Gå til innhold

Sliter med matte

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som har barn/ungdom som sliter? Ligger godt an i de andre fagene. Fikk 2 på siste prøve på 8. trinn. Hvordan kan vi best hjelpe? Faren øver med henne, men virker ikke som barnet forstår så mye. 

Anonymkode: 3012d...b16

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er selv avgangselev på vg3. Har slitt med matte hele livet! 6 i alle andre fag, men 3 i matte. Har den letteste matten på vgs. Superhappy med at jeg har sluppet unna alle matteeksamen! 

Handler nok i bunn og grunn om å være motivert selv. Er nesten umulig å ta igjen det tapte når hen begynner på vgs om få år. 

Anonymkode: dce27...474

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Flere som har barn/ungdom som sliter? Ligger godt an i de andre fagene. Fikk 2 på siste prøve på 8. trinn. Hvordan kan vi best hjelpe? Faren øver med henne, men virker ikke som barnet forstår så mye. 

Har barnet en venn/venninne som det har en god relasjon til som er god i matte? I så fall kan barnet ditt spørre vedkommende om det kan forklare ting på en enklere måte som gjør det lettere å forstå 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min elsker matte og er veldig flink ,tall har han likt siden 2-3 års alderen  og nå går snart ferdig i 5 klasse

Anonymkode: 70f61...90a

Skrevet

Det gjelder å finne gode måter å engasjere på. En del matte blir formidlet litt vel tørt. Mer kreative og relaterbare scenarioer kan hjelpe. Ikke bare forklare rett frem. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi merket det at mye av matta klarer de ikke å realiteres til noe. Og ofte mye tungt å lese og å forstå. Ofte mye tekst og at de og må skrive en del tekst for å begrunne svaret. Så her så kunne de eks ha regnet ut rett svar, .Men fordi de ikke klarte å begrunne skriftlig hvorfor svaret var som det ble så fikk de ikke full uttelling, selv om de hadde skrevet utregningen

Anonymkode: 96e04...719

Skrevet

hva med å få chatGPT til å lære eleven matte? da kan eleven selv prøve å formulere hva de lurer på også kan den svare. 

Tror jeg ville gått for den løsningen selv. 

Skrevet

De som er svake i matte har som regel sluttet å forstå allerede pp barnetrinnet.

tips: gå tilbake til 3.-4.klasse og finn ut hva barnet ikke skjønner. 
f.eks. Elever som ikke har skjønt ganging og deling forstår ikke brøk og prosent.

Øv masse på de fire regneartene og regne rekkefølge

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Min elsker matte og er veldig flink ,tall har han likt siden 2-3 års alderen  og nå går snart ferdig i 5 klasse

Hvordan hjelper dette ts?

Jeg slet med matte selv på ungdomsskolen og vgs, fikk blant annet karakteren 2 på matteeksamen i tiendeklasse, og det var fordi jeg manglet mye grunnleggende. Kan barnet ditt regnerekkefølgen skikkelig? Jeg opplevde at veldig mye falt på plass da jeg i en alder av 21 lærte meg den. Nå er jeg ingeniør og synes matte er gøy 😊

Anonymkode: fd74b...b57

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Var vel ikke det som var spørsmålet?

Anonymkode: 33f7b...f3f

Skrevet

Vurdert Privatlærer? Vi gjør det med vår yngste på samme alder nå i sommer. Vi har rett og slett leid inn en bekjent som er mattelærer til å ta et kræsj repetisjonskurs de to første ukene av august. det å få noen timer med intensiv forklaring på barnets premisser håper vi at får tettet elementære hull slik at matte neste skoleår ikke oppleves som en oppoverbakke

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
mimifin72 skrev (53 minutter siden):

De som er svake i matte har som regel sluttet å forstå allerede pp barnetrinnet.

tips: gå tilbake til 3.-4.klasse og finn ut hva barnet ikke skjønner. 
f.eks. Elever som ikke har skjønt ganging og deling forstår ikke brøk og prosent.

Øv masse på de fire regneartene og regne rekkefølge

Vi så her så krasjet alt når ny læreplan kom og nye bøker. Den måtten nye bøkene la opp på klarte ikke unga helt å forstå. Pluss at mye av oppgavene var tekst. Mye var tenke og begrunne med tekst. Tilogmed ppt og spesoed på skolen sa: Det er ikke at ungdommen din ikke kan det, det er pga måtten ting er forklart og tekstene. Her har ungdommen sterk dysleksi og språk vansker. Stod ting med tall og tegn som +,-,×,÷,% osv forstod det med en gang. Gjorde en oppgaven om fra tekst og fjernet fremmedord ja da løste ungdommen oppgavene og forstod. Var som ppt og spesped her og sa: egentlig driver vi delvis med litt videregående matte, litt høyskole matte og noe grunnskole.

På videregående gikk ungdommen fra ungdommen skolen på 2 i karakter til 5 i matte. For da var det praktisk matte. Og mye mer forståelig plutselig. 

Her tar det store stykker i hodet kan ta 5644x577 i hodet. Men å forklare skriftlig hvordan klarer ikke det å få ned.  

Anonymkode: 96e04...719

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Følger

Anonymkode: 058d0...d53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min og. Viste seg at han er autist, sliter voldsomt med sosiale koder og har droppet ut av vgs. Karakterer på uskolen ble for krevende å forholde seg til så da slutta han å gjøre matte. 

Vær så god: en backwards in your face for tidenes mest unyttige innlegg. 

Anonymkode: 10239...363

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk alle sammen! Ja, vurderer å få hjelp av en privatlærer. Og jeg merket allerede på barneskolen at det var mye barnet ikke skjønte. 

Takk for mange gode råd 🫶

hi

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Finn hva ungdommen kan og ikke kan, la ungdommen knytte matematikken til hverdagen(statistikk, prosent i TikTok, brøk og måleenheter i baking og matlaging, geometri og måleenheter i oppussing). Man tenker mye matematikk uten å vite det. I tillegg handler det mye om ønsket å lære. Man må igjennom mengdetrening for å automatisere det hele, det er kjedelig og langtekkelig, men må til. Trener for å bli bedre/sterkere/flinkere, det gjør man med alt. Å forberede seg til timer kan være en ide, når man har lest om/snakket om/forsøkt på en oppgave om et undertema virker det ikke så utfordrende når man får undervisning om det. 

Anonymkode: 15138...db6

Skrevet

Appen Photomath er forresten gull! Ta bilde av et stykke, få det forklart steg for steg frem til løsning

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tusen takk alle sammen! Ja, vurderer å få hjelp av en privatlærer. Og jeg merket allerede på barneskolen at det var mye barnet ikke skjønte. 

Takk for mange gode råd 🫶

hi

Lykke til både til ungen og til deg!

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vil også tipse om denne matteboken som går kortfattet gjennom grunnleggende matte som man trenger til videregående skole: folkensforlag.no

Anonymkode: 20111...42f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...