Gå til innhold

hvordan bør kostholdet se ut når man har cøliaki, anemi og gikt??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske så frustrert for øyeblikket! 

Pga cøliakie har jeg noen begrensninger i matveien. I tillegg er tarmen åpenbart ganske gretten når det gjelder fordøyelse generelt. 

Jeg har også anemi. Jerntabletter hjelper ikke. Etter to behandlinger iløpet av noen måneder med jern intravenøst har jeg fortsatt en mangel. Legen mente jeg burde integrere mer rødt kjøtt i kostholdet. 

Men nå viser det seg at jeg også har gikt! Dvs. kjøtt (hverken rødt eller hvitt) burde jeg altså likevel ikke spise. Heller ikke erter, spinat, bønner, makrell, sopp, spinat, frukt, ris, pasta (karbohydrater generelt) 

Melk og melkeprodukter burde jeg vel kunne ta til meg, bortsett fra at jeg ofte blir veldig oppblåst og har ubehag. 

Hva spiser dere andre med gikt? Hvordan ser kostholdet ut? 

Anonymkode: c6d79...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser et antiinflammatorisk kosthold.

https://iform.nu/sunn-mat/slik-far-du-i-deg-betennelsesdempende-mat

Har du cøliaki, så kan tarmen din få problemer med å ta opp jern, b12 og d vitamin. Har du prøvd jerndråper?

Ved å innta jern i flytende form skjer opptaket i munnen som gir raskere absorpsjon, og man er uavhengig av redusert opptaksevne ved problemer i fordøyelsessystemet.

https://www.life.no/influidity-flytende-jern?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw34qzBhBmEiwAOUQcF8shAxD1iGMM1PVIA5m7sH6f8JoDTdLn7-Zfzf--B1VDgLngiK_gLhoC3CgQAvD_BwE

Anonymkode: 9ceb4...654

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør henvises til ernæringsfysiolog. Hvis du skal unngå alle de matvarene kommer du til å bli feilernært.

Anonymkode: 84dab...19b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også dette kinderegget av noen diagnoser. Med revmatiske tilstander er det bare svin du bør unngå, ikke alt rødt kjøtt? Og så gjelder vel rådet at du ikke skal spise raske karbohydrater? 
Det er for eksempel en del stivelse i glutenfrie ferdigprodukter. 
Jeg ble henvist til ernæringsfysiolog på sykehuset, spørre om noe sånt?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tilbakemelding. 

Ja - god idé -jeg skal be om å få konsultasjon med ernæringsfysiolog. Jeg tør omtrent ikke spise noe som helst!  

...at kroppen min har blitt så vrang 😖😖  

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor har du det fra at du ikke kan spise noe kjøtt?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fordi kjøtt bidrar til å forhøye konsentrasjon av urinsyre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke et generelt kostråd for revmatikere å unngå alt kjøtt. Rådet er å spise lite svin.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Fint for dem som kan fortsette å spise kjøtt i så fall. 

For meg virker det som jeg må holde meg unna alt kjøtt i framtida. Jeg fulgte nemlig rådet om å spise mer kjøtt pga dårlige jern-verdier. Så det har jeg gjort de siste månedene.

Og igår kom kollapsen (bokstavelig talt) etter å ha spist en lunch med grønnsaker og en håndfull kylligkjøtt! 

Pokker ta dette elendige, defekte maskineriet jeg har i kroppen 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1934 gikk Nobelprisen i medisin til tre menn som kurerte anemi med lever. De ga folk med anemi 120-240 gram lever i tillegg til kjøtt hver dag, og etter bare noen dager begynte de å se forbedringer.

https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/1934/whipple/facts/

https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/242280

Anonymkode: 41033...359

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, isolert sett er det gunstig å spise lever og rødt kjøtt mot anemi. Men når man har gikt i tillegg er det ikke særlig lurt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ja, isolert sett er det gunstig å spise lever og rødt kjøtt mot anemi. Men når man har gikt i tillegg er det ikke særlig lurt 

Informasjon og tips fra en lege om gikt:

https://heartandsoil.co/blog/a-beginners-guide-to-gout/

Det var spesielt interessant å lese at veganere har høyere urinsyre enn altetere... Så jeg ville ikke kuttet ut alt kjøtt.

Anonymkode: 41033...359

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anemien kan du fikse med lever. Du kan enten spise lever eller du kan ta leverkapsler.

Du kan fint spise rødt kjøtt. Men du skal ikke overspise protein slik bodybuildere gjør. Jeg tviler på at du spise så store menger protein at det blir trøbbel med det. 

Du bør unngå svinekjøtt og annen mat som kan øke inflammatoriske nivåer i kroppen.

Ta kontakt med en ernæringsspesialist.

Anonymkode: 6c594...f13

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...