Gå til innhold

Trampoline - kjenner ikke folk til risikoen eller bryr de seg ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sinsiew skrev (1 time siden):

Tål det? 🤣 Du poster på en offentlig forum. Da kommer folk til å si imot argumenter som ikke holder vann. 

En annen skoletannlege kunne godt sagt noe helt annet.. 

det tviler jeg sterkt på.

https://www.tannlegetidende.no/journal/2021/5/m-1953/Trampolineulykker_går_hardt_utover_tenner?noLog=1

https://www.forskning.no/skader-tennene-pa-trampoline/1035368

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17906413/trampolineulykker-gar-hardt-utover-tenner?publisherId=17846751

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/skader-tennene-pa-trampolinen-1.12924265

La barna leke

Ifølge tall IF skadeforsikring har innhentet for årene 2010 og 2011 viser at 28 prosent av skadene på barn opp til 13 år, kom gjennom lek ute. Deretter kommer lek inne og sykkeluhell, begge med 17 prosent av skadene.

Hele 73 prosent av alle hendelsene var tannskader.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/07/11/154969/norske-barn-leker-sa-tennene-fyker

Anonymkode: 08279...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine får hoppe på trampoline. De får også klatre i trær, og plutselig sitter de der 5-7 meter over bakken og vinker til oss, DET tror jeg egentlig er mer risikabelt altså..

Anonymkode: 9e7f1...691

Jeg synes ikke det er helt sammenlignbart med treklatring. Selvsagt kan barnet skade seg alvorlig når de klatrer i trær, men vil tro barna dine har øvd mye på klatring. Først på møbler, så på lekestativ, så i et tre i hagen og så videre til de klatret i det høyeste trærne. Og jeg tviler også på at du lar dem herje rundt oppe i treet? Kaste seg fra tretopp til tretopp? De fleste barn har ganske god kontroll når de klarer nettopp fordi de har hatt mye øvelse. Sønnen min kommer også til å få klatre i trær, men kommer ikke til å slippe ham i det høyeste treet første gang han klatrer.

På trampoline med mange barn (som girer hverandre opp) har de mye mindre kontroll og trenger på samme måte som med treklatring, råd, veiledning og grenser fra foreldrene.

Anonymkode: f7139...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er man i nærheten så passer man jo gjerne på at det ikke blir for vilt. At de ikke er for mange på trampolina samtidig, tar med seg leker eller tar salto. 

Nå legger du ord i munnen min.  I hovedinnlegget skriver jeg at folk lar barna herje uten tilsyn. Har aldri skrevet at jeg ikke fatter at folk lar ungene hoppe på trampoline. Det er ikke noe vits å prøve å føre en samtale med folk som vrir ordene for å passe sine argumenter. 

skal de ikke kunne ta salto på trampolinen?

Ts her. Mulig jeg var uklar i hovedinnlegget, selv om jeg spesifikt skriver at det handler om herjing uten tilsyn, men la meg utdype. Jeg snakker om at folk lar barna leke voldsomt uten forholdsregler og uten tilsyn. Som lar barna være mange som hopper samtidig, som tar salto og som tar med seg ting inn i trampolinen. Dette ser jeg overalt i nabolaget, hos folk jeg kjenner og flere andre steder. 

—-// —- 

Så kall med gjerne hysterisk fordi jeg mener man bør passe på barna når de hopper på trampoline og for at vi ikke ønsker å trampoline i hagen. Det er helt greit 😊

i nabolaget her er det to naboer med trampoline. Det ene huset har naziregler for hopping, det andre huset er det mer lov til fri lek.. 

der det er naziregler for hopping sitter han ene stakkaren alene på trampolinen mens han ser over til naboen hvor alle nabobarna er og hopper og koser seg uten at voksne styrer leken. Man ser godt hvor han helst skulle vært…

Anonymkode: 5d7e2...6d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Luksusbia said:

Er så takknemlig for en barndom med trampoline uten nett, sykkel, speider med kniv, snowboard og slalom. Ja, jeg har fått en hjernerystelse og brukket en arm, men det gikk over. Stakkars dagens unge sier jeg. Ts får skaffe barnet en smartmobil og klokke sp det kan overvåkes døgnet rundt da

For en rar ting å være takknemlig for. Trampoline med nett fungerer helt likt som uten men kanskje man slipper den hjernerystelsen eller ennå verre skader eller død. Tenker de ikke er like takknemlige de som sitter der ute i rullestol fordi de datta av trampolinen og knakk nakken før nett ble vanlig. For ja de finnes.

Jeg skulle ønske det var nett da jeg var ung og er glad jeg ikke skadet meg på trampoline. Nå hoppet vi også lite da, det var ikke så veldig utbredt med trampoline jeg kjente vel ingen som hadde det før jeg var over 13. Jeg drev med risikofylte idretter feks sprangridning, men vi sikret så godt som mulig og det var lite skader blant de jeg kjente, likevel vet jeg jo at det og det andre jeg drev med er idretter med potensielt alvorlige skader om det først går galt. Derfor brukte vi hjelm og annet sikkerhetsutstyr og hadde feks rutiner i stallen for å omgås hestene på tryggest mulig måte. Det hindret oss ikke i å ha det gøy.

Anonymkode: 1bcc6...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

skal de ikke kunne ta salto på trampolinen?

i nabolaget her er det to naboer med trampoline. Det ene huset har naziregler for hopping, det andre huset er det mer lov til fri lek.. 

der det er naziregler for hopping sitter han ene stakkaren alene på trampolinen mens han ser over til naboen hvor alle nabobarna er og hopper og koser seg uten at voksne styrer leken. Man ser godt hvor han helst skulle vært…

Ikke i følge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredsskap: De hyppigste alvorlige skadene er albuebrudd, men den mest fryktede er faren for alvorlige nakkeskader ved utføring av salto på trampoline, skriver DSB.

Videre sier de følgende: 

• Voksne bør vurdere ferdighet og følge med når barn hopper Definer klare regler for antall barn samtidig på trampolinen. Det ideelle er kun én.
  • Vær oppmerksom på at faren for skader øker med økende antall personer på trampolinen samtidig og særlig ved ulik vekt mellom deltagerne
  • For å forhindre at barn bruker trampolinen når voksne ikke er tilstede, bør den dekkes til med en presenning når den ikke er i bruk

https://nhi.no/familie/barn/unnga-skader-pa-trampoline)

At mange voksne velger å se bort i fra råd fra myndighetene og fagfolk vil jeg si vitner mer om at de eruansvarlige voksne enn at de som faktisk følger dem er hysteriske naziforeldre.

Selvsagt vil barn helst være der det ikke er voksne som blander seg inn og styrer leken. Sønnen vår vil helst ikke ha på seg hjelm når han sykler og hater at han må ha på bilbelte i bilen. Hadde det vært opp til ham hadde han fått hoppet ned fra balkongen vår og kastet seg ut i elva når strømmen er stri. Noen ganger bør foreldre har regler for lek for å verne om barna. Det øyeblikket et av barna hos naboen din skader seg alvorlig skal du se at de andre foreldrene plutselig ikke ønsker at barna skal få leke der uten tilsyn av voksne likevel. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For en rar ting å være takknemlig for. Trampoline med nett fungerer helt likt som uten men kanskje man slipper den hjernerystelsen eller ennå verre skader eller død. Tenker de ikke er like takknemlige de som sitter der ute i rullestol fordi de datta av trampolinen og knakk nakken før nett ble vanlig. For ja de finnes.

Jeg skulle ønske det var nett da jeg var ung og er glad jeg ikke skadet meg på trampoline. Nå hoppet vi også lite da, det var ikke så veldig utbredt med trampoline jeg kjente vel ingen som hadde det før jeg var over 13. Jeg drev med risikofylte idretter feks sprangridning, men vi sikret så godt som mulig og det var lite skader blant de jeg kjente, likevel vet jeg jo at det og det andre jeg drev med er idretter med potensielt alvorlige skader om det først går galt. Derfor brukte vi hjelm og annet sikkerhetsutstyr og hadde feks rutiner i stallen for å omgås hestene på tryggest mulig måte. Det hindret oss ikke i å ha det gøy.

Amen!

Det er så komisk med alle disse som kom seg gjennom barndommen med livet i behold og uten varige mén som kritiserer alle nye sikkerhetstiltak fordi "jeg overlevde jo som barn og jeg tok ikke skade av det". Jeg er kjempeglad det er mer fokus på barns sikkerhet enn da vi vokste opp. Selvsagt er det noen folk som beskytter barna sine for mye, men det var det nok på 70-, 80- og 90-tallet også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som jeg har skrevet flere steder i tråden har jeg en veldig lite barn. Så ja jeg følger faktisk med på hva han gjør. Selvsagt kommer han til å få leke fritt og kose seg uten at jeg skal stå over og passe på når han blir eødre. Og i motsetning til hva folk her ser ut til å tro så får han både herje og leke masse viltre leker. Han får skrubbsår på bena og slår sett titt og ofte. Det er mange her som tror det er alt eller ingenting. 

Jeg skriver at vi ikke kommer til å kjøpe trampoline, men sier ikke at vi ikke kommer til å la ham hoppe hos andre, men da kommer vi enn så lenge til å følge godt med og ta forholdsregler. Det er det fryktelig mange som ikke gjør.

Ja du skriver dette, men samtidig så legger du en bedrevitende holding over det når du oppriktig lurer på om foreldre ikke VET om risikoene eller om de ikke BRYR seg.. 

At dere velger å ikke kjøpe trampoline er noe helt annet enn at man ikke lar barnet hoppe i det hele. Så det folk reagerer på er holdningene du fremlegger i begynnelsen. 

Er det én ting foreldre er fullstendig klar over er at verden er full av farer for barna våre. Det er ganske lite de kan gjøre som IKKE inneholder en viss risiko for skade.  Helt normalt at foreldre har katastrofetanker rundt skader for barna sine - men man kan ikke overføre disse til barna. Det vil ikke være sunt for barnet verken som barn eller voksen. 

Generelt sett så tar vi foreldre kalkulert risikoer hver eneste dag med barna våre. Noen ganger går det galt, andre ganger ikke. Man kan ikke pakke ungene inn i bobleplast hele livet. 

Jeg vet risikoen man tar når ungene klatrer i trær, løper i skogen, hopper fra stupebrett, sykler til skole og venner, tar bussen, hopper på trampoline, spiller fotball, skyter med sprettert etc.. Men skal jeg fortelle disse risikoene til barna vil man skremme livet av dem og hindre deres utfoldelse, fantasi og utvikling. Helt ærlig så syns jeg Internett er skumlere for barna enn disse aktivitetene. 

Anonymkode: 11701...bda

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min bror holdt på å knekke nakken på trampolinen og var svært heldig som hadde noen som akkurat fikk dyttet hodet hans til siden slik at han landet på ryggen etter en feilberegning på et hopp.

Jeg hoppet mye på trampoline da jeg var barn og at ingen av mine venner eller kjente ble alvorlig skadet er egentlig overraskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Papp de inn i bobleplast mens du er i gang 😅

Anonymkode: d0d6a...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke i følge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredsskap: De hyppigste alvorlige skadene er albuebrudd, men den mest fryktede er faren for alvorlige nakkeskader ved utføring av salto på trampoline, skriver DSB.

Videre sier de følgende: 

• Voksne bør vurdere ferdighet og følge med når barn hopper Definer klare regler for antall barn samtidig på trampolinen. Det ideelle er kun én.
  • Vær oppmerksom på at faren for skader øker med økende antall personer på trampolinen samtidig og særlig ved ulik vekt mellom deltagerne
  • For å forhindre at barn bruker trampolinen når voksne ikke er tilstede, bør den dekkes til med en presenning når den ikke er i bruk

https://nhi.no/familie/barn/unnga-skader-pa-trampoline)

At mange voksne velger å se bort i fra råd fra myndighetene og fagfolk vil jeg si vitner mer om at de eruansvarlige voksne enn at de som faktisk følger dem er hysteriske naziforeldre.

Selvsagt vil barn helst være der det ikke er voksne som blander seg inn og styrer leken. Sønnen vår vil helst ikke ha på seg hjelm når han sykler og hater at han må ha på bilbelte i bilen. Hadde det vært opp til ham hadde han fått hoppet ned fra balkongen vår og kastet seg ut i elva når strømmen er stri. Noen ganger bør foreldre har regler for lek for å verne om barna. Det øyeblikket et av barna hos naboen din skader seg alvorlig skal du se at de andre foreldrene plutselig ikke ønsker at barna skal få leke der uten tilsyn av voksne likevel. 

Jeg tror nok du kan diskutere nærmere når du får et barn som vil være bittelitt selvstendig. Sitt barn kan vel ikke være skolebarn engang? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja du skriver dette, men samtidig så legger du en bedrevitende holding over det når du oppriktig lurer på om foreldre ikke VET om risikoene eller om de ikke BRYR seg.. 

At dere velger å ikke kjøpe trampoline er noe helt annet enn at man ikke lar barnet hoppe i det hele. Så det folk reagerer på er holdningene du fremlegger i begynnelsen. 

Er det én ting foreldre er fullstendig klar over er at verden er full av farer for barna våre. Det er ganske lite de kan gjøre som IKKE inneholder en viss risiko for skade.  Helt normalt at foreldre har katastrofetanker rundt skader for barna sine - men man kan ikke overføre disse til barna. Det vil ikke være sunt for barnet verken som barn eller voksen. 

Generelt sett så tar vi foreldre kalkulert risikoer hver eneste dag med barna våre. Noen ganger går det galt, andre ganger ikke. Man kan ikke pakke ungene inn i bobleplast hele livet. 

Jeg vet risikoen man tar når ungene klatrer i trær, løper i skogen, hopper fra stupebrett, sykler til skole og venner, tar bussen, hopper på trampoline, spiller fotball, skyter med sprettert etc.. Men skal jeg fortelle disse risikoene til barna vil man skremme livet av dem og hindre deres utfoldelse, fantasi og utvikling. Helt ærlig så syns jeg Internett er skumlere for barna enn disse aktivitetene. 

Anonymkode: 11701...bda

Er det kun tittelen du reagerer på? Jeg kan skjønne at den framstår som bryskt, men i det jeg skriver skjønner jeg ikke at jeg virker nedlatende. 

Jeg legger hovedinnlegget nederst her bare for å minne om hva jeg faktisk skrev. Jeg poengterer at etter å ha sett på videoer og lest meg opp kommer vi ikke til å kjøpe trampoline. Jeg skriver at jeg ser at mange folk lar barna herje rundt uten ordentlig tilsyn. Jeg skriver at vi ikke kan unngå at han hopper på trampoline, men at vi kommer til å passe på ham når han gjør det. Og jeg legger til at jeg elsker trampoline og skjønner at folk kjøper det, men at jeg oppriktig lurer på om mange ikke er klar over hvor mange skader det er. Jeg var ikke klar over det selv, det var først da nevøen min fikk hjernerystelse at jeg begynte å lese mer om det og ble overrasket. Som du ser ut i fra mange svar er det ikke uvanlig å la barna være mange på trampolina, la dem ta salto og gjøre andre ting som er frarådet. Med andre ord er det mange som ikke kjenner til risikoen.

Jeg skriver følgende i innlegget: 

Jeg har lest og sett mye videoer med barn som skader seg på trampoline og har sammen med mannen min bestemt at vi ikke kommer til å kjøpe trampoline til sønnen vår. Registrerer at de fleste rundt oss har trampoline og lar barna herje rundt, ofte uten ordentlig tilsyn. Skjønner at det blir vanskelig for oss å unngå at han hopper på trampoline, men kommer i hvert fall til å prøve å passe på så godt det lar seg gjøre. Har hørt at det ikke er uvanlig for leger og de som jobber med ortopedi ikke lar barna leke på trampoline nettopp fordi de har sett hva det kan føre til.

Bare så det er sagt så elsker jeg trampoline og skjønner godt at folk kjøper det, men jeg lurer på om folk ikke er klare over hvor mange som skader seg på trampoline?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror nok du kan diskutere nærmere når du får et barn som vil være bittelitt selvstendig. Sitt barn kan vel ikke være skolebarn engang? 

Nei, det stemmer, sønnen min går i barnehage. Har presistert at han er liten i flere innlegg. Det kan godt hende jeg endrer mening, men jeg kommer nok aldri til å tenke at jeg bare vil la det stå til og la 6 barn herje på trampolinen uten at vi passer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det stemmer, sønnen min går i barnehage. Har presistert at han er liten i flere innlegg. Det kan godt hende jeg endrer mening, men jeg kommer nok aldri til å tenke at jeg bare vil la det stå til og la 6 barn herje på trampolinen uten at vi passer på. 

Og for å være ærlig skjønner jeg ikke helt hva alder har med rådene fra DSB å gjøre. De gjelder nok i større grad eldre barn, da min sønn neppe hadde klart å ta salto nå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bryr meg ikke. 

Anonymkode: 4cb45...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er risiko kjære deg. 

Foreldre tar en mye større risiko når de lar barn surfe fritt rundt på nett og spiller onlinespill uten at foreldre har kontroll fra de er ganske små. Det er som å slippe barnet alene i NY. 
Å hoppe på trampoline er en av de aktivitetene med lavest risiko vil jeg si - mtp hva barnet går i møte resten av livet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange barn hopper på trampoline hvert år, uten å skade seg? Uten den informasjonen er det jo umulig å ta en ordentlig risikovurdering. 

Anonymkode: ae0b2...379

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en risiko ved så mye. Jeg tror det viktige er å lære barn mot konsekvensene, ikke redusere risikoen ved å forby ulike aktiviteter.

Man kan sykle alene, men med hjelm og når man er flink og oppmerksom nok i trafikken. Man må bruke sikkerhetsutstyr som refleks og lys.

Man kan hoppe på trampoline dersom det er sikkerhetsnett og den er forsvarlig festet. Man bør lære at voldsom hopping sammen ikke er en god idé. Småskader må man regne med, men der det ofte går dårlig er jo ved salto osv.

Man kan ake dersom det ikke er nær vei eller mange hindringer i banen, som f.eks trær og kampesteiner. Lær ungene å lese risikoen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Basert på svarene her så kan man iallfall svare ganske sikkert på det ene spørsmålet ditt - nei mange vet ikke hvor mange skader det er og kjenner ikke til risikoen. De ser kun verden ut fra egen synsing og egne erfaringer. DE skadet seg aldri, barna har ikke skadet seg og de har heller aldri sett noen skade seg alvorlig. Altså er det nok ikke så farlig og skader skjer sjeldent. De tror også andre ting er like eller mer farlig, selv om all statistikk tilsier det motsatte så tror de fremdeles at de har rett :) Man ser mye av den liknende dumskapen i tråder om bilsikring, vaksiner og mye annet. Ser jo også stadig folk skrive at det har de aldri hørt om som et argument om at noe aldri skjer.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 minutt siden):

Livet er risiko kjære deg. 

Foreldre tar en mye større risiko når de lar barn surfe fritt rundt på nett og spiller onlinespill uten at foreldre har kontroll fra de er ganske små. Det er som å slippe barnet alene i NY. 
Å hoppe på trampoline er en av de aktivitetene med lavest risiko vil jeg si - mtp hva barnet går i møte resten av livet.

Jeg kommer heller ikke til å la sønnen min surfe fritt på nett og når han er gammel nok kommer vi til å snakke mye om nettvett. Jeg kommer med andre ord til å ta forholdsregler der også. Selvsagt betyr ikke det at jeg får beskyttet ham fra alt, det skjønner jeg også, men da har jeg bedret sjansen for at han tar fornuftige valg når han er på nettet.

At du vil si at trampoline er en av aktivitetene med lavest risiko er revnende likegyldig når det ikke stemmer (ref de ulike linkene som ligger i denne tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampoline stått i hagen i 17 år. Ingen skaddet. Her var det fysioterapeut som anbefalte for å trenne opp beina til ene barne.

Faktisk vært mer uhell med sykkel. Knekt kragebein, hjernerystelse 2 ganger, skrubbsår etter å falt av, forstuet arm.

Anonymkode: f338e...08e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...