Gå til innhold

Kjøpe halvferdig hus?

rotekopp1989

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet over en annonse på et hus under bygging som er til salgs. Det ble påbegynt i 2021, og ser ut som det har stått uten at det har blitt gjort noe med det siden. Det er delvis ferdig ute (tak, vegger, vinduer etc. er på plass) og innvendig er det ferdig til og med isolasjon i veggene. Det er ikke satt på gipsplater f.eks., samt all innredning, kjøkken, bad osv. mangler, men røropplegg og El ligger klart. 

Boligen ligger i et område jeg liker, den er perfekt størrelse for meg som er alene, og prisen er egentlig god. 

Hva er risikoen med å kjøpe et halvferdig prosjekt? Det gjenstår så klart en haug med arbeid før det er ferdig, og noe utskifting av det som allerede er gjort må også påregnes. 

Det foreligger en tilstandsrapport, og en del ting har fått TG3 - mye fordi arbeidet ikke er ferdigstilt. 

Er det noen som har erfaring med å ferdigstille et hus? Jeg ser på det litt som en totalrenovering, hvor det som gjenstår er å bygge opp igjen huset etter å ha strippet det til stenderverk. Hvor langt kommer man f.eks med en million? Skal sies at det følger med noe innredning til bad, samt kjøkken. 

Prisen er lav, godt under 2 millioner, og ferdig tipper jeg det vil ha en verdig på rundt 3,5 mill, sammenlignet med andre salg i området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har utbygger gått konkurs? 
Er bad og slikt ferdig? 
Antagelig må du bruke profesjonelle håndverkere for å få samsvarserklæringer, ferdigattest og brukstillatelse på huset, siden ingenting er ferdig fra før. 
Ville tatt med en profesjonell på befaring for et prisoverslag, for det kan bli ubehagelig å bare hoppe i det. 

Endret av newman01
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst ville jeg sjekket hvem som har gjort jobben til nå og hvorfor arbeidet stoppet opp.

Grunnarbeid, isolasjon, drenering, radon og grunnmur er det første jeg ville sjekket ut.

Og kanskje lett å overse, men får du noen til å ta ansvar for å ferdigmelde bygget og få ferdigattest hos kommunen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det angitt pris for ferdigstillelse i takstrapporten? 

Vil du finansiering for alt du trenger til å få ferdig huset?

Kan du gjøre noe selv eller må du leie inn?

Anonymkode: 3c25d...333

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her må du være skikkelig forsiktig hva du gjør. Jeg jobber på byggesak, og vi ser at når entreprenørselskaper går konkurs så havarerer hele prosjektet. Det nye selskapet som skal overta, må ta på seg ansvaret for de ulike delene av prosjektet. Det innebærer i praksis at de tar på seg ansvaret for at arbeidet som allerede er utført er godt nok. Det er veldig vanskelig å vite, så det er svært få entreprenører som tar på seg halvferdige prosjekter. 

Anonymkode: 4ccb2...564

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for svar og gode innspill!

Jeg fikk tilsendt byggetegninger fra megler (de lå ikke med salgsoppgaven fra før), og det er en del løsninger jeg ville endret på som ikke lar seg gjøre, og som jeg vet jeg ikke hadde blitt fornøyd med i lengden. Så jeg fortsetter heller boligjakten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...