Gå til innhold

Utregning av feriepenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man hadde en lønn på 357.666 i 2023 

12% hva vil man få utbetalt  i feriepenger da?

trekkes det skatt ved utbetaling?

Anonymkode: 47aed...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det for lite informasjon.

Er beløpet alt man fikk i 2023 eller er det feriepengegrunnlaget?
 

Feriepengene dine er 12% av feriepengegrunnlaget, vanligvis fjorårets utbetaling minus feriepenger i fjor. Fra dette trekker man 4/26 månedslønn for å dekke den delen av ferien som går ut over en måned. Beløpet man får utbetalt er trekkfritt.

Anonymkode: d5176...d49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å stå på lønnslippen. Hvis du ser på lønnslippen for desember 2023, pleier det å stå noe der om "feriepenger til gode", eller "Opptjente feriepenger". Det skal også stå på lønn og trekkoppgaven som du får på nyåret. Om det ikke står der, er dette noe arbeidsgiveren din bør kunne svare på i løpet av få sekunder ved å slå opp på navnet ditt i lønnssystemet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står feriepenger 31083. 
ingenting som trekkes av disse? 

Anonymkode: 47aed...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Står feriepenger 31083. 
ingenting som trekkes av disse? 

Anonymkode: 47aed...b78

Det trekkes jo et ferietrekk om du har fastlønn.

 

Feriepenger

+ Fastlønn

- Feiretrekk

= Utbetalt.

 

Om du ikke har fastlønn så tar du bare den delen ut av regnestykket og må huske at du ikke har lønn når du tar ut ferie.

Anonymkode: 87967...b86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Står feriepenger 31083. 
ingenting som trekkes av disse? 

Anonymkode: 47aed...b78

Jo, 4/26 månedslønn for å dekke de feriedagene som går ut over en måned.

Anonymkode: d5176...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, 4/26 månedslønn for å dekke de feriedagene som går ut over en måned.

Anonymkode: d5176...d49

Skjønner ikke?

Anonymkode: 47aed...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke?

Anonymkode: 47aed...b78

Du får feriepengene du har opptjent deg i fjor, + lønn for juni måned i år. Så trekkes du 5 uker ferie, som er litt over en månedslønn. Resterende får du utbetalt. 

Anonymkode: 3caca...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skjønner ikke?

Anonymkode: 47aed...b78

Du har 5 ukers ferie og da holder det ikke å bare trekke en månedslønn.

Anonymkode: f0ab8...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om jeg ikke skal ta ferie i sommer da? Jeg er sykemeldt

Anonymkode: 47aed...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt 

står feriepenger til gode 31083 

er sykemeldt 100 % vært der i 4 mnd og kommer til å være det i en god stund fremover, ingen planlagt ferie enda. 
Den tidligere lederen min( vikaria gikk nettopp ut)  sier at feriepengene kommer i neste uke. Men nå er det ikke hun som kjører lønnen da.

Anonymkode: 47aed...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva om jeg ikke skal ta ferie i sommer da? Jeg er sykemeldt

Anonymkode: 47aed...b78

Må som regel avtales da at du ikke skal avvikle ferie I det hele tatt i 2024. Hvis ikke trekkes det nok automatisk i de fleste lønnssystem. Og det trekkes for 5 ukers ferie.  

Anonymkode: 4d686...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Må som regel avtales da at du ikke skal avvikle ferie I det hele tatt i 2024. Hvis ikke trekkes det nok automatisk i de fleste lønnssystem. Og det trekkes for 5 ukers ferie.  

Anonymkode: 4d686...0d8

Ok så det vi si at jeg kun får lønn for 3 uker i juni? 

Anonymkode: 47aed...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså da vil jeg egentlig miste 110% totalt sum å sitte igjen kun med 90 prosent lønn som inntekt i juni? Det er helt sykt, jeg er ikke i form til å reise noe særlig å da blir det isåfall max 1 uke utlands. 

Anonymkode: 47aed...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere hvis du tar slike spørsmål direkte med de som jobber med lønn der du jobber. 

Anonymkode: e1c15...c59

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Altså da vil jeg egentlig miste 110% totalt sum å sitte igjen kun med 90 prosent lønn som inntekt i juni? Det er helt sykt, jeg er ikke i form til å reise noe særlig å da blir det isåfall max 1 uke utlands. 

Anonymkode: 47aed...b78

Meg igjen… vikariatet mitt gikk altså ut nå i utgangen av mai, det ble ikke forlenget av leder pga at hun jeg vikarierte for kommer tilbake o medio juni. 
så denne» Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør* 

vil det da bety at jeg får sykepengene mine fra NAV i juni samt feriepengene i juni?

Er 100% sykemeldt og kommer ikke til å begynne å jobbe før tidligst i senhøsten tipper jeg

Anonymkode: 47aed...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Meg igjen… vikariatet mitt gikk altså ut nå i utgangen av mai, det ble ikke forlenget av leder pga at hun jeg vikarierte for kommer tilbake o medio juni. 
så denne» Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør* 

vil det da bety at jeg får sykepengene mine fra NAV i juni samt feriepengene i juni?

Er 100% sykemeldt og kommer ikke til å begynne å jobbe før tidligst i senhøsten tipper jeg

Anonymkode: 47aed...b78

Og min siste lønn fra arbgiver var 12 mai.

Anonymkode: 47aed...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen?

Anonymkode: 47aed...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vesentlig informasjon at du står uten arbeidsgiver.  Du får utbetalt sykepenger og feriepenger fra 2023 i juni. 

Spørs på arbeidsgiver men de kan å betale ut opptjente feriepenger for 2024 ved avslutning av arbeidsforhold men variere veldig hva som gjøres i praksis. 

Anonymkode: 4d686...0d8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså når arbeidsforholdet ditt slutter i mai, så er det jo revnende likegyldig for arbeidsgiver om du er syk eller ikke skal reise noen plass i sommer og alt det der.

Fra arbeidsgiver vil du få utbetalt feriepengene du tjente opp i fjor samt feriepengene du har rukket å opparbeide deg i år. Du får overhode ikke noe lønn i juni, for du er jo ikke ansatt i juni. Du blir heller ikke trukket i lønn for ferie i juni, for du er ikke ansatt.

Anonymkode: 2b930...e9b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...