Gå til innhold

Trenger tips til egen mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en vektnedgangsprosess, og har foreløpig gått ned 25 kg. Nå er jeg inne i en fase der jeg spiser usunt, med få måltider, kjappe middager og godteri, men likevel går ned i vekt. Utrolig, men sant. Jeg går på saxenda, og den tar mye av matlysten, men fjerner dessverre ikke søtsug, noe jeg har mye av. 
Jeg har behov for å komme inn i sunnere rutiner for å kunne være klar til den dagen jeg skal slutte på medisinene, og for å i det hele tatt klare å holde vekten - for life - som jo er målet. 

Vi er en typisk familie i tidsklemma, og jeg har en hektisk jobb, noe som fører at jeg kan glemme å spise hele dagen og middagene blir kjappe og «familievennlige» - dvs ikke nødvendigvis mye rent kjøtt/fisk og grønnsaker, men pannekaker, pølser og pizza. (Satt på spissen, ungene får det de trenger, men dere skjønner poenget). 

Jeg innser at jeg må kjøre en parallelløp, og lage/spise egen/annen mat. Gjerne noe som kan lages i litt større porsjoner og spises til både lunsj og middag slik at jeg kan klare å både planlegge, lage og gjennomføre det. 
Jeg tar veldig gjerne imot gode tips, både salater, grønnsaksretter og annet. 

På forhånd tusen takk! 

Anonymkode: 9a945...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det ok å gi barna mat som ikke er god nok for deg? 

Og på toppen av det så risikerer du å påvirke dem på en veldig negativ måte når de ser at mor spiser annerledes, slik fanger særlig jenter opp fra veldig lav alder. 

Gjør en endring, men gjør den for hele familien. 

Anonymkode: 14ce7...3b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få inn noen sunnere middager for hele gjengen? 

• Wok med masse grønnsaker, fullkornspasta og kylling. F.eks rød pesto til. 
  • Grønnsakslapskaus med linser.
  • Burgere med enten høy andel fisk eller kjøtt, med poteter i ovnen, og dampet brokkoli. (Flere av de posene med potetbåter er ikke såå gale og tar ikke lange tiden.)
  • Laks med ris, dampede grønnsaker og soyasaus. 
  • Grove pitabrød (bruk gjerne brødristeren for å varme de) med fiskekar av mer fisk og ulike grønnsaker. Funker også med rester fra taco, eller bare ost og skinke i. Samme kan gjøres med wraps (det finnes de med bedre ingredienser her også). 

Skulle jeg laget opp mat til meg selv hadde jeg laget en del lapskaus, supper av ulike variasjon, gulrotcurry, og ulikt protein i mindre biter. Jeg har også kokt både quinoa, bokhvete, og fullkornsris og fryst ned i porsjoner for travle dager. Sunnere saus/dressinger kan også være noe å lage opp og fryse ned for å ha i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det ok å gi barna mat som ikke er god nok for deg? 

Og på toppen av det så risikerer du å påvirke dem på en veldig negativ måte når de ser at mor spiser annerledes, slik fanger særlig jenter opp fra veldig lav alder. 

Gjør en endring, men gjør den for hele familien. 

Jada, jada. Vi kan snakkes igjen når du har 2 av 3 med selektiv spiseforstyrrelse. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jada, jada. Vi kan snakkes igjen når du har 2 av 3 med selektiv spiseforstyrrelse. 

Men det er jo nettopp spiseforstyrrelser du vil påføre barna dine når mor spiser annerledes.... 

Selvfølgelig er det mye "vil ikke", "liker ikke" her og. Men det finnes da en rekke muligheter likevel. Forskjellen er at jeg ikke bruker tidsklemma som en unnskyldning for pannekaker og pølser, slik du gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba TS!

Har også barn, men prøver å lage middag som alle kan spise. Nøkkelen her er planlegging. Vi lager middagslister en gang i uken og handler også inn en gang i uken. Det tar ikke så mye lengre tid å lage sunn mat enn å lage usunn mat når en har en plan. Da kan en også preppe litt f.eks. søndag kveld eller en annen kveld etter hva som passer. I morgen tenker jeg for eksempel å helsteke en kylling som blir brukt i middager senere i uken, da er det raskt å lage middag når kjøttet er klart.

Når noen av barna har selektiv spiseforstyrrelse gjør det nok ting mer komplisert, men går det en å lage forskjellige komponenter av måltidet slik at alle kan forsyne seg av det de vi spise? F.eks. I stedet for blandet salat så lager en forskjellige skåler med salat, paprika, tomat, agurk, kyllingbiter/fisk/skinke. Samme med supper, lage suppen og ha tilbehør i forskjellige skåler.

Noen raske og relativt sunne middager vi har her: 

- Hjemmelaga tomatsuppe med forskjellig tilbehør

- Salater i forskjellige varianter 

- Fiskegrateng 

- Fiskeburger med salat

- Fiskesuppe

- wraps 

- Kylling tikka masala (hjemmelaget)

Anonymkode: 1e125...54e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Har de begge diagnostisert arfid? Hva liker de å spise?

Det er viktig at personer med diagnostisert arfid har mulighet til å prøve ut forskjellige typer mat. Spesielt rene råvarer, eller mat laget fra bunnen. Jeg er autist, og har perioder der jeg foretrekker en spesiell type mat. Ikke arfid, men jeg kan spise samme type mat i flere måneder av gangen. Dette er uproblematisk fordi menneskekroppen er tilpasset sesongvariasjoner, og jeg er både plantebasert og kostholdsinteressert.

Anonymkode: 7a08c...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ts har barn med ARFID er det ikke KGs jobb å "hjelpe" disse barna. De får nok bedre hjelp og råd fra helsetjenesten.

Til lunsj er det enkelt å lage salat med masse grønnsaker, rent kjøtt og kanskje grov pasta/couscous og en enkel dressing basert på kesam. Til middag kan gryter, lapskaus og wok ganske enkelt lages i store mengder og posjoneres i bokser. Lurt å ha med seg feks minitomater eller gulrøtter som snacks dersom du blir sulten så du ikke tyr til usunne alternativer

Anonymkode: 6547b...5d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Dersom ts har barn med ARFID er det ikke KGs jobb å "hjelpe" disse barna. De får nok bedre hjelp og råd fra helsetjenesten.

Til lunsj er det enkelt å lage salat med masse grønnsaker, rent kjøtt og kanskje grov pasta/couscous og en enkel dressing basert på kesam. Til middag kan gryter, lapskaus og wok ganske enkelt lages i store mengder og posjoneres i bokser. Lurt å ha med seg feks minitomater eller gulrøtter som snacks dersom du blir sulten så du ikke tyr til usunne alternativer

Anonymkode: 6547b...5d2

Om man har arfid så er det ikke så enkelt som du beskriver. Og ja, jeg er enig - om barna har diagnostisert arfid, så har de (burde ha) tilgang til hjelp fra profesjonelle. Men som en person som har vært innom systemet - systemet har mye å lære.

Men TS spør egentlig om hvor hennes plass er i dette, og jeg viser til mitt svar. Ren mat, råvarer, enkle middager ut fra hva hver enkelt liker. Involver i matlaging. Arfid kan justeres over tid, men det krever innsats. Det var derfor jeg spurte ts om hva barna liker å spise, fordi det er utgangspunktet. De matvarene du nevner har veldig varierende smak og munnfølelse.

Alt dette vil muligens gi TS et nytt perspektiv på ernæring og mat. Diskusjonen som hun MÅ ha med sine arfid-barn kan hjelpe henne å ta sunne valg selv.

Anonymkode: 7a08c...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...