AnonymBruker Skrevet 7. juni #1 Del Skrevet 7. juni Nå er jeg et hormonelt vrak så det kan være derfor men setter pris på innspill .. 🙏 Vi hadde vårt første forsøk (mannlig faktor) i utlandet fordi samboer er lege og skal være her og forske. Vi hadde 10-11 store follikler da vi satt EL-sprøyte men fikk kun ut 2 egg. Ingen delte seg videre. Vi fikk heller ingen god forklaring og var i sjokk over det dårlige resultatet (som ikke var relatert til sædkvaliteten). Nytt forsøk er i gang og vi skal denne gangen ha lang protokoll, men samme follikelstimulerende medisin. Jeg er ikke lege så jeg stoler i utgangspunktet på at legen vet best. Skal sette første injeksjon om noen dager. Mannen min kom hjem i dag og hadde snakket med en fertilitetslege på jobben. Han mente at det var "uhørt" å bruke samme medisin igjen da vi hadde så dårlig resultat. Han sa at vårt dårlige resultat kunne tyde på at jeg trengte LH i medisinene mine fordi eggene hadde blitt dårlig modnet. Medisinen vi får har kun FSH og ikke LH. Pergoveris er en typisk medisin som har begge og han sa at han uten betenkeligheter hadde byttet oss over til denne hvis han behandlet oss. Han sa noe som "hvorfor øke dosen av en medisin som ikke fungerte i det hele tatt? Eggene var ikke modne og vil ikke bli det av en liten doseøkning fra forsøk 1 til 2".. Nå er jeg så i tvil.. Vi har allerede hentet ut medisinene og skal snart begynne. Jo mer jeg tenker på det syns jeg det er rart å bare bruke samme medisin når det finnes så utrolig mye å velge mellom. Det er gjort en justering fra kort til lang protokoll, men eggene skal jo vokse og modens av samme medisin. Hva hadde dere tenkt? Jeg kjenner jeg ikke vil være respektløs og spørre legen, samtidig som det er våre sparepenger og vi har vel noe å si kanskje.. Anonymkode: 08ad7...daf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #2 Del Skrevet 7. juni Det er egentlig ganske vanskelig å sitte å dømme hvordan en klinikk i utlandet velger å gjøre det. Selv i Norge ( offentlig og privat) er det helt vanlig at man bruker samme type medikamenter i flere forsøk selv etter at første runde gikk dårlig. Det er ganske vanlig at første runde går dårlig da det ofte er litt sånn prøve og feile da de ikke kan vite i forkant hvordan akkurat DIN kropp vil respondere. At de begynner med lave doser er i utgangspunktet en bra ting - selv om det er ufattelig kjipt for dem som opplever at det ikke fungerer. Selv her i Norge (både privat og offentlig) vil man få ulike anbefalinger til protokoller og medikamenter fra ulike leger ved ulike klinikker. Det er ikke noe som er standardisert. Mye bygger på den enkeltes lege/klinikk sin erfaring og preferanser. Som pasienter kan dere og bør dere absolutt stille spørsmål om dere er usikker eller trenger svar på hvorfor klinikken tenker som de gjør. Men uavhengig av om det er i Norge eller utlandet - om man betaler selv eller ikke - så er det behandlende lege som avgjør hva de mener er rett behandling. At du hadde 10- 11 store follikkler og kun fikk ut 2 egg er heller ikke uvanlig. Kjipt resultat, men ikke uvanlig. Mange opplever å ikke få noen brukbare egg både etter første og andre runde. Man har nok ofte litt urealistiske forventninger til IVF - selv om man VET det ikke er noe easy fix eller garanti. Jeg ville stilt spørsmål til klinikken. Det er opp til dere om dere vil benytte den klinikken igjen eller ikke. Men jeg personlig hadde stolt på hva behandlende lege valgte - dersom jeg fikk svar på de spørsmål jeg eventuelt hadde. Anonymkode: ddc3b...ef6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #3 Del Skrevet 7. juni Jeg kan bare snakke om min erfaring. Enslig og «feiler» ingenting. Første forsøk fikk jeg ut 11 egg, nesten alle befruktet, men ingen overlevde til frys. Satt inn et dårlig embryo, som det heller ikke ble noe av. De mener jo egentlig at jeg ikke er noen åpenbar grunn til at alle eggene gikk til grunne sist, og at jeg responderte godt på medisinen. Men ved nytt forsøk nå bytter de til en LH og FSH-medisin, og klinikken sa at det er fordi «de ikke tør annet» siden sist forsøk gikk så dårlig. Jeg går privat og betaler masse penger også… er glad for at de bytter. Jeg tror jeg ville ha forhørt meg med lege på nytt, om enn bare for å få en bedre forklaring og for å få luftet bekymringen din. Anonymkode: 2d8f6...5e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå