Miaminmia Skrevet 13. juni #41 Del Skrevet 13. juni Jeg klarer fint å skille. En del jøder klarer heldigvis også å skille mellom staten Israel og jøder. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cecilie Sadberg Skrevet 13. juni #42 Del Skrevet 13. juni OconMissy skrev (7 timer siden): Nei, klarer de det? Når sivile holder gisler i sine egne hus i flyktningleirer!? Hvem har brukt flest sivile som skjold? Betyr det at Israel skal drepe 37.000 palestinere fordi Hamas bruker de som skjold? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cecilie Sadberg Skrevet 13. juni #43 Del Skrevet 13. juni OconMissy skrev (7 timer siden): Nei, klarer de det? Når sivile holder gisler i sine egne hus i flyktningleirer!? Hvem har brukt flest sivile som skjold? https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/APyvnA/foelg-utviklingen-live-angrepene-i-israel-og-gaza?pinnedEntry=46179 terrorstat uten like. Israel som påberoper seg tittelen som en jødisk stat har tydeligvis glemt hva Hitler gjorde mot dem 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 13. juni #44 Del Skrevet 13. juni Sommer2464 skrev (På 9.6.2024 den 10.19): Ser mange på Facebook både muslimer og venstreorienterte som gir jødene skylden for det som skjer på Gaza og får masse likes. Pga ting som dette er jeg av den oppfatning av at en stor del av alle pro-palestinske folk ikke ser forskjellen. Jeg har det helt klare inntrykket av at det er motsatt. Kritiserer man Israel sine utallige folkerettsbrudd og etniske rensing så hater man liksom jøder. Det er pro-Israel som har en utpreget sort-hvitt tenking. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 13. juni #45 Del Skrevet 13. juni Jeg driter i om det er Israel, jøder eller «Lars 45» som har ansvaret for det som skjer på Gaza. Krigsforbrytelser er aldri greit uansett - FERDIG SNAKKA! Jeg hadde ment nøyaktig det samme om situasjonen var snudd og det var palestinerne som slaktet folk en annen plass. Det som skjer i Gaza er helt forferdelig, uansett hvem som er ansvarlig for det. Å holde hele Israel eller alle jøder ansvarlig for de handlingene blir feil. På samme måte som å holde alle russere ansvarlig for det som skjer i Ukraina. Skylden må plasseres der den høres hjemme og ikke hos et helt folk. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 13. juni #46 Del Skrevet 13. juni 1 hour ago, Cecilie Sadberg said: Betyr det at Israel skal drepe 37.000 palestinere fordi Hamas bruker de som skjold? Tankegangen er vel at om Hamas ikke blir fjernet vil det føre til enda mer menneskelig lidelse og død. At det ikke er mulig å fjerne Hamas uten lidelse og død, men allikevel vil det på sikt være mindre lidelse og død. Det er et høyst virkelig eksempel på disse for oss vanligvis filosofiske spørsmål. Er det moralsk riktig å ofre et menneske for å redde 10. Er det riktig å ofre 37.000 mennesker for å redde 370.000 mennesker. At det blir så store tap, er pga av Hamas sin menneskelige skjold strategi, som fjør fjerningen av Hamas vanskeligere, og fører til ekstra lidelse. Hva hadde de menneskelige tap og lidelse blitt om Hamas får styre på? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 13. juni #47 Del Skrevet 13. juni Sirah skrev (33 minutter siden): Jeg driter i om det er Israel, jøder eller «Lars 45» som har ansvaret for det som skjer på Gaza. Krigsforbrytelser er aldri greit uansett - FERDIG SNAKKA! Jeg hadde ment nøyaktig det samme om situasjonen var snudd og det var palestinerne som slaktet folk en annen plass. Det som skjer i Gaza er helt forferdelig, uansett hvem som er ansvarlig for det. Å holde hele Israel eller alle jøder ansvarlig for de handlingene blir feil. På samme måte som å holde alle russere ansvarlig for det som skjer i Ukraina. Skylden må plasseres der den høres hjemme og ikke hos et helt folk. Palestinerene som i Hamas slaktet jo også «folk en annen plass». Sivile israelere slakter ikke noen, noe mer enn sivile palestinere gjør. Eneste grunnen til at det er flere døde palestinere enn israelere er fordi palestinerene er mer inkompetente, ikke fordi snille Hamas ikke ønsker å drepe for mange jøder. Enig i siste avsnitt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 13. juni #48 Del Skrevet 13. juni Sommer2464 skrev (På 9.6.2024 den 10.19): Ser mange på Facebook både muslimer og venstreorienterte som gir jødene skylden for det som skjer på Gaza og får masse likes. Pga ting som dette er jeg av den oppfatning av at en stor del av alle pro-palestinske folk ikke ser forskjellen. Jeg ser ikke det i det hele tatt, jeg ser nettopp det at man er nøye med å skille mellom staten Israel og mennesker med Jødisk opphav. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 13. juni #49 Del Skrevet 13. juni Sommer2464 skrev (På 9.6.2024 den 10.19): Ser mange på Facebook både muslimer og venstreorienterte som gir jødene skylden for det som skjer på Gaza og får masse likes. Pga ting som dette er jeg av den oppfatning av at en stor del av alle pro-palestinske folk ikke ser forskjellen. Jøde er ikke det samme israelitt. De fleste isrealitter er jøder, men ikke alle jøder er israelitter. Det som skjer på Gaza er Israels politikk og selv om det er en god del jøder utenfor Israel som støtter Israels krigføring, er det mot staten Israel en må rette kritikken. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 13. juni #50 Del Skrevet 13. juni velociraptor skrev (På 13.6.2024 den 10.48): Palestinerene som i Hamas slaktet jo også «folk en annen plass». Sivile israelere slakter ikke noen, noe mer enn sivile palestinere gjør. Eneste grunnen til at det er flere døde palestinere enn israelere er fordi palestinerene er mer inkompetente, ikke fordi snille Hamas ikke ønsker å drepe for mange jøder. Enig i siste avsnitt. Kan vi ikke bare være enige om at folkemord aldri er greit uansett hvem som står bak? Nå er vel ikke dette en konkurranse om hvem som har oppført seg jævligst, hverken nå, i fortiden eller i fremtiden. Det som skjer i Gaza nå kan vi vel være enige om at ikke er greit uansett. Tviler på at det er barna som blir drept som er ansvarlige for listen over. Så kan heller idiotene sloss seg i mellom - uten at det går utover alle de uskyldige som ikke har gjort noe galt. I en ideel verden vel og merke, det funker jo tydeligvis ikke sånn i den virkelige verden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 13. juni #51 Del Skrevet 13. juni Sirah skrev (På 13.6.2024 den 15.33): Kan vi ikke bare være enige om at folkemord aldri er greit uansett hvem som står bak? Nå er vel ikke dette en konkurranse om hvem som har oppført seg jævligst, hverken nå, i fortiden eller i fremtiden. Det som skjer i Gaza nå kan vi vel være enige om at ikke er greit uansett. Tviler på at det er barna som blir drept som er ansvarlige for listen over. Så kan heller idiotene sloss seg i mellom - uten at det går utover alle de uskyldige som ikke har gjort noe galt. I en ideel verden vel og merke, det funker jo tydeligvis ikke sånn i den virkelige verden. Det var du som skrev: Jeg hadde ment nøyaktig det samme om situasjonen var snudd og det var palestinerne som slaktet folk en annen plass. Hvor er de flammende innleggende om jødiske skolebarn sprengt på busser og kritikken mot palestinerene. ?? Det er synd på palestineren som har Hamas som ledere. Selv om støtten til Hamas er høy. Hamas har alltid brukt sine egne som skjold og deres død som propaganda. Når Hamas sender raketter mot Israel utenfor en skole er Hamas veldig klar over at Israel artilleri radar umiddelbart ser hvor raketten er sendt fra og motangrepet kommer. Så Hamas sender opp en rakett fra en skole/sykehus. Setter opp et kamera og venter på granaten i retur . Filmer sine egne døde og , sender bilde ut og folk er i harnisk. Det er kynisk manipulasjon. Men det virker. Folk tar til gatene og Israel demoniseres og palestinaskjerf er det nye hotte. Men folk blir manipulert. Som sagt. Denne konflikten er blodig og det er vanskelig å se en noen forbedring. hamas visste hva de gjorde når de drepte 1200 og kidnappet 250 7 oktober. Det er det vi ser nå de planla. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålfrid Skrevet 13. juni #52 Del Skrevet 13. juni Ja, null problem! Føler du har mer rett om du tenker i andre retningen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 13. juni Forfatter #53 Del Skrevet 13. juni Grüner skrev (4 timer siden): Jøde er ikke det samme israelitt. De fleste isrealitter er jøder, men ikke alle jøder er israelitter. Det som skjer på Gaza er Israels politikk og selv om det er en god del jøder utenfor Israel som støtter Israels krigføring, er det mot staten Israel en må rette kritikken. Israelitter var et folkeslag i Midtøsten i oldtiden og jødenes forfedre. Jeg fatter ikke hvordan du i det hele tatt kan tro at israelitter enda finnes. Jeg forstår at du mener israelere, men israelere er israelere ikke israelitter! 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 13. juni #54 Del Skrevet 13. juni Hvis israelske soldater driver og voldtar palestinske kvinner er det veldig rart at dette ikke er rapportert i andre seriøse medier enn The guardian. Det al jazeera rapporterer er ikke pålitelig, noen av gislene som ble reddet i helga ble holdt fanget i hjemmet til en fotojournalist fra al jazeera. Dette er all over MSM. Apropos: I vinter gikk det på sosiale medier en historie om en gravid, palestinsk kvinne som var blitt voldtatt foran familien på Shifa-sykehuset. Det ble rapportert av aljazeera, og historien sirkulerte en stund før den ble dementert av Aljazeera og (!) Hamas. Men da var skade allerede skjedd og mange tror fortsatt at dette hendte. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 13. juni #55 Del Skrevet 13. juni 2 hours ago, Bacteria said: Hvis israelske soldater driver og voldtar palestinske kvinner er det veldig rart at dette ikke er rapportert i andre seriøse medier enn The guardian. Det al jazeera rapporterer er ikke pålitelig, noen av gislene som ble reddet i helga ble holdt fanget i hjemmet til en fotojournalist fra al jazeera. Dette er all over MSM. Apropos: I vinter gikk det på sosiale medier en historie om en gravid, palestinsk kvinne som var blitt voldtatt foran familien på Shifa-sykehuset. Det ble rapportert av aljazeera, og historien sirkulerte en stund før den ble dementert av Aljazeera og (!) Hamas. Men da var skade allerede skjedd og mange tror fortsatt at dette hendte. Første gang jeg ser at noen synes The Guardian er en dårlig kilde, men om du sjekket den ser du at den baserer seg på informasjon fra FN - hvor det også informeres om hvordan kvinner har blitt henrettet på kloss hold. Men regner med at FN ikke er en god kilde heller. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 13. juni #56 Del Skrevet 13. juni 2 minutter siden, Katten.2.0 said: Men regner med at FN ikke er en god kilde heller. Jeg mener at FN ikke er en god kilde. The Guardian er nå en gammel og anerkjent avis. Tviler ikke på at de bruker FN som kilde, uten at det betyr at aviser som bruker FN som kilde, the Guardian inkludert, ikke er gode aviser. Det er veldig synd at FN har solid slagside i den arabisk-israelske konflikten. Både israelere og palestinere lider pga det. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 13. juni #57 Del Skrevet 13. juni 10 minutter siden, Madame Butterfly said: Jeg mener at FN ikke er en god kilde. The Guardian er nå en gammel og anerkjent avis. Tviler ikke på at de bruker FN som kilde, uten at det betyr at aviser som bruker FN som kilde, the Guardian inkludert, ikke er gode aviser. Det er veldig synd at FN har solid slagside i den arabisk-israelske konflikten. Både israelere og palestinere lider pga det. Da lurer jeg på hva som vil være en godkjent kilde i denne konflikten. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 13. juni #58 Del Skrevet 13. juni Katten.2.0 skrev (1 time siden): Da lurer jeg på hva som vil være en godkjent kilde i denne konflikten. uavhengige kilder som ikke har en historie med å sterkt ta side for en av partene. FN som bedømmer Israel for seksuell vold fordi mistenkte terrorister kles ned til undertøyet, men «ingen bevis for voldtekt fra Hamas» tross mange vitnebeskrivelser OG videoopptak av kvinner med blodet rennende mellom beina. I tillegg til hele suppa med UNRWA - FN har NULL troverdighet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 13. juni #59 Del Skrevet 13. juni velociraptor skrev (17 minutter siden): uavhengige kilder som ikke har en historie med å sterkt ta side for en av partene. FN som bedømmer Israel for seksuell vold fordi mistenkte terrorister kles ned til undertøyet, men «ingen bevis for voldtekt fra Hamas» tross mange vitnebeskrivelser OG videoopptak av kvinner med blodet rennende mellom beina. I tillegg til hele suppa med UNRWA - FN har NULL troverdighet. Nå er det jo Israel som har nektet uavhengige, internasjonale medier tilgang til Gaza for å kunne dekke krigen på en uavhengig måte. Israel spilte skuespill en gang hvor de lot som om de slapp uavhengige kilder inn - men hvor alt kildene tok av bilder og skrev om det de hadde sett ble sensurert av Israel. Ren krigspropaganda fra Israels side med andre ord, der de viste bilder hvor disse journalistene (som ble sensurert av IDF) var inne på Gaza et øyeblikk. Israel har hele denne krigen hindret uavhengige kilder - og det er ren krigstaktikk, som også gjør at Israel har kontroll over hvordan de ønsker å fremstille seg selv og egen rolle i krigen og alle drap og lidelser og ødeleggelser de påfører befolkningen på Gaza og hvordan de legger samfunnet der fullstendig i ruiner. Takket være internett har det sluppet ut enkeltepisoder som viser hvordan israelske soldater også skyter barn i hodet og dreper dem - barn som løper bort fra soldatene. Og så sier de som ukritisk støtter Israel at Hamas og FN ikke er troverdige kilder, men ser seg blinde på Israels krigspropaganda og ser på det som en sannhet. Lures den som lures vil... 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 13. juni #60 Del Skrevet 13. juni Frisk Frosk skrev (2 minutter siden): Nå er det jo Israel som har nektet uavhengige, internasjonale medier tilgang til Gaza for å kunne dekke krigen på en uavhengig måte. Israel spilte skuespill en gang hvor de lot som om de slapp uavhengige kilder inn - men hvor alt kildene tok av bilder og skrev om det de hadde sett ble sensurert av Israel. Ren krigspropaganda fra Israels side med andre ord, der de viste bilder hvor disse journalistene (som ble sensurert av IDF) var inne på Gaza et øyeblikk. Israel har hele denne krigen hindret uavhengige kilder - og det er ren krigstaktikk, som også gjør at Israel har kontroll over hvordan de ønsker å fremstille seg selv og egen rolle i krigen og alle drap og lidelser og ødeleggelser de påfører befolkningen på Gaza og hvordan de legger samfunnet der fullstendig i ruiner. Takket være internett har det sluppet ut enkeltepisoder som viser hvordan israelske soldater også skyter barn i hodet og dreper dem - barn som løper bort fra soldatene. Og så sier de som ukritisk støtter Israel at Hamas og FN ikke er troverdige kilder, men ser seg blinde på Israels krigspropaganda og ser på det som en sannhet. Lures den som lures vil... Jeg støtter ikke Israel ukritisk, og jeg anser ikke IDF som å være en noe mer troverdig eller upartisk kilde enn Hamas og FN. Jeg skjønner ikke hvordan det er relevant om det er Israel eller Hamas som er grunnen til at det ikke kommer informasjon fra upartiske kilder, JEG hadde uansett ønsket meg informasjon fra upartiske kilder, og UNRWA er svært langt nede på lista over det, de og Al Jazeena er like partiske og upålitelige som MIFF, IDF, Netanyahu og Hamas. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå