Gå til innhold

Taco til baby

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gir/gav dere taco til baby på 1 år? Min er nettopp blitt 1 år og vi tenkte å prøve å gi litt taco, hvordan gjør/gjorde dere det når baby var 1 år?😊

Anonymkode: 00c0f...9c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gir kjøtt og grønnsaker hver for seg på en tallerken. Steker tortillalefser med ost i mellom og skjærer disse i strimler og serverer til.

Lager tacokrydder selv, så er det lettere å kontrollere salt og sukker mengden

Anonymkode: c39ac...472

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Legger alle ingrediensene barnet skal ha på et fat (ost, litt kjøttdeig, salat, paprika, agurk, mais, ananas osv), også gir jeg henne noen biter på bordet forann henne. Får hun hele fatet kaster hun det rundt, så det gidder jeg ikke 😅 også gie jeg bare litt lefse ved siden av også.

Anonymkode: d7c42...db5

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det varierte, og vi varierer egentlig enda nå som hun er 2.

Noen ganger har vi bare tatt grønnsaker, kjøtt, ost og rømme hver for seg på tallerkenen, og servert lefse ved siden av. Andre ganger smører jeg lefsa med rømme og tar kjøtt og ost inni før jeg ruller den sammen til en stram og smal pølse som jeg deler i kortere lengder. Får grønnsakene ved siden av.

Da hun var ett så tok jeg av kjøtt til henne før jeg krydret vårt. Nå gjør jeg ikke det lenger.

Ellers har taco noen ganger vært supert, og andre ganger helt bak mål😅 Som regel tar vi tacofredag etter barnas leggetid.

Anonymkode: 61cde...818

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det varierte, og vi varierer egentlig enda nå som hun er 2.

Noen ganger har vi bare tatt grønnsaker, kjøtt, ost og rømme hver for seg på tallerkenen, og servert lefse ved siden av. Andre ganger smører jeg lefsa med rømme og tar kjøtt og ost inni før jeg ruller den sammen til en stram og smal pølse som jeg deler i kortere lengder. Får grønnsakene ved siden av.

Da hun var ett så tok jeg av kjøtt til henne før jeg krydret vårt. Nå gjør jeg ikke det lenger.

Ellers har taco noen ganger vært supert, og andre ganger helt bak mål😅 Som regel tar vi tacofredag etter barnas leggetid.

Smart å smøre lefse og dele det opp! Det skal jeg prøve! Jeg kjenner jo at jeg er redd for å gi henne kjøttdeig da, er redd hun skal sette det i halsen, men det går altså fint?😅Når dere spiser middag etter barna har lagt seg, hvordan gjør dere det med middag til barna da?🥰

AnonymBruker
Skrevet

Kjøtt uten krydder, grønnsaker, ost, rømme på oppskåret lefse eller bare rett på fatet.  Det blir gris men funker helt fint. 

Anonymkode: a40b9...3d5

• Liker 2
Skrevet

Ja, lag enten eget tacokrydder, eller bruk ikke krydder i det hele tatt. Er veldig mye salt i det krydderet!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjøtt uten krydder, grønnsaker, ost, rømme på oppskåret lefse eller bare rett på fatet.  Det blir gris men funker helt fint. 

Så baby plukker det hun/han vil ha?🥰

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja egentlig, men spiste som regel alt som ble lagt frem. Veldig grei måte å la dem smake på mye ulikt samtidig. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

I starten ga vi det som en plukktallerken, men smurte rømme på lefsene. Ga ikke skjell før hun ble litt eldre. Rørte gjerne ut litt rømme i kjøttdeigen så det ble mindre sterkt.

Vår likte ikke så godt kjøttdeig med tacokrydder så det var veldig lite av det som ble spist, derfor brydde jeg meg ikke så mye om at vi brukte ferdigkrydder med masse salt i. Om barnet hadde gaflet i seg kjøttdeigen hadde jeg nok vurdert å gi uten krydder eller lage krydderet selv.

Anonymkode: 52642...1d7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg laget og litt som quesedillas noen ganger at jeg la litt kjøtt, rømme og ost på lefse og så brettet jeg og klemte sammen så ting hang sånn halvveis på og så delte i biter. Hadde nok vært lurere å steke det litt før deling da så osten smeltet litt og limte sammen alt men det tenkte jeg faktisk ikke på 😄 (Hadde da grønnsakene ved siden av)

Anonymkode: 52642...1d7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En 1åring er strengt tatt ikke en baby

Anonymkode: aed0f...94c

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Smart å smøre lefse og dele det opp! Det skal jeg prøve! Jeg kjenner jo at jeg er redd for å gi henne kjøttdeig da, er redd hun skal sette det i halsen, men det går altså fint?😅Når dere spiser middag etter barna har lagt seg, hvordan gjør dere det med middag til barna da?🥰

Ja, det burde gå fint med kjøttdeig til en ettåring😊

Barna våre legger seg kl 19, så da begynner en på middag mens den andre legger. De er ganske lette å legge, så det går fort. Middagen til barna serveres til "vanlig tid", rundt 17/17.30. Gjerne noe enkelt, men som de synes er godt. Yngste er ett år.

Synes det er koselig sånn. De spiser, prater, trenger hjelp, og vi har tid til å møte alle behov🥰

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Barna våre legger seg kl 19, så da begynner en på middag mens den andre legger. De er ganske lette å legge, så det går fort. Middagen til barna serveres til "vanlig tid", rundt 17/17.30. Gjerne noe enkelt, men som de synes er godt. Yngste er ett år.

Synes det er koselig sånn. De spiser, prater, trenger hjelp, og vi har tid til å møte alle behov🥰

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Var sånn vi gjorde det og 😊

Anonymkode: ded39...f27

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

En ettåring er ikke lenger baby og klarer å spise selv med fingrene. God trening både på spising, smaking og bruk av fingre og finmotorikk. Supergod læring for et lite barn som skal begynne å gjøre ting selv.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En 1åring er strengt tatt ikke en baby

Anonymkode: aed0f...94c

Takk for info, vanskelig å vite hvor skille går på det der😂😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hørtes veldig koselig ut ja! Tenker vi skal gjøre det sånn i helgene litt i hvertfall, godt med litt mamma og pappa tid også🥰😅

AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (41 minutter siden):

En ettåring er ikke lenger baby og klarer å spise selv med fingrene. God trening både på spising, smaking og bruk av fingre og finmotorikk. Supergod læring for et lite barn som skal begynne å gjøre ting selv.

Takk for info! Jeg har for det meste matet henne, er nok veldig på tide at jeg begynner å la henne spise selv nå ja😅

AnonymBruker
Skrevet

Til en baby : nei. Men til et barn på 1.år - absolutt.

La bare alt på asjetten også plukket de derifra.

Anonymkode: e0735...6ca

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...