AnonymBruker Skrevet 9. juni #1 Del Skrevet 9. juni Du som skal gå ned vekt, hvilke ting spiser du mest av? Tenker da på alle måltid, både frokost, middag, og også lunsj og mellommåltid om du spiser det. Jeg skal gå ned 34 kg så driver og setter opp matplan, og i den forbindelse så ønsker jeg gjerne tips til ting å spise, helst med mye protein, lite fett og karbohydrater. Hittil har jeg følgende: Omelett med grønnsaker og salat til og/eller smoothie med kesam, egg, havregryn, chia og bær. Også middag blir enten kylling, karbonadedeig eller laks med salat og grønnsaker. Mer spesifikt så tenker jeg å spise spinat, brokkoli, rødløk paprika + salat m/ gulrot, tomat, linser og mais som grønnsaker. Hvilke flere ting ville du anbefalt som en del av kostholdet når man skal ned i vekt? Anonymkode: 8ee20...76e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #2 Del Skrevet 9. juni Jeg ville egentlig gjort det enkelt for meg selv. Dvs - ikke spise godteri, kaker og snacks (da fyller du opp kalorikvota di veldig fort!), styre unna fast food som pommes frites o.l., spist ordentlig grovt brød istedenfor lyst brød, men ellers spist «vanlig» mat. Skal du gå ned i vekt, er hele cluet å spise litt for lite, hver dag. Finn en grad av sultfølelse som du kan leve med og hold på den. Det er meg da. Anonymkode: 16ceb...5bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #3 Del Skrevet 9. juni Spiser mest kylling og scampi - proppfullt av proteiner, metter voldsomt og er kalorifattig Anonymkode: cd0b7...2b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #4 Del Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du som skal gå ned vekt, hvilke ting spiser du mest av? Tenker da på alle måltid, både frokost, middag, og også lunsj og mellommåltid om du spiser det. Jeg skal gå ned 34 kg så driver og setter opp matplan, og i den forbindelse så ønsker jeg gjerne tips til ting å spise, helst med mye protein, lite fett og karbohydrater. Hittil har jeg følgende: Omelett med grønnsaker og salat til og/eller smoothie med kesam, egg, havregryn, chia og bær. Også middag blir enten kylling, karbonadedeig eller laks med salat og grønnsaker. Mer spesifikt så tenker jeg å spise spinat, brokkoli, rødløk paprika + salat m/ gulrot, tomat, linser og mais som grønnsaker. Hvilke flere ting ville du anbefalt som en del av kostholdet når man skal ned i vekt? Anonymkode: 8ee20...76e Gikk ufrivillig ned i vekt. Spiste supper,frukt,sjokolade og popcorn..alt jeg orket. 😅 Anonymkode: 0fbf3...083 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #5 Del Skrevet 9. juni Ting du liker, og som du kan se for deg å spiser jevnlig resten av livet. Ellers vil det ikke fungere. Jeg droppet snoping, snack og mellommåltid, og har fortsatt slik i 10+ år nå. For meg var frihet til å spise god mat viktigere, og ikke føle meg begrenset i hovedmåltidene. Ellers spiste jeg akkurat slik jeg ville, til frokost, lunsj og middag. Med to justeringer; jeg luket bort uvaner, som å ha majones på makrell i tomat, pesto på lunsjsalat, ost på taco, etc. Og jeg spiste til jeg ble passe mett. Vi kunne fint bestille en Peppes en fredag, men etter to-tre stykker kjenner jeg jo at jeg er passe mett og stopper, selv om jeg kan spise to stykker til bare fordi det er godt. Anonymkode: 99d8e...5be 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fulltank Skrevet 9. juni #6 Del Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gikk ufrivillig ned i vekt. Spiste supper,frukt,sjokolade og popcorn..alt jeg orket. 😅 Anonymkode: 0fbf3...083 Så bra for deg. Men hun skal ned i vekt ikke opp. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #7 Del Skrevet 9. juni Lagde meg en liten liste over "nei-mat". Før jeg kom så langt jobbet jeg mye med tanker, adferd og følelser knyttet opp til mat, snop og snakcs. Det tror jeg er hovedårsaken til at jeg omsider lykkes med å gå ned i vekt. Jeg vet at "nei-mat" ikke er det beste for alle, men for meg var det enklere enn å ha lister over "ja-mat". Lista mi var kort: Ingen snop og snacks på hverdager Ingen måltider skal ha en overvekt av karbohydrater Ingen mellommåltider Har så langt gått ned 23 kilo Spiser vanlig "husmannskost", indisk, kinesisk, mexikansk og det meste. Mindre posjoner og mer frukt og grønt. Anonymkode: fd8db...d06 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 9. juni #8 Del Skrevet 9. juni (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du som skal gå ned vekt, hvilke ting spiser du mest av? Tenker da på alle måltid, både frokost, middag, og også lunsj og mellommåltid om du spiser det. Jeg skal gå ned 34 kg så driver og setter opp matplan, og i den forbindelse så ønsker jeg gjerne tips til ting å spise, helst med mye protein, lite fett og karbohydrater. Hittil har jeg følgende: Omelett med grønnsaker og salat til og/eller smoothie med kesam, egg, havregryn, chia og bær. Også middag blir enten kylling, karbonadedeig eller laks med salat og grønnsaker. Mer spesifikt så tenker jeg å spise spinat, brokkoli, rødløk paprika + salat m/ gulrot, tomat, linser og mais som grønnsaker. Hvilke flere ting ville du anbefalt som en del av kostholdet når man skal ned i vekt? Anonymkode: 8ee20...76e Vil hvertfall anbefale at du har ting i back up hvis du blir ravende sulten og ikke orker vente på at en middag skal bli ferdig. Som kokte egg f.eks. og ikke ha usunne matvarer lett tilgjengelig. I tillegg vil jeg foreslå noen flere ting du kan teste: Hvis du kan innskrenke spisevinduet ditt er det også gull. 12t er minimum hva alle burde gi kroppen av nattfaste. (Nå ser jeg bort fra sykdom etc) så om du kan la være å spise mellom kl 20 og 08, f.eks? Klarer du noen dager å vente med å spise til lunsj kanskje? Deretter kan du ta noen dager der du kun spiser to måltider, f.eks lunsj og middag, så du kanskje havner på 1000 kalorier den dagen. En annen gang klarer du kanskje å gå 24 timer, f.eks fra kl 16 en dag til kl 16 neste. Litt bevegelse (gå tur, gå litt i oppoverbakker, litt styrkeøvelser hjemme) Og så er det lov å jukse innimellom, det er lov å spise en is, en fersk bolle osv, men bare ikke hver eneste dag 😃 Endret 9. juni av klarinetta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 9. juni #9 Del Skrevet 9. juni Havregryn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danseskjørt Skrevet 9. juni #10 Del Skrevet 9. juni Egg, cottage cheese, gresk yogurt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #11 Del Skrevet 9. juni Fulltank skrev (22 minutter siden): Så bra for deg. Men hun skal ned i vekt ikke opp. ? Jeg gikk ned i vekt av dette, supper og popcorn og frukt er nokså sunt😅 Sjokolade ikke da,men. Anonymkode: 0fbf3...083 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 9. juni #12 Del Skrevet 9. juni Tror ikke jeg spiser noe mer av enkelte ting enn andre. Jeg spiser 3 måltider og ingenting utenom det. Potetgull og sjokolade kun på lørdager. Er ute å går tur hver dag og har gått ned ca. 15 kg på litt over 1 år. Uten bruk av "hjelpemidler" 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #13 Del Skrevet 9. juni Jeg har lagt om livsstilen, med tanke på å kunne leve på den måten jeg gjør nå for resten av livet. Det er endringer i hverdagsvaner som utgjør store forskjeller over tid. Til nå har jeg gått ned 20 kg på et drøyt halvår. Det gjenstår minst 10 kg før jeg har oppnådd idealvekt. Frokost og lunsj: proteinrundstykker. Jeg baker dem selv, og de består av mager cottage cheese, havregryn, fibermel og egg. Det finnes masse oppskrifter på nett. Prøv deg fram så finner du sikkert en du liker. Vanligste pålegg: kokt egg, kokt skinke og ost. Jeg gidder ikke lett-oster, men tar bare én "høvelskive" gulost per halve rundstykke. Tomat, agurk, paprika osv som pynt. Middag: alt jeg spiste før jeg la om livsstilen, men jeg er bevisst på mengder og sammensetning av måltidet. Jeg spiser mye mer grønnsaker enn før. Jeg har ikke kuttet ut karbohydratene, men har kuttet ned på mengdene. Jeg kan f.eks fint spise pasta med kjøttsaus, men mengden pasta er liten. Kjøttsausen har i dag mye mer grønnsaker enn før. Samme med taco, fajitas osv: i dag spiser jeg ett skjell, eller en tortilla, men mye mer av grønnsakene. (For meg funker det med omtrent samme mengde kjøtt som før.) Ellers spiser jeg mye rent kjøtt, kylling og fisk, med grønnsaksblanding til. Hvis det blir for tørt, er det godt med en spiseskje lett creme fraiche (jeg takler ikke kesam eller drømmelett), eller sweet chili. Ting som før ble stekt i smør eller olje stekes nå i stekeovnen. Har du airfryer er det også genialt. Mellom lunsj og middag kan tiden bli litt lang for meg. Jeg pleier å spise en gulrot, et eple eller noe som gir meg bittelitt ekstra å gå på. Akkurat nok til at jeg ikke lar meg friste av noe på vei hjem fra jobb. Noen ganger er jeg småsulten på kvelden. Det kan bli litt frukt eller grønt, da også. Eventuelt en vaniljeyoughurt eller proteinpudding. Selv teller jeg kalorier og registrerer alt jeg spiser i Lifesum-appen. Noen matvarer har jeg veid opp så jeg vet hvor mye f.eks en skive ost veier, eller volumet til 50 gram pastaskruer. Jeg gjør det for å ha oversikt. Det har særlig hjulpet meg til å ta kontroll over de matvarene som har mye kalorier (som tortillalefser, burgerbrød og pasta). På grunn av annen sykdom kan jeg ikke bruke slankemedisiner, så jeg har gått ned uten andre hjelpemidler enn å skaffe meg oversikt og bevissthet om hva jeg spiser. Anonymkode: b032f...75e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #14 Del Skrevet 9. juni Jeg har ikke vekt å gå ned nå, men jeg spiste faktisk mye karbohydrater. Fulgte en tilpasset utgave av «The starch solutions», og er nå opptatt av «low calorie density». Poteter, havregrøt, bokhvete, bønner og linser, tofu, seitan. Ingen olje, animalske produkter, minimalt prossisertre produkter. Jeg spiser 10 år etter fremdeles ikke olje, men litt mer av «alt». Jeg tåler dårlig bønner, linser og diverse annet så spiser mer tilpasset det nå. Elsker enkle supper, salater og ulike «boller» med mat. Anbefaler å sjekke ut «calorie density» uavhengig av om du vil spise animalske produkter eller ei. Du får mer volum om du dropper enkelte typer mat. Heller omelett med grønnsaker og salat til, enn f.eks cornflakes med melk og syltetøy til frokost. Siste vil ikke gi deg særlig mye å gå på. (Dette vet jeg at du skjønner, men nevner som eksempel på at dette er nyttig også om en spiser animalske produkter.) Jeg har gått ned halve meg og holdt meg nede. Koser meg med masse god mat til vanlig, men har også rom til ekstra om jeg føler for det. Stresser ikke rundt det. Er en livsstil. Jeg er også aktiv hver eneste dag, og koser med med det også. Lykke til! Anonymkode: e1ae2...7ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutte Skrevet 9. juni #15 Del Skrevet 9. juni Mye grønnsaker (gulrot, kål, brokkoli +++), cottage cheese, bær, kylling, laks, torsk, grove knekkebrød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 9. juni #16 Del Skrevet 9. juni Cottage cheese eller youghurt naturell/ eventuelt skyr ved siden av bær. Rar av skinnet på kyllinglår og spiser sei eller torsk i stedet for fet fisk eller pølser og kjøttdeig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #17 Del Skrevet 9. juni Speilegg, yoghurt naturell med bær Anonymkode: 2bc60...84c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #18 Del Skrevet 9. juni Grønnsaker til alle måltider, minst mulig ultraprosessert mat og magre proteinkilder som kylling, svin og hvit fisk. Anonymkode: e3196...e61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 9. juni #19 Del Skrevet 9. juni Kylling, fisk, rent kjøtt, grønnsaker, grovt hjemmebakt brød, ost, honning . . . Egentlig er jeg mest opptatt av hva jeg bør spise minst av. Og det går mer på sunnhet enn kalorier: Pølser, veimat, grillmat og all bearbeidert mat, brus og alkohol. Jeg har kommet frem til at for meg er det ikke viktigst hva jeg spiser, men heller hvor mye. Jeg deler menneskene inn i kategorier etter matvanene: Jegere, samlere og jordbrukere. Jeg er typisk jeger, som kan gå lenge uten å tenke på mat når den ikke er der, men som overspiser hver gang det er mat igjen på bordet. Greier ikke å slutte å spise før det er tomt. Dette har jeg funnet ut at jeg kan benytte til en slankefordel: Hos oss porsjonerer vi nå ut maten til hver person ved hvert måltid før vi spiser. Når det ikke er mer igjen på tallerkenen er måltidet slutt og jeg glemmer fort å tenke på mat. Det er ikke noe problem å gå uten mat fra middag til sen frokost. Sånn har jeg nå i løpet av noen få år gått ned over 20 kilo og holder vekten lett. Ellers legger jeg med interesse merke til dem jeg kaller jordbrukere. De spiser til faste måltider og begrensete porsjoner. De blir lett litt ugreie hvis de ikke får mat til rett tid. Samlerne går og småspiser hele tiden og tåler ikke å gå lenge uten mat. Dem finner man mest i mer eksotiske strøk . . . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #20 Del Skrevet 9. juni Jeg mååå ha et halvt funkygine rundstykke med ost og skinke + paprika og en liten dæsj med yoghurt og granola til frokost 😂 Det er vel det eneste jeg faktisk føler jeg må ha Anonymkode: e89d4...a7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå