Gå til innhold

Trampoline - kjenner ikke folk til risikoen eller bryr de seg ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke sant. Man blir selvsagt preget av det man selv har opplevd. Nevøen min slo hjernerystelse på trampoline og det var da jeg begynte å lese meg opp på det og revurdere om vi skal kjøpe det.

Mange argumenterer med at deres barn aldri har skadet seg så da er det selvsagt lett å tenke i de baner at det er hysteri, men det må de bare gjøre for min del. Ser helst at sønnen min ikke slår ut tennene hvis det kan unngås.

Anonymkode: f7139...044

Igjen, da er det mye du må unngå. Jentungen her fikk en blåtann etter å ha tryna i trappa. Andre jentungen måtte sy i panna etter aking. Ene venninnen til eldste fikk ei tann utslått etter skøyting og i fjor hadde vi to tilfeller av utslåtte tenner på håndballen. 

Så her er det bare å få ungen inn i bobleplast hvis du skal være sikker på at tenner forblir i kjeften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lar dere ungene bade? 
Mange som dør av drukning hvert år.

Anonymkode: 777cb...bcf

Lar ham ikke bade uten at jeg er i nærheten nei. Han skal være meget svømmedyktig før han får dra og bade alene. Nå har jeg et ganske lite barn enda 

Å lære seg å svømme anser jeg også som mer nødvendig enn å hoppe på trampoline for å være ærlig.. 

Men igjen, som jeg sier i hovedinnlegg. Jeg elsker å hoppe på trampoline så det er ikke det at jeg er i mot det, men registrerer at mange lar barn leke uforsvarlig på trampoline uten voksne til stede. 

Anonymkode: f7139...044

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo, sykle får han gjøre, men under kontrollerte forhold. Jeg ser støtt og stadig barn som får hoppe samtidig uten tilsyn. 

Det jeg reagerer på er at folk lar barna slippe løs på trampoliner uten tilsyn og regler. Jeg hadde ikke latt ham sykle fritt rundt i veien feks. 

Dessuten så synes jeg ikke fremkomstmiddel sykkel er helt det samme som trampoline.

Anonymkode: f7139...044

Nei, men poenget er jo risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Igjen, da er det mye du må unngå. Jentungen her fikk en blåtann etter å ha tryna i trappa. Andre jentungen måtte sy i panna etter aking. Ene venninnen til eldste fikk ei tann utslått etter skøyting og i fjor hadde vi to tilfeller av utslåtte tenner på håndballen. 

Så her er det bare å få ungen inn i bobleplast hvis du skal være sikker på at tenner forblir i kjeften. 

Selvsagt kan barn skade seg ved helt vanlig lek og det er ikke sånn at det er alt eller ingenting, men å la ungen min herje på trampoline med mange andre barn uten at foreldrene som eier trampolinen følger med ser jeg på som en helt unødvendig risiko. 

Anonymkode: f7139...044

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lett å sitte som fersk mor og tenke at andre foreldre lar barna få gjøre så mye farlig som man aaaldri vil gjøre selv.

Vel... vi snakkes om 3-10 år. 

Barn må få utfolde seg. De må få hoppe på trampoline, sykle, svømme, klatre, løpe osv. Ja, de kan skade seg. Men sjansen for at det er alvorlig skade er liten.

Sønnen min gikk over styre tpå sykkelen, med hjelm, og fikk kraftig hjernerystelse. Jeg kan love deg at han lært av det i ettertid, håndbremsen skal ikke brukes alene. Men han må jo få lov å sykle for det. 

Man tar sine forholdsregler og lar de få lov. Det er skummelt å være forelder for det er mye barna skal igjennom på godt og vondt. Etterhvert så må sønnen din ut i verden på egenhånd og det kan være svært skummelt for deg, men han må få lov. Å være det barnet som ikke får lov til noe er ikke morsomt.

 

Anonymkode: ff452...017

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (8 minutter siden):

Oi, jeg visste ikke at jeg hadde kommet med noen antagelser? Hvor ser du det? Jeg antar ikke. Jeg VET at det går en del tenner når barn driver med aktiviteter. Så han bør fraråde både det ene og det andre hvis han fraråder trampoline. 

Problemet med trampoline er stort sett ikke trampolinehoppingen i seg selv, men at det er flere unger på trampolinen samtidig, uten kontroll. Og det er da skadene skjer.

Det er ikke så kjekt å få inn små barn med tenner trykket inn i munnen etter å ha vært på trampoline med smokk i munnen, eller større barn med helt utslåtte permanente tenner. 

En knekt arm eller fot er raskt fikset sammenliknet med mer alvorlige tannskader som kan gi årevis med behandling. Behandling som barn i barneskolealder sjelden er modne for.

Anonymkode: 7b884...ffe

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvsagt kan barn skade seg ved helt vanlig lek og det er ikke sånn at det er alt eller ingenting, men å la ungen min herje på trampoline med mange andre barn uten at foreldrene som eier trampolinen følger med ser jeg på som en helt unødvendig risiko. 

Anonymkode: f7139...044

Hvis barna herjer på trampoline, spiller det liten rolle om foreldrene følger med. Skaden skjer uansett. 

Ikke at jeg lar ungene hoppe uten at jeg er i nærheten, men det er fordi jeg skal være raskt på plass dersom noe skjer. Kræsjer de, ryker eventuelt den tanna uavhengig av om jeg ser på eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ankelskader er det mest vanlige risiko ved trampolinebruk. Det er flere måter å minimisere risikoen, som å ikke la de være for mange barn samtidig på trampolinen, å ikke ha leketøy/kosedyr inne på trampolinen, selvsagt ha en netting rundt trampolinen, som er hel og ikke ødelagt. 

Samtidig må jeg jo si, at trampolinen gir enorm glede til barna. Og, økt aktivitetsnivå er jo også veldig positivt. 

Anonymkode: 232d0...424

Dette er et veldig godt poeng som jeg også har tenkt mye på. 

Jeg er personlig veldig glad i trampoline og kommer selvsagt til å la sønnen min få hoppe på trampoline (under oppsyn), men å ha personlig ansvar for alle barna I nabolaget som kommer og hopper på trampolina i egen hage hadde jeg ikke orket. Barn er oppdratt ulikt og noen er mer voldsomme enn andre. Derfor kommer jeg til å være selektiv med hvilke naboer jeg lar sønnen min leke hos uten at jeg er med.

Dette vil selvsagt endre seg når han blir eldre og da må jeg bare stole på at ande foreldre tar ansvar for det som skjer hjemme hos dem 

Anonymkode: f7139...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (10 minutter siden):

Oi, jeg visste ikke at jeg hadde kommet med noen antagelser? Hvor ser du det? Jeg antar ikke. Jeg VET at det går en del tenner når barn driver med aktiviteter. Så han bør fraråde både det ene og det andre hvis han fraråder trampoline. 

Nå siterte jeg en skoletannlege på det som er hans syn etter 30 års praksis. Det var alt jeg sa. Det er det er. Tål det.

Anonymkode: 08279...b1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet med trampoline er stort sett ikke trampolinehoppingen i seg selv, men at det er flere unger på trampolinen samtidig, uten kontroll. Og det er da skadene skjer.

Det er ikke så kjekt å få inn små barn med tenner trykket inn i munnen etter å ha vært på trampoline med smokk i munnen, eller større barn med helt utslåtte permanente tenner. 

En knekt arm eller fot er raskt fikset sammenliknet med mer alvorlige tannskader som kan gi årevis med behandling. Behandling som barn i barneskolealder sjelden er modne for.

Anonymkode: 7b884...ffe

Alt dette handler jo om å ta forholdsregler.. Tanna kan bli like mye trøkt inn etter aking, uten at det betyr at vi stopper dem fra å ake. Det er jo i bunn og grunn det dette handler om: ts forstår ikke at folk slipper ungene på trampoline og vil selv ikke ha det. 

Det er det det reageres på her. Ikke at skadene kan være jævlige. 

Og at en arm og et bein er så fort fikset, er jeg ikke så enig i nødvendigvis. Ganske mange stygge og kompliserte brudd der ute, hvor nerver også kan ryke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå siterte jeg en skoletannlege på det som er hans syn etter 30 års praksis. Det var alt jeg sa. Det er det er. Tål det.

Anonymkode: 08279...b1c

Tål det? 🤣 Du poster på en offentlig forum. Da kommer folk til å si imot argumenter som ikke holder vann. 

En annen skoletannlege kunne godt sagt noe helt annet.. 

Endret av Sinsiew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (10 minutter siden):

Alt dette handler jo om å ta forholdsregler.. Tanna kan bli like mye trøkt inn etter aking, uten at det betyr at vi stopper dem fra å ake. Det er jo i bunn og grunn det dette handler om: ts forstår ikke at folk slipper ungene på trampoline og vil selv ikke ha det. 

Det er det det reageres på her. Ikke at skadene kan være jævlige. 

Og at en arm og et bein er så fort fikset, er jeg ikke så enig i nødvendigvis. Ganske mange stygge og kompliserte brudd der ute, hvor nerver også kan ryke. 

Ja, før (da jeg begynte i jobben min for 25 år siden) var det mer tannskader i forbindelse med sykling og en sjelden gang med aking, siden trampoliner ikke var utbredt. Nå er det vanligere med trampolineskader på fritiden enn sykkelskader. Om vinteren er og var det faktisk vanligere med tannskader pga fall på glatten enn på grunn av aking.

Jeg er ikke imot bruk av trampoline, men er kritisk til foreldre som ikke lærer ungene «trampolinevett» og lar en hel flokk hoppe på den samtidig mens de selv sitter inne og scroller på mobilen. Man lærer jo vel fortsatt ungene sine å prøve å unngå å både ake og sykle i en klynge, hvis det nå absolutt skal sammenliknes med de aktivitetene?

Anonymkode: 7b884...ffe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angry Man

Hvor mange tror du skader seg av å spille fotball i året? Håndball? Annen type idrett?

Det skjer skader i all slags fysisk aktivitet man driver med. Jeg tror neppe at trampoline er noe større synder en andre fysiske aktiviteter. Jeg kjenner mange med trampoline og har aldri hørt om noen som har skadet seg ved å drive med det. 

200 skader i året er ikke akkorat et voldsom høyt tall. Del det tallet med antall barn som hopper på trampoline så vil du få en ekstremt lav sannsynlighet for skade. 

Lær barna at de må holde avstand til hverandre når de hopper og begrens hvor mange som kan være på samtidig så reduserer du det ytterligere. 

Vi har en oval trampoline fra north som er 5x3.5 meter. Den er stor nok til at flere kan hoppe på den samtidig og de blir ikke trukket inn mot midten som de runde trampoliner har en tendens til å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, før (da jeg begynte i jobben min for 25 år siden) var det mer tannskader i forbindelse med sykling og en sjelden gang med aking, siden trampoliner ikke var utbredt. Nå er det vanligere med trampolineskader på fritiden enn sykkelskader. Om vinteren er og var det faktisk vanligere med tannskader pga fall på glatten enn på grunn av aking.

Jeg er ikke imot bruk av trampoline, men er kritisk til foreldre som ikke lærer ungene «trampolinevett» og lar en hel flokk hoppe på den samtidig mens de selv sitter inne og scroller på mobilen. Man lærer jo vel fortsatt ungene sine å prøve å unngå å både ake og sykle i en klynge, hvis det nå absolutt skal sammenliknes med de aktivitetene?

Anonymkode: 7b884...ffe

At det er vanligere med fallskader om vinteren, enn aking er jo ikke akkurat så innmari rart. 

Ei heller at tarmpolineskader har tatt over for sykkelskade, all den tid barn ikke sykler like ofte lengre. Men det er fortsatt slik at 13.000 mennesker skader seg på sykkel hvert år. 1/3 av disse er barn og rundt ti prosent er hodeskader. Så jeg vil ikke si at man som forelder bør forby trampoline samtidig som barna får sykle som de vil. 

Å lære ungene vett gjelder uansett aktivitet. Og gjøres i alt for liten grad, spør du meg. Se bare på ungene som drukner om sommeren. Der kan man lure på hvor foreldrene blir av. 

"Hvis det absolutt må sammenlignes", selvfølgelig må det sammenlignes i saker som dette hvor ts ikke fatter hvorfor folk lar ungene hoppe på trampoline. Da må man kunne poengtere at alt har et skadepotensial. Det er jo også egentlig hele poenget med å føre statistikker, eller? 

Endret av Sinsiew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel hatt trampoline i 6-7år, ingen skader.

Her har guttungen også hatt brytekamp med sine kompiser, og da har de herjet vilt. Jeg har sagt ifra noen ganger.

Jeg tenker at med våre anlegg for overvekt,så er det mer skadelig med overvekt enn risiko for skader. Vi har trampoline fra north. Men da vi var på vennegruppe,og barna var 3-4 år, og det ikke var nett på trampolia, og den stod på fjell, da fikk jeg tatt av barnet mitt ganske fort.

Anonymkode: 898a2...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (38 minutter siden):

Hvis barna herjer på trampoline, spiller det liten rolle om foreldrene følger med. Skaden skjer uansett. 

Ikke at jeg lar ungene hoppe uten at jeg er i nærheten, men det er fordi jeg skal være raskt på plass dersom noe skjer. Kræsjer de, ryker eventuelt den tanna uavhengig av om jeg ser på eller ikke. 

Men er man i nærheten så passer man jo gjerne på at det ikke blir for vilt. At de ikke er for mange på trampolina samtidig, tar med seg leker eller tar salto. 

Sinsiew skrev (36 minutter siden):

Alt dette handler jo om å ta forholdsregler.. Tanna kan bli like mye trøkt inn etter aking, uten at det betyr at vi stopper dem fra å ake. Det er jo i bunn og grunn det dette handler om: ts forstår ikke at folk slipper ungene på trampoline og vil selv ikke ha det. 

Det er det det reageres på her. Ikke at skadene kan være jævlige. 

Og at en arm og et bein er så fort fikset, er jeg ikke så enig i nødvendigvis. Ganske mange stygge og kompliserte brudd der ute, hvor nerver også kan ryke. 

 

Sinsiew skrev (18 minutter siden):

At det er vanligere med fallskader om vinteren, enn aking er jo ikke akkurat så innmari rart. 

Ei heller at tarmpolineskader har tatt over for sykkelskade, all den tid barn ikke sykler like ofte lengre. Men det er fortsatt slik at 13.000 mennesker skader seg på sykkel hvert år. 1/3 av disse er barn og rundt ti prosent er hodeskader. Så jeg vil ikke si at man som forelder bør forby trampoline samtidig som barna får sykle som de vil. 

Å lære ungene vett gjelder uansett aktivitet. Og gjøres i alt for liten grad, spør du meg. Se bare på ungene som drukner om sommeren. Der kan man lure på hvor foreldrene blir av. 

"Hvis det absolutt må sammenlignes", selvfølgelig må det sammenlignes i saker som dette hvor ts ikke fatter hvorfor folk lar ungene hoppe på trampoline. Da må man kunne poengtere at alt har et skadepotensial. Det er jo også egentlig hele poenget med å føre statistikker, eller? 

Nå legger du ord i munnen min.  I hovedinnlegget skriver jeg at folk lar barna herje uten tilsyn. Har aldri skrevet at jeg ikke fatter at folk lar ungene hoppe på trampoline. Det er ikke noe vits å prøve å føre en samtale med folk som vrir ordene for å passe sine argumenter. 

 

Anonymkode: f7139...044

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine får hoppe på trampoline. De får også klatre i trær, og plutselig sitter de der 5-7 meter over bakken og vinker til oss, DET tror jeg egentlig er mer risikabelt altså..

Anonymkode: 9e7f1...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på å brekke nakken da jeg skulle ta salto på trampoline, husker jeg. Likevel har ungene mine trampoline, med nett. De har leika, kosa seg og skada seg. De får max hoppe 4 om gangen og de har det utrolig gøy. 

Anonymkode: 47d92...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt trampoline i mange år med nett. Poden fikk slått ut en melke tann en gang de hoppet flere. De lærte av det. Tenker det er mer skadelig å nekte barna å utforske og hindre dem i å erfare verden.  Selvfølgelig alt med måte. 

Anonymkode: b1f38...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Mulig jeg var uklar i hovedinnlegget, selv om jeg spesifikt skriver at det handler om herjing uten tilsyn, men la meg utdype. Jeg snakker om at folk lar barna leke voldsomt uten forholdsregler og uten tilsyn. Som lar barna være mange som hopper samtidig, som tar salto og som tar med seg ting inn i trampolinen. Dette ser jeg overalt i nabolaget, hos folk jeg kjenner og flere andre steder. For noen uker siden så jeg noen nabogutter ta med seg en hagestol inn i trampolinen. Hadde foreldrene vært der hadde de sikkert stoppet dem, men de var ikke i nærheten. Jeg ropte til dem at det de gjorde kunne bli veldig farlig  og da tok de den ut (ble sikkert dratt inn igjen med én gang jeg gikk). 

Jeg har heller ikke sagt at jeg aldri kommer til å la ham hoppe på trampoline, men at jeg kommer til å passe på så langt det lar seg gjøre.

At vi ikke kjøper trampoline selv er blant annet for å ikke måtte ta ansvar for alle nabobarn som kommer og hopper. Selv om vi ville hatt regler for bruken er det nok ikke sånn at alle barn vil følge den. Å ha en barnebursdag med alle på avdelingen hans hjemme hos oss og forvente at de klarer å vente på tur er urealistisk. 

De fleste er opptatt av at barn bruker hjelm når de sykler og slipper dem ikke løs i trafikken før de er stødige på sykkelen og trafikkreglene. Når man bader er de fleste foreldre i nærheten av barna hele tiden og passer på at de ikke drar for lang fra land eller leker for voldsomt. Med trampoline virker det som om veldig mange utøver frislipp og derfor lurte jeg på om de faktisk ikke er klare over risikoen. 

Så kall med gjerne hysterisk fordi jeg mener man bør passe på barna når de hopper på trampoline og for at vi ikke ønsker å trampoline i hagen. Det er helt greit 😊

Anonymkode: f7139...044

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...