Gå til innhold

Dere pent kledde - hva gjør dere med alt som er litt slitt/falmet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du vil "reparere" et plagg som har blitt utvasket og blitt falmet. Kan du bare farge det på nytt med å legge det i et bad med tekstilfarge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

(Hva er en jerseytrøye? Bomull? Elastisk?). 

Er klærne reellt slitt og utbrukt, kastes det. Er de bare ut for meg, og brukes ikke lengre, leveres det til loppemarked. 

Anonymkode: 82de4...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjør alt som er nevnt over når det gjelder vask og behandling av klær, likevel opplever jeg også at det falmer og blir nuppete/litt ”slitt”.

Jeg har venninner som er mer som du nevner, alltid veldig velkledd i klær som ser helt nye ut. Mitt inntrykk er at de har veldig mye klær, slik at de sjeldent blir brukt, og at de handler jevnlig. Tror ikke de helt ser selv hvor mye de faktisk handler og kvitter seg med klær ved å gi bort eller selge. Eller så bryr de seg ikke, aldri spurt😅 Det bidrar uten tvil til fast fashion og bruk og kast samfunn.. 

Anonymkode: 54ac8...2b9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som får nuppete klær, blander dere bomull og syntetisk i samme vask? Hvis ja, slutt med det! Bomull for seg, syntetisk for seg og blanding for seg. Samme med ullklær, ren ull for seg og blanding for seg. Les på lappene i tøyet, det holder ikke bare å sortere etter farge og temperatur.

Anonymkode: cf8ad...0a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/8/2024 at 2:03 PM, Pinkee said:

Ikke bruk klær/sko to dager etter hverandre, la klærne henge luftig, da får stoffet restituert seg. Skift fra pentøy til hjemmetøy så fort du kommer hjem.

Kan du utdype dette? Vasker du det etter at det er luftet eller opplever du at du ikke trenger å vaske det hvis det ikke blir brukt mer enn én dag? 

Anonymkode: 31f81...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.6.2024 den 16.24):

Jeg skjemmes f.eks litt om det ringer på døra da. Alltid noen fjonge foreldre av venner til barna som ringer på når man selv går rundt i gamle klær.

HI

Anonymkode: 92fb7...180

Det kunne vært meg, for jeg har på meg "gå-bort-klær" når jeg er ute i offentligheten, og så skifter jeg til "hjemme-klær" når jeg kommer inn døra hjemme.

Jeg ville ikke tenkt på det hvis du åpnet døra i gamle slitte klær, det er jo det jeg har også når jeg er hjemme :)

Anonymkode: f4651...d4e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan du utdype dette? Vasker du det etter at det er luftet eller opplever du at du ikke trenger å vaske det hvis det ikke blir brukt mer enn én dag? 

Hvis man er nøye på å henge klær luftig, og ikke bruke det samme to dager på rad, kan man bruke plagg flere ganger før det må vaskes. Og, ikke blir klærne så fort slitt heller. Det handler om at stoff trenger restitusjon etter bruk. Men, det må henge luftig, hjelper ikke å knørve det i en stol

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.6.2024 den 12.54):

Jeg er en dame i 40-åra som er veldig praktisk av meg og har ikke vært av de flinkeste til å pynte meg eller kjøpe nye klær. Jeg er likevel velstelt, sminker meg og går i helt ok klær, f.eks jeans, jerseytrøye og cardigan.

Har lyst å ha litt mer stil, være litt mer dame og bruke mer pene klær.

Men jeg vil absolutt ikke være en kjøp og kast person. Har forholdsvis god råd har mulighet til å kjøpe litt mer kvalitet. Likevel opplever jeg at mengden klær som er nuppete, falmet i fargen etc øker. Lurer på hva "dere pent kledde" gjør med alt dette? Skjønner at jeg kan levere det til ombruk etc men jeg syns det er vanskelig å kvitte meg med ok klær og veit at det produseres for mye.

Klarer dere både å være pent kledd, ikke ha et overfylt klesskap og samtidig leve litt bærekraftig?

Anonymkode: 92fb7...180

Jeg kjøper kvalitet, er nøye med hvordan jeg vasker det, vet hva jeg skal unngå, og så reparerer jeg. 

F.eks det å vite hva man skal unngå: Jeg kjøper nesten aldri svarte bomullsplagg. Svart bomull falmer alltid. Skal du ha svarte klær, er lin, ull eller silke et bedre valg. Både Lindex og H&M har t-skjorter med silke eller lin, så det trenger ikke være dyrt.

Nupping: Ikke kjøp plagg i blandingskvaliteter, spesielt ikke strikkeplagg. Ren ull, mohair og kasmir vil nuppe etter en stund, men det kan fjernes med en kasmirkam, og så blir det mindre etterhvert.

Falmede plagg kan noen ganger farges opp igjen i samme farge. Jeg er forsiktig med å farge plagg i en helt ny farge, fordi tråden ofte ikke tar farge, så man får sømmer i den opprinnelige fargen. Men å farge en famlet svart t-skjorte med svart tekstilfarge går selvfølgelig greitt.

Noen ganger forsterker jeg slitasjepunkter på innsiden. F.eks kan det være lurt å stryke på lapper på innsiden av en jeans på slitasjepunkt på innsiden av lårene. Jeg har og en tendens til å slite hull i sko med stortåen, så jeg pleier alltid å forsterke joggesko og tøysko med en lapp på innsiden før jeg tar dem i bruk.

Anonymkode: 58a14...158

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte et par ting: Bruker aldri tøymykner, og aldri tørketrommel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 20.13):

Hvis det er så lurvete at du skjemmes må du jo kaste det. Kan ikke være så miljøvennlig at det går ut over både rykte og selvtillit, et sted får grensa gå. Finnes sikkert andre områder å kompensere på, feks kutte kjøtt eller kjøre mindre. Ikke send det til fretex iallefall, de vil ikke ha slitte klær av dårlig kvalitet... 

Anonymkode: f6173...4d7

Utslitte plagg klipper jeg opp til skopussefiller. Skopuss er jo like viktig som stell av klesplagg. Jeg bruker litt penger på de beste skopussakene, og sko av god kvalitet, så jeg kan ha dem i mange, mange år. Viktig å ha flere sko å veksle mellom, slik at de får hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker ikke de "pene" klærne mine hjemme, og skifter etter jobb eller fra jeg har vært ute. Jeg vasker derfor ikke klærne mine så ofte, og de går aldri i tørketrommelen! 
Jeg har derfor sjelden klær som er nuppete eller falmet. Disse blir i så fall degradert til "hjemmeklær". 
Det tristeste jeg ser er folk som kommer på fester i en uformelig, falmet kjole i kosestoff. Denne burde vært hjemmekjole! 

Anonymkode: c4bfd...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavmålet

Først og fremst kjøper jeg bare kvalitet, gode materialer, viskose, lin osv. Unngår klær i stoffblandinger. 

Vaske riktig, dvs forsiktig. Vi vasker generelt klærne våre altfor ofte og for "hardt".

Jeg pleier også å skifte når jeg kommer hjem, har egne inneklær. Ligger ikke i sofaen med vanlige klær 🤪

Har flere plagg jeg har hatt sikkert 10 kanskje også 15 år. 

Blir det slitt eller nuppete så blir de degradert til inneklær, og etterhvert kasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor kjøper du klærne? 😊 dyrere klær varer ofte lengre. Jeg vasker også mye på finvask, fordi klærne blir ikke så skitne at de trenger å vaskes hardt. Og tørketrommel sliter klær fortere.

Anonymkode: f4979...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 7.44):

Jeg bruker gensere mange dager (ikke etter hverandre) før de vaskes, og bukser bruker jeg enda flere dager. Går så fint så. Sjekker selvf for flekker og lukt.

Anonymkode: 6534a...dd5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...