Glenda27 Skrevet 6. juni 2024 #1 Del Skrevet 6. juni 2024 Vet det er å sette det på spissen, men kom akkurat til å tenke på at baptister oppfatter gambling som en synd. Vil de oppfatte pantelotteriet som gambling, eller som veldedighet? Du støtter jo en veldedig organisasjon, men samtidig spiller du også for penger. Er det mer synd enn god dyd, eller motsatt? Igjen, vet det høres dumt ut, men var bare en finurlig tanke som slo meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #2 Del Skrevet 6. juni 2024 Jehovas vitner har heller ikke lov å tippe. De kan bli ekskludert om det blir kjent. Anonymkode: 94911...544 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glenda27 Skrevet 6. juni 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jehovas vitner har heller ikke lov å tippe. De kan bli ekskludert om det blir kjent. Anonymkode: 94911...544 Men vil Pantelotteriet telle som tipping, altså kan de bli kastet ut av å pante og trykke pantelotteri? Eller tells det som veldedighet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
megda Skrevet 6. juni 2024 #4 Del Skrevet 6. juni 2024 det er gambling. du kjøper lodd for teoretisk mulighet for gevinst. det er også dels veldedighet. litt som at røde kors har/hadde mange spillautomater tilgjengelige i Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #5 Del Skrevet 6. juni 2024 Alt lotteri er gambling, uansett hvor inntektene går. Anonymkode: 92a2d...262 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #6 Del Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jehovas vitner har heller ikke lov å tippe. De kan bli ekskludert om det blir kjent. Anonymkode: 94911...544 Men gratis hjelp av Røde Kors vil de gjerne ha når de har gått seg bort på fjellet....eller setter de sin litt til Jehova der også i snøføyka? Anonymkode: 25607...9eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2024 #7 Del Skrevet 6. juni 2024 41 minutter siden, Glenda27 said: Vet det er å sette det på spissen, men kom akkurat til å tenke på at baptister oppfatter gambling som en synd. Vil de oppfatte pantelotteriet som gambling, eller som veldedighet? Du støtter jo en veldedig organisasjon, men samtidig spiller du også for penger. Er det mer synd enn god dyd, eller motsatt? Igjen, vet det høres dumt ut, men var bare en finurlig tanke som slo meg. På hvilken måte? Generalsekretærens lønn var i 2022 ca. 1,3 millioner; den er sikkert mye høyere idag nå som prisene har steget. https://www.panoramanyheter.no/bistandsbransjen-utviklingsbransjen/dette-tjente-norske-bistandstopper-i-2022/353625 Og penger kastes bort på administrasjon: Administrasjon sluker innsamlede midler i Røde Kors https://www.dn.no/samfunn/administrasjon-sluker-innsamlede-midler-i-rode-kors/1-1-1424534 Pantelotteriet er neppe gambling, men det er å kaste penger ut av vinduet; vinnersjansen er minimal, og man subsidierer høye lederlønninger. Anonymkode: 37910...1e3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2024 #8 Del Skrevet 7. juni 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Men gratis hjelp av Røde Kors vil de gjerne ha når de har gått seg bort på fjellet....eller setter de sin litt til Jehova der også i snøføyka? Anonymkode: 25607...9eb Skjerp deg! En stor del av Røde kors finansieres gjennom offentlige tilskudd og meg bekjent betaler jv skatt som alle andre, og ikke bare det, de kan bli eksludert om de med overlegg arbeider svart. Kan du si det samme om din skattemoral? Jeg drikker ikke brus og panter derfor ikke, noe som betyr at jeg ikke indirekte støtte Røde kors gjennom lotteri, og med din logikk betyr det at ikke jeg heller fortjener hjelp når jeg går meg bort på fjellet…..😵💫 Anonymkode: 395e9...63d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 7. juni 2024 #9 Del Skrevet 7. juni 2024 Glenda27 skrev (23 timer siden): Vet det er å sette det på spissen, men kom akkurat til å tenke på at baptister oppfatter gambling som en synd. Vil de oppfatte pantelotteriet som gambling, eller som veldedighet? Du støtter jo en veldedig organisasjon, men samtidig spiller du også for penger. Er det mer synd enn god dyd, eller motsatt? Igjen, vet det høres dumt ut, men var bare en finurlig tanke som slo meg. Det er gambling ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #10 Del Skrevet 8. juni 2024 Det er teknisk sett gambling ja. Dersom du ønsker å støtte feks røde kors er det fullt mulig å donere til dem uten å «risikere» å vinne noe selv. Men dette er vel en relativt smal problemstilling i Norge? Ser dere nevner babtister og J V. Jeg kjenner selv J V som deltar på lokale basarer, så så nøye gjelder nok ikke gambling-forbudet for de fleste… Det handler vel mer om å hindre folk fra å spille seg fra «gård og grunn». Anonymkode: 9510a...ca7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå