingene. Med kjøkkenet så mener jeg at man bør gå igjennom alt som befinner seg i skapene og kvitte seg med det som aldri blir brukt, er ødelagt, har hakk, skår, er slitt og velge bedre kvalitet når noe skal erstattes med nytt. Gå med hard hånd igjennom utstyr man har men aldri bruker, så man kan frigjøre plass til å lagre papir til gaver og annet evt småhobby, sysaker. 

Du sier dere har orden på de andre rommene, men dere har garantert altfor mye av saker og ting der også som kan frigjøre lagringsplass for enkelte ting dere må og vil ha.

For inspo, sjekk ut kanalen Space Maker Method  og se videoene lagret som Danis declutter. Og andre videoer som kan gi dere inspo til hvordan få et system. Hun sier bla at man skal aldri kjøpe nye oppbevaringsbokser før du har kvittet deg med alt du ikke vil beholde, da har du kanskje noen bokser du kan gjenbruke og flytte rundt til egnede plasser. Hvis du etter å ha blitt nesten ferdig finner ut at du trenger nye bokser eller vil erstatte gamle med mer funksjonelle, da er det fritt frem.

Anonymkode: 7da3b...b8a

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er så lei av alle som sier "kast". Vi har julepynt, vi har påskepynt, vi har ting som ikle kan, bør eller skal kastes uten at det vil si en bruker det hver dag. Alle kan ikke leve med tre gjenstander i huset sitt og leve et fullverdig liv på den måten. Hos oss er det ikke ønskelig eller funksjonellt uten at en lever i et rotehus av den grunn.

Vi har litt oppbevaring på soverommet, men vi har det organisert i et ryddig obbevaringssystem ned hyller med forheng som passer inn på soverommet som gjør at vi ikke legger merke til det i vårt vanlige liv.

Anonymkode: 742f3...90b

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A) tilpasse antall barn til arealet, inkludert tilgjengelig bodplass, eller

B) tilpasse arealet til antall barn og behovet for bodplass.

Slik saken står nå fremstår B som det eneste alternativet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vet liksom ikke hva jeg skal kaste! Skuffer og skap er fulle ja. Det renner over i skuffer og skap. Men jeg kan jo ikke kaste juleduker, sengetøy vi bruker, penservice osv. Hobbyting til ungene. Div drit av ledninger og kabler. Tursekker. Bager. Krukker og vaser. Spill. Medisiner. Strykejern og brett. Vintertøy. Sommertøy. Rulleskøyter og skisko. Alt har en skuff eller en kasse i et skap, men det er så sykt mye likevel. Og blir så fort rotete i en hverdag. Og når jeg først skal rydde opp og organisere igjen er det en mentalt ødeleggende heldagsjobb! 

Skulle veldig gjerne hatt et gjesterom som ekstra bod! Eller bare flere rom. Jeg bare føler at vi drukner i ting vi ikke bruker, men som ikke kan kastes likevel. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er så lei av alle som sier "kast". Vi har julepynt, vi har påskepynt, vi har ting som ikle kan, bør eller skal kastes uten at det vil si en bruker det hver dag. Alle kan ikke leve med tre gjenstander i huset sitt og leve et fullverdig liv på den måten. Hos oss er det ikke ønskelig eller funksjonellt uten at en lever i et rotehus av den grunn.

Vi har litt oppbevaring på soverommet, men vi har det organisert i et ryddig obbevaringssystem ned hyller med forheng som passer inn på soverommet som gjør at vi ikke legger merke til det i vårt vanlige liv.

Men da har ikke dere det problemet som ts har. Og dessuten, om man aldri kaster noe, hvem skal kaste alt den dagen dere faller fra?

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ha oppbevaring på soverommet. Vi har kun en kommode der, og da blir det ikke masse rot og drit innpå rommet.

Anonymkode: eca96...c05

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Soverommet vårt er stappa! Alt mulig drit. Strikkesaker, innpakningspapir, systue, skittentøy, treningsutstyr, div drit man ikke vet hvor man skal plassere! 

Jeg skulle så gjerne hatt et ryddig soverom som ga ro, og ikke det som har blitt en bod med seng i. Men med 3 unger og alskens mulig drit etter et halvt liv ender vi alltid med å fylle soverommet, så alle andre rom er ryddige! Hjelpes 😬

Hvis dere har mer greier enn plass så blir det jo til at man oppbevarer der det er mulig. 

Ellers er vel alternativet å kvitte seg med ting. Om ikke det går så.. ja da oppbevarer man altså der det er plass. Hva med sånne plastbokser som kan skyves under senger? 

Endret av klarinetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ha minst mulig på soverommet. Og det som må være der må være bak noe. I ett skap eller noe. 

Jeg har lite plass i huset! Vi er litt for mange barn og mangler ett hobbyrom/kontor. Her har alt en fast plass. Gjerne i den lille boden som er skikkelig organisert 

Anonymkode: 25d42...8af

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet liksom ikke hva jeg skal kaste! Skuffer og skap er fulle ja. Det renner over i skuffer og skap. Men jeg kan jo ikke kaste juleduker, sengetøy vi bruker, penservice osv. Hobbyting til ungene. Div drit av ledninger og kabler. Tursekker. Bager. Krukker og vaser. Spill. Medisiner. Strykejern og brett. Vintertøy. Sommertøy. Rulleskøyter og skisko. Alt har en skuff eller en kasse i et skap, men det er så sykt mye likevel. Og blir så fort rotete i en hverdag. Og når jeg først skal rydde opp og organisere igjen er det en mentalt ødeleggende heldagsjobb! 

Skulle veldig gjerne hatt et gjesterom som ekstra bod! Eller bare flere rom. Jeg bare føler at vi drukner i ting vi ikke bruker, men som ikke kan kastes likevel. 

Gå sammen alle i familien og se på hva som faktisk ikke brukes og ikke er brukt på flere år (unntak er sentimentale arvestykker etc).

Ang ledninger og kabler, se på hvilke av de som brukes og om det er noen som tilhørte andre elektriske ting dere ikke lenger har. Som sagt, anbefaler å se den kanalen på youtube. Kan få noen aha opplevelser av å se på slikt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått gjennom en og en skuffe. Er det noe der jeg ikke trenger så kaster jeg det. Har dere nok oppbevaring da? Finnes mange smarte løsninger. Men ting blir lettere når barna blir større. Jeg lover. Jeg levde i et konstant rot når barna var små. Men no så har vi kvitta oss med mye. Og barna fikk med seg mye når dem flytta. 

Anonymkode: 51bf2...b21

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men da har ikke dere det problemet som ts har. Og dessuten, om man aldri kaster noe, hvem skal kaste alt den dagen dere faller fra?

Så vi skal ikke ha et funksjonellt liv med hobbyer, sesongpynt mm fordi vi en dag skal dø? Og noen må rydde.  Dummeste jeg har hørt. Jeg akter å leve mens jeg lever med tingene som jeg mener gjør livet mitt bedre.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må skaffe deg en bod, da, slik at du har et sted å sette ting som ikke skal stå fremme i bruksrommene.

Jeg har observert at det bygges og selges boliger uten noen som helst lagerplass som en bod eller et loft, og for meg virker det helt idiotisk. Alle har bruk for noe bodplass til sesongvarer, hobbyutstyr og annet som ikke er i daglig bruk, derfor burde ingen finne seg i å kjøpe en bolig uten slike muligheter.

Anonymkode: 7302d...b1f

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fant kanalen nå! Skjønte ikke at det var youtube 😅 

Og vi er ikke hoardere altså! Har sånne ryddejsauer med jevne mellomrom. Har kasta mye opp gjennom. Og det er kanskje derfor det er vanskelig å bare kaste og kaste. Man må jo ha en del av dette også! Men med jevne mellomrom kommer vi tilbake til bomba soverom. Er liksom i den ekstra kommoden vi satte inn der alt havner, alt som ikke har en plass, så da får det en plass der. Men er jo begrensa med plass i den og 😬 

Trøster meg med at det blir bedre når unga blir større ja. Men jeg er dessverre en sånn person som blir påvirket negativt mentalt av alt rotet, og strøkent gir meg ro. 

Kanskje jeg må flytte fokus til å lære meg å like rot 🥵

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fant kanalen nå! Skjønte ikke at det var youtube 😅 

Og vi er ikke hoardere altså! Har sånne ryddejsauer med jevne mellomrom. Har kasta mye opp gjennom. Og det er kanskje derfor det er vanskelig å bare kaste og kaste. Man må jo ha en del av dette også! Men med jevne mellomrom kommer vi tilbake til bomba soverom. Er liksom i den ekstra kommoden vi satte inn der alt havner, alt som ikke har en plass, så da får det en plass der. Men er jo begrensa med plass i den og 😬 

Trøster meg med at det blir bedre når unga blir større ja. Men jeg er dessverre en sånn person som blir påvirket negativt mentalt av alt rotet, og strøkent gir meg ro. 

Kanskje jeg må flytte fokus til å lære meg å like rot 🥵

Jeg er slik jeg å. Som jeg sier til mannen. Kaos hjem kaos hode. Ryddig hjem ryddig hode. Men når barna var små så gikk tiden bare ifra. No er alt mye enklere. 

Anonymkode: 51bf2...b21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvor mange sengetrekk har du?

Og hvor mange handklær? 

Hvor mange brettspill som ikke er brukt på 2+ år? 

Bøker som er lest, som neppe vil bli åpnet igjen? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det handler jo om rutiner, og at alt skal ha en fast plass. Innpakningspapir har fast plass i skap på gjesterom (mye som bor her). Skittentøy bærer vi til vaskerom i det vi rer opp om morgenen. Treningsutstyr har vi i skap utendørs. 

Grunnen til at vi har god plass i øvrige skap er at vi har kastet alt som bare tar opp skapplass. Blant annet alt av sengetøy og handklær utover to sett til hver i huset, og to sett til gjester. 

Grunnen til at dere har mye plass er at dere tydeligvis ikke noe i en liten leilighet. Når man kan henge ting ute, har eget hus etc bør klare å unngå å bruke et av rommene til bod.. det ække en bragd, men en selvfølge! 

Anonymkode: 7ee1c...77a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Da minimerer det dere bruker. Har dere bruk for et visst antall juleduker, sengetøy osv osv.. nedeskaler :) 

Anonymkode: 43251...959

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...