AnonymBruker Skrevet 6. juni #1 Del Skrevet 6. juni Samboeren min har en kastrert hannkatt (innekatt - ikke rase) på 11 år som går i bånd ute. (Jeg er helt imot at katten skal være i bånd, men det er ikke mitt bord.) Saken er at denne katten markerer overalt - på husvegger, plattingen, ytterdøra, dørmatter, vinduer og den store tujahekken som grenser mot gangveien. Den er omtrent ti meter lang, og nå er den nederste halvmeteren av hele hekken ødelagt. Ikke minst stinker det av urin når vi beveger oss utendørs, og det er lite hyggelig, særlig når man får besøk o.l. Vi leier, så det er ikke vår eiendom, og jeg blir bare utrolig frustrert. Mange ganger har jeg vurdert å slippe han, for han elsker å være ute, men jeg kan jo ikke det. Han har stukket av flere ganger, og det har jo alltid gått fint. Han har vært tilbake etter noen timer. Det er helt trygt her vi bor, ingen høy fartsgrense på veien som går gjennom feltet, og mange andre katter som går løse. Jeg tror han hadde blitt en lykkelig katt om han kunne være løs. Men samboeren min er redd for at han skal bli påkjørt. Det jeg egentlig lurer på er om det er andre som har erfaring med en slik type markering. (Vi har vært til dyrlege, og det er ingenting galt med han.) Noen som har tips til hva vi kan gjøre? Anonymkode: bc402...2b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni #2 Del Skrevet 6. juni Fornuftig samboer som sørger for å holde katten sin trygg. Angående tissing så må han evt gå et annet sted med katten da? Men kan love deg at katten ikke er den eneste som tisser rundt omkring. Anonymkode: 2569c...ed7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni #3 Del Skrevet 6. juni Katten markerer for å holde andre katter unna. Helt normal adferd og noe man ikke blir kvitt. Anonymkode: f7343...37d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni #4 Del Skrevet 6. juni Er han skikkelig kastrert da? Ingen av mine katter har markert med urin og i alle fall ikke med lukt etter kastrering..... Anonymkode: 0fc1d...258 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni #5 Del Skrevet 6. juni Helt normalt at katter gjør det, de markerer territoriet sitt Anonymkode: fc0dd...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni #6 Del Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fornuftig samboer som sørger for å holde katten sin trygg. Angående tissing så må han evt gå et annet sted med katten da? Men kan love deg at katten ikke er den eneste som tisser rundt omkring. Anonymkode: 2569c...ed7 Jeg syns det er veldig sært med katter i bånd, for de aller fleste katter går jo løse. De har det best når de kan ferdes fritt, etter min mening, og det mener nok de fleste andre. Det er ikke tissing han gjør, det er markering. Det blir veldig mye gris, i tillegg at at det ødelegger både det ene og det andre. Tissing og bæsjing er selvfølgelig ingen plage, det skjønner jeg at han må gjøre. Det er markeringen som er problemet. Anonymkode: bc402...2b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni #7 Del Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er han skikkelig kastrert da? Ingen av mine katter har markert med urin og i alle fall ikke med lukt etter kastrering..... Anonymkode: 0fc1d...258 Sambo overtok katten da han var ett år. De som hadde han før, sa at han var kastrert, men jeg har også mistenkt han for ikke å være det. Men det er umulig for oss å få sjekket, for han både klorer og biter. Anonymkode: bc402...2b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni #8 Del Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg syns det er veldig sært med katter i bånd, for de aller fleste katter går jo løse. De har det best når de kan ferdes fritt, etter min mening, og det mener nok de fleste andre. Det er ikke tissing han gjør, det er markering. Det blir veldig mye gris, i tillegg at at det ødelegger både det ene og det andre. Tissing og bæsjing er selvfølgelig ingen plage, det skjønner jeg at han må gjøre. Det er markeringen som er problemet. Anonymkode: bc402...2b3 Din personlige mening er irrelevant når det allerede er forskning på dette som viser at innekatter som får sine behov dekt, er både sunnere og lykkeligere enn utekatter. Å hele tiden måtte passe på territoriet og å komme i konflikt med andre katter, øker stresset i kroppen betraktelig. Jeg vokste opp med utekatter, og har også lyst til å tenke at utekatter har det best. Forskning viser dog det motsatte. Du kan selv tenke deg hvor fredfullt det er å føle seg 100% trygg hver gang du går ut, i forhold til hvor stressende det må være å ha ufyselige naboer som vil krangle hver gang de ser deg ute. Samboeren din høres ut som en ansvarlig katteeier. Ta med katten til dyrlegen for å sjekke om han er kastrert eller ikke. Det kan være andre katter som kommer og tisser rundt der dere bor også; det er det utekatter bruker tiden sin på. Her driter nabokattene i hagen min, også skal hundene dra det med inn og spise det. Sykt irriterende. Anonymkode: cada9...991 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni #9 Del Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sambo overtok katten da han var ett år. De som hadde han før, sa at han var kastrert, men jeg har også mistenkt han for ikke å være det. Men det er umulig for oss å få sjekket, for han både klorer og biter. Anonymkode: bc402...2b3 Så dere har hatt katten i ti år og i løpet av alle de årene ikke klart å sjekke om den har testikler? Men den er alikevel såpass håndterbar at dere får på sele? Men det er i alle fall helt riktig å ha den i bånd dersom det er tvil om den er kastrert eller ikke. Anonymkode: 55806...ef6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni #10 Del Skrevet 6. juni Markeringen løser dere ved å bære katten forbi området han markerer på. Anonymkode: 55806...ef6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni #11 Del Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Så dere har hatt katten i ti år og i løpet av alle de årene ikke klart å sjekke om den har testikler? Men den er alikevel såpass håndterbar at dere får på sele? Men det er i alle fall helt riktig å ha den i bånd dersom det er tvil om den er kastrert eller ikke. Anonymkode: 55806...ef6 Vi har ikke vært sammen så lenge. Katten har på selen hele tiden. Sambo mener den er kastrert siden de forrige eierne sa det, og derfor at det er unødvendig at veterinær sjekker det. Men mulig jeg må ta katten til veterinær på egen initiativ for å sjekke det, da. Anonymkode: bc402...2b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni #12 Del Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Markeringen løser dere ved å bære katten forbi området han markerer på. Anonymkode: 55806...ef6 Han er ute alene, så da skjønner jeg ikke hvordan det skal la seg gjøres. Og han markerer jo så og si overalt. Dessuten lar han seg ikke bæres, knapt å bli tatt på. Anonymkode: bc402...2b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni #13 Del Skrevet 6. juni Lett å se om en hannkatt er kastrert eller ei. Man fjerner ballene utvendig så de blir mindre. Anonymkode: 5131d...714 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå