AnonymBruker Skrevet 7. juni #181 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så du følger barna dine over alt mellom 7-12/13 år du da? Uhell og ulykker kan skje uavhengig av hvor god barn er på risikovurdering eller hvor forsiktig barnet er. Det er derfor det kalles uhell/ulykke. Anonymkode: 11701...bda Jeg sørger for å gi barna mine opplæring i å sjekke om ting er trygt. Nei, jeg tror ikke jeg sender 12 åringer alene på badetur. Men om 12 åringen min vil hoppe på trampoline hos en kamerat så får han gjøre det altså. Jeg ser ikke problemet med slike ting, som skrevet før, det er farlig å leve, man kan dø av det. Mine barn driver med motocross, de har sikkerhetsutstyr, de er opplært til å kjøre på en bestemt måte. Det er treninger, etc. Men her sitter folk å bekymrer seg for en trampoline. Hvor høy risiko er det for å dø i en bilulykke, andre ulykker? Den trampolinen ser jeg egentlig ikke problemer med. Jeg er i området om barna mine vil på badetur i en alder av 12 år rett og slett pga Stine Sofie. Anonymkode: 71a05...464 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annig Skrevet 7. juni #182 Del Skrevet 7. juni Skader skjer overalt og mange trampolineulykker korrelerer nok også med at det er en gøy aktivitet som barna prioriterer forran tegning eller å klatre i trær. Om man ser ulykker opp mot hvor mange som hopper på trampoline og hvor ofte, er jeg usikker om tallet på skader egentlig er så høyt... Ikke sjekket kilder, men et perspektiv jeg tror det kan være en sannhet i. Hadde personlig heller vært strengere på antall folk på trampolinen samtidig og at sko blir tatt av osv. enn å ikke ha trampoline. Vi har hatt trampoline i over 20 år, uten sikkerhetsnett i minst 15 av dem, og ingen ulykker, så det er ikke sånn at man er garantert skade om man anskaffer oss en trampoline 🙊 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #183 Del Skrevet 7. juni Ågud🤦♀️ Får barna spille fotball, stå på slalom, ake, klatre i trær? Anonymkode: 30f12...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 7. juni #184 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Da høres det ut som om dere har gjort det dere kan for å begrense skadeomfanget. De jeg sikter til er de som lar barna herje vilt uten tilsyn og uten å følge noen regler 😊 Anonymkode: f7139...044 Vel jobber bla med HMS så tar det inn i familiehverdagen. Men det jeg ser er at flere naboer kjøper sikrere trampoliner når de skifter ut gamle. Ett lite NB husk å skifte nett pr ca 2 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysharen Skrevet 7. juni #185 Del Skrevet 7. juni Har ikke statistikk til å underbygge dette, men tror barn gjør mye som er like farlig. Feks sykle, stå på ski, ake, krysse veien uten å se seg for osv. Vi hadde trampoline før det ble vanlig med sikkerhetsnett. Og ja, vi slo oss mye. Datt utenfor med hodet først så neseblodet spruta, skalla og fikk donaldkuler, husker en knakk en finger og sikkert mye mer... Men vi datt på sykkel og. Styggeste ulykken jeg var vitne til var på akebrett, med to knekte bein... Men er ikke dette sånt vi lærer av? Barn må vel få lov til å slå seg litt? Jeg ville heller bedt de være forsiktige, brukt sikkerhetsnett, og generelt satt noen regler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #186 Del Skrevet 7. juni Har tre barn og ingen store skader som har krevd besøk hos legen pga trampoline. Har derimot et barn som har brukket ei arm på tur i skogen, en fot i et lekenett på skolen og fått slått ut to tenner i en akeulykke. Det andre barnet måtte operere etter fall i slalåmbakken hvor det skjærte seg opp på kanten av skia. Det har i tillegg hatt et par turer på legevakten i forbindelse med skader som har oppstått under lek i skoletiden. Og sistemann har falt x antall ganger på sykkel, sparkesykkel, sydd kne, panne og brukket arm. En meget klumsete og passe uheldig gutt som stadig har vært på feil sted, til feil tid 😅 Men på trampolina har de jaggu holdt seg trygge! Og jeg vil heller ha barn som er ute å utforsker verden og "lever", fremfor å sitte foran en skjerm. De har vært stuptrøtte på kveldene og aldri hatt noe problemer med å legge dem. Mobiler og skjerm har vært lite problematisk hos oss. Anonymkode: 2f8f5...4a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jucey Skrevet 8. juni #187 Del Skrevet 8. juni En venninne fikk ikke hoppe på trampoline som liten, siden foreldrene var redd hun skulle skade seg, dette gjaldt andre helt vanlige barneaktiviteter også. I dag sliter hun med sterk helse angst. Ikke bra når foreldrene skal forhindre alt som er «farlig». Å skade seg er en del av livet det også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #188 Del Skrevet 8. juni On 6/6/2024 at 2:44 PM, AnonymBruker said: Populært argument dette. Som jeg nevnte for en annen så er det flere skader på trampoline enn sykkel. Sønnen vår sykler med hjelm og under oppsyn. Dessuten er sykkel et fremkomstmiddel som for mange er nødvendig så jeg synes ikke det er helt sidestilt med trampoline. Anonymkode: f7139...044 Det rapporteres 140-180 skader til politiet årlig, som gjelder sykkelulykker med barn. Tallet for sykkelulykker som involverer barn er 10 ganger høyere og involverer mange som ikke søker medisinsk hjelp eller får mildere skader som ikke rapporteres til politiet. Det rapporteres om 6-7000 trampolineskader hos barn årlig. Og mørketall er nok betydelig. Så det er nok ikke helt likestilt nei, som du sier. Anonymkode: 42c6a...cda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #189 Del Skrevet 8. juni Jucey skrev (3 timer siden): En venninne fikk ikke hoppe på trampoline som liten, siden foreldrene var redd hun skulle skade seg, dette gjaldt andre helt vanlige barneaktiviteter også. I dag sliter hun med sterk helse angst. Ikke bra når foreldrene skal forhindre alt som er «farlig». Å skade seg er en del av livet det også. to random ting som har null sammenheng. Hva er poenget ditt? Anonymkode: 08279...b1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #190 Del Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hva folk ser på som uvettig bruk er ganske forskjellig. Her hoppes det flere samtidig, de får ta salto (både bakover og fremover), ikke følger vi med når de er på trampolinen heller. VI mener ikke dette er uvettig bruk, men normal bruk. Ungene lærer å ta hensyn når de hopper (som å ikke hoppe når noen tar salto, eller ikke hoppe helt ved siden av hverandre). Anonymkode: 5d7e2...6d9 Ja, det kan du si, men det helsmyndighetene fraråder tenker jeg er et fint utgangspunkt. At folk velger å ikke ta hensyn til disse anbefalingene får være opp til dem, men å fremstille det som at det er opp til hver enkelt å definere uvettig bruk når det er klare anbefalinger blir for dumt. Anonymkode: f7139...044 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #191 Del Skrevet 8. juni 11 hours ago, Lysharen said: Har ikke statistikk til å underbygge dette, men tror barn gjør mye som er like farlig. Feks sykle, stå på ski, ake, krysse veien uten å se seg for osv. Vi hadde trampoline før det ble vanlig med sikkerhetsnett. Og ja, vi slo oss mye. Datt utenfor med hodet først så neseblodet spruta, skalla og fikk donaldkuler, husker en knakk en finger og sikkert mye mer... Men vi datt på sykkel og. Styggeste ulykken jeg var vitne til var på akebrett, med to knekte bein... Men er ikke dette sånt vi lærer av? Barn må vel få lov til å slå seg litt? Jeg ville heller bedt de være forsiktige, brukt sikkerhetsnett, og generelt satt noen regler. Det barnet som knakk begge beina i akebakken, hva lærte det barnet tenker du? Så dramatiske skader tenker jeg at det må være helt normalt å forsøke å unngå, det er ikke det samme som "å få lov å slå seg litt". Med å få lov å slå seg tenker jeg skrubbsår og blåmerker ikke knekte bein, utslåtte tenner og hjernerystelse.. det er skader som potensielt kan gi livsvarige mén... Anonymkode: 1bcc6...73e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 8. juni #192 Del Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hva folk ser på som uvettig bruk er ganske forskjellig. Her hoppes det flere samtidig, de får ta salto (både bakover og fremover), ikke følger vi med når de er på trampolinen heller. VI mener ikke dette er uvettig bruk, men normal bruk. Ungene lærer å ta hensyn når de hopper (som å ikke hoppe når noen tar salto, eller ikke hoppe helt ved siden av hverandre). Anonymkode: 5d7e2...6d9 Det er uvettig bruk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #193 Del Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det rapporteres 140-180 skader til politiet årlig, som gjelder sykkelulykker med barn. Tallet for sykkelulykker som involverer barn er 10 ganger høyere og involverer mange som ikke søker medisinsk hjelp eller får mildere skader som ikke rapporteres til politiet. Det rapporteres om 6-7000 trampolineskader hos barn årlig. Og mørketall er nok betydelig. Så det er nok ikke helt likestilt nei, som du sier. Anonymkode: 42c6a...cda Men sykkelulykker som involverer barn som rapporteres til politiet er der det er bil involvert i tillegg. Trampolineulykker rapporteres ikke til politiet. Jeg ser ikke helt relevansen i innlegget ditt? Anonymkode: cb900...a0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #194 Del Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det barnet som knakk begge beina i akebakken, hva lærte det barnet tenker du? Så dramatiske skader tenker jeg at det må være helt normalt å forsøke å unngå, det er ikke det samme som "å få lov å slå seg litt". Med å få lov å slå seg tenker jeg skrubbsår og blåmerker ikke knekte bein, utslåtte tenner og hjernerystelse.. det er skader som potensielt kan gi livsvarige mén... Anonymkode: 1bcc6...73e Lærte seg hvor det ikke er smart å ake, f.eks. Knekte bein og utslåtte tenner kan man få av alt. Hvis du skal unngå så alvorlige skader, kan du ikke gå i trappa en gang. For du kan dette ned. Anonymkode: cb900...a0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 8. juni #195 Del Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ja, det kan du si, men det helsmyndighetene fraråder tenker jeg er et fint utgangspunkt. At folk velger å ikke ta hensyn til disse anbefalingene får være opp til dem, men å fremstille det som at det er opp til hver enkelt å definere uvettig bruk når det er klare anbefalinger blir for dumt. Anonymkode: f7139...044 Det står til og med på trampolinene 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #196 Del Skrevet 8. juni On 6/6/2024 at 2:30 PM, AnonymBruker said: Bare så det er sagt så elsker jeg trampoline og skjønner godt at folk kjøper det, men jeg lurer på om folk ikke er klare over hvor mange som skader seg på trampoline? Anonymkode: f7139...044 Eier du eller kjører du bil i det daglige? Buss? Krysser du noen gang noen veier til fots? Bader du noen gang? Flyr du? Går du opp og ned trapper? Anonymkode: 59c03...c0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #197 Del Skrevet 8. juni 1 hour ago, AnonymBruker said: Lærte seg hvor det ikke er smart å ake, f.eks. Knekte bein og utslåtte tenner kan man få av alt. Hvis du skal unngå så alvorlige skader, kan du ikke gå i trappa en gang. For du kan dette ned. Anonymkode: cb900...a0a Det er et idiotisk argument. Jeg løper ikke ned steintrapper dekket av is med glatte pensko med åpne lisser for eksempel, nettopp for å unngå alvorlige skader pga fall i trapp. Jeg går heller ikke over veien uten å se meg for uten refleks og med headset på hodet. Jeg basehopper ikke med begrunnelsen at "man kan jo dø hjemme også". Jeg kjører ikke bil langt over fartsgrensen uten bilbelte. Det er lov å minimere risiko der man kan og forsøke å unngå alvorlige skader. At uforutsette ulykker som bare er uflaks kan skje også i vanligvis ufarlige sitasjoner er ikke noe argument for å droppe alle sikkerhetstiltak når man driver med aktivitet eller der det finnes sikkerhetstiltak. Anonymkode: 1bcc6...73e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #198 Del Skrevet 8. juni 1 hour ago, AnonymBruker said: Lærte seg hvor det ikke er smart å ake, f.eks. Knekte bein og utslåtte tenner kan man få av alt. Hvis du skal unngå så alvorlige skader, kan du ikke gå i trappa en gang. For du kan dette ned. Anonymkode: cb900...a0a Og - nå vet ikke jeg hvorfor dette barnet knakk beina hva slags ulykke det var. Men om barnet akte et sted som voksne med normal risikovurdering (ikke alle som har det...) kunne sagt ifra på forhånd om at var farlig, så tenker jeg det hadde vært bedre om barnet ble fortalt det at der må du ikke ake, eller dette må du tenke på før du aker, og så akte et annet sted. Ikke alle må oppleve ting selv for å klare å lære. Vi er mange her ute som allerede fra barndom klarte å høre på andre som visste bedre og unngå unødvendige skader. De fleste syklet vel med hjelm som barn og måtte ikke falle av og slå på seg hjernerystelse før de skjønte at det var en god ide... Og alle de barna som knekker beina fordi de aker sammen med voksne, lurer på hva de lærte. De voksne lærte kanskje at det var dumt å ta den risikoen men det var barna som tok støyten. Og om de voksne hadde satt seg litt inn i akesikkerhet så hadde de visst at det er farlig og kanskje droppet å ake på brettet med barna. Anonymkode: 1bcc6...73e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #199 Del Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Eier du eller kjører du bil i det daglige? Buss? Krysser du noen gang noen veier til fots? Bader du noen gang? Flyr du? Går du opp og ned trapper? Anonymkode: 59c03...c0b når vi kjører bil, bruker vi sikkerhetstiltak som bilbelte, fartsbegrensning, vikeplikt og alle de teknologiske sikkerhetsmekanismene en ny bil har. Som regel bruker vi bilen til nødvendige ærend, ikke lek. Buss er 170 ganger tryggere enn bil, så det er vanskelig å forstå hvor du vil med det eksemplet. Tviler på at du vet det selv. Når vi krysser veien til fots, ser vi oss for, og vi spretter ikke over i en stor flokk som beveger seg ukontrollert og uten blikk på omgivelsene. Elendig sammenligning. Fly? seriøst? du mener at flypassasjerer ender på legevakten i sammenlignbare tall? Disse whataboutismargumentene er så dumme. Dumskap. Anonymkode: 08279...b1c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #200 Del Skrevet 8. juni Maleficenta skrev (2 timer siden): Det er uvettig bruk Nei det er det vel ikke Anonymkode: ca03e...42b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå