AnonymBruker Skrevet 7. juni #141 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som med andre aktiviteter, så snakker du med ungene dine om hvordan de skal utføre aktiviteten, og eventuelt hva de må passe seg for. Drar de i slalåmbakken så forteller du at de skal sitte ordentlig på heisen, og ikke kjøre utenfor løypene grunnet tre som står der. Sykler de, så snakker du om trafikken og ikke gjøre for mye sprell på sykkelen. Er ikke noe annerledes med trampoline; ikke hopp ut for mye på kantene, og er dere mange, så får dere vente på tur, og hoppe 2-3 om gangen (stor trampoline). Anonymkode: 20c4f...e3d Det jeg har observert er nettopp at folk ikke har noen begrensninger og heller ikke følger med. Det er disse jeg silter til. Anonymkode: f7139...044 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #142 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det jeg har observert er nettopp at folk ikke har noen begrensninger og heller ikke følger med. Det er disse jeg silter til. Anonymkode: f7139...044 OK. Men da kan vi snu debatten litt. Det er sjelden at trampolinen i seg selv er problemet. Det er uvettig bruk i strid med alle advarsler som er problematikken. Anonymkode: 20c4f...e3d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #143 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hadde trampoline hele min barndom uten å ta noe skader av det. Dere som er så redde, dere dropper bilkjøring regner jeg med? Anonymkode: 71a05...464 Jeg ville aldri latt barnet mitt sitte på i noens bil om jeg ikke var trygg på at de kjørte forsvarlig og at barnet var forsvarlig sikret. Bil er et nødvendig framkomstmiddel og alle er klare over riskioen ved bilkjøring. Hadde man ikke trengt bil hadde vi ikke brukt det heller (i den grad vi gjøri dag). Når man kjører tar man forholdsregler. Man følger trafikkreglene, kjører saktere om det er glatt eller dårlig føre. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når man kjører bil, er man jo i bilen og har kontroll på at barn sitter forsvarlig sikret? Det er det at ting lett kommer ut av kontroll med trampoline, ts reagerer på. Anonymkode: 2a2ed...ee2 Takk for at du skjønner poenget mitt! Anonymkode: f7139...044 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #144 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): OK. Men da kan vi snu debatten litt. Det er sjelden at trampolinen i seg selv er problemet. Det er uvettig bruk i strid med alle advarsler som er problematikken. Anonymkode: 20c4f...e3d Ja, såvidt jeg vet har jeg ikke sagt noe annet. Og som jeg skriver i hovedinnlegget. Er ikke folk klare over risikoen? Jeg observerer uforsvarlig lek nesten hver eneste dag på sommerhalvåret. Det er veldig mange som har svart i denne tråden som lar barna sine bruke den uvettig og som forsvarer det. Anonymkode: f7139...044 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #145 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, såvidt jeg vet har jeg ikke sagt noe annet. Og som jeg skriver i hovedinnlegget. Er ikke folk klare over risikoen? Jeg observerer uforsvarlig lek nesten hver eneste dag på sommerhalvåret. Det er veldig mange som har svart i denne tråden som lar barna sine bruke den uvettig og som forsvarer det. Anonymkode: f7139...044 Joda, men en hver debatt på KG lever sitt eget liv. Diskusjonen ble vel mer trampoline eller ikke. At debatten ble slik har nok noe med HI å gjøre. Dessuten er det å ha egen trampoline en fordel i forhold til å passe på, samt lage regler for hva som er grei bruk av den. Anonymkode: 20c4f...e3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #146 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Når man kjører bil, er man jo i bilen og har kontroll på at barn sitter forsvarlig sikret? Det er det at ting lett kommer ut av kontroll med trampoline, ts reagerer på. Anonymkode: 2a2ed...ee2 Hvor mange bilulykker skjer det årlig og hvor mange av de bilulykkene er med barn? Hvor mange ulykker er det med barn på sykkel, klatre, evt andre hverdagslige ting? Hvor mange barn dør eller blir skadet av helt vanlige ting hver dag? Noen tåler ikke narkose, men det visste ingen før barna var i operasjon. Visste du at det er farlig å leve? Man kan dø av det. Anonymkode: 71a05...464 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #147 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg ville aldri latt barnet mitt sitte på i noens bil om jeg ikke var trygg på at de kjørte forsvarlig og at barnet var forsvarlig sikret. Bil er et nødvendig framkomstmiddel og alle er klare over riskioen ved bilkjøring. Hadde man ikke trengt bil hadde vi ikke brukt det heller (i den grad vi gjøri dag). Når man kjører tar man forholdsregler. Man følger trafikkreglene, kjører saktere om det er glatt eller dårlig føre. Takk for at du skjønner poenget mitt! Anonymkode: f7139...044 Det spiller ingen rolle hvordan du kjører og hvor pent du kjører når det finnes så mange idioter på veien. Anonymkode: 71a05...464 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 7. juni #148 Del Skrevet 7. juni Jeg tipper at de fleste trampoline ulykker skyldes uforsvarlighet, har selv sett trampoliner rundt der nettet burde skiftes ut, hope 4-6 barn på en trampoline burde og unngås. Jeg tror det betyr veldig lite for deg at trampoline gir mer skader enn sykkel om barnet ditt skade seg alvorlig på sykkel, nå har ikke jeg sett noe sammenligning men leste at 5-600 barn skader seg på sykkel vært år. Skal vi surre alle barna inn i bobleplast og plassere de foran skjermen? Tar du som foreldre forholdsregler så går det som regel godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #149 Del Skrevet 7. juni Sykling, skateboard, rollerblades, skøyter, aking, ski og selv fotball, friidrett og tarzantikken, leking i taujungelen på skolen osv., er dette også "kjenner ikke folk til risikoen eller bryr de seg ikke?"? Hva med løping...? Kusina mi knakk ryggen i aking. Jeg ødela knærne på sykkeltur, traff en stein som klarte å "hukke fast" hjulet, så det ble ståstopp, og jeg ble kasta av. All hud ble revet av og kneskålene på begge beina var synlige. Har den i dag stygge arr og trangt arrvev som gjør det vanskelig å bøye knærne uten smerter og følelse av at huden rakner. Hjelmen var det bare smuler igjen av, og det var mye skader overalt, arr selv den dag i dag. Jeg brakk armen på langrennstur da jeg var ti. Beinet sto rett ut av huden... En kompis fikk slått ut flere tenner da han løp og falt. Helt ordinær løping under lek. Samme kompis løp i et fotballnett da vi spilte fotball, og fikk et av repene inn i munnen og rev opp munnvikene og røk tungestrengen. Samme kompis slo seg også på trampoline da han landa feil - ingen sikkerhetsnett - og fikk et sabla blåmerke på leggen som gjorde vondt i ukevis. Mi datter snubla i ei steintrapp på ferie. Hun skrapte opp hele leggen, akilleshælene, ryggen og knærne. Det var mye blod og stygge sår for et så "uskyldig" fall. Det skal så innmari lite til, og ulykker skjer hele tida! Anonymkode: 95615...0e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #150 Del Skrevet 7. juni 10 hours ago, AnonymBruker said: Tror ikke det er mange radiografer som har trampoliner heller. Anonymkode: 6ce59...1a1 Jeg kjenner flere til radiografer og akuttleger med trampoline. Anonymkode: 82437...674 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #151 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Joda, men en hver debatt på KG lever sitt eget liv. Diskusjonen ble vel mer trampoline eller ikke. At debatten ble slik har nok noe med HI å gjøre. Dessuten er det å ha egen trampoline en fordel i forhold til å passe på, samt lage regler for hva som er grei bruk av den. Anonymkode: 20c4f...e3d Joda, skjønner at jeg kanskje ikke var tydelig nok i HI og så eskalere tråden som den så ofte gjør. Sant nok at man i større grad kan regulere bruken på egen plen, men mtp det jeg ser i nabolaget tror jeg det blir vanskelig å få andre barn til å følge de reglene vi ville hatt hvis de er vant til å få ture på hjemme hos seg selv. Anonymkode: f7139...044 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #152 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det spiller ingen rolle hvordan du kjører og hvor pent du kjører når det finnes så mange idioter på veien. Anonymkode: 71a05...464 Selvsagt spiller det noen rolle hvordan jeg kjører 😅 For en merkelig ting å si. Er det ikke større sjanse for å krasje hvis jeg også kjører uforsvarlig? Ja, det er mange som kjører uforsvarlig og som jeg presiser er det absolutt en risiko ved å kjøre, derfor tar folk forholdsregler når de kjører. Og som jeg påpeker er bil et nødvendig fremkomstmiddel for de alle fleste Anonymkode: f7139...044 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #153 Del Skrevet 7. juni Hololo skrev (48 minutter siden): Jeg tipper at de fleste trampoline ulykker skyldes uforsvarlighet, har selv sett trampoliner rundt der nettet burde skiftes ut, hope 4-6 barn på en trampoline burde og unngås. Jeg tror det betyr veldig lite for deg at trampoline gir mer skader enn sykkel om barnet ditt skade seg alvorlig på sykkel, nå har ikke jeg sett noe sammenligning men leste at 5-600 barn skader seg på sykkel vært år. Skal vi surre alle barna inn i bobleplast og plassere de foran skjermen? Tar du som foreldre forholdsregler så går det som regel godt Jeg presiserer flere ganger at det er snakk om uvettig bruk av trampolina, som jeg ser overalt. Jeg ønsker heller ikke at sønnen min skal skade seg alvorlig på sykkel og er derfor nøye med sikkerhet når det kommer til sykling også 😊 Fall og knall skjer. Det er helt greit, men å gjøre det man kan for å unngå hodeskade og utslåtte tenner er for meg helt naturlig. Anonymkode: f7139...044 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #154 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Sykling, skateboard, rollerblades, skøyter, aking, ski og selv fotball, friidrett og tarzantikken, leking i taujungelen på skolen osv., er dette også "kjenner ikke folk til risikoen eller bryr de seg ikke?"? Hva med løping...? Kusina mi knakk ryggen i aking. Jeg ødela knærne på sykkeltur, traff en stein som klarte å "hukke fast" hjulet, så det ble ståstopp, og jeg ble kasta av. All hud ble revet av og kneskålene på begge beina var synlige. Har den i dag stygge arr og trangt arrvev som gjør det vanskelig å bøye knærne uten smerter og følelse av at huden rakner. Hjelmen var det bare smuler igjen av, og det var mye skader overalt, arr selv den dag i dag. Jeg brakk armen på langrennstur da jeg var ti. Beinet sto rett ut av huden... En kompis fikk slått ut flere tenner da han løp og falt. Helt ordinær løping under lek. Samme kompis løp i et fotballnett da vi spilte fotball, og fikk et av repene inn i munnen og rev opp munnvikene og røk tungestrengen. Samme kompis slo seg også på trampoline da han landa feil - ingen sikkerhetsnett - og fikk et sabla blåmerke på leggen som gjorde vondt i ukevis. Mi datter snubla i ei steintrapp på ferie. Hun skrapte opp hele leggen, akilleshælene, ryggen og knærne. Det var mye blod og stygge sår for et så "uskyldig" fall. Det skal så innmari lite til, og ulykker skjer hele tida! Anonymkode: 95615...0e4 Du har hatt en mer voldsom barndom enn meg i hvert fall 😅 Anonymkode: f7139...044 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #155 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor mange bilulykker skjer det årlig og hvor mange av de bilulykkene er med barn? Hvor mange ulykker er det med barn på sykkel, klatre, evt andre hverdagslige ting? Hvor mange barn dør eller blir skadet av helt vanlige ting hver dag? Noen tåler ikke narkose, men det visste ingen før barna var i operasjon. Visste du at det er farlig å leve? Man kan dø av det. Anonymkode: 71a05...464 Dette fordummer debatten synes jeg. Det er for de fleste ikke så viktig å ha trampoline at man sammenligner det med en operasjon? Men siden du først tar det eksemplet, ved operasjoner så følger man svært strenge regler blant annet for å forhindre smitte. Helspersonell som er eksperte på anestesi observerer barnet. Hvis ingen fulgte med på barnets reaksjon på narkosen, så ville selvfølgelig flere ha dødd. Anonymkode: 2a2ed...ee2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #156 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette fordummer debatten synes jeg. Det er for de fleste ikke så viktig å ha trampoline at man sammenligner det med en operasjon? Men siden du først tar det eksemplet, ved operasjoner så følger man svært strenge regler blant annet for å forhindre smitte. Helspersonell som er eksperte på anestesi observerer barnet. Hvis ingen fulgte med på barnets reaksjon på narkosen, så ville selvfølgelig flere ha dødd. Anonymkode: 2a2ed...ee2 Helt enig. Folk trekker frem ting som er nødvendig (operasjon, bilkjøring, sykkel, turer i skog og mark) med trampolinehopping. Og ja, trampoline er både gøy og gjør at barna leker mer aktivt enn ved å se på tv, men det er heller ikke sånn at det er det ene eller det andre. Det er viktigere for meg at sønnen min blir trygg og stødig på sykkel og lærer seg trafikkreglene (tilpasset hans alder) enn at han får hoppe på trampoline hver eneste dag. Virker som om folk tror at fordi jeg kommer til å være litt restriktiv når det kommer til trampolinehopping så lar jeg ham sitte inne og se på tv hele dagen fordi jeg er redd for skrubbsår 🤷♀️ Anonymkode: f7139...044 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #157 Del Skrevet 7. juni Risikoen for alvorlige skader og død er lav. Effekten på fysisk og psykisk helse ved å være i lystbetont aktivitet er god. Den type herjelek kan også være med å skape robuste barn. Så for min del vil jeg ikke la den minimale risikoen ødelegge. Mindre skader som et armbrudd eller et ufarlig kutt hører barndommen til. Mamma til tre/sykehuslege Anonymkode: 1f9b0...893 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #158 Del Skrevet 7. juni Jeg kan ta et eksempel på det jeg synes er uvettig bruk. I barnehagen og skolen her, så er det fullstendig normalisert at de spiser godteposen på trampolinen. Det er selvfølgelig sjelden det går galt, men jeg tenker at sånt er unødvendig fordi det er så lett å forhindre. Jeg vil ikke stå som ansvarlig for at ungene stikker hverandre i øynene med kjærlighet på pinne eller setter tyggisen fast i halsen, så de får ikke lov til det hjemme hos oss. De får heller ikke hoppe med harde leker eller vannspreder (glatt), selv om "alle andre" får lov. Jeg skjønner hva ts mener fordi at når de er vant med at noe er helt vanlig og har klare forventninger om at de kan gjøre dette hos andre også, så må man inn og være litt streng kjerring og minne de på at vi har andre regler. Jeg mener likevel at det er verdt å ha trampoline men man må passe på, for små barn glemmer. Og når de blir større, så vil de tøffe seg. Anonymkode: 2a2ed...ee2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #159 Del Skrevet 7. juni Du får sy inn puter under armene på ungen og rulle hen inn i bobleplast 😁 Anonymkode: d391a...8a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #160 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får sy inn puter under armene på ungen og rulle hen inn i bobleplast 😁 Anonymkode: d391a...8a2 Ikke vær dum. Ts snakker om uvettig bruk. Anonymkode: 2a2ed...ee2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå