Gå til innhold

Utleier på «besøk»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leier leilighet og utleier sendte melding tidligere denne uken med spørsmål om å komme å se på ventilasjonsanlegget i leiligheten sammen med en arbeider. 

De ønsket å komme kl 0700, men jeg kommer hjem fra senvakt dagen før og spurte om hun kunne flytte avtalen til et annet tidspunkt. Fikk melding i dag med beskjed om at det ikke passer andre dager eller tidspunkt for håndverkeren. Jeg har også dagvakt den dagen de kommer, så kan derfor heller ikke være hjemme. 

Aldri hatt utleier på «besøk» før. Jeg har ryddig leilighet fra før, så ikke redd for det. Men det er jo en leilighet med personlige eiendeler. Ikke at jeg har noe å skjule, men føles litt rart at fremmende mennesker skal gå inn i private sfære. Har hørt skrekkhistorier fra venner som forteller at utleier har åpnet skap/skuff og rotet borti dette. Men hva tenker dere?

Anonymkode: 2b166...1df

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tenker om hva, egentlig ?

Anonymkode: 64c49...05a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde latt utleier og håndverker låse seg inn. Nå eier jeg, men når håndverkere er her får de nøkkel og kan låse seg inn selv. Jeg er på jobb og gidder ikke styre med å være hjemme midt i arbeidstiden 

Anonymkode: 09ac5...e81

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel bare til å la huseier låse seg inn? Du er jo ikke der uansett.

Anonymkode: fe16d...53a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde nok bare latt utleier gå inn, så lenge det varsles i god tid. Men litt rart at det ikke passer noen andre dager/ tidspunkt da må jeg si..

Anonymkode: d95d5...7e7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kommer to som ikke kjenner hverandre, for å se på ventilasjonen.

Det er timebetalt, ingen har lyst til å tilbringe mer tid der enn nødvendig.

Dine ting er ikke spennende.

Anonymkode: 41f2d...0de

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da pakker du vekk monstereildoen da hvis du er redd for snoking.

Anonymkode: 08705...3a9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er utleier, og selv om jeg liker at leietaker er hjemme ved slike ting, så har det hendt at jeg har vært der inne med håndverkere. Det er ikke så lett å time alle sine timeplaner.

Jeg går aldri gjennom noe jeg ikke skal. Føler at jeg er inne i huset til en fremmed, selv om jeg faktisk eier det, fordi det ikke disponeres av meg. Kunne ikke falt meg inn å gjort noe annet enn det vi skal. En gang har jeg åpnet døren under vasken på kjøkkenet, det var da rørleggeren sølte vann på gulvet og vi trengte litt papir. 

Anonymkode: 9a87f...bc1

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er utleier, og selv om jeg liker at leietaker er hjemme ved slike ting, så har det hendt at jeg har vært der inne med håndverkere. Det er ikke så lett å time alle sine timeplaner.

Jeg går aldri gjennom noe jeg ikke skal. Føler at jeg er inne i huset til en fremmed, selv om jeg faktisk eier det, fordi det ikke disponeres av meg. Kunne ikke falt meg inn å gjort noe annet enn det vi skal. En gang har jeg åpnet døren under vasken på kjøkkenet, det var da rørleggeren sølte vann på gulvet og vi trengte litt papir. 

Anonymkode: 9a87f...bc1

Håper fleste er som deg, for trusene mine får de aldri

Anonymkode: e6ea0...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kl 7 når?  Neste uke, neste måned?  Kan du bytte vakt? Nei, sannsynligvis er det sånn at noen vil snoke eller stjele noe. Jeg hadde aldri godtatt dette fordi jeg har dårlig erfaring . 

Anonymkode: a3f87...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er timebetalt, ingen har lyst til å tilbringe mer tid der enn nødvendig.

Dine ting er ikke spennende.

Anonymkode: 41f2d...0de

Seriøst, jeg regelrett elsker Kvinneguiden til tider. Og kommentarer som denne, er èn av årsakene😂😂😂

Endret av Hannah80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hadde nok bare latt utleier gå inn, så lenge det varsles i god tid. Men litt rart at det ikke passer noen andre dager/ tidspunkt da må jeg si..

Anonymkode: d95d5...7e7

Ikke så veldig rart, når det må passe for både utleier og håndverker. Slike små oppdrag er også typisk noe håndverkere må gjøre innimellom andre større jobber. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det står ikke i noen lov at leieboer må være hjemme når det skal sjekkes opp i noe slikt som ventilasjonsanlegg eller annet. Har du ikke anledning til å være hjemme så betyr det ingenting i slike tilfeller. 

Du sier du har senvakt og kommer sent hjem, og deretter at du har dagvakt og ikke kommer til å være hjemme. Hva er problemet egentlig? Du får stappe pc, pass og annet viktig i sekken og ta med på jobb. Og ja truser og sexleketøy om du frykter for det.

Anonymkode: 8b448...222

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi leier ut leilighet i egen bolig, og har ved et par anledninger måtte ha tilgang til leieboernes enhet. Den ene gangen pga vannlekkasje og den andre pga service på varmepumpe. I begge tilfellene hadde vi eksterne håndverkere inne, og det er i utgangspunktet et puslespill å finne tidspunkt som passer for oss og håndverker. Ved den ene anledningen var ingen hjemme, ved den andre så lå han ene leieboeren og sov. Men han ville at vi bare låste oss inn uten å forstyrre han, så han kunne sove lenger enn til kl 7. Vi er selvfølgelig helt uinteressert i leieboers ting, og er bare i det/de rommene som er aktuelle.

Selv om vi ved flere anledninger har sluppet håndverkere inn i vår del av boligen uten at vi er hjemme, så sørger vi for å være der sammen med håndverker når vi er i utleiedelen. Ikke for at vi tror det skal skje noe, men da som en trygghet for leieboeren. 

Anonymkode: 5d2ee...57e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være klin umulig å få det til å passe for alle, det er ikke noe rart i at de låser seg inn uten at du er der. 

Vi har gjort det flere ganger i vår leilighet og vi er helt fullstendig uinteresserte i leieboers ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

De fleste i turnus må nå opp 6 neste dag etter seinvakt uansett.

Selv nattskift er god nok grunn her. 

Anonymkode: b63e4...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.6.2024 den 14.30):

Kl 7 når?  Neste uke, neste måned?  Kan du bytte vakt? Nei, sannsynligvis er det sånn at noen vil snoke eller stjele noe. Jeg hadde aldri godtatt dette fordi jeg har dårlig erfaring . 

Anonymkode: a3f87...f7d

Har hatt mange håndverkere hjemme når vi ikke har vært hjemme, og har aldri opplevd noe negativt. Vi har ikke alltid kunnet være tilstede når ting har måttet bli gjort på hytta. Da jeg bodde i leilighet i borettslag, og rør, ytterdør og vinduer/terrassedører skulle skiftes, var jeg aldri tilstede, og det var heller ikke ønsket av borettslaget/håbdverkerne. Når vi har hatt arbeidere hjemme sol skal male og sparkle i 1 uke, er det stelt unaturlig å være hjemme. Synd at du har dårlig erfaring, men tipper det må være et engabgstilfelle, ellers er det noe rart! Jeg kjenner ingen som har opplevd noe negativt etter at noen Jar gjort noe hjemme hos dem. 

Anonymkode: 32b5c...566

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri gjort det pga. dårlig erfaring. Jeg stolte på en utleier jeg hadde før og han var ofte innom for å inspisere og fikse diverse. Ble litt paranoid en gang og monterte et lite overvåkingskamera. Fanget han opp på film der han stod og sniffet trusene mine mens han runka. 🤮

Nå eier jeg og slipper å ha sånne ekle folk i huset mitt.

Anonymkode: 790e8...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...