Gå til innhold

Du som skal gå ned vekt, hvilke ting spiser du mest av?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Betydelig reduksjon i både fett og karbohydrater kan føre til at man går på en smell, fordi man da ender med for lite kalorier totalt sett. Fett bidrar også med viktig metthetsfølelse og stabilisering av blodsukkeret, og er viktig for opptaket av næringsstoffer, da spesielt fettløselige vitaminer. Det gir i tillegg smak til maten, slik at man føler seg mer tilfredsstilt etter et måltid.

Så er mye av jobben å finne ut hva som fungerer for deg. Jeg foretrekker å spise en litt stor lunsj, framfor å måtte fylle på med noe mellom lunsj og middag (men kan innimellom ha behov for noen ventegrønnsaker og kanskje litt nøtter mens jeg lager middag). På den måten føler jeg meg mer mett og tilfreds, og fordøyelsen virker tilsynelatende bedre.

Ellers spiser jeg stort sett mat av god kvalitet, som består av mest mulig råvare, og minst mulig fyllstoffer. Det kan for eksempel være egg, ost, naturell yoghurt, frukt og grønt, rent kjøtt, cottage cheese, hjemmebakt brød, poteter, havregryn, spekemat, nøtter og frø.

Anonymkode: 99329...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du som skal gå ned vekt, hvilke ting spiser du mest av? Tenker da på alle måltid, både frokost, middag, og også lunsj og mellommåltid om du spiser det.

Jeg skal gå ned 34 kg så driver og setter opp matplan, og i den forbindelse så ønsker jeg gjerne tips til ting å spise, helst med mye protein, lite fett og karbohydrater. Hittil har jeg følgende: Omelett med grønnsaker og salat til og/eller smoothie med kesam, egg, havregryn, chia og bær. Også middag blir enten kylling, karbonadedeig eller laks med salat og grønnsaker. Mer spesifikt så tenker jeg å spise spinat, brokkoli, rødløk paprika + salat m/ gulrot, tomat, linser og mais som grønnsaker.

Hvilke flere ting ville du anbefalt som en del av kostholdet når man skal ned i vekt?

Anonymkode: 8ee20...76e

Spiser mest egg, kylling, laks, avokado.

Drikkeskyr+yt yoghurt+bær+noen dråper natreen, som jeg blander sammen og fryser…EEELSKER det.

Anonymkode: 25c81...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser nok aller mest av grønnsaker og lager maten selv fra bunn. Jeg kjøper ikke sauser og supper, men lager det selv (det er ganske enkelt men du trenger en blender eller food prosessor). Ellers spiser jeg mye egg, cottage cheese, gresk yoghurt, havregryn, laks og avokado. Jeg drikker for det meste vann, kaffe og te. Jeg drikker også smoothie og juice, men lager det selv. 

Smoothiene jeg lager består som regel av 1) Vann, litt sitronsaft, frossen ananas, litt banan og så mye spinat/grønnkål som jeg får plass til 2) Kefir, bær og banan, kanskje litt cottage cheese. 

Juicen jeg lager består som regel av grønnsaker, enten 1) gulrot, rødbete, eple, ingefær eller 2) stangselleri, eple, ingefær, grønnkål. 

Når jeg har lyst på is, særlig på sommeren, lager jeg banan-is; frossen banan i småbiter, mandelmelk (hjemmelaget), kakao og kanskje en daddel. Jeg spiser ikke is som man får kjøpt i butikken. 

Jeg er ikke glad i kjøtt men spiser det en sjelden gang likevel, altså rent kjøtt. Spiser ellers en del fisk; torsk, sei, laks. 

Ellers spiser jeg godteri og sjokolade av og til men det ble på siden av denne tråden 😅

Anonymkode: cb007...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 11.19):

Du som skal gå ned vekt, hvilke ting spiser du mest av? Tenker da på alle måltid, både frokost, middag, og også lunsj og mellommåltid om du spiser det.

Jeg skal gå ned 34 kg så driver og setter opp matplan, og i den forbindelse så ønsker jeg gjerne tips til ting å spise, helst med mye protein, lite fett og karbohydrater. Hittil har jeg følgende: Omelett med grønnsaker og salat til og/eller smoothie med kesam, egg, havregryn, chia og bær. Også middag blir enten kylling, karbonadedeig eller laks med salat og grønnsaker. Mer spesifikt så tenker jeg å spise spinat, brokkoli, rødløk paprika + salat m/ gulrot, tomat, linser og mais som grønnsaker.

Hvilke flere ting ville du anbefalt som en del av kostholdet når man skal ned i vekt?

Anonymkode: 8ee20...76e

Hvorfor skal man spise noe spesifikk ?, kan jo spise alt, bare lande på et litt lavere kalori tall før du treffer putta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 11.19):

smoothie med kesam, egg, havregryn, chia og bær

Jeg ville prøvd å spise maten i stedet for å drikke den. Det er bedre for tyggemuskluatur, spyttproduksjonen og mage/tarm pluss bedre metthetsfølelse når magen har noe å jobbe med.

Anonymkode: ed286...524

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Har jo svart i tråden allerede 🤣

Endret av klarinetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser (og drikker) det jeg har mest lyst på, prøver å balansere det med litt sunt innimellom, men vektnedgang handler jo mest om å begrense kaloriene, og DET klarer jeg helt fint, så lenge jeg ikke må være supersunn samtidig.

Så de tingene jeg logger OFTEST i kaloritellingsappen min er sånne ting som smågodt, sjokolade, brødskiver og iskaffe.

En typisk dag spiser jeg 1-2 brødskiver til frokost, deretter et mellommåltid med 1/2 boks iskaffe og 1-2 ruter sjokolade, så lunsj med "kantinemat" (diverse suppe eller salat), så "mellommåltid" med en frukt og 4-5 biter smågodt, så middag som stort sett er relativt sunn (fisk eller kylling med poteter og grønnsaker), og så til kvelds en brødskive og et par ruter sjokolade igjen.

Da har jeg 1500-1700 kcal om dagen, går ikke sulten og får akkurat så mye snacks som hjernen min føler behov for. Har gått ned 10 kg siden starten av mars. Trener en del ved siden av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 11.24):

Jeg ville egentlig gjort det enkelt for meg selv. Dvs - ikke spise godteri, kaker og snacks (da fyller du opp kalorikvota di veldig fort!), styre unna fast food som pommes frites o.l., spist ordentlig grovt brød istedenfor lyst brød, men ellers spist «vanlig» mat. Skal du gå ned i vekt, er hele cluet å spise litt for lite, hver dag. Finn en grad av sultfølelse som du kan leve med og hold på den. Det er meg da.

Anonymkode: 16ceb...5bb

Skal man gå ned i vekt så bør man holde seg mest mulig unna brød. Bytte det ut med knekkebrød.

Anonymkode: b4d4a...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk rene råvarer og tre måltider om dagen. Ingenting mellom. 
Bruk Lifesum og beregn feks 600kcal til hvert av de tre måltidene. Jeg vil tro du går ned i vekt med 1800kcal om dagen når du har såpass mye overvekt. Stopper vektnedgangen så reduser to av måltidene til feks 400kcal.

1800kcal er mye mat når alt kommer fra rene råvarer. 

Mener ikke at du nødvendigvis må telle alle kalorier, men lek deg litt i appen om kvelden og legg inn passelige mengder for ulike måltider neste dag, så lærer du deg ca hvor mye du kan spise.

Anonymkode: b5ceb...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.6.2024 den 12.26):

Skal man gå ned i vekt så bør man holde seg mest mulig unna brød. Bytte det ut med knekkebrød.

Anonymkode: b4d4a...b78

Jeg syns ikke man skal overdrive mengden nei-mat heller. EN skive grovbrød med et kokt egg, og en halv paprika, agurkstenger, cherrytomater og et eple ved siden av er en fin frokost. 

Anonymkode: b5ceb...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller kalorier, så jeg spiser hva jeg vil innenfor kaloribudsjettet mitt. Gjør det til en livsstilendring, får gode vaner, og vil ikke gjøre det til et svært prosjekt når vektnedgang hovedsakelig handler om kalorier inn vs kalorier ut 😊 Alle må finne den metoden som fører til færre inntak av kalorier som funker for dem, da. 

Men jeg har endret noe. De største omveltningene jeg har gjort er å slutte med godis og kaker unntatt en sjelden gang, og jeg begynte å trene aktivt i vinter. Derfor er jeg heller ikke superfokusert på vekta, ettersom jeg bygger muskler samtidig som jeg mister fett, ergo er vektnedgangen litt tregere enn om jeg ikke hadde trent tung styrke. 

Finn det som funker for deg, men husk at mye skjer på kjøkkenet. Om du er en person som elsker pizza og slike ting, så unn deg det, ikke vær for restriktiv med mindre du klarer å kontrollere deg selv like strengt når du skal opprettholde. Det handler om å lære å moderere seg 😊

Anonymkode: acb4a...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser egentlig mye det samme til middag som tidligere, bare at jeg lager mer mat hjemme så det blir mindre ferdigmat som f.eks. frossenpizza. Også spiser jeg mindre porsjoner nå og forsøker å lage maten hjemme litt sunnere enn tidligere. Brukte f.eks. mye olje og sånt før når jeg lagde mat. Når jeg skulle ned i vekt og ble mer bevisst på kalorier fikk jeg helt bakoversveis når jeg innså at bare 1 dl med olje er nesten 1000 kalorier. 🫣

I mellom måltider nå spiser jeg mer frukt, sukkerfri yoghurt, riskaker med pålegg på. De riskakene med ostesmak fra Friggs er veldig gode, spesielt godt å ha f.eks. noe kjøttpålegg på (som er både lavt i kalorier og gir deg en del protein) Ellers blir det noen ganger brødskive med noe fiskepålegg, fordi jeg er veldig glad i det. F.eks. makrell i tomatsaus, polarkaviar eller brødskive med tunfisk og salat på. Har kuttet ut brus og juice, drikker også svært sjeldent alkohol (og når jeg gjør det så er det mye mindre mengder enn før). Drikker nesten kun vann, grønn te og svart kaffe. Hender seg av og til for kos at jeg tillater meg en sånn "skinny latte" iskaffe eller en munkholm radler (Bokser på 0,33 cl. Tror de er ca. 30 kalorier per 100 ml)

Så langt har jeg gått ned nesten 10 kg. Har fortsatt igjen 14 kg som jeg skal gå ned 🙂

Anonymkode: 6680f...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser alt mulig, men jeg har noen få basisvarer som er mer sentrale i kostholdet mitt enn andre:

• havregryn
  • yoghurt naturell
  • cottage cheese
  • sardiner
  • tunfisk
  • egg

En ikke så veldig revolusjonerende liste, men om jeg har litt ferske grønnsaker i tillegg, kan jeg leve lenge på dette.

Anonymkode: 06fc2...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost: smoothie av frosne bær, halv banan, spinat, en skje proteinpulver, halv kopp vann.

Lunsj:salat,grønnsaker,kylling, ev wrap laget av egg og cottage cheese, fylt med skinke, avokado, salat 

Middag: ca 120 gr kjøtt eller fisk, salat/grønnsaker, linser/søtpotet 

På dette går jeg ned i vekt ca en kg i uka i gjennomsnitt, eller mer. 

Anonymkode: eac87...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til måltider utenom middag er jeg veldig glad i å blande yoghurt fra yt + mager cottage cheese. Kjempegodt, mye proteiner og metter godt!

Anonymkode: b9a9c...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...